Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vart är 99mac.se på väg?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har märkt att mina besök på 99mac.se blir färre och färre. Det kanske beror på att 2/3 av alla nyheter nu för riden inte har något med Apple-prylar att göra. Så här står det under 'Om 99mac' längst ner på sidan: "Vi satsar på att bli Sveriges största mötesplats för Appleentusiaster." Har tänker ni inför framtiden?

Ursprungligen av Powerhawk:

Jag har märkt att mina besök på 99mac.se blir färre och färre. Det kanske beror på att 2/3 av alla nyheter nu för riden inte har något med Apple-prylar att göra. Så här står det under 'Om 99mac' längst ner på sidan: "Vi satsar på att bli Sveriges största mötesplats för Appleentusiaster." Har tänker ni inför framtiden?

Själv tycker jag det är ganska kul att läsa om lite andra prylar också. Jag har dock prylar från Windows, Apple, Linux m.m. Så jag går la lite utanför många här inne som enbart kör Apple. Jag förstår dock dig också. Går man till en sajt om Apple vill man ha det mesta om det också.

Känns som 99mac.se testar sig lite fram. Iaf har jag fått den känslan. Tror nog det kommer bli bra!

Hejsan!
Stort tack för feedback! Det betyder otroligt mycket att höra tankar och funderingar från läsarna. Som du pekar ut har mycket hänt vad gäller innehållet - även om det nog aldrig riktigt varit "99 procent Mac" så har vi sedan en tid tillbaka tagit ett medvetet beslut att börja täcka andra plattformar än Apple.

Detta har flera orsaker, en stor är att branschen har förändrats ganska mycket. Dels har Apple själva ändrat sitt fokus, från nästan bara Mac till största delen Iphone och även en hel del andra områden (strömmande tjänster, molnet, smarta hemmet). Där vill vi såklart vara med och bevaka! Men i den processen ser vi också ett värde i att lyfta fram konkurrensen, så som Google, Samsung och Microsoft. Det är mindre vattentäta skott idag mellan plattformarna, molnet och hemmet är spännande arenor som gör att många användare idag använder enheter från olika tillverkare. Som ett resultat har vi märkt av en önskan från många läsare att bredda vår täckning, och redaktionen har utökats med fler personer som har andra expertområden än klassiskt Apple.

Men jag förstår absolut den förväntan som vår historik och inte minst vårt namn antyder. Just nu pågår en hel del arbete bakom kulisserna för att bestämma just vad 99mac ska vara i framtiden. Det inkluderar hur vi ska jobba, vad vi ska skapa för material, vad vi ska heta och inte minst hur vi ska skapa någonting trevligt som ni läsare vill besöka och få ut något av. Utan er blir det ingenting, så det är superviktigt.

Inom kort kommer en artikel och diskussiontråd om just detta dyka upp på 99mac, så jag hoppas vi fortsätter samtalet då!

För er som inte sett kan jag tipsa om den här diskussionstråden, som handlar just om vad 99mac ska vara och bli i framtiden. Passa på att ge feedback till oss på redaktionen, så att vi kan bygga något ni tycker om!

http://www.99mac.se/artikel/10214-hjalp-oss-a...

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2018-02-26 23:00

Kan inte annat än att hålla med, 99 nuföritden handlar om allt annat än det gamla 99mac vilket är sorligt, finns många andra sidor där man kan läsa om allt från Androidlägret, oerhört tråkigt att en plats som från börjar handlade om just Apple har förvandlats till något helt annat.

Ursprungligen av Hoya:

Kan inte annat än att hålla med, 99 nuföritden handlar om allt annat än det gamla 99mac vilket är sorligt, finns många andra sidor där man kan läsa om allt från Androidlägret, oerhört tråkigt att en plats som från börjar handlade om just Apple har förvandlats till något helt annat.

