Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Webhallen satsar på det smarta hemmet

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hos återförsäljaren Webhallen är prylar till det smarta hemmet en växande kategori. 99 besöker kontoret i Bergshamra för att prata med inköparen Patrik Lind.

Läs hela artikeln här

”– Jag har vissa områden hemma som jag inte får smarta till för min sambo, men för det mesta gillar hon vad jag hittar på där hemma.”

Följdfrågan är ju då vad??

Skulle va skoj om ni på 99.se fick tag på en Samsung SmartThings för att se hur kompatibel den är ihop med andra lampor å dylik.

Ursprungligen av jimel:

”– Jag har vissa områden hemma som jag inte får smarta till för min sambo, men för det mesta gillar hon vad jag hittar på där hemma.”

Följdfrågan är ju då vad??

Vad han inte får röra? Han fick inte sätta in en smart led-strip vid köksbänken. Fast sambon fick en fjärrkontroll nära till hands vill hon ha sitt klassiska lysrör ifred.

Ursprungligen av Laserturken:

Skulle va skoj om ni på 99.se fick tag på en Samsung SmartThings för att se hur kompatibel den är ihop med andra lampor å dylik.

Jag har en hemma, men har inte hunnit titta på den själv så mycket än. Min man som experimenterar lite.

Verkligen kul att se ett företag satsa hårt på smarta hem.. Och särskilt att Philips Hue säljer bra.. Min upplevelse är att Hue mest stått o dammat i alla varuhus i flera år. Men numera när det funkar via tex. Apple Homekit så har jag haft en tanke att det måste ha satt fart. Skulle varit riktigt kul att se siffror på det.
Min fru är iaf inte alls emot mina smarta hem modifieringar.. Men det är kanske för att det för mig är väldigt viktigt att det bara funkar utan massa tjaffs.. Så för mig är Apple Homkit stöd ett måste. Jag köpte lite Ikea Trådlös grejor men det har inte hjälpt något alls på den biten. Så jag håller mig till Hue änsålänge.

Ursprungligen av Ida Blix:

Vad han inte får röra? Han fick inte sätta in en smart led-strip vid köksbänken. Fast sambon fick en fjärrkontroll nära till hands vill hon ha sitt klassiska lysrör ifred.

Precis.
Men led strip är ju kanon, har nyligen tagit bort spottarna vid diskbänken och satt upp 3m hue strip. Använder dock vanliga knappen men ville ha möjlighet att dimma.

  • Medlem
  • 2017-12-16 19:32
Ursprungligen av jimel:

Precis.
Men led strip är ju kanon, har nyligen tagit bort spottarna vid diskbänken och satt upp 3m hue strip. Använder dock vanliga knappen men ville ha möjlighet att dimma.

Nice
Hur många watt per meter satte du?

Ursprungligen av PaO:

Nice
Hur många watt per meter satte du?

Hur menar du nu?

  • Medlem
  • 2017-12-16 22:40
Ursprungligen av jimel:

Hur menar du nu?

Jag kanske var otydlig, sorry ?
Men du satte ett LED band med många små dioder?
Då räknar man watt per meter istället för totalt watt per ljuskälla. Undrade bara hur många din är på?

Ursprungligen av PaO:

Jag kanske var otydlig, sorry ?
Men du satte ett LED band med många små dioder?
Då räknar man watt per meter istället för totalt watt per ljuskälla. Undrade bara hur många din är på?

Jag har samma LED-strip hemma (Philips Hue Lightstrip Plus) som jag tror att @jimel har. Den är 2 meter och så kan man köpa till förlängingar om 1 meter. Hittar inget om watt per meter eller watt per ljuskälla för den delen i specifikationerna.

Senast redigerat 2017-12-17 17:06
Ursprungligen av Ida Blix:

Jag har samma LED-strip hemma (Philips Hue Lightstrip Plus) som jag tror att @jimel har. Den är 2 meter och så kan man köpa till förlängingar om 1 meter. HIttar inget om watt per meter eller watt per ljuskälla för den delen i specifikationerna.

Stämmer bra det.

  • Medlem
  • 2017-12-17 21:20
Ursprungligen av Ida Blix:

Jag har samma LED-strip hemma (Philips Hue Lightstrip Plus) som jag tror att @jimel har. Den är 2 meter och så kan man köpa till förlängingar om 1 meter. Hittar inget om watt per meter eller watt per ljuskälla för den delen i specifikationerna.

Okej tack för att du kollade
Fick leta rätt länge men om det är denna så har den 10.25 w/meter vilket är kanon då det räcker även som arbetsbelysning. Häftig pryl mycket intressant

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg...

Ursprungligen av PaO:

Okej tack för att du kollade
Fick leta rätt länge men om det är denna så har den 10.25 w/meter vilket är kanon då det räcker även som arbetsbelysning. Häftig pryl mycket intressant

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg...

Vet inte om man kan räkna W/m riktigt eftersom ljusstyrkan minskar för varje meter du lägger till? Det där Kjell listar måste ju gälla bara om du nöjer dig med 2 meter?

"Det totala ljusflödet för Hue Lightstrip Plus är 1600 lumen, oavsett om slingan är två meter eller tio meter. För varje meter som adderas minskas ljusflödet per meter, men det totala ljusflödet är detsamma."

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2017-12-18 10:00

1600 lumen är nästan vad man får ut på två 18 watt (strax över 800 lm per styck) lysrör i en i armatur ovanför diskbänk. Det duger helt klart till arbetsbelysning för ett mindre bord.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-12-18 11:45

En normal 60W glödlampa ger ca 850 lm.

Ursprungligen av Ida Blix:

Vet inte om man kan räkna W/m riktigt eftersom ljusstyrkan minskar för varje meter du lägger till? Det där Kjell listar måste ju gälla bara om du nöjer dig med 2 meter?

"Det totala ljusflödet för Hue Lightstrip Plus är 1600 lumen, oavsett om slingan är två meter eller tio meter. För varje meter som adderas minskas ljusflödet per meter, men det totala ljusflödet är detsamma."

Jaha... det där hade jag helt missat. Har flera Hue lightstrip plus. Ett runt akvariet som är 4 eller 5 meter långt och jag har aldrig reflekterat över att det lyser svagare per meter än de på bara 2 meter. Lustigt men där ser man )

1
Bevaka tråden