Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken Mac OS X version till äldre Mac datorer?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-10-14 16:07

Jag har en enkel saklig fråga;

Vilken/vilka versioner av Mac OS X passar bäst till äldre 2.4GHz Core2Duo Mac datorer?

Min fråga berör inte vad man får med systemet och vad som inte finns i äldre versioner. För min del är Snow Leopard 10.6 helt ok, men det finns vissa krav på ett nyare OS. Gissningsvis är Lion ointressant medan Mountain Lion är bättre, men var går gränsen? Bara för att det går att installera Sierra eller något betyder inte det att det blir bättre prestanda.

Jag är trött på att få badbollen snurrande på en nyinstallerad Mac utan att någon tredje-parts mjukvara installerats. En nyare version av operativsystemet är sällan optimerat för äldre datorer, snarare enbart gjort kompatibelt.

Ursprungligen av TureB:

...bäst till äldre 2.4GHz Core2Duo Mac datorer?...

1. Det beror ju på vad du ska göra med datorn. Om du ska använda en viss programvara, så kan ju den programvaran sätta gränsen för hur gammalt operativsystem du kan ha.

2. Det beror också på hur mycket minne datorn har. Processorn är bara en del av ekvationen. På samma datormodell gör man kanske olika val av operativsystem om man har 2 GB eller 8 GB.

3. Och det beror också på vilken "äldre dator" det är. Det är hela moderkortskonstruktionen - och inte bara processorn – som styr vad som är max- och min-operativsystem.
Några exempel:
- MacBook (early 2008) – med 2,4 GHz Core 2 Duo – klarar inte högre än 10.7 (Lion)
- En iMac (mid 2007) – med 2,4 GHz Core 2 Duo – kan köra 10.11 (El Capitan).
- Och en Mac Mini (mid 2010) – med 2,4 GHz Core 2 Duo – klarar ända upp till 10.13 (High Sierra).
(källa: EveryMac.com)

Så det kan tyckas att frågan är "enkel och saklig" - men i praktiken är det väldigt svårt att svara på en så generellt formulerad fråga.

Senast redigerat 2017-10-14 16:40
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-10-14 16:32

Eller om datorn kör snurrdisk eller SSD, det gör all skillnad i världen på vad den hinner med.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-10-14 17:35

Vill man köra äldre system så anser jag att Snow Leopard, 10.6.8, och Yosemite, 10.10.5, är bra versioner. Dock är det allt färre nya program som stödjer 10.6.8.
Och en del hårdvara är svårare att köra redan under 10.10. Så om det är ett krav att använda äldre skrivare och skanners mm så kanske OS X Mavericks, 10.9.5, är att föredra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-10-14 21:59
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

1. Det beror ju på vad du ska göra med datorn. Om du ska använda en viss programvara, så kan ju den programvaran sätta gränsen för hur gammalt operativsystem du kan ha.

2. Det beror också på hur mycket minne datorn har. Processorn är bara en del av ekvationen. På samma datormodell gör man kanske olika val av operativsystem om man har 2 GB eller 8 GB.

3. Och det beror också på vilken "äldre dator" det är. Det är hela moderkortskonstruktionen - och inte bara processorn – som styr vad som är max- och min-operativsystem.
Några exempel:
- MacBook (early 2008) – med 2,4 GHz Core 2 Duo – klarar inte högre än 10.7 (Lion)
- En iMac (mid 2007) – med 2,4 GHz Core 2 Duo – kan köra 10.11 (El Capitan).
- Och en Mac Mini (mid 2010) – med 2,4 GHz Core 2 Duo – klarar ända upp till 10.13 (High Sierra).
(källa: EveryMac.com)

Så det kan tyckas att frågan är "enkel och saklig" - men i praktiken är det väldigt svårt att svara på en så generellt formulerad fråga.

Du har helt rätt Jesper, jag borde ha varit lite tydligare:

1. Till viss del, men det är mer relaterat till att 10.6 börjar tappa support (men fungerar fortfarande till mycket) men ingen special-mjukvara.

2 & 3. MacBook / MBP 5,1 och 7,1 d.v.s. första och andra generationen Unibody 4GB RAM, 8GB på någon, samt iMac Alu 7,1 eller 8,1 med 4GB.