Hej Hoya,
Tråkigt att du känner så men en förändring var nödvändig eftersom Apple precis som allt annat har förändrats över tid. Det är inte längre hållbart att ha en helt sajt som bara handlar om Apple. Och ju längre tiden går desto tydligare kommer vår nya riktning bli, det kommer inte bara bli en dussinsajt med Android-nyheter. För den som bara vill fortsätta att prata om Apple och Mac så finns fortfarande den delen kvar i forumet och där finns många engagerade och passionerade Apple-fantaster!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2018-03-02 12:29
Ursprungligen av amandareventlid:

Hej Hoya,
Tråkigt att du känner så men en förändring var nödvändig eftersom Apple precis som allt annat har förändrats över tid. Det är inte längre hållbart att ha en helt sajt som bara handlar om Apple. Och ju längre tiden går desto tydligare kommer vår nya riktning bli, det kommer inte bara bli en dussinsajt med Android-nyheter. För den som bara vill fortsätta att prata om Apple och Mac så finns fortfarande den delen kvar i forumet och där finns många engagerade och passionerade Apple-fantaster!

Att allting förändras är ju ganska självklart, en del av livets gång, men jag kan inte riktigt köpa att Apple har förändrats så mycket så att man inte kräver en egen sajt om det, om annat så borde det vara tvärtom, Apples portfölj har ju växt något oerhört sedan 99Mac lanserades, man har mer produkter än någonsin till försäljning, således borde det innebära att det finns mera saker att täcka och skriva om för er. Finns ju två stora Svenska sajter om Äpplevärlden, 99 och Macworld, sedan finns det ju en drös Engelska sajter som bara handlar om Apple, dessa lyckas ju fylla sina sidor dagligen med nyheter, rapportage, tips och tricks och så vidare, du förstår ju säkert vart jag vill komma. Så varför skulle inte 99Mac fortsatt kunna handla om Apple? Ni kunde ju istället ha lanserat en ’’systersajt’’ 99Android eller 99Teknik precis som M3-nätverket där man har Macworld till just Apple och sedan andra sajter till andra nyheter.
Nu är detta inget som helst personligt påhopp eller kritik, ni gör ett bra jobb med det pyttelilla ni lägger upp som är relaterat till Apple, ni gör säkert ett bra jobb med allt Androidtrams, men ibland kan jag inte låta bli att undra om det inte har varit fel personer på fel plats som inte har kämpat tillräckligt för att behålla 99Mac till just 99Mac och inget annat.

Ursprungligen av Hoya:

Att allting förändras är ju ganska självklart, en del av livets gång, men jag kan inte riktigt köpa att Apple har förändrats så mycket så att man inte kräver en egen sajt om det, om annat så borde det vara tvärtom, Apples portfölj har ju växt något oerhört sedan 99Mac lanserades, man har mer produkter än någonsin till försäljning, således borde det innebära att det finns mera saker att täcka och skriva om för er. Finns ju två stora Svenska sajter om Äpplevärlden, 99 och Macworld, sedan finns det ju en drös Engelska sajter som bara handlar om Apple, dessa lyckas ju fylla sina sidor dagligen med nyheter, rapportage, tips och tricks och så vidare, du förstår ju säkert vart jag vill komma. Så varför skulle inte 99Mac fortsatt kunna handla om Apple? Ni kunde ju istället ha lanserat en ’’systersajt’’ 99Android eller 99Teknik precis som M3-nätverket där man har Macworld till just Apple och sedan andra sajter till andra nyheter.
Nu är detta inget som helst personligt påhopp eller kritik, ni gör ett bra jobb med det pyttelilla ni lägger upp som är relaterat till Apple, ni gör säkert ett bra jobb med allt Androidtrams, men ibland kan jag inte låta bli att undra om det inte har varit fel personer på fel plats som inte har kämpat tillräckligt för att behålla 99Mac till just 99Mac och inget annat.

