Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Guide: Konvertera HEIC-bilder till JPEG

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apples nya högeffektiva bildformat sparar dig utrymme, men är inte kompatibelt med allt och att konvertera stora mängder bilder tar tid. Denna snabbguide gör processen snabb och enkel.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-02-19 16:34

Konverterar telefonen/iCloud ens gamla bilder till HEIC också?
Kör fortfarande 6S+ men tänker på när det blir uppgraderingsdags.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-02-19 20:38

HEIC enligt mig det bästa som Apple levererat förra året. Själv tar jag mer och mer bilder. HEIC erbjuder betydligt mindre bilder vilket är snällt mot mobildata, lagring, batteri och hårddiskplats på datorn. Så med HEIC bilder så behöver mobilen bara skicka hälften av datan, trots att bilden blir bättre.
HEIC erbjuder möjlighet att lagra flera bilder i en (LivePhoto och bursts) på ett effektivt sätt. Formatet erbjuder viss icke-destruktiv redigering (tex beskära/rotera).
Men främst erbjuder det 16bitars färgdjup mot JPGs 8bitars.*
-Vaddå färgdjup och bitar?
Jo, om jag ska snacka svenska: fler nyanser av färger. Vilket är sjysst på blå himmel tex tex:

Det finns knappt program som kan läsa HEIC. Men från Apples sida har man löst det på bästa sätt. Bilderna konverteras on-the-fly.
Kopiera en HEIC-bild i Bilder.app på datorn, klistra in i Word och därimellan har bilden blivit en JPG. Spara en HEIC-bild till en mapp på iCloud-drive –då sparas den som en JPG.

Nackdelarna med HEIC idag är mycket få. Och som artikeln visar så är det lätt att konvertera utifall det skulle behövas.

*iOS kan i dagsläget inte skapa 10bitars bilder, men macOS kan.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-02-19 20:45
Ursprungligen av Json_81:

Konverterar telefonen/iCloud ens gamla bilder till HEIC också?
Kör fortfarande 6S+ men tänker på när det blir uppgraderingsdags.

Nej. Endast när du valt att skapa en HEIC så blir det en HEIC.

Google Foto har stöd för HEIC (som har tagits fram av MPEG-group).

Nyttig länk, What is HEIC?

Så om jag förstått rätt så fortsätter Apple att betala för HVEC licensen? Är detta ett svar mot WebP? Och så väljer man att ändå gå emot AV1, som man hoppade på nyss i januari?

Eller så säger Apple: "Vi erbjuder våra kunder den senaste standarden. Detta är kaffepengar för oss ni andra är ju fattiglappar (hahaha)".

Å andra sidan är inte Apple kända för att samarbeta med andra. Så de kanske kort och gott ville köra eget race. Ska gräva lite mer i det och se om man kan hitta motivet bakom detta beslut. Låter dumt att först backa upp AV1 för att sen gå vidare och köra på HVEC. Eller så var det tvärtom: Man kanske vill ha insyn i hur utvecklingen går för AV1, så man kan agera i god tid om det skulle krossa alla andra.

Någon får gärna upplysa mig om läget. Förstår ingenting egentligen...

(HVEC måste vara snuskigt dyrt om inte någon annan än Apple har valt att köra på det. Eller så sitter alla andra och håller tummarna på AV1, när det nu kommer.)

@Krylovrum, det är kaffepengar för samtliga bolag, 20¢/enhet.

Tror AV1 är det som kommer slå på bred front, det är redan effektivare.
https://www.techpowerup.com/240863/google-and...
https://people.xiph.org/~tdaede/av1stilldemo/

Den som lever får se.

Ursprungligen av keptang:

@Krylovrum, det är kaffepengar för samtliga bolag, 20¢/enhet.

Tror AV1 är det som kommer slå på bred front, det är redan effektivare.
https://www.techpowerup.com/240863/google-and...
https://people.xiph.org/~tdaede/av1stilldemo/

Den som lever får se.