"senast möjliga" är lite det frågan gäller eftersom datorn inte behöver kännas snabbare bara för att den klarar en senare version, snarare tvärt om då mjukvaran egentligen är skriven för nyare datorer och kanske inte optimerad för en C2D.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-10-15 10:42

Finns det något bra prestandamätnings-program som mäter den faktiska prestandan med operativsystemet inräknat?

Jag höll på med sådant här på 90-talet, men idag är Mac endast verktyg.

Jag körde 10.6.8 Snow Leopard "ända in i kaklet", men var till slut tvungen att uppdatera då ny iPhone krävde nyare iTunes, och vare sig Safari eller Chrome gick att uppdatera längre. Även arbetsrelaterad cad-mjukvara krävde nyare system.

Nu var ju 10.6.8 nog det bäst optimerade/snabbaste systemet på min MBP 2011, men nuvarande 10.11 El Cap är endast marginellt och i praktiken försumbart långsammare. Det mest irriterande är att vissa Findertillägg jag testade under 10.6.8 (läs SneakPeakPro som ger förbättrade förhandstittar/-info i Finder) fuckade up big time under El Cap då jag inte hade tid att göra en ren installation utan bara uppdaterade. Påverkar inte prestandan men ger irriterande grafiska buggar för exempelvis Quicklook.

En klenare bestyckad MBA 2011 med C2D och endast 2GB RAM blev framgångsrikt uppgraderad från 10.6.8 till 10.12 Sierra utan problem. I princip samma prestanda som tidigare vad jag kan se.

Samtliga mina maskiner har SSD, och jag misstänker att en gammal C2D med endast snurrdisk kan påverkas mer negativt map hastighet vid systemuppgradering. En känsla bara.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-10-15 21:14
Ursprungligen av johan_tanying:

Jag körde 10.6.8 Snow Leopard "ända in i kaklet", men var till slut tvungen att uppdatera då ny iPhone krävde nyare iTunes, och vare sig Safari eller Chrome gick att uppdatera längre. Även arbetsrelaterad cad-mjukvara krävde nyare system.

Nu var ju 10.6.8 nog det bäst optimerade/snabbaste systemet på min MBP 2011, men nuvarande 10.11 El Cap är endast marginellt och i praktiken försumbart långsammare. Det mest irriterande är att vissa Findertillägg jag testade under 10.6.8 (läs SneakPeakPro som ger förbättrade förhandstittar/-info i Finder) fuckade up big time under El Cap då jag inte hade tid att göra en ren installation utan bara uppdaterade. Påverkar inte prestandan men ger irriterande grafiska buggar för exempelvis Quicklook.

En klenare bestyckad MBA 2011 med C2D och endast 2GB RAM blev framgångsrikt uppgraderad från 10.6.8 till 10.12 Sierra utan problem. I princip samma prestanda som tidigare vad jag kan se.

Samtliga mina maskiner har SSD, och jag misstänker att en gammal C2D med endast snurrdisk kan påverkas mer negativt map hastighet vid systemuppgradering. En känsla bara.

Uppskattar ditt svar då det är detaljerat på det sätt jag var ute efter!!

Jag gör bara rena installationer, vilket är anledningen att jag retar mej på att jag får badbollen så ofta på en nyinstallerad C2D 2.4GHz...

Jag börjar inse att det största problemet ligger nog i diskarna. Jag provade att byta disk på någon av dem med stötte på problem då datorn inte startade upp ordentligt efter installation, och då läste jag något om att vissa Unibody inte fungerade med SSD, men jag ser flera till salu på Tradera med SSD...

Några tips, eller hör detta hemma i en ny tråd i MB/MBP?

  • Medlem
  • 2017-10-15 21:22
Ursprungligen av TureB:

Uppskattar ditt svar då det är detaljerat på det sätt jag var ute efter!!

Jag gör bara rena installationer, vilket är anledningen att jag retar mej på att jag får badbollen så ofta på en nyinstallerad C2D 2.4GHz...

Jag börjar inse att det största problemet ligger nog i diskarna. Jag provade att byta disk på någon av dem med stötte på problem då datorn inte startade upp ordentligt efter installation, och då läste jag något om att vissa Unibody inte fungerade med SSD, men jag ser flera till salu på Tradera med SSD...

Några tips, eller hör detta hemma i en ny tråd i MB/MBP?