Jag har gjort så många missar här inne på 99! Kommer dock alltid tillbaka. Själv varit helt inne på Apple innan. Nu blandar jag allt som jag gillar. Tror man måste vara öppen på det mesta idag. Sverige är ett litet land. Jag är inte alls intresserad av mobiler och smarta hemmet är sådär. Läser dock alla nyheter som kommer upp på 99. Ibland kommer det upp någon nyhet som passar smaken. Sedan kan man ju alltid skapa trådar i forumet på saker man tycker om. Med lite tur blir det lite snack om det.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2018-03-02 13:40
Ursprungligen av SweSG:

Jag har gjort så många missar här inne på 99! Kommer dock alltid tillbaka. Själv varit helt inne på Apple innan. Nu blandar jag allt som jag gillar. Tror man måste vara öppen på det mesta idag. Sverige är ett litet land. Jag är inte alls intresserad av mobiler och smarta hemmet är sådär. Läser dock alla nyheter som kommer upp på 99. Ibland kommer det upp någon nyhet som passar smaken. Sedan kan man ju alltid skapa trådar i forumet på saker man tycker om. Med lite tur blir det lite snack om det.

Även jag har provat på Android, både privat samt inom företaget, privat så gillar jag inte Android överhuvudtaget, det är inte så att jag känner förakt mot någon telefontillverkare i sig, det är att jag inte gillar Android, men efter att ha testat på ’’båda världarna’’ så valde jag iOS helt enkelt för att det passar mig och mina behov bättre. I företaget så funkade det helt enkelt inte med Android där vi har datorer, surfplattor och telefoner som ska synka mellan varann, diverse andra anledningar också men det behöver vi inte lyfta här.
Därav så gillade jag gamla 99Mac och saknar det väldigt mycket, och det är här jag tycker att man kunde ha gjort en systersida istället för att göra om 99Mac, som kunde ha legat ett knapptryck bort precis som med M3-nätverket och deras sidor.
Tycker det missas alldeles för mycket på 99 om Apple och nyheter, nu har jag börjat använda Engelska sidor om Apple istället, Macworld har jag aldrig riktigt fastnat för.

Ursprungligen av Hoya:

Även jag har provat på Android, både privat samt inom företaget, privat så gillar jag inte Android överhuvudtaget, det är inte så att jag känner förakt mot någon telefontillverkare i sig, det är att jag inte gillar Android, men efter att ha testat på ’’båda världarna’’ så valde jag iOS helt enkelt för att det passar mig och mina behov bättre. I företaget så funkade det helt enkelt inte med Android där vi har datorer, surfplattor och telefoner som ska synka mellan varann, diverse andra anledningar också men det behöver vi inte lyfta här.
Därav så gillade jag gamla 99Mac och saknar det väldigt mycket, och det är här jag tycker att man kunde ha gjort en systersida istället för att göra om 99Mac, som kunde ha legat ett knapptryck bort precis som med M3-nätverket och deras sidor.
Tycker det missas alldeles för mycket på 99 om Apple och nyheter, nu har jag börjat använda Engelska sidor om Apple istället, Macworld har jag aldrig riktigt fastnat för.

Jag förstår dig! Verkar iaf som 99 hade tänkt gå en annan väg. Mobiler och smarta grejer. Med lite tur kommer det upp saker som passar dig och mig också!

Senast redigerat 2018-03-02 14:20
Ursprungligen av Hoya:

Att allting förändras är ju ganska självklart, en del av livets gång, men jag kan inte riktigt köpa att Apple har förändrats så mycket så att man inte kräver en egen sajt om det, om annat så borde det vara tvärtom, Apples portfölj har ju växt något oerhört sedan 99Mac lanserades, man har mer produkter än någonsin till försäljning, således borde det innebära att det finns mera saker att täcka och skriva om för er. Finns ju två stora Svenska sajter om Äpplevärlden, 99 och Macworld, sedan finns det ju en drös Engelska sajter som bara handlar om Apple.

Hej!
Nu ska jag tillåta mig att bli lite personlig i det här ganska långa svaret, så hoppas du har tålamod.

På ett sätt har du helt rätt: Apple har fler grejor på gång än någonsin tidigare. Det är spännande. Vi vill även fortsättningsvis lyfta fram och uppmärksamma det bästa och mest intressanta som kommer från Cupertino!
Att vi ändå inte tror att en renodlad Apple-sajt (eller 99% snarare) är hållbar handlar om flera olika saker, inte bara "hur mycket det finns att skriva om".

