Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Så skiljer sig Galaxy S9 från S8

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av PaO:

En av de få klagomålen på S8 orna var placeringen av fingeravtryckläsare och ansiktsupplåsning det är fixat på S9.

S9 är utan tvekan den mest kompletta mobilen på marknaden både för business och pleasure.

Uppgraderingen mellan S6 och S7 var inte större men Samsung följer en röd tråd från S6 till S9 där de lyssnar på de som verkligen gillar det de gör, övriga har ju inte problem att välja något annat ?

Samsung leder utvecklingen och är den enda tillverkare som klarar av en hel lineup på samma formspråk och ändå kan sälja world wide.

De som suktar efter något helt nytt från Samsung får nog hålla sig till september då Galaxy X presenteras.

Har man en S8 och är nöjd så vet man bara själv om man vill uppgradera men för de med S6 eller S7 är det en annan femma. Byter själv nog till Note 10 ?

Kan hålla med om att skämten på andras bekostnad är tacky men då Apple släppte X så var där många som sa att nu kopierar Samsung the notch till S9. Huawei och Vivo har iPhone kopior på gång, kanske ville de kommentera detta

3.5mm jack har jag faktiskt börjar använda då mina AKG lurar är bättre än mina BT lurar i soffan ?

Jag ser det verkligen inte som att man leder utvecklingen för att man lyckas få flera modeller och generationer att se likadan ut.. (Gäller även Apple iPhone 6,7,8)

Nu när en smartphone kostar 10.000:- så tycker jag inte att det är en merit att man inte ens kan se skillnad på modeller/årgångar.

Förstår att det är svårt att hitta ny designa från år till år, och jag har inte lösningen på det här (Duh!)

Men jag hoppas att vi kan få lite mer unika lösningar från de olika tillverkarna.

Tvivlar inte en sekund på att S9 är en bra telefon, men det är skittråkigt att den är så lik S8..

Mina 2€ (inflation)

  • Medlem
  • 2018-02-28 12:28
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Jag ser det verkligen inte som att man leder utvecklingen för att man lyckas få flera modeller och generationer att se likadan ut.. (Gäller även Apple iPhone 6,7,8)

Nu när en smartphone kostar 10.000:- så tycker jag inte att det är en merit att man inte ens kan se skillnad på modeller/årgångar.

Förstår att det är svårt att hitta ny designa från år till år, och jag har inte lösningen på det här (Duh!)

Men jag hoppas att vi kan få lite mer unika lösningar från de olika tillverkarna.

Tvivlar inte en sekund på att S9 är en bra telefon, men det är skittråkigt att den är så lik S8..

Mina 2€ (inflation)

Alla tycker olika

A8or (2018), S8or och Note 8 är från samma generation kan man säga

Du får vänta på Galaxy X i höst

  • Medlem
  • 2018-02-28 12:31
Ursprungligen av Mackan1984:

Alltså det enda som är skillnad mot de flesta andra tillverkare är att det innehåller en 8 i namnen, dessutom fanns A8 redan 2015 långt innan S8 eller note 8 så namnet är ju inte heller tillhörande en 8-serie.
Men du kan troligtvis ta vilken tillverkare som helst och hitta fem lurar från samma år som har samma ”formspråk” i att de har 7 egenskaper eller fler som följer samma mönster i en prisklass från 4000-9000.

Det är lite som att säga att Apple har 6 lurar med samma formspråk i iPhone 6S/7/8/plus i prisklass 5000-10000.
Touch ID
Apple Pay
3D Touch
Senaste iOS
Vattentätning (iPhone 6s var ett tyst experiment från Apple gällande det)
Marknadsledande LCD
Rörelse-processor

Det är lätt att bli färgad men det går att hitta en liknande serie hos i stort sett alla tillverkare ?

A8 (2018) är det på bilden

iPhone 6S/7/8/plus är från olika år och påminner om varandra

De jag visade är från samma generation

Apple skulle visat upp en X budget, X och X plus för att kunna jämföra

Jag jämförde inte specifikationer på A8 med någon annan än egentligen S8 och högsta lägsta nivån är imponerande för en ny 4500 kr mobil från Samsung enligt mig

Ursprungligen av PaO:

Alla tycker olika

A8or (2018), S8or och Note 8 är från samma generation kan man säga

Du får vänta på Galaxy X i höst

Men visst är S8 och S9 från olika generationer? ??