Jag satte sommaren 2014 i två Samsung 840 Evo 120 GB i mina döttrars MBP 13" Mid 2009 (MacBookPro5,5), som har C2D 2,26 GHz, och de har fungerat utmärkt sedan dess. Jag satte också i mer minne, 4 GB i vardera. Ingen av döttrarna har någonsin klagat på prestandan. Båda kör El Capitan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-10-15 22:37

Installerade High Sierra (10.13) på min MacBook Alu 2008 (macbook5.1, C2D 2.4Ghz, 8GB RAM, SSD) förra veckan då Snow Leopard 10.6.8 verkligen sjöng på sista versen och inga moderna webläsare stöddes etc...Man fick pula ihop en custom installfil mha High Sierra Patcher men rullar på riktigt bra måste jag säga, känns minst lika rapp som innan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-10-15 22:39
Ursprungligen av Alix:

Jag satte sommaren 2014 i två Samsung 840 Evo 120 GB i mina döttrars MBP 13" Mid 2009 (MacBookPro5,5), som har C2D 2,26 GHz, och de har fungerat utmärkt sedan dess. Jag satte också i mer minne, 4 GB i vardera. Ingen av döttrarna har någonsin klagat på prestandan. Båda kör El Capitan.

Jag ska installera SSD i ett par och se så de har minst 4GB, återkommer om jag får problem.

SUMMERINGS FRÅGA: Vilka Mac OS X versioner anses vara bra på det sätt 10.6.8 är? (och även Windows XP och 7, men inte Vista och 8...)

  • Medlem
  • 2017-10-15 23:20
Ursprungligen av TureB:

Jag ska installera SSD i ett par och se så de har minst 4GB, återkommer om jag får problem.

SUMMERINGS FRÅGA: Vilka Mac OS X versioner anses vara bra på det sätt 10.6.8 är? (och även Windows XP och 7, men inte Vista och 8...)

Jag har varit som mest nöjd med Mavericks och El Capitan. Jag är nästan lika nöjd med Sierra, men använder inte Siri och använder Flux i stället för Nightshift. High Sierra är långt ifrån färdigt enligt min mening.

Ursprungligen av TureB:

Jag ska installera SSD i ett par och se så de har minst 4GB, återkommer om jag får problem.

SUMMERINGS FRÅGA: Vilka Mac OS X versioner anses vara bra på det sätt 10.6.8 är? (och även Windows XP och 7, men inte Vista och 8...)

Jag håller nog med @Alix att man bör vänta en stund med High Sierra tills buggarna är utkammade. Annars är det nog lika bra att köra så nytt som det går. Sierra med andra ord. Om det stöds av hårdvaran förstås.

Det som är lite trist är att allt fler låsningar byggs in för varje systemversion - allt i "säkerhetens" namn. Exempelvis blir det allt bökigare att installera och köra "oidentifierade" program, och Bibliotek har ju varit dolt i Finder per default i flera OSX-versioner nu. Men det brukar lösa sig. Om inte annat får man googla ibland för att fräscha upp minnet när man stöter på mer obskyra situationer.

Detsamma gäller alla irriterande exter som byggts in i alla system sen 10.7 Lion. Jag tänker först och främst på musscrollningen åt fel håll! Men det finns även en hel del annat att justera det första man gör efter en nyinstallation. Samt att installera 100% oumbärliga Default Folder X, men så har det ju varit i alla tider och alla OSX-varianter.

Jag använder 10.11.6 (El Capitan) och ofta går det väldigt, väldigt segt. Har bara 4 GB minne och det är inte aktuellt att stoppa in ytterligare minne, då max är ändå bara 6 GB. Obs! Enligt Apple själva bara 4 GB.
Vad är det som gör min iMac slö som sirap ibland? Jag kan nästan inte ens skriva på webbläsaren = Chrome, då det bara sackar och fastnar och tar ”lång” tid ens att kunna skriva över huvud taget.
Sen vissa gånger, när jag har kört Malwarebytes Anti-Malware känns det lite rappare ett tag, (utan att programmet hittar något skumt).
Det är så himla enerverande att jag måste nog köpa lite nyare/ny burk så fort jag bara kan.
Det har pågått nu redan en längre tid. Till saken hör, att jag har jättemycket ledigt på hårddisken. Har 161 GB tillgängligt! Inte roligt att vilja skriva t.ex. på FB när det går som sirap. Samma sak kan hända även på G-mail. Därför skriver jag först på Textredigaren innan jag kopierar över till G-mail.
Finns det någon annan förklaring, än att datorn är gammal? Jag har en 20 tums iMac (early 2008) – med 2,4 GHz Core 2 Duo.

