Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minidisc till Mac

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Någon som kan rekommendera en Minidisc spelare som är mac kompatibel. Dvs USB koppling. Behöver spela in samplingar från Minidisc. Undanber mig inlägg om vad som borde fungera utan vill gärna ha ett mer konkret exempel på prylar som fungerar.

• Medlem
  • 2003-03-07 17:41

Finns INGEN med usb som fungerar med Mac. That´s it. (Det finns för övrigt ingen md som kan föra över ljud via usb TILL en dator, oavsett plattform)

Däremot kan ett MiniDisc-deck med digital utgång ge en digital ljudsignal ut - som sedan kan spelas in med hjälp av ett ljudkort med digital ingång... annars är det bara att koppla det hela analogt.

Enda överföringsmöjligheterna är således i realtid via digtal/analog-kabel. (funkar fint, men givetvis inget för den som vill att allt skall gå på helst ingen tid alls...)

Allt om MiniDisc!

• Oregistrerad
  • 2003-03-07 18:04

Jo man kan, i alla fall till pc. Tror inte programvara fanns till mac när jag senast läste om det, nu hittade jag bara det här programet vilket tydligen ska funka att skriva in namn på låtar osv med sonys net md, men inte att föra över musik med.

kabel hos hifi-klubben.
netonnets beskrivning av net md.

/Johan

[ 07. mars 2003, 18:06: Meddelandet ändrat av: Johan Nilsson ]

Nu har du i och för sig fel Ma. Det finns profersionella MD-spelare som både spelar in och spelar upp via USB. Har tyvärr inte märket här och nu. Dessvärre brukar de vara väldigt dyra. Den jag har använt går lös på 17 000 så det är inga billiga grejer!

/Jont Olof

• Medlem
  • 2003-03-07 20:05

aha... Jag har hört tascam nämnas bland professionella md-spelare, kanske gör dom sådana?

Tack för upplysningen, Jont-Olof, skall kolla upp det där...

Det går hursomhelst inte via netmd-protokollet av "copyright-skäl". Netmd kan bara föra över musik till en md skiva via usb, inte tvärtom...

• Medlem
  • 2003-03-07 20:40

Här har vi något (det enda jag kunde finna):
En blå sak för 1400 pund...

Funkar för "Mac OS" (tveksamt om äcks-freaks göre sig besvär...)

ack, ack om jag bara visste, jag som nyss köpte en ny.... ; )

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ma
Allt om MiniDisc!

Intressant länk! Hävdar bland annat att iPod har inspelningsmöjlighet, och vi väntar bara på att Apple ska öppna funktionen! Det ska till och med finnas ett debug-läge där man kan spela in några sekunder, men inte mer. Det var första gången jag hört det. Nån som provat?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
Intressant länk! Hävdar bland annat att iPod har inspelningsmöjlighet, och vi väntar bara på att Apple ska öppna funktionen! Det ska till och med finnas ett debug-läge där man kan spela in några sekunder, men inte mer. Det var första gången jag hört det. Nån som provat?

Skrevs om det här redan i maj
http://99mac.com/forum/showthread.php?s=&threadid=22452

1
Bevaka tråden