De är fina, men håll med om att det känns lite ”Meh” när många tillverkare återvinner designen?

Kanske har man (jag) för högt ställda förväntningar..

Ursprungligen av PaO:

A8 (2018) är det på bilden

iPhone 6S/7/8/plus är från olika år och påminner om varandra

De jag visade är från samma generation

Apple skulle visat upp en X budget, X och X plus för att kunna jämföra

Jag jämförde inte specifikationer på A8 med någon annan än egentligen S8 och högsta lägsta nivån är imponerande för en ny 4500 kr mobil från Samsung enligt mig

Nu drog jag Apple-kortet då namnet verkade spela lika mycket roll som generation men det finns som sagt många fler tillverkare därute, där du som sagt kan hitta 5 lurar från samma generation med 7+ egenskaper som är lika från prisklass 4000-10000.

Sony, huawei, xiaomi plus flera andra kineser.
Sedan är det väl så att man får väldigt mycket mobil hos många av dessa för 4500 ?
Samsung är inget undantag.

  • Medlem
  • 2018-02-28 17:40
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Men visst är S8 och S9 från olika generationer? ??

De är fina, men håll med om att det känns lite ”Meh” när många tillverkare återvinner designen?

Kanske har man (jag) för högt ställda förväntningar..

Kanske är det så ?

Jag tror nästa steg är sensorer under skärmen och vikbara enheter med hel skärm, vad tror du?

  • Medlem
  • 2018-02-28 17:41
Ursprungligen av Mackan1984:

Nu drog jag Apple-kortet då namnet verkade spela lika mycket roll som generation men det finns som sagt många fler tillverkare därute, där du som sagt kan hitta 5 lurar från samma generation med 7+ egenskaper som är lika från prisklass 4000-10000.

Sony, huawei, xiaomi plus flera andra kineser.
Sedan är det väl så att man får väldigt mycket mobil hos många av dessa för 4500 ?
Samsung är inget undantag.

Helt klart ?
Men Samsung är "ein stroh wasser" IMO ?

  • Medlem
  • 2018-02-28 22:41

En sak som det sällan skrivs om är sensorerna som Samsung placerar bredvid blixten på sina flaggskepp.
Om jag inte är helt ute och cyklar så har S9 sensorer för att mäta puls, syresättning i blodet och helt ny blodtrycksmätare. Imponerande ?

Ursprungligen av PaO:

En sak som det sällan skrivs om är sensorerna som Samsung placerar bredvid blixten på sina flaggskepp.
Om jag inte är helt ute och cyklar så har S9 sensorer för att mäta puls, syresättning i blodet och helt ny blodtrycksmätare. Imponerande ?

Eftersom dessa sensorer inte är lika tillförlitlig som hos läkaren tror jag inte Samsung skröt mer än nödvändigt om det heller.
Men Samsung avskriver sig ju såna här saker med ;

Ser hellre att företagen faktiskt tar fram en tillförlitlig funktion senare än en halvdan innan.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-03-01 17:28
Ursprungligen av PaO:

En sak som det sällan skrivs om är sensorerna som Samsung placerar bredvid blixten på sina flaggskepp.
Om jag inte är helt ute och cyklar så har S9 sensorer för att mäta puls, syresättning i blodet och helt ny blodtrycksmätare. Imponerande ?

Blodtrycksmätare? Inbyggt i telefonen?

  • Medlem
  • 2018-03-01 18:14
Ursprungligen av kenjon:

Blodtrycksmätare? Inbyggt i telefonen?

Jajamensan ?
Note 8 fick ju förutom puls sp02 syremätare

https://www.google.se/amp/s/m.gsmarena.com/th...

  • Medlem
  • 2018-03-01 18:16
Ursprungligen av Mackan1984:

Eftersom dessa sensorer inte är lika tillförlitlig som hos läkaren tror jag inte Samsung skröt mer än nödvändigt om det heller.
Men Samsung avskriver sig ju såna här saker med ;

Ser hellre att företagen faktiskt tar fram en tillförlitlig funktion senare än en halvdan innan.

