Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu kan du byta ditt Apple ID från en tredjepartsadress till en från Apple

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ditt Apple ID utgörs av en e-postadress och nyligen blev det möjligt att byta ut en adress från tredjepart till en från Apple – vilket tidigare inte var möjligt.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-11-08 13:14
Citat:

För att byta adress skriver Apple att du först måste logga ut från alla Apple-tjänster och enheter som använder ditt Apple ID. När du gjort det följer du de här stegen:

Måste man verkligen göra det? Eller kommer man bara felmeddelande på dem och behöva logga in igen sen?

Ursprungligen av Json_81:

Måste man verkligen göra det? Eller kommer man bara felmeddelande på dem och behöva logga in igen sen?

Jag bytte nyligen lösenord och fick meddelanden om att jag måste logga in igen överallt där jag är inloggad, men har inte testat att byta e-postadress så vet inte vad som händer då. Någon annan kanske har svar...

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2017-11-08 13:58
Ursprungligen av Json_81:

Måste man verkligen göra det? Eller kommer man bara felmeddelande på dem och behöva logga in igen sen?

Jag bytte från Gmail till min iCloud adress, loggade inte ut någonstans på någon enhet, när jag väl genomförde bytet så dök det upp en ruta på ATV, iPad osv med den nya eposten samt att jag skulle knappa in lösenordet..

Alltid något...men jag blir inte nöjd föränn man kan slå ihop två konton (många som varit med ett tag har - av historiska skäl - ett AID för store-shopping och ett annat för iCloud).
En annan sak: Apple släpper aldrig oanvända mailadresser tydligen. Om man t.ex. tar ett alias [email protected] så är den adressen för all framtid oanvändbar oavsett om man raderar den. Jag tror Gmail/Google gör samma sak. Man kan ju undra hur många miljoner adresser som är döda för alltid därute...zombieadresser

Ursprungligen av Demiurgen:

Alltid något...men jag blir inte nöjd föränn man kan slå ihop två konton (många som varit med ett tag har - av historiska skäl - ett AID för store-shopping och ett annat för iCloud).
En annan sak: Apple släpper aldrig oanvända mailadresser tydligen. Om man t.ex. tar ett alias [email protected] så är den adressen för all framtid oanvändbar oavsett om man raderar den. Jag tror Gmail/Google gör samma sak. Man kan ju undra hur många miljoner adresser som är döda för alltid därute...zombieadresser

Håller med om sammanslagningen av två konton. Jag har också det dilemmat av historiska skäl och skulle gärna slå ihop mitt shopping-id med mitt iCloud-id

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2017-11-08 15:50
Ursprungligen av Redaktionen:

Ditt Apple ID utgörs av en e-postadress och nyligen blev det möjligt att byta ut en adress från tredjepart till en från Apple – vilket tidigare inte var möjligt.

Läs hela artikeln här

Det är jättekul att byta epostadress för apple-IDs som används för att köpa saker. Man kunde ju tro att apple använder en kontoidentifierare av något slag för att koppla din epostadress till ditt konto? ICKE! De använder... tadaaa.. din epostadress. Så när du har bytt epostadress kommer du att få en fråga att ange lösenordet för kontot med den epostadressen (som ju inte längre finns) typ tre gånger för varje köpt objekt (app, låt, film mm) på din telefon. Det är jätteroligt och tar inte så många veckor att bli av med.

Ursprungligen av BlackSmp:

Håller med om sammanslagningen av två konton. Jag har också det dilemmat av historiska skäl och skulle gärna slå ihop mitt shopping-id med mitt iCloud-id

Blir nyfiken vad det är för historiska skäl? Jag har ändå hängt på iCloud sedan det kom (med iOS 5) och har aldrig sett någon anledning till att dela upp mina köp mellan två ID:n.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-11-08 19:42
Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

Blir nyfiken vad det är för historiska skäl? Jag har ändå hängt på iCloud sedan det kom (med iOS 5) och har aldrig sett någon anledning till att dela upp mina köp mellan två ID:n.

Innan Familjedelning fanns kunde man lösa familjens gemensamma appinköp med ett separat Apple-ID för App Store.

Jag får faktiskt säga att Google/Android löst detta bättre. De var tidigare ute med synk, och sen med moln, innan Apple. Jag har aldrig behövt något motsvarande Itunes för att synka. Och jag vet inte hur långt det går tillbaka, men iaf till 2015, att man bara väljer användare av telefonen och då byter den ID, inget strul.

En annan grej är ju att låta sin son ladda ner appar från App Store. Inte kollat senaste månaden men man kan ju inte skaffa ett kort till en 10-åring bara för att det krävs av nån byråkrat.

Sen håller jag med Jonas eller iaf att det finns lite kritik v.g. konton hos Apple. Jag skaffade Apple ID relativt tidigt (2009?) och när namn och lösenord inte funkade längre var man tvungen att ringa någon, och jag hoppades på att det fanns en svensk på det där 0771-numret.