När vi bad om feedback från våra forummedlemmar och andra som besöker 99.se var det en sak som återkom ofta; de som varit medlemmar länge pratade om en särskild stämning som de upplevde hade funnits förut och som de saknade. Många skrev också om att det inte bara var forumet som hade förändrats, det var även Apple. Och hela teknikbranschen.

Jag som själv har varit ett Apple-fan sedan 1992 känner också av det där. Apple är ett otroligt spännande och unikt företag, men det har förändrats rejält de senaste tio åren. Inte så konstigt med tanke på allt som har hänt. För att bara ta några exempel:
- Iphone har kommit, och med den hela smartphone-revolutionen.
- Steve Jobs gick bort
- Apple har gått från den egensinniga datortillverkaren som utmanade Windows till att vara världens största företag.

Flera av de här förändringarna är bra såklart, särskilt för alla oss geeks som älskar ny och grym teknik. Vi som älskar Apple gillar naturligtvis att de inte längre är en månad från konkurs (som de var 1996) utan har mer pengar än Joakim von Anka. Och så har vi alla nya produkter som kommit: Ipad, Airpods, Homepod, Siri (nåja). Spännande tider, helt klart!

Och samtidigt. Det innebär också att något försvunnit. Det är inte längre särskilt "alternativt" att vara Apple-användare, det är mainstream. Eller rättare sagt: det finns alla möjliga Apple-användare idag, inte bara fansen som var med före Iphone.

På 99 har vi märkt det här framförallt i vårt forum genom att det har blivit många fler användare som inte är exklusiva Apple-användare. Det har blivit många som använder en eller flera enheter av annan tillverkare. Till exempel kör IOS i mobilen, men använder Windows på datorn. Eller använder Mac, men har en Android-mobil. Det finns också de som hoppar illojalt mellan olika plattformar från år till år, som min kollega Andreas Eklöv.

Egentligen kan man säga att vi hade två möjligheter: antingen göra en helomvändning och bli helt Apple-exklusiva igen, det vill säga storsatsa på våra mest inbitna Apple-nördar i forumet och rensa bort allt material som har med andra tillverkare att göra. Eller omfamna att väldigt många geeks idag använder flera plattformar, och ta det som utgångspunkt för att bygga en roligare forumgemenskap. Vi valde det sistnämnda, av flera olika skäl.

Ett är att vi tror det är väldigt svårt att i Sverige idag göra en riktigt BRA Apple-sajt om vi ska täcka det mesta och det bästa från företaget, engagera de som läser och dessutom få en hållbar ekonomi runt det. Rent krasst är det så att många av de mest spännande Apple-grejorna inte dyker upp i Sverige förrän långt efter lanseringen i USA. Itunes Match, Apple Pay och Siri är tre exempel där vi fått vänta mer än ett år. Samma sak gäller nyhetsrapporteringen, där amerikanska sajter som Macrumors och 9to5mac ligger åtta timmar före oss. Vi kan inte på något realistiskt sätt vara "först" med nyheterna, och det leder till en sajt som ägnar sig mer och mer åt så kallade "omskrivningar" av redan publicerade amerikanska nyheter. Det är ointressant att skriva, och det är ointressant (för de flesta) att läsa. Vi vill hellre satsa på mindre sådant material, och mer på unikt och eget material, något som många också gett oss feedback kring. De flesta ville ha mer tester, guider, krönikor, tips & trix och annat. Det kommer!

Men vi tror också att det mest intressanta i dagens teknikvärld inte är att fokusera helt på ett företag, och strunta i de andra. De flesta av Apples nya produkter är mest givande att granska i en jämförelse med andra. Ett klockrent exmpel är Samsung och Google, som påverkar Apple och som påverkas AV Apple. När jag funderar på vad jag själv fascineras av är det framförallt hur tre så framgångsrika företag har så olika visioner av framtiden, och så olika metoder för att lösa vardagens problem med teknik. Google och Apple är som två sidor av samma mynt, varandras motsatser på ett sätt och tvillingsjälar på ett annat.