Men hade något annat företag gjort detsamma hade det varit revolutionerande ?

Ursprungligen av PaO:

Men hade något annat företag gjort detsamma hade det varit revolutionerande ?

Nej inte mer revolutionerande än nuvarande sätt att mäta puls.
Otillförlitligt och otillräckligt.
När det går att faktiskt lita på dessa siffror är det dock revolutionerande

  • Medlem
  • 2018-03-01 18:20
Ursprungligen av Mackan1984:

Nej inte mer revolutionerande än nuvarande sätt att mäta puls.
Otillförlitligt och otillräckligt.
När det går att faktiskt lita på dessa siffror är det dock revolutionerande

Allt handlar ju om hur du använder datan eller hur ?
Jag tycker det är imponerande

Ursprungligen av PaO:

Allt handlar ju om hur du använder datan eller hur ?
Jag tycker det är imponerande

När jag har anledning att syna mitt blodtryck och syre i blodet så skulle jag vända mig till en läkare innan jag litar på detta.
Men lagom till Galaxy S14 kanske.
Pulsmätare på smartphones och klockor har inte heller gett mig nån särskilt användbar data, den har skrämt upp mig ett par gånger dock med felaktiga siffror.

Ursprungligen av Mackan1984:

När jag har anledning att syna mitt blodtryck och syre i blodet så skulle jag vända mig till en läkare innan jag litar på detta.
Men lagom till Galaxy S14 kanske.
Pulsmätare på smartphones och klockor har inte heller gett mig nån särskilt användbar data, den har skrämt upp mig ett par gånger dock med felaktiga siffror.

Agree. Speciellt då Samsung brukar leverera (för)mycket och kvalitén får lida.

  • Medlem
  • 2018-03-01 21:22
Ursprungligen av _empty:

Agree. Speciellt då Samsung brukar leverera (för)mycket och kvalitén får lida.

UCSF tycker tydligen det är spännande

https://www.ucsf.edu/news/2018/02/409911/sams...

Ursprungligen av PaO:

UCSF tycker tydligen det är spännande

https://www.ucsf.edu/news/2018/02/409911/sams...

Det är svårt att förstå hur mycket smarta telefoner/klockor kommer att påverka vår hälsa inom kort. Vi går emot en spännande tid. ??

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-03-02 10:51

Det går att debattera huruvida Samsung ligger i teknikens framkant eller ej, det finns goda argument för att de kopierar andra och det finns goda argument för att de är först med teknik som andra hoppar på först senare, men de ligger definitivt i framkant när det gäller komponenterna. Displaymate och DxOmark har flera år utsett skärmarna och kamerorna i Galaxy-telefonerna till bäst på marknaden. Det betyder så klart inte att telefonerna som helhet måste vara bäst på marknaden, men komponentmässigt håller de väldigt hög nivå.

https://news.samsung.com/global/raising-the-b...

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2018-03-02 13:23
Ursprungligen av ekloev:

Det går att debattera huruvida Samsung ligger i teknikens framkant eller ej, det finns goda argument för att de kopierar andra och det finns goda argument för att de är först med teknik som andra hoppar på först senare, men de ligger definitivt i framkant när det gäller komponenterna. Displaymate och DxOmark har flera år utsett skärmarna och kamerorna i Galaxy-telefonerna till bäst på marknaden. Det betyder så klart inte att telefonerna som helhet måste vara bäst på marknaden, men komponentmässigt håller de väldigt hög nivå.

https://news.samsung.com/global/raising-the-b...

Det har väl lite att göra med vilken tillverkare som släpper ut sin telefon sist, S8 var bäst, sedan kom iPhone 8 och då blev den bäst, nu kom S9 och tog över tronen, sedan i höst så kommer säkert nya ’’x’’ återta tronen.

S8 vs iphone 8

För här hade ju Samsung Oled
https://ibb.co/ecFYv7

Kamera
https://ibb.co/iEGv8S

S9 vs X

Skärm:
https://ibb.co/i9srhn

Kamera:
https://ibb.co/jpzF8S

Kan tyvärr inte länka till artiklarna, eller jo det kan jag, men då måste man ha Aftonbladet Plus för att kunna läsa..

https://www.aftonbladet.se/tester/a/a57vM/sup...

https://www.aftonbladet.se/tester/a/wEK1kM/sa...

