Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur delas IP adresser upp?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Undrar varför det är ett så stort spann mellan IP adresssena i mitt nätverk, tex min mobil har 192.168.1.46 och min dator har 234.

Varför är det inte i nummerordning 11,12,13 o.s.v.?
Beror detta på vilken typ av enhet det är och därav vissa enheter faller in kategorier enligt en nätverksstandard?

Routern erbjuder en IP-adress inom det scope den har (i ditt fall t.ex. 192.168.1.2-192.168.1.254) som klienten väljer / inte väljer.
Vill du ha specifika IP-adresser på dina klienter så kan man i flesta routers låsa en IP-adress mot en klients MAC-adress.

Sen har klienten ofta en "lease" på en IP-adress den en gång fått av routern och får då samma IP-adress nästa gång den kopplar upp sig.

Citat:

The DHCP server generates the list of available IP addresses from a
hash table. This means that the addresses are not sorted in any par‐
ticular order, and so it is not possible to predict the order in which
the DHCP server will allocate IP addresses. Users of previous versions
of the ISC DHCP server may have become accustomed to the DHCP server
allocating IP addresses in ascending order, but this is no longer pos‐
sible, and there is no way to configure this behavior with version 3 of
the ISC DHCP server.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2017-10-24 13:16

Anledningen till att det är ett sådant stort spann i standardkonfigurationen av routrar är förmodligen p.g.a att de kan etableras på väldigt många olika platser, både ett hem med upp till fem datorer och ett stort företag med hundratals datorer.

Men visst, 254 tillgängliga adresser är väldigt många. Dock kan man själv som användare ändra hur stort subnätet kan vara i sin router/DHCP server och dessutom ändra spannet av IP-adresser. Vill man så kan man göra subnät i hela 10.0.0.0/8-nätet och på så vis få ett mer "kronologiskt" utseende på nätet. D.v.s 10.0.0.1, 10.0.0.2 o.s.v.

Ursprungligen av Uzanar:

Anledningen till att det är ett sådant stort spann i standardkonfigurationen av routrar är förmodligen p.g.a att de kan etableras på väldigt många olika platser, både ett hem med upp till fem datorer och ett stort företag med hundratals datorer.

Men visst, 254 tillgängliga adresser är väldigt många. Dock kan man själv som användare ändra hur stort subnätet kan vara i sin router/DHCP server och dessutom ändra spannet av IP-adresser. Vill man så kan man göra subnät i hela 10.0.0.0/8-nätet och på så vis få ett mer "kronologiskt" utseende på nätet. D.v.s 10.0.0.1, 10.0.0.2 o.s.v.

Ah så om man vill ha det i nummerordningen så får man ställa in de i sin router alltså, nu är det i och för sig bara mitt hemnätverk det gäller om ca 10st enheter.

Ja, det bör gå att ställa in i routern. Antingen att varje enhet får en fast adress, eller att du begränsar intervallet av adresser som delas ut.

Men spelar det egentligen någon roll att den ena är .46 och den andra .234?

Man kan köra på en /28 så begränsar du till 14 enheter totalt på ditt subnät. Då krymper man ner nätet ganska rejält. Men jag tycker som Jesper, vad är det för nytta att ha dem i nummerföljd?

Jag har namn på mina enheter så jag använder mycket sällan IP-adressen direkt. Vill jag koppla upp mig mot min server via ssh kör jag "ssh server.local"

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, det bör gå att ställa in i routern. Antingen att varje enhet får en fast adress, eller att du begränsar intervallet av adresser som delas ut.

Men spelar det egentligen någon roll att den ena är .46 och den andra .234?

Absolut inte, fick bara en tanke om varför det inte sätts i nummerordning då jag höll på ställa in mitt nätverk nu i helgen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-10-26 13:05
Ursprungligen av suddgummi:

Man kan köra på en /28 så begränsar du till 14 enheter totalt på ditt subnät. Då krymper man ner nätet ganska rejält. Men jag tycker som Jesper, vad är det för nytta att ha dem i nummerföljd?

Jag har namn på mina enheter så jag använder mycket sällan IP-adressen direkt. Vill jag koppla upp mig mot min server via ssh kör jag "ssh server.local"

Att begränsa sitt WLAN till 10 eller 14 enheter tycker jag bäddar för problem. Ibland har jag fest hemma, och det kan komma 20+ personer. Och alla vill kunna koppla upp sej....

Ursprungligen av kenjon:

Att begränsa sitt WLAN till 10 eller 14 enheter tycker jag bäddar för problem. Ibland har jag fest hemma, och det kan komma 20+ personer. Och alla vill kunna koppla upp sej....

Aktiverar du nåt typ av gästnätverk då eller låter du alla härja fritt?

Ursprungligen av kenjon:

Att begränsa sitt WLAN till 10 eller 14 enheter tycker jag bäddar för problem. Ibland har jag fest hemma, och det kan komma 20+ personer. Och alla vill kunna koppla upp sej....

Jag kör ett vanligt /24. Det var mer en upplysning om att om man inte vill ha så stor spridning kan man krympa addressrymden.

Men gäster hos oss, om det är fest, får umgås istället för att surfa (om det behövs har vi ett gästnätverk)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-10-26 14:55
Ursprungligen av Laserturken:

Aktiverar du nåt typ av gästnätverk då eller låter du alla härja fritt?

Både och. Vill de spela musik i min anläggning blir det mitt egna LAN, annars gästnätverket.

1
Bevaka tråden