Kan det vara det, att jag lockar aldrig ut från FB eller något liknande? Min egen teori är att just den här modellen är egentligen lite för klen att köra El Capitan, eller vad säger ni, som är experter?
Eller finns det fjärrstyrningsprogram för Mac, som kan sabotera min tid vid Macen? Hade en kompis förut som hade ett sånt program hemma. Men jag kan inte hitta det.
Alternativt, när jag skaffade den här datorn, så gjorde han en gång säkerhetskopior som ska ligga någonstans på burken. Men jag vet inte var nånstans! Till saken hör att han var rätt så duktig IT-tekniker ganska många år sen.

Senast redigerat 2017-11-08 22:08

Det är nog inte datorn i sig som är problemet utan hårddisken som är obeskrivligt slö i jämförelse med en SSD. Jag har en betydligt klenare bestyckad Macbook Air (13" late 2010 1,86GHz C2D 2GB RAM) som kör Sierra utan problem. Att den känns så rapp trots mediokra spec beror helt och hållet på dess SSD.

Går din mac dessutom sämre nu än tidigare kan det ju bero på att hårddisken inte bara är slö – den håller på att ge upp också!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-11-08 23:40
Ursprungligen av pick-me-up:

Jag använder 10.11.6 (El Capitan) och ofta går det väldigt, väldigt segt. Har bara 4 GB minne och det är inte aktuellt att stoppa in ytterligare minne, då max är ändå bara 6 GB. Obs! Enligt Apple själva bara 4 GB.
Vad är det som gör min iMac slö som sirap ibland? Jag kan nästan inte ens skriva på webbläsaren = Chrome, då det bara sackar och fastnar och tar ”lång” tid ens att kunna skriva över huvud taget.
Sen vissa gånger, när jag har kört Malwarebytes Anti-Malware känns det lite rappare ett tag, (utan att programmet hittar något skumt).
Det är så himla enerverande att jag måste nog köpa lite nyare/ny burk så fort jag bara kan.
Det har pågått nu redan en längre tid. Till saken hör, att jag har jättemycket ledigt på hårddisken. Har 161 GB tillgängligt! Inte roligt att vilja skriva t.ex. på FB när det går som sirap. Samma sak kan hända även på G-mail. Därför skriver jag först på Textredigaren innan jag kopierar över till G-mail.
Finns det någon annan förklaring, än att datorn är gammal? Jag har en 20 tums iMac (early 2008) – med 2,4 GHz Core 2 Duo.

Kan det vara det, att jag lockar aldrig ut från FB eller något liknande? Min egen teori är att just den här modellen är egentligen lite för klen att köra El Capitan, eller vad säger ni, som är experter?
Eller finns det fjärrstyrningsprogram för Mac, som kan sabotera min tid vid Macen? Hade en kompis förut som hade ett sånt program hemma. Men jag kan inte hitta det.
Alternativt, när jag skaffade den här datorn, så gjorde han en gång säkerhetskopior som ska ligga någonstans på burken. Men jag vet inte var nånstans! Till saken hör att han var rätt så duktig IT-tekniker ganska många år sen.

Jo Apple har sin egen syn på max RAM. 6GB är det som gäller.
Din dator är nästan ett decennium gammal. Slitdelen är hårddisken.
Logga ut från FB påverkar inget.
Säkerhetskopior påverkar inte prestanda.

Du har två val: köp ny(are) dator eller byta ut din gamla hårddisk mot en SSD.

Ursprungligen av reboot81:

Jo Apple har sin egen syn på max RAM. 6GB är det som gäller.
Din dator är nästan ett decennium gammal. Slitdelen är hårddisken.
Logga ut från FB påverkar inget.
Säkerhetskopior påverkar inte prestanda.

Du har två val: köp ny(are) dator eller byta ut din gamla hårddisk mot en SSD.

