Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken typ av LED slinga ska man välja?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
i och med smarta hem har det även börja dyka LED slingor som folk har runt sitt skrivbord/TV och blev sugen på de också men det finns en hel uppsjö och vad ska man då välja tro?

Har kika på denna Kina slingor och undrar om de är nått att ha https://www.aliexpress.com/item/DC-12V-5M-300LEDs-Not-Waterproof-Single-Color-RGB-LED-Strip-5050-SMD-5630-3528-Flexible/32738927195.html eller borde man gå all-in och satsa på Hue eller Yeelight direkt?

Tror inte att någon här kan gå i godo för det du länkar till. Jag skulle hålla mig till Hue etc.

Den där slingan är bara ett gäng RGB-dioder. Inget smart alls. Alla dioderna kommer alltså att visa samma färg. Det finns adresserbara slingor också där man kan ställa färg på individuella dioder, men i princip alla de som kommer från dessa kinesiska sidor skulle jag inte kalla för smarta.
Jag skulle börja med att fråga mig själv vad är det för LED-slinga som jag vill ha om jag skulle investera i en. Vilka krav som ska uppfyllas. Vet du vad du är ute efter?

Måste medge att jag är ganska förtjust i LED-slingor, både hemma och på jobbet. På kontoret ovanför mitt skrivbord har jag exempelvis en tre meter lång armatur tillverkad av en upp och nedvänd vit hängränna med två st tre meter långa vita LED-slingor från Clas Ohlson, en på insidan en på ovansidan. Båda placerade precis så att de inte syns direkt så att de inte bländar. Den nedåtriktade lyser på väggen och den uppåtriktade på vägg och tak ovanför armaturen. Det hela ger ett väldigt behagligt bakgrundsljus. Hemma har jag fyra slingor installerade i köket, under och över överskåpen, så starkt förbättrar ljus och trivsel i köket. Slingorna är tänkta att installeras med självhäftande tejp som sitter på slingan från fabrik, men det funkar inte alls, varför montering med smältlimpistol rekommenderas.

Ursprungligen av suddgummi:

Den där slingan är bara ett gäng RGB-dioder. Inget smart alls. Alla dioderna kommer alltså att visa samma färg. Det finns adresserbara slingor också där man kan ställa färg på individuella dioder, men i princip alla de som kommer från dessa kinesiska sidor skulle jag inte kalla för smarta.
Jag skulle börja med att fråga mig själv vad är det för LED-slinga som jag vill ha om jag skulle investera i en. Vilka krav som ska uppfyllas. Vet du vad du är ute efter?

Har egentligen inga större krav utan vill mest bara ha coolt ljus och ser de som en rolig grej, eller ett krav/önskemål är ett stort färgomfång att de visar rätt färgnyans o.s.v.

Men hur kan en LED slinga vara smart menar du?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-01-28 23:44

Kan man hoppa in i tråden med en fråga om smart LED-slinga för utomhusbruk? Finns det?

Ursprungligen av Laserturken:

Har egentligen inga större krav utan vill mest bara ha coolt ljus och ser de som en rolig grej, eller ett krav/önskemål är ett stort färgomfång att de visar rätt färgnyans o.s.v.

Men hur kan en LED slinga vara smart menar du?

Med smart avser jag att man kan styra den på ett sätt som är "modernt" alltså genom att koppla upp den till någon slags tjänst. Utan en massa tillbehör är de inte smarta de häringa slingorna. Men schysst ljus, det är det ju Jag har ett gäng vita kinesiska slingor jag köpte på en Hong Kong-resa för några år sen. De ger ett bra ljus om man gömmer dem så ljuset blir indirekt.

En smart ljusslinga jag har kikat på är Philips Hue. Jag har inte skaffat nån själv, men min svåger har utrustat hela huset med Hue prylar (som han styr med en Amazon Echo med Alexa) däribland ett par slingor. Riktigt schysst faktiskt. Kanske lite dyrt, men det jag har provat och baserat på hans erfarenhet hade jag valt dem om jag hade gjort investeringen idag.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-01-29 10:15
Ursprungligen av xms67:

Kan man hoppa in i tråden med en fråga om smart LED-slinga för utomhusbruk? Finns det?

Ja då, de brukar vara ingjutna i något liknande silikon.

Ursprungligen av xms67:

Kan man hoppa in i tråden med en fråga om smart LED-slinga för utomhusbruk? Finns det?

Jag har led slinga som sitter på markisens armar, fungerar riktigt bra, är ju lite skyddade ifrån direkt regn.
Är någon kina variant.

Edit: hittade en bild, ni får vrida på huvudet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-01-29 16:41
Ursprungligen av jimel:

Jag har led slinga som sitter på markisens armar, fungerar riktigt bra, är ju lite skyddade ifrån direkt regn.
Är någon kina variant.

Edit: hittade en bild, ni får vrida på huvudet

Min ev. tanke är att sätta dem under tak på altan som har väggar på tre sidor. Så de skulle precis som hos dig vara lite skyddade.

Ursprungligen av xms67:

Min ev. tanke är att sätta dem under tak på altan som har väggar på tre sidor. Så de skulle precis som hos dig vara lite skyddade.

Inga problem, bara köpa sådana som är för utomhus, som @kenjon skrev så är dessa inkapslade i någon slags gummi/silikon.
Har det själv utomhus, suttit där ett par år nu och funkar galant.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-01-30 01:05
1
Bevaka tråden