Men denna pajkastning kan pågå i en all evighet, en av anledningarna till att jag saknar gamla 99Mac, där hade vi Applefrälsta kunnat inbilla oss att Apple är bäst, och en systersida ’’99Android’’ istället för att göra om 99Mac där Androidfrälsta kunde inbilla sig att Samsung är bäst, det hade varit toppen!

Senast redigerat 2018-03-02 13:56
  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-03-02 14:04
Ursprungligen av Hoya:

Det har väl lite att göra med vilken tillverkare som släpper ut sin telefon sist, S8 var bäst, sedan kom iPhone 8 och då blev den bäst, nu kom S9 och tog över tronen, sedan i höst så kommer säkert nya ’’x’’ återta tronen.

S8 vs iphone 8

För här hade ju Samsung Oled
https://ibb.co/ecFYv7

Kamera
https://ibb.co/iEGv8S

S9 vs X

Skärm:
https://ibb.co/i9srhn

Kamera:
https://ibb.co/jpzF8S

Kan tyvärr inte länka till artiklarna, eller jo det kan jag, men då måste man ha Aftonbladet Plus för att kunna läsa..

https://www.aftonbladet.se/tester/a/a57vM/sup...

https://www.aftonbladet.se/tester/a/wEK1kM/sa...

Men denna pajkastning kan pågå i en all evighet, en av anledningarna till att jag saknar gamla 99Mac, där hade vi Applefrälsta kunnat inbilla oss att Apple är bäst, och en systersida ’’99Android’’ istället för att göra om 99Mac där Androidfrälsta kunde inbilla sig att Samsung är bäst, det hade varit toppen!

Jag skulle inte kalla det som ägt rum ovan för pajkastning, snarare diskussion från två olika läger. Det är också det jag tycker att 99 är, en samlingsplats för oss som älskar mobila prylar, smarta hemmet och den digitala livsstilen i stort. Jag tycker det är grymt kul att läsa och skriva om den senaste mobilen, molntjänsten, smarta hemmet-prylen och allt vad det kan tänkas vara, oavsett vilket företag som står bakom det. Forumet innehåller trådar där de som föredrar att diskutera Apples prylar kan ägna sig åt just det, och detsamma finns för den som helst vill prata Android.

Att dela upp sajten i två separata sajter skulle stöta bort alla de som vill diskutera häftig teknik i allmänhet, och det skulle dessutom bli väldigt underligt i vår täckning av smarta hemmet och andra typer av ämnesområden som innefattar produkter som fungerar ihop med både Apples och Google-baserade produkter och tjänster. Amazon Alexa och andra tjänster som fungerar med båda plattformarna skulle exempelvis få diskuteras på båda sajterna, och artiklar/nyheter/guider/med mera skulle få skrivas på båda sajterna. 99 rymmer både de som vill diskutera teknikbranschen i stort, och de som helst vill diskutera en specifik aktör i forumet.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2018-03-02 14:40
Ursprungligen av ekloev:

Jag skulle inte kalla det som ägt rum ovan för pajkastning, snarare diskussion från två olika läger. Det är också det jag tycker att 99 är, en samlingsplats för oss som älskar mobila prylar, smarta hemmet och den digitala livsstilen i stort. Jag tycker det är grymt kul att läsa och skriva om den senaste mobilen, molntjänsten, smarta hemmet-prylen och allt vad det kan tänkas vara, oavsett vilket företag som står bakom det. Forumet innehåller trådar där de som föredrar att diskutera Apples prylar kan ägna sig åt just det, och detsamma finns för den som helst vill prata Android.

Att dela upp sajten i två separata sajter skulle stöta bort alla de som vill diskutera häftig teknik i allmänhet, och det skulle dessutom bli väldigt underligt i vår täckning av smarta hemmet och andra typer av ämnesområden som innefattar produkter som fungerar ihop med både Apples och Google-baserade produkter och tjänster. Amazon Alexa och andra tjänster som fungerar med båda plattformarna skulle exempelvis få diskuteras på båda sajterna, och artiklar/nyheter/guider/med mera skulle få skrivas på båda sajterna. 99 rymmer både de som vill diskutera teknikbranschen i stort, och de som helst vill diskutera en specifik aktör i forumet.