Det är också där vi tror att en sak som engagerar finns. Kollar vi återigen i forumet så är det tydligt att det finns en stor diskussionslust inte bara kring Apples nya produkter, utan faktiskt ännu mer att jämföra nya Iphone med motsvarande flaggskepp från Samsung. Vi vill vara en plats där för- och nackdelar med olika plattformar diskuteras på ett kunnigt, djupsinnigt och respekfullt sätt.

Och allt det här landar i en fråga om vision. Vad vi vill att det här ska vara för plats, för oss och för er.

Vi vill att 99 ska vara en samlingsplats för de som älskar mobil teknik, och som vill använda den för att underlätta sin vardag. En sak det innebär är att överbrygga gränsen mellan "redaktionen och framsidan" och "forumet". Vårt forum är en kunskapsbas, och det är forumet som i grunden ÄR 99. Vi som sitter på redaktionen vill helt enkelt komma närmare er användare. 99 ska vara en arena för kunskapsutbyte, samtal, tips och diskussioner. Ett forum helt enkelt, i ordets sanna bemärkelse.

Det innebär också att vi verkligen inte vill bli "en tekniksajt som alla andra". Det är det sista vi vill. Att vi bestämt oss för att skriva om flera olika plattformar har varit ett sätt att bredda, men det finns samtidigt en strävan att avgränsa och fokusera. Gräva ner sig djupare i hur de digitala ekosystemen funkar, lära sig och lära ut om hur de olika lösningarna och tjänsterna kommunicerar, och fungerar med varandra (eller inte fungerar). Vi vill bli bättre på att sålla i informationsflödet, och välja ut de nyheter som är intressanta på riktigt, det som engagerar 99-besökarna på djupet och är spännande att snacka kring. Det innebär att styra långt bort från sensationella clickbaits och skapa artiklar och innehåll som är av genuint intresse, som ger kunskap.

Ja som du märker är det väldigt mycket vi vill. Och det är en resa, helt klart. Den har pågått under hösten och det här året (fast jag själv har varit tjänstledig) och den kommer att fortsätta under våren, sommaren och vidare. Som varje resa har det varit och kommer att vara en del kurskorrigeringar. Men vi tror att resan är värd!

Och viktigast av allt: det här är något vi vill skapa tillsammans med er som är 99. Det är ert engagemang vi vill fånga, och era kunskaper vi vill ta del av tillsammans med våra. Och med det sagt, jag har full förståelse för att det här nya inte passar alla. En del vill ha ett forum för att bara snacka Mac och Apple. Några har hört av sig och valt att söka det någon annanstans. Andra har valt att följa med 99 även framöver.

En sista sak: tack till alla som skriver i den här tråden och privata meddelanden, både ris och ros. Det är ovärdeligt att ni bryr er, och också vill att 99 ska vara en unik plats. Fortsätt tycka och skriva, och glöm inte att hälsa på oss när ni har vägarna förbi Stockholm. Som sagt, forumet är 99.

Lite synd att 99s nya tänk har blivit så smalt! Jag har skitsvårt att hitta nyhetsartiklar och forumtrådar jag kan skriva på utan att gå för mycket off-topic :/

Ursprungligen av SweSG:

Lite synd att 99s nya tänk har blivit så smalt! Jag har skitsvårt att hitta nyhetsartiklar och forumtrådar jag kan skriva på utan att gå för mycket off-topic :/

Berätta gärna mer vad du letar efter och vill ha. Det är ju sånt som gör att vi kan ändra oss, växa och bli bättre!

Ursprungligen av jakobnilsson:

Berätta gärna mer vad du letar efter och vill ha. Det är ju sånt som gör att vi kan ändra oss, växa och bli bättre!