Men jag har iaf aldrig pratat med en svensk om något som har med Apple att göra. Ja, utom en extern SSD men det var ju ett litet tredjepart-företag, Apple hade inga såna.

Bara att man förväntar sig att Apple har personal i Sverige öht, men det kanske inte är så.

Enda lösningen för mig var iaf att prata med en kvinna från Belgien som pratade engelska med brytning och till slut löste det sig. Men bara genom att jag skaffade en ny epostadress. Som jag inte kommer ha nån nytta av till nåt annat. Men det funkar nu iaf (y)

Ursprungligen av jonasn:

Det är jättekul att byta epostadress för apple-IDs som används för att köpa saker. Man kunde ju tro att apple använder en kontoidentifierare av något slag för att koppla din epostadress till ditt konto? ICKE! De använder... tadaaa.. din epostadress. Så när du har bytt epostadress kommer du att få en fråga att ange lösenordet för kontot med den epostadressen (som ju inte längre finns) typ tre gånger för varje köpt objekt (app, låt, film mm) på din telefon. Det är jätteroligt och tar inte så många veckor att bli av med.

Det gör man, använder en annan typ av ID för själva kontot alltså. E-postadressen du använder är bara ditt användarnamn. Hade man inte haft ett internt ID hade det varit i princip omöjligt att byta den.

Problemet du beskriver ovan brukar uppstå om man inte loggat ut från de olika tjänsterna innan man bytt användarnamn, vilket man tidigare inte fick någon varning om. Nu har processen förenklats betydligt

Ursprungligen av HolyFather:

En annan grej är ju att låta sin son ladda ner appar från App Store. Inte kollat senaste månaden men man kan ju inte skaffa ett kort till en 10-åring bara för att det krävs av nån byråkrat.

Lösningen kallas Familjedelning, det är en del av iCloud och låter dig skapa Apple-ID:n till minderåriga, godkänna deras köp mm. rekommenderas varmt!

Ursprungligen av HolyFather:

Sen håller jag med Jonas eller iaf att det finns lite kritik v.g. konton hos Apple. Jag skaffade Apple ID relativt tidigt (2009?) och när namn och lösenord inte funkade längre var man tvungen att ringa någon, och jag hoppades på att det fanns en svensk på det där 0771-numret.

Men jag har iaf aldrig pratat med en svensk om något som har med Apple att göra. Ja, utom en extern SSD men det var ju ett litet tredjepart-företag, Apple hade inga såna.

Bara att man förväntar sig att Apple har personal i Sverige öht, men det kanske inte är så.

Återställning av lösenord till Apples synktjänster (iTools/.Mac/MobileMe/iCloud) har alltid kunnat göras online. Däremot har det av förklarliga skäl bara varit Apple Support som har tillgång till backendsystemet i de fall man haft problem med återställning.

Givetvis har Apple personal i Sverige, men fram till att Apple Store öppnade i Täby/Helsingborg/Malmö låg ansvaret för just support dels på de sk. Apple Authorised Service Providers som finns runt om i landet och dels på Apple Support via telefon.

Apple Support i sin tur har haft svensktalande personal i många år, om än inte lika många personer som nuförtiden. Alternativet att tala med en engelsktalande person erbjuds om kötiden är längre än normalt. Det är möjligt att det valet gjordes automatiskt förr i tiden, det minns jag faktiskt inte.

Det mest intressanta problem jag stött på i det här sammanhanget var en användare som av någon anledning trodde att den adress man skulle ange när man skapade sitt Apple-ID var en som slutade på apple.com, t.ex. "[email protected]"

Det resulterade så klart i att ett mail skickades till den adressen för bekräftelse, iom att det hade tolkats som ett existerande Apple-ID, vilket låste aktiveringsprocessen på enheten som i sin tur behövde återställas. Som tur var så var det en helt ny enhet och vad jag minns har man nu uppdaterat systemet för att undvika den typen av problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-11-09 09:44
Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

Blir nyfiken vad det är för historiska skäl? Jag har ändå hängt på iCloud sedan det kom (med iOS 5) och har aldrig sett någon anledning till att dela upp mina köp mellan två ID:n.

Jag handlade låtar på iTunes innan iPhone eller iCloud fanns. Då skapade jag ett Apple-id för det. Med en gammal mail-adress.

Sedan kom iPhone och iCloud. Då skaffade jag ett nytt iCloud-konto för att kunna synka mail, kontakter, kalender, allt. Detta blev Apple-id nummer två.

Och nu har man en mindre optimal lösning med två idn som inte går att slå ihop. Gäller att vara inloggad med rätt id när man handlar och ett annat id för annat. Känns väldigt o-appligt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-11-09 09:58

Jag ser inte vinningen att byta ut detta...inte alls. Vad skulle vinningen vara?

  • Medlem
  • International user
  • 2017-11-09 12:21
Ursprungligen av zinned:

Jag ser inte vinningen att byta ut detta...inte alls. Vad skulle vinningen vara?

