Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur bra bilder med senaste iPhone modeller?

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har en iPhone 6 + och undrar vad som skiljer sig kameramässigt jämfört med nya modeller/iPhone X i synnerhet?
dvs vill ta den typen av inomhusbilder (mccabefineart.com/collections/all) med bra djup/ bredd /ljus och undrar om det skulle kunna fungera med en nyare modell av iPhone?
Vill helst inte investera i en ny kamera.......

Har försökt googla runt men hittar faktiskt inte någonstans exempelbilder som är tagna med dessa nya kameror. Tacksam om ni har lust att visa lite bilder helst inomhus så att man ser hur mycket rymd det blir.

Senast redigerat 2017-12-12 08:17

Kamerorna på X är överlägsen dem på 6s

Jag är imponerad av den låga brusnivån och möjligheten till simulerat korr skärpedjup

Den briljerar sannolikt jämfört med 6s i den typen av fotografier som du pekar på

Kan bara hålla med. Gick från en 6s til X enbart pga kameran. Det blir ju den man fotar barnen mest med så ville att dom förtjänade bästa kvalitet.

Har ju gjort ett kameratest av Iphone X, men just inomhusbilder har jag inte tagit särskilt många. Däremot håller jag med övriga i tråden om att du borde märka stor skillnad mellan bilder av Iphone 6S och Iphone X även i inomhusmiljöer som de du länkar till.

Tillägg: Även mellan en 6 Plus och X är det rätt stor skillnad skulle jag säga.

Senast redigerat 2017-12-13 06:46

Jag har ett iCloud bibliotek med 15.000+ bilder med alla iPhones från 3GS och framåt. Eventuellt även 3G modellen

• Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-12-12 22:30
Ursprungligen av Ida Blix:

Har ju gjort ett kameratest av Iphone X, men just inomhusbilder har jag inte tagit särskilt många. Däremot håller jag med övriga i tråden om att du borde märka stor skillnad mellan bilder av Iphone 6S och Iphone X även i inomhusmiljöer som de du länkar till.

Borde du/man inte jämföra X med 6S Plus snarare än 6S ?

Ursprungligen av mattiL:

Kanske jämföra med 7S+, 6S+ har ju bara enkellins.

Ursprungligen av mattiL:

Inte om det är en 6S som TS har idag och funderar på att uppgradera från?

Tillägg: inser jag kanske läst slarvigt/missuppfattat. Står ju 6+ längst upp å i senare inlägg skriver bla jag 6S av nån anledning.

Du har rätt!

• Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-12-13 06:51

Jag tänkte mest på att Plus har optisk bildstabilisering.

Inte om det är en 6S som TS har idag och funderar på att uppgradera från?

Tillägg: inser jag kanske läst slarvigt/missuppfattat. Står ju 6+ längst upp å i senare inlägg skriver bla jag 6S av nån anledning.

Du har rätt!

Kan bero på mig, jag gjorde samma fel

Men stabilisering är en sak, det påverkar inte brusnivåerna som jag är imponerad av (bland annat)

Ursprungligen av BlackSmp:

Kan bero på mig, jag gjorde samma fel

Men stabilisering är en sak, det påverkar inte brusnivåerna som jag är imponerad av (bland annat)

Det är inte så viktigt hur/vem som blandade in 6Sen

Håller med dig, upplever ett lyft när det gäller färger, brus och skärpa – det är helt enkelt en vansinnigt bra kamera.

En sak man inte kommer ifrån med mobilkameror, som förstås påverkar just att få med mycket inomhusmiljö är ju att det är en fast vidvinkel. Gissar bara här att mäklare och annat folk som fotar mycket inomhus i kanske trånga rum kör med någon typ av fish-eye.

Ursprungligen av mattiL:

Jag tänkte mest på att Plus har optisk bildstabilisering.

Jag förstår, tänker att just stabiliseringen kanske inte påverkar den typen av foto som TS är intresserad av jättemycket. Välupplysta rum inomhus så där borde inte låta stabiliseringen jobba nämnvärt om jag förstått hur tekniken fungerar.

Jag väntar bara på att olloclip kommer med en hållare för X - då jämrans ska jag skaffa deras fisheye

Jag väntar bara på att olloclip kommer med en hållare för X - då jämrans ska jag skaffa deras fisheye

Mm Olloclip gillar jag med!

olloclip? blir inte att man förvränger bilderna en aning?

