Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Högtalare /egenskaper

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Trondheim
  • 2018-01-13 15:06
Ursprungligen av calinou:

Tack för alla svar och förslag men det verkar som jag förklarat dåligt.
Visserligen bra med tips om vilken högtalare som är bra ljud med högtalaren ska även vara kompatibel dvs som man enkelt och snabbt kan koppla via vilken mobil (iPhone eller Android) eller datorn (pc eller mac) som helst samt vilken musiktjänst som helst (Apple music eller iTunes bibliotek, Spotify, Google play music mfl).

Då ska du välja en högtalare som har stöd för AirPlay och Casting. Då kan du använda den med alla modernare macar, android och iOS. Jag gissar att du också kan använda det med de flesta moderna win-burkar också. Men det har jag ingen som helst koll på.

Tex,
https://m.prisjakt.nu/category/s348870536

Tack för alla svar och förslag. Då vet jag bättre inför inköp. Ska bege till div. varuhus och butik och provlyssna olika högtalare ni har föreslagit.

Ursprungligen av calinou:

Tack för bra tips! har en gammal iPad som kan vara bra användning för! Men varför trådat via Bluetooth?

Skulle varit tydligare. Alternativen:
1. Trådat
2. Via Bluetooth
3. Via Airplay

För alternativ 1 använder jag Apples Camera Adapter (lightning -> USB+lightning) rakt in i DAC:en. Ljudmässigt det bästa alternativet, tycker jag.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-01-14 09:42
Ursprungligen av calinou:

Är osäker på vad du menar där. Det kan väl passa ifall man kopplar via en iPad och BT utan krångel och sladdar?

Ja, men du har efterfrågat att kunna koppla in diverse enheter. Tolkade det som att du vill låta andra spela upp från sina enhet när de är på besök.

Ursprungligen av Json_81:

Ja, men du har efterfrågat att kunna koppla in diverse enheter. Tolkade det som att du vill låta andra spela upp från sina enhet när de är på besök.

Det stämmer att andra som kommer på besök ska kunna koppla upp sig med sin dator eller mobil eller iPad via min trådlös bredbands-wifi samt komma åt sin egen musik i sin enheter via Bluetooth. Man behöver väl inte sladdar?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-01-14 12:33
Ursprungligen av calinou:

Det stämmer att andra som kommer på besök ska kunna koppla upp sig med sin dator eller mobil eller iPad via min trådlös bredbands-wifi samt komma åt sin egen musik i sin enheter via Bluetooth. Man behöver väl inte sladdar?

Nej, du behöver inte sladdar men trådlösa lösningar fungerar som jag skrev ovan, oavsett vilken är det lite pill eller begränsningar för gäst-enheterna att ta hänsyn till. Jag har en försärkare med BT, inkopplad AppleTV och en sladd liggandes t ex.
Gäster som vill spela musik väljer i regel sladden.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-01-14 13:26

Jag kör en AirportExpress så de kan connecta via AirPlay. Och ja, jag har inga kompisar med Android....

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Har du någon budget för det här köpet?

Jag kan varmt rekommendera den här:
http://cdon.se/hemelektronik/harman-kardon-on...
Den låter bra, och just nu ett väldigt bra pris.

Har varit och provlyssnat på många olika högtalare bl. a den som du rekommenderar fast dom hade bara 3:an. Överlägset grymt bra ljud. Sedan fanns den variant också. http://cdon.se/hemelektronik/harman-kardon-go... för 1990 kr. Bra ljud också. Svårt att avgöra vad som är skillnad tekniskt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-01-14 17:54
Ursprungligen av calinou:

Har varit och provlyssnat på många olika högtalare bl. a den som du rekommenderar fast dom hade bara 3:an. Överlägset grymt bra ljud. Sedan fanns den variant också. http://cdon.se/hemelektronik/harman-kardon-go... för 1990 kr. Bra ljud också. Svårt att avgöra vad som är skillnad tekniskt.

Jag har en äldre version av go+play också.
Jämfört med min Onyx (första versionen) så spelar den högre och har mer tryck i ljudet.

Ursprungligen av Json_81:

Jag har en äldre version av go+play också.
Jämfört med min Onyx (första versionen) så spelar den högre och har mer tryck i ljudet.

Det kändes som du beskriver med go-play. Förvånad att det var så bra balans och djup på ljudet med tanke på priset jämfört med en del dyrare högtalare. Tack @ Json_81att du delar av din erfarenhet.

Bevaka tråden