Det är la mera 99s nya inriktning som inte passar mig. Tycker ni har skalat bort lite väl mycket av andra saker i jakten på den inriktning ni har valt idag. Jag har hängt på 99 snart 5 år. Varit halvaktiv på både nyhetsartiklar och forum! Men märkt att det är svårare och svårare att hitta intressanta saker.

Naturligtvis är det hur jag ser på 99 som sajt. Andra har säkert andra åsikter!

Ursprungligen av SweSG:

Lite synd att 99s nya tänk har blivit så smalt! Jag har skitsvårt att hitta nyhetsartiklar och forumtrådar jag kan skriva på utan att gå för mycket off-topic :/

Kan det bero på att det inte händer så väldigt mycket inom utvecklingsfronten?
Kul med dina trådar om musik och film att du försöker skapa dynamik här.
Vi kanske ska starta lite andra trådar lik som på macworld forum "tråden om kaffe.....", "hur jag mår idag...." "vad jag gör idag tråden....."
Själv skulle jag tycka om att se lite praktiska filmer om nya appar, i synnerhet inom foto, video. Just nu är jag bra nyfiken t ex på videoleap.

Ursprungligen av calinou:

Kan det bero på att det inte händer så väldigt mycket inom utvecklingsfronten?
Kul med dina trådar om musik och film att du försöker skapa dynamik här.
Vi kanske ska starta lite andra trådar lik som på macworld forum "tråden om kaffe.....", "hur jag mår idag...." "vad jag gör idag tråden....."
Själv skulle jag tycka om att se lite praktiska filmer om nya appar, i synnerhet inom foto, video. Just nu är jag bra nyfiken t ex på videoleap.

Bra förslag! Just tips på appar (och gärna i videoform) är någonting vi vill göra mer av, men helt enkelt inte haft tiden ännu. Vi ska försöka att få igång det snart!

Ursprungligen av SweSG:

Det är la mera 99s nya inriktning som inte passar mig. Tycker ni har skalat bort lite väl mycket av andra saker i jakten på den inriktning ni har valt idag. Jag har hängt på 99 snart 5 år. Varit halvaktiv på både nyhetsartiklar och forum! Men märkt att det är svårare och svårare att hitta intressanta saker.

Naturligtvis är det hur jag ser på 99 som sajt. Andra har säkert andra åsikter!

Men vi vill att du ska tycka om oss!

Du har rätt såklart i att inriktningen inte passar alla, vårt fokus just nu är ju framförallt trådlöst, mobil, strömmande tjänster, smarta hemmet. Mindre datorer, nätverk och sladdar...

Ursprungligen av jakobnilsson:

Men vi vill att du ska tycka om oss!

Du har rätt såklart i att inriktningen inte passar alla, vårt fokus just nu är ju framförallt trådlöst, mobil, strömmande tjänster, smarta hemmet. Mindre datorer, nätverk och sladdar...

Jag har alltid tyckt om er som skriver på 99. Även medlemmarna på 99 är trevliga. Man kan la inte dra jämnt med alla dock. Finns mycket kärlek här. Mycket därför ni får dras med mig!

Är ju mycket upp till oss medlemmar också. Göra det bästa av allt!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-08-07 11:48
Ursprungligen av jakobnilsson:

[…]
Och samtidigt. Det innebär också att något försvunnit. Det är inte längre särskilt "alternativt" att vara Apple-användare, det är mainstream. Eller rättare sagt: det finns alla möjliga Apple-användare idag, inte bara fansen som var med före Iphone.
[…]

Ursprungligen av SweSG:

Jag har alltid tyckt om er som skriver på 99. Även medlemmarna på 99 är trevliga. Man kan la inte dra jämnt med alla dock. Finns mycket kärlek här. Mycket därför ni får dras med mig!

Är ju mycket upp till oss medlemmar också. Göra det bästa av allt!

Och vi gillar dig!
Sen är det som du säger stor skillnad på forumet (där vi gärna ser många diskussioner och en bredd på ämnena) och det rent redaktionella materialet där vi försöker vara mer smala och fokus.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-04-29 00:07

~/.Trash

1
Bevaka tråden