Det är inte så viktigt hur/vem som blandade in 6Sen

Håller med dig, upplever ett lyft när det gäller färger, brus och skärpa – det är helt enkelt en vansinnigt bra kamera.

En sak man inte kommer ifrån med mobilkameror, som förstås påverkar just att få med mycket inomhusmiljö är ju att det är en fast vidvinkel. Gissar bara här att mäklare och annat folk som fotar mycket inomhus i kanske trånga rum kör med någon typ av fish-eye.

Meningen är att jag ska kunna ta "typ" mäklarbilder /dvs bild som ger känsla att rummen är större än det är - samt att man ser ganska mycket av rummet från där man står. Har provat mig fram med min iPhone 6 + men det blir inte alls bra. Antar att det är för optimistisk från mig att det skulle fixa sig med nya X. Av man kan tyda av tråden så är det mer på bildkvalitet och stabilisering som X kameran presterar.

Ursprungligen av calinou:

Meningen är att jag ska kunna ta "typ" mäklarbilder /dvs bild som ger känsla att rummen är större än det är - samt att man ser ganska mycket av rummet från där man står. Har provat mig fram med min iPhone 6 + men det blir inte alls bra. Antar att det är för optimistisk från mig att det skulle fixa sig med nya X. Av man kan tyda av tråden så är det mer på bildkvalitet och stabilisering som X kameran presterar.

Ja, du kommer behöva lägga till typ ett Olloclip för att få mer vidvinkel/fish-eye. När jag testade Olloclip senast upplevde jag att bilderna blev mycket bra. Kan ju vara värt att testa ett sånt till din nuvarande telefon?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2017-12-13 08:46

Principiellt sett innebär optisk stabilisering att man kan använda längre slutartider (förutsatt att motivet inte rör sig) vilket gör att man kan använda lägre ISO (mindre brus). Så visst finns det ett samband.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2017-12-13 09:03

...Vill helst inte investera i en ny kamera.......

Varför inte? (Vad har du idag?) En ny instegs systemkamera plus vidvinkelzoom är nog billigare än en nyare modell av iPhone. Och ger nog mycket bättre bilder i många fler situationer. Köper du begagnat för halva priset har du fortfarande en bättre kamera än senaste iPhone.

iPhone är dock smidigare att ta med...

Ursprungligen av pesc:

Varför inte? (Vad har du idag?) En ny instegs systemkamera plus vidvinkelzoom är nog billigare än en nyare modell av iPhone. Och ger nog mycket bättre bilder i många fler situationer. Köper du begagnat för halva priset har du fortfarande en bättre kamera än senaste iPhone.

iPhone är dock smidigare att ta med...

Vad skulle du i så fall rekommendera för kameramodell och utrustning för att ta sådana bilder?

Ja, du kommer behöva lägga till typ ett Olloclip för att få mer vidvinkel/fish-eye. När jag testade Olloclip senast upplevde jag att bilderna blev mycket bra. Kan ju vara värt att testa ett sånt till din nuvarande telefon?

Tack för tipset! Finns det begagnad att köpa så det kan vara värt att prova.

Tack för tipset! Finns det begagnad att köpa så det kan vara värt att prova.

Det borde det göra tycker jag. Kolla på Tradera/Blocket. Hittade den här på Blocket nu. Fanns en från något konkursföretag på Tradera, men den var rätt dyr.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2017-12-13 15:28

Vad skulle du i så fall rekommendera för kameramodell och utrustning för att ta sådana bilder?

Det hänger mindre på kameran och mer på optiken: Rätt brännvidd (vidvinkel, zoom?). Behöver den vara ljusstark? Och hur viktigt det är att optiken är raktecknande (att raka linjer inte blir böjda i bilden).

Törs inte ge rekommendationer. Beror på vad du vill göra samt vad du kan eller vill lära dig.
Enklaste tipset: Kolla om någon i vänkretsen har en Nikon eller Canon eller så, och fråga, låna och lär. Eller gå in i en äkta kamerabutik (inte tekniklada) och fråga och känn.