Jag ser en poäng med att byta andra vägen. Själv har jag (vi) eget familje domän.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2017-11-09 12:38
Ursprungligen av pushloop:

Det gör man, använder en annan typ av ID för själva kontot alltså. E-postadressen du använder är bara ditt användarnamn. Hade man inte haft ett internt ID hade det varit i princip omöjligt att byta den.

Problemet du beskriver ovan brukar uppstå om man inte loggat ut från de olika tjänsterna innan man bytt användarnamn, vilket man tidigare inte fick någon varning om. Nu har processen förenklats betydligt

Lustigt, det är ganska exakt den erfarenheten jag har - att det är i princip omöjligt att byta adress utan att det ska krångla till förbannelse.

När förenklades processen?

Jag blev själv tvungen att byta emailadress på mitt apple-id sommaren 2016 då batteriet i min dåvarande iPhone 6 blev så dåligt att det var tvunget att bytas ut. Försökte boka tid i Apple Store men de klagade på ogiltig emailadress. Listade ut att de inte accepterar adresser som börjar med info@ och blev således tvungen att byta för att kunna boka en tid. Sagt och gjort, följde de dokument som fanns på ämnet, och efter att ha loggat ut överallt (macdatorer, windowsdatorer, telefoner och en ipad) bytte jag. Sedan började dialogrutehelvetet jag beskrev i förra inlägget.

Upplevelsen var ungefär densamma då jag hjälpte en familj att skaffa separata apple-ids och gå över till familjedelning i stället för att alla skulle dela på ett ID, med alla nackdelar det innebär. Huvudkontot bytte emailadress och övriga familjemedlemmar skapade nya konton. Dialogrutor till förbannelse. Kontrollfrågor vid varje inloggning. FEL kontrollfrågor flera gånger - det konto som bytte emailadress fick kontrollfrågor som hörde till kontot från tiden innan adressen blev bytt. Och så vidare. Emailadresser som inte gick att verifiera.

Jag vidhåller att det är ett jäkla meck att byta emailadress på apple-ids och att det bör undvikas till varje pris.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-11-09 13:09
Ursprungligen av Demiurgen:

Alltid något...men jag blir inte nöjd föränn man kan slå ihop två konton (många som varit med ett tag har - av historiska skäl - ett AID för store-shopping och ett annat för iCloud).
En annan sak: Apple släpper aldrig oanvända mailadresser tydligen. Om man t.ex. tar ett alias [email protected] så är den adressen för all framtid oanvändbar oavsett om man raderar den. Jag tror Gmail/Google gör samma sak. Man kan ju undra hur många miljoner adresser som är döda för alltid därute...zombieadresser

Jag har nog tre olika. En för USA (i princip död numera, tack vare bättre utbud på filmer, och serier ser man via netflix/hbo), en för iCloud/me (är död), en för inköp (som jag till slut valde att börja använda för iCloud och det gjorde jag i herrans tid för det blir inte lättare göra flytten).

  • Medlem
  • Boston
  • 2017-11-09 14:11
Ursprungligen av andas:

Jag har nog tre olika. En för USA (i princip död numera, tack vare bättre utbud på filmer, och serier ser man via netflix/hbo), en för iCloud/me (är död), en för inköp (som jag till slut valde att börja använda för iCloud och det gjorde jag i herrans tid för det blir inte lättare göra flytten).

Lite off topic, men för mig faller det tillbaka på globalt utbud. Jag kan förstå, om än inte tycka det är bra, att film och teve är olika utbud mellan olika geografiska regioner (väldigt mycket mindre vanligt kring musik numera). Däremot är det obegripligt för mig att inte alla appar är tillgängliga i alla "landsbutiker" (även om utbudet i appen är geografiskt begränsat). Jag har i många år haft ett svenskt och ett amerikanskt apple-id, och det amerikanska är fortfarande högst levande framför allt för apple-tv:n. Det har sakta blivit bättre men saknas fortfarande en hel del relevanta appar i svenska butiken, t.ex. NHL.

Ursprungligen av zinned:

Jag ser inte vinningen att byta ut detta...inte alls. Vad skulle vinningen vara?

Finns massvis med goda skäl.

Specifikt är jag glad över att äntligen kunna knyta rätt adress till rätt konto. Måste ha tre konton (privat, inköp, utbildning) och nu när jag kan få loss en av dem och lägga på ett annat så är allt prima ballerina igen. Särskilt kritiskt är det att jag har en adress som jag har tillgång till för t.ex. återställning av lösenord etc.

Man kan tycka att det är enkelt att säga "skapa en till adress" men då vet man helt klart inte hur värdelöst det är med flera adresser hit och dit. Hade varit glad om jag fick ha all skit på en enda adress men icke.. avtal med mera som styr det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-11-10 10:54
Ursprungligen av Sjolejonet:

Finns massvis med goda skäl.

Massvis? Det är ett username, plain and simple. Jag kan tycka det är helt ointressant vilket man väljer att använda och det är ju bara vid återställning av lösenord som det kommer trafik in från andra hållet.

1
Bevaka tråden