Tack, Bo!
Kan man spekulera hur länge datorn skulle kunna hålla om man byter till SSD? Håller den normalt sett minst två år, kunde jag överväga det. Annars måste jag skaffa antingen helt ny dator, eller nästan ny. Det har jag faktiskt planerat redan länge.
Bytet skulle kosta minst 2000 kr, vilket är acceptabelt om man får en snabbare dator. I så fall skulle jag skaffa en 256 GB SSD, fast även mindre kunde räcka, då jag har mer än 161 GB ledigt nu.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-11-09 22:02
Ursprungligen av pick-me-up:

Tack, Bo!
Kan man spekulera hur länge datorn skulle kunna hålla om man byter till SSD? Håller den normalt sett minst två år, kunde jag överväga det. Annars måste jag skaffa antingen helt ny dator, eller nästan ny. Det har jag faktiskt planerat redan länge.
Bytet skulle kosta minst 2000 kr, vilket är acceptabelt om man får en snabbare dator. I så fall skulle jag skaffa en 256 GB SSD, fast även mindre kunde räcka, då jag har mer än 161 GB ledigt nu.

Spekulera kan man alltid, garantera aldrig. Jag sitter med en 7år gammal iMac, min första Mac. Tidigare var jag "tvungen" att byta PC vartannat år ungefär.

250GB får du för 1000kr. Bytet klarar du säkert med hjälp av den här guiden. Vad har du att förlora?

Din gamla hårddisk kan du koppla in i datorn med hjälp av en USB-ansluten liten låda som du kan få för under 100-lappen.

PS. Vad har du för minne i din dator idag, är den 2x2GB eller 1x4GB? En 4:a är relativt dyr att köpa i butik anser jag, men det borde finnas till bra priser begagnat, kanske någon här på 99 har någon sticka som samlar damm?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-11-09 23:05

Jag gjorde ett försök att uppgradera till SSD i en MacBook 5,1 tror jag det var (2.4GHz C2D Unibody) men hade problem att få den att starta upp efter installationen, läste sedan om detta någonstans att man var tvungen att stoppa in SSD i optiska platsen.

Men jag har sett ett antal av denna generation uppgraderade till SSD till salu...

Någon som vet om denna eventuella inkompatibilitet? Samt lösningar?

Ursprungligen av reboot81:

[...]
250GB får du för 1000kr. Bytet klarar du säkert med hjälp av den här guiden. Vad har du att förlora?

En Intel 540s 240GB får man till ett riktigt rackarns rövarpris på Elgiganten (799 kr). Själv har jag i flera äldre maskiner kört med prisvärda Kingston-ssd. Men de ligger faktiskt en hundralapp över Intel-disken just nu!

  • Medlem
  • Västerbotten
  • 2017-11-10 00:04

Hej!Har själv en MacBook Air 2010 2.13GHz 4ram 256SSD.Har provat dom flesta OS men fläktarna går ständigt
Fast jag bara har igång Safari.Den är inte sakteliga heller fast inte lika snabb som en med mera RAM minne
Finns det något annat att göra? Har provat det mesta.Raderat disken mm

Ursprungligen av reboot81:

Spekulera kan man alltid, garantera aldrig. Jag sitter med en 7år gammal iMac, min första Mac. Tidigare var jag "tvungen" att byta PC vartannat år ungefär.

250GB får du för 1000kr. Bytet klarar du säkert med hjälp av den här guiden. Vad har du att förlora?

Din gamla hårddisk kan du koppla in i datorn med hjälp av en USB-ansluten liten låda som du kan få för under 100-lappen.

PS. Vad har du för minne i din dator idag, är den 2x2GB eller 1x4GB? En 4:a är relativt dyr att köpa i butik anser jag, men det borde finnas till bra priser begagnat, kanske någon här på 99 har någon sticka som samlar damm?

Tyvärr, jag är ingen människa som var skapat att mecka … med någonting över huvud taget. Så den lösningen funkar inte för mig.
Det lutar nog mot det, att jag ska skaffa så småningom en ny maskin. Men däremot minnet skulle inte vara i vägen. Det kanske inte blir direkt så stor skillnad som siffrorna visar procentuellt, men någon typ av skillnad borde man kunna märka.
Har försökt kolla lite ibland om det skulle finnas några erbjudanden med iMac, men det finns inte, vad jag har sett. Samtidigt vill jag vara lojal mot min egen butik, för de är mycket kunniga, trevliga och service minded.
Det är bara att bita ihop och fortsätta gneta ihop resten av slantarna.