Läser man mellan raderna så är det just pajkastning och inte en diskussion, behöver ju inte vara en raketforskare hos Nasa för att se det. Fanboysen inom båda lägren, och det gäller även mig blir väldigt subjektiva, sedan drar man igång allt från Samsungtelefoner som exploderar till det bästa som har hänt sedan penicillinet uppfanns, att Samsung har två ’’App Stores’’ två kalendrar osv till att Apple myglar med batterierna samt hur ful flärpen är på iPhone X (det här sista är sarkasm)..

Att ha två separata sajter behöver inte alls bli underligt, det man skriver om tex Amazon Alexa på ena sidan så är det väl bara att kopiera och klistra in på andra sidan, vill man läsa vad man skriver om på Androidägret så hade det kunnat vara ett knapptryck bort.

Ursprungligen av Hoya:

Läser man mellan raderna så är det just pajkastning och inte en diskussion, behöver ju inte vara en raketforskare hos Nasa för att se det. Fanboysen inom båda lägren, och det gäller även mig blir väldigt subjektiva, sedan drar man igång allt från Samsungtelefoner som exploderar till det bästa som har hänt sedan penicillinet uppfanns, att Samsung har två ’’App Stores’’ två kalendrar osv till att Apple myglar med batterierna samt hur ful flärpen är på iPhone X (det här sista är sarkasm)..

Att ha två separata sajter behöver inte alls bli underligt, det man skriver om tex Amazon Alexa på ena sidan så är det väl bara att kopiera och klistra in på andra sidan, vill man läsa vad man skriver om på Androidägret så hade det kunnat vara ett knapptryck bort.

Jag och Pao har tjuvnypts sen ett par år tillbaka, det är med glimten i ögat.
Jag är Apple-färgad och han Samsung.
Pao m fl från ”Samsung-lägret” fanns redan här innan 99 gjorde om sig och såg likadant ut då i diskussionerna.
Det är aldrig några direkta påhopp och dessutom finns det en aktiv domare (Keptang) här som ser till att vi sköter oss ?
Vi älskar våra prylar helt enkelt oavsett vilket märke vi än föredrar ❤️

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-03-02 16:02
Ursprungligen av Mackan1984:

Jag och Pao har tjuvnypts sen ett par år tillbaka, det är med glimten i ögat.
Jag är Apple-färgad och han Samsung.
Pao m fl från ”Samsung-lägret” fanns redan här innan 99 gjorde om sig och såg likadant ut då i diskussionerna.
Det är aldrig några direkta påhopp och dessutom finns det en aktiv domare (Keptang) här som ser till att vi sköter oss ?
Vi älskar våra prylar helt enkelt oavsett vilket märke vi än föredrar ❤️

Hatten av till en klok och fin kommentar som summerar precis hur jag sett de här diskussionerna, ler med hela ansiktet ❤️

Jag är mest sur på att 99 aldrig snackar om Windows-mobiler!

Fortfarande 1 i drift. 4 år nu. För inte har la Windows dött på mobiler?

  • Medlem
  • 2018-03-02 20:49
Ursprungligen av Mackan1984:

Jag och Pao har tjuvnypts sen ett par år tillbaka, det är med glimten i ögat.
Jag är Apple-färgad och han Samsung.
Pao m fl från ”Samsung-lägret” fanns redan här innan 99 gjorde om sig och såg likadant ut då i diskussionerna.
Det är aldrig några direkta påhopp och dessutom finns det en aktiv domare (Keptang) här som ser till att vi sköter oss ?
Vi älskar våra prylar helt enkelt oavsett vilket märke vi än föredrar ❤️

Håller helt med dig om detta ?
Det är det som är problemet med det skrivna ordet att det kan tolkas som det var blodigt allvar när man sitter och småler istället och har kul ?
Hade man suttit mitt emot varandra med något att dricka så hade det uppfattats helt annorlunda
Lysande inlägg @Mackan1984

Bevaka tråden