Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nokia ser ingen framtid för sina hälsoprodukter

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Enligt ett läckt dokument ser Nokia ingen framtid för företagets hälsoprodukter under namnet Nokia Health (tidigare Withings).

Läs hela artikeln här

Nu blev jag helt orolig i magtrakten. Jag äger ju flera Home-kameror, termometern och vågen är jag inne på min andra modell tror jag. Älskar ju Withings-grejerna. Någon får ta sitt ansvar och köpa upp verksamheten och driva den vidare med kärlek och inte göra som Fitbit med Pebble (det var bara så otroligt taskigt!).

Såg dessutom fram emot sömn-grejen de visade upp på CES, men som det här låter lär den väl aldrig synas på butikshyllorna...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-02-21 16:19
Ursprungligen av Ida Blix:

Nu blev jag helt orolig i magtrakten. Jag äger ju flera Home-kameror, termometern och vågen är jag inne på min andra modell tror jag. Älskar ju Withings-grejerna. Någon får ta sitt ansvar och köpa upp verksamheten och driva den vidare med kärlek och inte göra som Fitbit med Pebble (det var bara så otroligt taskigt!).

Såg dessutom fram emot sömn-grejen de visade upp på CES, men som det här låter lär den väl aldrig synas på butikshyllorna...

Jag med.
Har bara en våg visserligen (body cardio), de plockade ju nyss bort en funktion från (PWV-mätningen) så funderade på att lämna tillbaka den och köpa den billigare body istället, men body cardio är snyggare så brydde mig inte om det.

Jag också...

Visserligen Bara Våg och blodtrycksmätare men väldigt nöjd

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-02-21 17:37

Har haft deras våg sedan 2011 och det har aldrig varit några problem. Deras klocka (Activité) fungerar också utmärkt men appen har börjat krascha varannan dag och kräver omstart sedan Nokia släppte sin version. Väldigt frustrerande om de bara lägger ner produktlinjerna nu.

Känns trist när man inte kan lite på att produkterna man köper kommer att fungera i framtiden. Håller tummarna på att det blir fler aktörer som släpper sin mjukvara som open source så att produkterna kan leva vidare även om företaget överger de.

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2018-02-22 07:08

Jag har våg, och måste säga att senaste versionen av appen är riktigt bra. Graferna är bland det bästa jag sett på iOS!

Så sjukt detta med ”moln”-produkter, när man börjar fundera på det. Vågen är välbyggd och håller väl säkert 10-20 år till, men infrastrukturen runtom?

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2018-02-22 08:25

Jag var på väg in igår på Apple Emporia och skulle köpa termometern, tur jag läste detta först. Har en 1:a versions Withings-våg och har varit jättenöjd sen jag köpte den. Den bör nog fortsätta att visa värdena fast att Nokia bestämmer sig för att lägga ner utvecklingen av appen hoppas jag?!?

Ursprungligen av Jedih:

Jag var på väg in igår på Apple Emporia och skulle köpa termometern, tur jag läste detta först. Har en 1:a versions Withings-våg och har varit jättenöjd sen jag köpte den. Den bör nog fortsätta att visa värdena fast att Nokia bestämmer sig för att lägga ner utvecklingen av appen hoppas jag?!?

Termometern är grym! Också den visar värden direkt på enheten och borde gå att använda även utan app om än utan grafer och finesser.

nog ingen ko på isen...

Hej,

Är insatt i ärendet, och en total shut down ses som en orelalistisk utgång.
produkterna som är planerade för året kommer lanseras, och Sleep kommer landa i Norden andra veckan i mars.
inga övriga planerade lanseringar för året är heller lagda på is.
ett år av stora MF-kostnader i primärt UK, Tyskland och Frankrike och en mycket kostsam rebranding och därmed sämre lönsamhet ligger till grund för översynen, och ja, det kan bli aktuellt med en försäljning, men då isåfall med samma namn och ett royalties förfarande.

Nokia health har idag marknadsledande produkter i alla sina kategorier, och kvalitet är i absoluta toppskiktet.

en nedläggning skulle kosta ofattbara summor och skulle skada Nokia som varumärke.
så jag tror alla kan vara lugna och sitta i båten. denna storm kommer ridas ut inom kort.

jag har naturligtvis inget facit, men kan iallafall utgå från den infon jag har.

Med vänlig hälsning, Daniel

Ursprungligen av Billybubbla:

Hej,

Är insatt i ärendet, och en total shut down ses som en orelalistisk utgång.
produkterna som är planerade för året kommer lanseras, och Sleep kommer landa i Norden andra veckan i mars.
inga övriga planerade lanseringar för året är heller lagda på is.
ett år av stora MF-kostnader i primärt UK, Tyskland och Frankrike och en mycket kostsam rebranding och därmed sämre lönsamhet ligger till grund för översynen, och ja, det kan bli aktuellt med en försäljning, men då isåfall med samma namn och ett royalties förfarande.

Nokia health har idag marknadsledande produkter i alla sina kategorier, och kvalitet är i absoluta toppskiktet.

en nedläggning skulle kosta ofattbara summor och skulle skada Nokia som varumärke.
så jag tror alla kan vara lugna och sitta i båten. denna storm kommer ridas ut inom kort.

jag har naturligtvis inget facit, men kan iallafall utgå från den infon jag har.

Med vänlig hälsning, Daniel

Tack! Så jäkla skönt att höra!

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2018-02-22 10:04
Ursprungligen av Ida Blix:

Termometern är grym! Också den visar värden direkt på enheten och borde gå att använda även utan app om än utan grafer och finesser.