Ursprungligen av Lg777742:

Hej!Har själv en MacBook Air 2010 2.13GHz 4ram 256SSD.Har provat dom flesta OS men fläktarna går ständigt
Fast jag bara har igång Safari.Den är inte sakteliga heller fast inte lika snabb som en med mera RAM minne
Finns det något annat att göra? Har provat det mesta.Raderat disken mm

Full med damm kanske?

Bör inte vara brist på RAM iaf med så lite program igång - min MBA har bara 2GB men räddas tack vare ssd när den behöver swappa till disk. Jag har kört allt från cad till Adobe-sviten på min MBA i samband med tjänstresor och som backupmaskin till min MBP. Man får ju vara lite mer försiktig så att man inte kör _alla_ CS-programmen på en gång samtidigt som man surfar med 30 flikar förstås... Vad säger aktivitetskontroll?

Eller kanske ssd:n är väldigt full? Minst 10% ledigt bör man ha.

Prova också att köra under en annan användare. Ibland kan det ligga någon app-process som spårat ur och kör på max i bakgrunden för just ditt normala användarkonto. Kan vara typ TimeMachine eller Crashplan.

Eller finns något gammalt bortglömt program/hjälpmedel som autostartas? Kolla i Systeminställningar -> Användare & grupper -> Startobjekt.

iStatMenu tror jag finns som trial, och då kan du bl a se var någonstans i burken det är varmt och hur fläktarna körs. https://bjango.com/mac/istatmenus/

  • Medlem
  • Västerbotten
  • 2017-11-10 14:23
Ursprungligen av johan_tanying:

Full med damm kanske?

Bör inte vara brist på RAM iaf med så lite program igång - min MBA har bara 2GB men räddas tack vare ssd när den behöver swappa till disk. Jag har kört allt från cad till Adobe-sviten på min MBA i samband med tjänstresor och som backupmaskin till min MBP. Man får ju vara lite mer försiktig så att man inte kör _alla_ CS-programmen på en gång samtidigt som man surfar med 30 flikar förstås... Vad säger aktivitetskontroll?

Eller kanske ssd:n är väldigt full? Minst 10% ledigt bör man ha.

Prova också att köra under en annan användare. Ibland kan det ligga någon app-process som spårat ur och kör på max i bakgrunden för just ditt normala användarkonto. Kan vara typ TimeMachine eller Crashplan.

Eller finns något gammalt bortglömt program/hjälpmedel som autostartas? Kolla i Systeminställningar -> Användare & grupper -> Startobjekt.

iStatMenu tror jag finns som trial, och då kan du bl a se var någonstans i burken det är varmt och hur fläktarna körs. https://bjango.com/mac/istatmenus/

Har mera än 50 % ledigt på disken.Vart lite bättre med att jag provade ett annat använder konto men tycker ändå fläkten går

Vad är Crashplan?
Ska jag ta bort den gamla användaren?

Senast redigerat 2017-11-10 14:34
Ursprungligen av Lg777742:

...Vad är Crashplan?....

Ett backup-program. https://www.crashplan.com/en-us/

Ursprungligen av Lg777742:

Har mera än 50 % ledigt på disken.Vart lite bättre med att jag provade ett annat använder konto men tycker ändå fläkten går

Vad är Crashplan?
Ska jag ta bort den gamla användaren?

Crashplan är som sagt en backuptjänst till molnet som kör i bakgrunden. Den liksom många andra bakgrundsprocesser (inkl Apples egna som TimeMachine kan - utan att man i övrigt inte märker det - "skena" och dra en massa CPU.

En extra användare tar i princip ingen plats på hårddisken (om du inte sparat grejer där förstås), och drar ingen kraft öht så fort du loggat ut. Låt den ligga kvar som ett smidigt felsökningsverktyg för framtiden.

Hur gjorde du under ominstallation? Installerade från scratch eller uppgraderade direkt över tidigare version?

Kolla som sagt efter damm... https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Air+13-I...

  • Medlem
  • Västerbotten
  • 2017-11-10 17:26
Ursprungligen av johan_tanying:

Crashplan är som sagt en backuptjänst till molnet som kör i bakgrunden. Den liksom många andra bakgrundsprocesser (inkl Apples egna som TimeMachine kan - utan att man i övrigt inte märker det - "skena" och dra en massa CPU.