I slutändan kanske en ny iPhone fungerar bäst för dig men jag tycker fortfarande man kan överväga klassiska kameror om bildkvalitet är viktigt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2017-12-13 15:34

Det talas om fisheye i denna tråd. Fisheye är en typ av vidvinkel som gör bilder där raka linjer blir böjda (endast raka linjer som går genom bildens centrum är raka, andra linjer böjs). Denna typ av vidvinkelobjektiv är enklare att göra rent optiskt. Det kan fungera bra i naturbilder men kan upplevas som störande då man fotograferar arkitektur, inomhus eller om människor finns med.

Nu finns det mjukvara som rätar upp bilder tagna med fisheye. Detta sker till priset av att bilden blir beskuren (man mister en del av vidvinkligheten). Googla på "defish" för mer info.

Det borde det göra tycker jag. Kolla på Tradera/Blocket. Hittade den här på Blocket nu. Fanns en från något konkursföretag på Tradera, men den var rätt dyr.

Här hittade jag nya på rea men det kanske är inte samma fabrikat?
https://iphonelinser.com/shop

Här hittade jag nya på rea men det kanske är inte samma fabrikat?
https://iphonelinser.com/shop

Inte samma nej, men kanske får du okej resultat också med dessa. Finns det några recensioner/betyg från användare så är det så klart bra.

Ursprungligen av pesc:

Det hänger mindre på kameran och mer på optiken: Rätt brännvidd (vidvinkel, zoom?). Behöver den vara ljusstark? Och hur viktigt det är att optiken är raktecknande (att raka linjer inte blir böjda i bilden).

Törs inte ge rekommendationer. Beror på vad du vill göra samt vad du kan eller vill lära dig.
Enklaste tipset: Kolla om någon i vänkretsen har en Nikon eller Canon eller så, och fråga, låna och lär. Eller gå in i en äkta kamerabutik (inte tekniklada) och fråga och känn.

I slutändan kanske en ny iPhone fungerar bäst för dig men jag tycker fortfarande man kan överväga klassiska kameror om bildkvalitet är viktigt.

Tack för tipset! Det är bara att det blir bekvämare också med mobilen. Man tar en bild och lägger den direkt upp till hemsidan mfl. Samtidigt vill man att bilderna ska vara bra från början utan att det ska justeras. Tänkte faktiskt gå till en Apple butik och titta närmare på en iPhone X men tyvärr har dom inte fått dom ännu. Lite väl konstigt? ?

Tack för tipset! Det är bara att det blir bekvämare också med mobilen. Man tar en bild och lägger den direkt upp till hemsidan mfl. Samtidigt vill man att bilderna ska vara bra från början utan att det ska justeras. Tänkte faktiskt gå till en Apple butik och titta närmare på en iPhone X men tyvärr har dom inte fått dom ännu. Lite väl konstigt? ?

Vilken butik är det? Apples egna butiker har Iphone X att titta på, men det finns ju bara tre såna. Andra återförsäljare kan nog ha prioriterat att skicka ut inkomna telefoner till kunder som förbokat och så.

Ursprungligen av pesc:

Det talas om fisheye i denna tråd. Fisheye är en typ av vidvinkel som gör bilder där raka linjer blir böjda (endast raka linjer som går genom bildens centrum är raka, andra linjer böjs). Denna typ av vidvinkelobjektiv är enklare att göra rent optiskt. Det kan fungera bra i naturbilder men kan upplevas som störande då man fotograferar arkitektur, inomhus eller om människor finns med.

Nu finns det mjukvara som rätar upp bilder tagna med fisheye. Detta sker till priset av att bilden blir beskuren (man mister en del av vidvinkligheten). Googla på "defish" för mer info.

Ja precis. Tack för att du utvecklade kring fisheye. Det har sina användningsområden helt klart, men som du säger, vill man ha raka linjer är det kanske inte det första alternativet man ska välja.

Ja precis. Tack för att du utvecklade kring fisheye. Det har sina användningsområden helt klart, men som du säger, vill man ha raka linjer är det kanske inte det första alternativet man ska välja.

Vill man ha raka linjer så ska man definitvt inte gå via ett fisheye och sedan försöka räta ut det via mjukvara:)

Men Olloclip har ju även vidvinkel i olika former och de har definitvt större användningsområden.

Bevaka tråden