Kanske ska fundera en gång till då. Ungarna avskyr örontermometern som vi har idag, plus att vi glömmer köpa engångsskydden som den kräver för att fungera och står då utan en fungerande termometer om inte vi återanvänder skyddet som sitter på (vilket blir ganska snuskigt i längden).

Ursprungligen av Jedih:

Kanske ska fundera en gång till då. Ungarna avskyr örontermometern som vi har idag, plus att vi glömmer köpa engångsskydden som den kräver för att fungera och står då utan en fungerande termometer om inte vi återanvänder skyddet som sitter på (vilket blir ganska snuskigt i längden).

Ibland är det inte helt lätt att få 1,5-åringen att vara still (en liten stund måste huvudet va stilla), men nu har han lärt sig hur allt går till och vill så gärna mäta tempen själv (urgulligt). Tycker Thermo är snabb, pedagogiskt lyser rött/orange/grönt och det är så enkelt att mäta att man kan göra det hur många gånger som helst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-02-22 10:15

Stämmer det här är ju Nokia ett företag i total kris. Inkompetensen måste flöda innanför företagets väggar. Det torde vara omöjligt att på så kort tid göra en total ombedömning av ett produktsegment om inte inkompetens är en del av företagets dna.

Det @Billybubbla skriver känns inte heller övertygande: ”ett år av stora MF-kostnader i primärt UK, Tyskland och Frankrike och en mycket kostsam rebranding och därmed sämre lönsamhet ligger till grund för översynen” Vad i detta kan anses som okända kostnader för ledningen? Som jag tolkar det borde alla dessa kostnader härröra från medvetna beslut. Jag kan givetvis missförstå något här, men annars är det som att ledningen i Nokia fattar ett antal beslut och sedan kommer fakturan och då blir man så överraskad att man initierar en översyn(strategisk granskning) av hela affärsområdet.

Ursprungligen av xms67:

Stämmer det här är ju Nokia ett företag i total kris. Inkompetensen måste flöda innanför företagets väggar. Det torde vara omöjligt att på så kort tid göra en total ombedömning av ett produktsegment om inte inkompetens är en del av företagets dna.

Det @Billybubbla skriver känns inte heller övertygande: ”ett år av stora MF-kostnader i primärt UK, Tyskland och Frankrike och en mycket kostsam rebranding och därmed sämre lönsamhet ligger till grund för översynen” Vad i detta kan anses som okända kostnader för ledningen? Som jag tolkar det borde alla dessa kostnader härröra från medvetna beslut. Jag kan givetvis missförstå något här, men annars är det som att ledningen i Nokia fattar ett antal beslut och sedan kommer fakturan och då blir man så överraskad att man initierar en översyn(strategisk granskning) av hela affärsområdet.

Jag tolkar det (mestadels det de skriver i memot) som att Nokia vill flytta ut Health-verksamheten till en licenspartner som de gjort med telefonerna och HMD Global. Att de vill va ett business to business-företag. Tror det kan va en bra väg att gå faktiskt.

Ursprungligen av Ida Blix:

Jag tolkar det (mestadels det de skriver i memot) som att Nokia vill flytta ut Health-verksamheten till en licenspartner som de gjort med telefonerna och HMD Global. Att de vill va ett business to business-företag. Tror det kan va en bra väg att gå faktiskt.

Det är vad jag också hoppas på - och tror att det är bra. Det förhindrar dock inte att jag alltid tyckt att det var konstigt att Nokia köpte upp verksamheten i första läget

Ursprungligen av BlackSmp:

Det är vad jag också hoppas på - och tror att det är bra. Det förhindrar dock inte att jag alltid tyckt att det var konstigt att Nokia köpte upp verksamheten i första läget

Nä, då var jag lite upprörd också Fransmännen borde inte sålt.

Senast redigerat 2018-02-22 13:11

Funderar på att köpa en termometer från Nokia är det värt att köpa den nu eller borde jag se mig om för andra alternativ?

  • Medlem
  • 2018-02-22 15:29

HR-klocka, temp, våg, blodtryck och en del av deras tidigare produkter i min samling

  • Medlem
  • Eksjö
  • 2018-02-22 17:57

Termometern är smidig att använda MEN värdena känns lite som att kasta tärning. Avviker mycket för mycket i mitt tycke särskilt när man har barn där febern går upp och ner. Visar termometern 39`ish så måste en gammal hederlig göra jobbet då det kan betyda över 40 grader

Ursprungligen av TheiPad:

Funderar på att köpa en termometer från Nokia är det värt att köpa den nu eller borde jag se mig om för andra alternativ?

Älskar termometern, kan varmt rekommendera den.

Ursprungligen av Pimmp:

Termometern är smidig att använda MEN värdena känns lite som att kasta tärning. Avviker mycket för mycket i mitt tycke särskilt när man har barn där febern går upp och ner. Visar termometern 39`ish så måste en gammal hederlig göra jobbet då det kan betyda över 40 grader

Oj, vi har kontrollmätt med en man har i munnen och tycker inte att värdena skiljer sig särskilt alls.

Förbeställde precis två Nokia Sleep, måste bara prova. Hoppas jag slipper ångra det. Länge leve Nokia Health-grejerna!

3–4 veckors leveranstid.

Ryktas om att HMD Global tar över/(köper health-biten och kör vidare på Nokia-varumärket.
Känns rätt logiskt iom att man redan har namnet Nokia för sina mobiltelefoner.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2018-05-03 11:00

Withings har köpt tillbaka.

1
Bevaka tråden