Det där låter nästan gratis ju. Och jag trodde att AV1 startades just för att de var trötta på avgifter. Antar att jag hade fel då

Edit: Kan förstå varför dessa jättar är intresserade av att satsa på att komprimera; samtliga har molndatabaser med miljarder(?) bilder/filmer/filer. Där pratar vi att sänka kostnaderna!

Ursprungligen av reboot81:

HEIC enligt mig det bästa som Apple levererat förra året. Själv tar jag mer och mer bilder. HEIC erbjuder betydligt mindre bilder vilket är snällt mot mobildata, lagring, batteri och hårddiskplats på datorn. Så med HEIC bilder så behöver mobilen bara skicka hälften av datan, trots att bilden blir bättre.
HEIC erbjuder möjlighet att lagra flera bilder i en (LivePhoto och bursts) på ett effektivt sätt. Formatet erbjuder viss icke-destruktiv redigering (tex beskära/rotera).
Men främst erbjuder det 16bitars färgdjup mot JPGs 8bitars.*
-Vaddå färgdjup och bitar?
Jo, om jag ska snacka svenska: fler nyanser av färger. Vilket är sjysst på blå himmel tex tex:
Det finns knappt program som kan läsa HEIC. Men från Apples sida har man löst det på bästa sätt. Bilderna konverteras on-the-fly.
Kopiera en HEIC-bild i Bilder.app på datorn, klistra in i Word och därimellan har bilden blivit en JPG. Spara en HEIC-bild till en mapp på iCloud-drive –då sparas den som en JPG.

Nackdelarna med HEIC idag är mycket få. Och som artikeln visar så är det lätt att konvertera utifall det skulle behövas.

*iOS kan i dagsläget inte skapa 10bitars bilder, men macOS kan.

16 bitars färgdjup är ju dock totalt meningslöst - pärlor för svin om man så vill - eftersom du inte kan använda bilden utanför kameran...
Skillnaden mot en RAW är stor då det faktiskt går att dra nytta av de 16 bitarna (eller mer) RAW erbjuder vid redigering i exempelvis photoshop. När det kommer till HEIC så spelar det igen roll om formatet klara 256 eller 8 eftersom enda sättet att få in bilden i PS är att göra om den till en 8-bitars JPEG....
I mina ögon en totalt meningslös funktion.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-11-21 19:29
Ursprungligen av martinator:

16 bitars färgdjup är ju dock totalt meningslöst - pärlor för svin om man så vill - eftersom du inte kan använda bilden utanför kameran...
Skillnaden mot en RAW är stor då det faktiskt går att dra nytta av de 16 bitarna (eller mer) RAW erbjuder vid redigering i exempelvis photoshop. När det kommer till HEIC så spelar det igen roll om formatet klara 256 eller 8 eftersom enda sättet att få in bilden i PS är att göra om den till en 8-bitars JPEG....
I mina ögon en totalt meningslös funktion.

Frågan för mig är om Bilder.app på datorn kan hantera den extra informationen?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2018-12-18 17:18

Eftersom jag inte använder programmet Bilder alls har jag ett program från Automator som löser detta åt mig. Kanske kan det vara någon annan till nytta också.

Skapa ett nytt Arbetsflöde i Automator.
Filer och mappar - "Hämta angivna Finder-objekt" + "Kopiera Finder-ojbekt"
Till: [ ange lämplig mapp ]
Bilder - ”Ändra bildformat”
Till: [JPEG]

Spara och döp som ett program.

Släpp HEIC-bilden (eller en bild av något annat filformat) på ditt program och du har en jpeg-bild i mappen du angav ovan. Originalfilen finns kvar på sin ursprungsplats.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-12-18 21:36

Fanns några utils här också:
https://www.macupdate.com/find/mac/HEIC

Finns säkert även för terminalen på Github.

1
Bevaka tråden