En extra användare tar i princip ingen plats på hårddisken (om du inte sparat grejer där förstås), och drar ingen kraft öht så fort du loggat ut. Låt den ligga kvar som ett smidigt felsökningsverktyg för framtiden.

Hur gjorde du under ominstallation? Installerade från scratch eller uppgraderade direkt över tidigare version?

Kolla som sagt efter damm... https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Air+13-I...

Har provat installera om bara och sen även från Scratch.Som sagt vart lite lugnare men inte så som man vill.Tycker inte fläktarna ska dra så hårt bara med FB öppet och någon flik.Något som drar mycket är Bilder

Ursprungligen av johan_tanying:

Full med damm kanske?

Bör inte vara brist på RAM iaf med så lite program igång - min MBA har bara 2GB men räddas tack vare ssd när den behöver swappa till disk. Jag har kört allt från cad till Adobe-sviten på min MBA i samband med tjänstresor och som backupmaskin till min MBP. Man får ju vara lite mer försiktig så att man inte kör _alla_ CS-programmen på en gång samtidigt som man surfar med 30 flikar förstås... Vad säger aktivitetskontroll?

Eller kanske ssd:n är väldigt full? Minst 10% ledigt bör man ha.

Prova också att köra under en annan användare. Ibland kan det ligga någon app-process som spårat ur och kör på max i bakgrunden för just ditt normala användarkonto. Kan vara typ TimeMachine eller Crashplan.

Eller finns något gammalt bortglömt program/hjälpmedel som autostartas? Kolla i Systeminställningar -> Användare & grupper -> Startobjekt.

iStatMenu tror jag finns som trial, och då kan du bl a se var någonstans i burken det är varmt och hur fläktarna körs. https://bjango.com/mac/istatmenus/

Tack så mycket för goda råd, Johan!

Jag tömde cache-minnet på Chrome, och nu känns maskinen mycket rappare. Det kan vara till stor del det som gör att iMacen hackar och känns slö. Men man får inte glömma åldern. Jag köpte datorn 2009, så trots årsmodell blir den nio år först nästa år.
Åt damm är det lite svårt att komma åt, och jag tror inte heller att det är så stort problem.
Har ingen SSD utan en vanlig hårddisk, och den har över 161 GB ledigt.
Får nog testa det här med en annan användare, jag kör hela tiden som admin.
Ingenting startas automatiskt, vad jag vet. I så fall borde det synas, tycker jag.

Det som känns märkligt är att så fort jag bara drar i gång med Chrome, går badbollen i gång … Har visserligen inte testat nu, efter at ha tömt cache-minnet. Badbollen går upp titt som tätt, och man behöver inte ha så många program öppet heller just vid sådana tillfällen.
Får acceptera att min gamla RR börjar vara vid vägs ände. Och när det inte längre går att uppdatera OS är det dags att börja blicka mot en ny burk.

  • Medlem
  • Västerbotten
  • 2017-11-11 11:57
Ursprungligen av johan_tanying:

Crashplan är som sagt en backuptjänst till molnet som kör i bakgrunden. Den liksom många andra bakgrundsprocesser (inkl Apples egna som TimeMachine kan - utan att man i övrigt inte märker det - "skena" och dra en massa CPU.

En extra användare tar i princip ingen plats på hårddisken (om du inte sparat grejer där förstås), och drar ingen kraft öht så fort du loggat ut. Låt den ligga kvar som ett smidigt felsökningsverktyg för framtiden.

Hur gjorde du under ominstallation? Installerade från scratch eller uppgraderade direkt över tidigare version?

Kolla som sagt efter damm... https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Air+13-I...

Har även blåst den ren.Provat andra web läsare mm..Nä börjar ge upp om den.Klart 4 ram idag är ju inte mycket heller

Hakar på här.

Har en MBP M2009 med 8GB och HDD som idag kör El Cap.
Vilken är den nyaste problemfria OS:et att köra på den gamla skrutten?
Tänker inte kosta på den en SSD då jag bara använder den som slit och släng ute, och har inget egentligen viktigt på den förutom när jag tillfälligt fyller den med bilder...

Bevaka tråden