Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Överdriven användning av smarta klockor kan slå bakut

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I dagsläget kan det mesta mäta vad vi gör och ge lite tips och trix på vad i vardagen vi bör ändra på. Men detta kan också gå överstyr.

Läs hela artikeln här

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2018-02-23 17:44

Min Apple Watch har fått mig att börja använda mekaniska arbandsur igen. Så nu AW på jobbet, och mekanisk all övrig tid, fantastiskt skönt med lit lugn och ro från alla notiser och knackningar.

Senast redigerat 2018-02-23 18:24
Ursprungligen av Mija:

Min Apple Watch har fått mig att börja använda mekaniska arbandsur igen. Så nu AW på jobbet, och mekanisk all övrig tid, fantastiskt skönt med lit lugn och ru från alla notiser och knackningar.

Jag är fortfarande sugen på att testa Garmin Vívomove HR. Just för att den är till största delen mekanisk, och.. ptja, visar tiden. Vill ha notifieringarna, men skulle gärna skippa både resten av funktionerna (nåja, de flesta) och hela grejen med en enorm skärm.

Ryktet på stan är att @Ida Blix har en på gång till redaktionen, så hoppas på att kunna klämma.

Ursprungligen av Mija:

Min Apple Watch har fått mig att börja använda mekaniska arbandsur igen. Så nu AW på jobbet, och mekanisk all övrig tid, fantastiskt skönt med lit lugn och ro från alla notiser och knackningar.

Jag brukar ställa in min på ”stör ej” under stora delar av dygnet. Tycker också att det är skönt när det inte plingar och vibrerar en massa. Jag skulle nog dock inte klara mig med mekanisk nu när jag vant mig, använder klockan till att tända och släcka lampor i mitt hem.

Wow.. Man använder klockan på olika sätt ser jag. Själv avskyr jag egentligen att tvingas vara fängslad runt handleden.. Har Applewatch mest för att jag vill ha loggar inför framtiden. Något jag kan se tillbaka på. För värden o så. Men så fort jag bara är hemma o slappar så åker den av. Finns inte en chans i världen att jag frivilligt skulle sätta på mig ett mekaniskt ur.. Det handlar väl mest bara om blingbling?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-02-24 23:29

Sedan jag börjat bära mobiltelefon 24/7 har jag inte rört armbandsur. Men sedan något år bär jag Mi-Band 2 för att logga steg, se vem som ringer och vad klockan är. Så iom denna relativt dumma klocka på min arm känner jag mig mindre ”tvingad” att konstant kolla på mobilen och alla dess notiser.
Skiter fullständigt i hur många steg jag har kvar på dagen, men kul grej att kunna kolla i efterhand.

Min strategi är att anpassa notiserna. Endast Vip mejl. Omni och Omni ekonomi för nyheter. Flash Score för utvald sport. Message och Messenger för direktmeddelanden. Aktitetsappen. Samt givetvis telefonsamtal.

Sedan så kör jag telefolen i ständigt muteläge så den är alltid tyst.

Så notiser är inget problem. De hålls på en låg nivå och jag reducerar mer och mer - även på telefonen

  • Medlem
  • 2018-02-25 08:06
Ursprungligen av BlackSmp:

Min strategi är att anpassa notiserna. Endast Vip mejl. Omni och Omni ekonomi för nyheter. Flash Score för utvald sport. Message och Messenger för direktmeddelanden. Aktitetsappen. Samt givetvis telefonsamtal.

Sedan så kör jag telefolen i ständigt muteläge så den är alltid tyst.

Så notiser är inget problem. De hålls på en låg nivå och jag reducerar mer och mer - även på telefonen

Jag har med dragit ned notiser till ett minimum
Gäller även min mobil som endast ger notiser på mail, sms, telefonsamtal, bank ID, NAS och barnens skol / förskoleappar

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-02-25 09:13

Vad jag menar är att min smarta/dumma klocka hindrar mig från att distraheras av telefonen - där finns ju hela webben/tuben etc som ”kan” locka och distrahera.

Ursprungligen av reboot81:

Vad jag menar är att min smarta/dumma klocka hindrar mig från att distraheras av telefonen - där finns ju hela webben/tuben etc som ”kan” locka och distrahera.

Bra beskrivet. Samma sak för mig fast det hjälper dåligt

Ursprungligen av reboot81:

Vad jag menar är att min smarta/dumma klocka hindrar mig från att distraheras av telefonen - där finns ju hela webben/tuben etc som ”kan” locka och distrahera.

Det är samma för mig. Sitter objektivt och pillar mindre med mobilen när jag har smart klocka på mig. Kan snabbt filtrera notiserna, utan att plocka upp telefonen och "fastna". Har blivit mer att jag faktiskt sätter mig fokuserat vid en dator och läser ikapp, snarare än att hugga på allt som händer i mobilen.

Eller också gör man som jag och skippar allt det smarta när man är ute. Jag behöver inte ha koll på min hälsa och hur många steg jag tar om dagen. Meddelande m.m. kan nog vänta några timmar. Behöver inte svara inom några sekunder. Men det är jag det. Alla är vi olika!

Ursprungligen av SweSG:

Eller också gör man som jag och skippar allt det smarta när man är ute. Jag behöver inte ha koll på min hälsa och hur många steg jag tar om dagen. Meddelande m.m. kan nog vänta några timmar. Behöver inte svara inom några sekunder. Men det är jag det. Alla är vi olika!

Vi lever väl inte 1990-talet längre?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-02-25 16:00
Ursprungligen av PaO:

Jag har med dragit ned notiser till ett minimum
Gäller även min mobil som endast ger notiser på mail, sms, telefonsamtal, bank ID, NAS och barnens skol / förskoleappar

Ser inte jag som minimum utan över normalt.

Enda notiser som kommer fram för mig är telefonsamtal,sms och inget mer.
Kunde jag klara mig utan notiser pre mobiltelefon kan jag det nu.

Ursprungligen av BlackSmp:

Vi lever väl inte 1990-talet längre?

Sant!

Jag tror dock vi blir sjuka av allt vi måste kolla hela tiden. Lyssna på kroppen istället! Meddelande finns ju kvar i mobilen! Bättre att gå genom dom några gånger om dagen än 100.

Men vill folk kolla sina meddelande hela tiden, räkna steg och lyssna på en app istället för kroppen är upp till var och en. Passar vissa, andra inte!

1
Bevaka tråden