Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Raspberry Pi3 B+

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Idag, passande nog på pi-day 3.14.2018 (som amerikanerna skriver), har Raspberry Pi 3 model B+ lanserats.

https://www.raspberrypi.org/blog/raspberry-pi...

Kanske är intressant för några här (tänker på dig @SweSG )

Snabbare processor, 802.11ac, gigabit ethernet (fortfarande via USB ) mm. Tyvärr samma mängd minne men samma formfaktor så alla lådor ska passa.

#nyhetstips

Ojdå! Passar bra då jag ska köpa några nya snart!

@nikka skrev också en nyhet om detta imorse på syskonsajten SweClockers.com.

Haha, kul och jag är inte ett dugg förvånad att du redan hunnit beställa @SweSG XD

Vad ska ni göra med era nya Raspberry Pi:s? Är det något som ni saknar som de borde uppdaterat men inte gjorde?

Ursprungligen av amandareventlid:

Vad ska ni göra med era nya Raspberry Pi:s? Är det något som ni saknar som de borde uppdaterat men inte gjorde?

Var inne och kikade på SweC också.

Jag hade vilja ha USB3 eller USB-C på den också. Mera RAM + riktiga 1000Mbit/s. AC är dock trevligt. Jag hade planer på en ny paj inom kort iaf. Passade fint nu med snäppet bättre paj!

Kommer lägga denna som en Kodibox och gå på den andra som står som Kodibox idag till något inom smarta hemmet. Vi får se vad det blir!

Edit:
4k och stöd för H.265 hade varit fint också!

Många andra enkortsdator har ju redan det här idag. Men Raspberry Pi har ett bättre stöd för mjukvara.

Senast redigerat 2018-03-14 15:52
  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-03-14 15:18

Nu blev jag också sugen på att baka Paj! Ska bara komma på vad det är för bygge jag ”behöver”.

Ursprungligen av ekloev:

Nu blev jag också sugen på att baka Paj! Ska bara komma på vad det är för bygge jag ”behöver”.

Klart vännen ska baka hallonpaj! Är inte så dumt till kaffet!

Ursprungligen av amandareventlid:

Vad ska ni göra med era nya Raspberry Pi:s? Är det något som ni saknar som de borde uppdaterat men inte gjorde?

Jag hade velat se x265, dubbla mängden RAM, eMMC och dedikerat Ethernet. Gärna 2xSATA också. Men då kommer man ju snart upp i det läget att man lika gärna kan köpa sig en Mini-ITX+SSD om man inte behöver GPIO och en liten formfaktor...

En av de mest intressanta nyheterna tycker jag är PoE. Det bäddar för att kunna integrera de mer i kommersiella lösningar och förhoppningsvis kan man då få till en mer stabil strömförsörjning. Även deras rekommenderade/officiella aggregat kan få den lilla blixten att visa sig.

Jag hade också gärna sett ett officiellt stöd för Android, inte bara Android Things. Det hade varit en utmärkt utvecklingsplattform för allt vad det gäller Android om stöd kommit både för vanliga Android såväl som Android TV. En RPi tillsammans med deras touchscreen med Android på hade blivit en riktigt bra grej tror jag, för de gränssnitten som finns för Linux lämnar en del övrigt att önska om man ska använda touchscreen och tröskeln för att skaffa en massa enheter blir rätt hög kostnadsmässigt.

Just minnet, ethernet, x265 och Android-stöd var anledningen till att jag skaffade en Odroid-C2 för ett tag sen. Jag är mycket nöjd med den men jag gillar communityt och stödet för allt möjligt som man får med RPi. RPi Foundation har ju en annan infallsvinkel än vad Hardkernel har vad det gäller deras enkretsdatorer där RPi Foundation inriktar sig mot lärande.

Jag har en RPi3 i ett NESPi case vid TVn för retrogaming, ett par RPi Zero W (och en RPi1) för loggning av CAN data ur fordon (varav en ska byggas in i en gammal Garmin GPS låda med touchscreen), en RPi Zero W som övervakningskamera (som sitter på en rigg med två servon för pan/tilt), en RPi2 i huset i Sverige som skickar data om strömförbrukning/temperatur via en 4G dongel och en Rpi3 med den officiella touchscreenen för att utveckla touchgränssnitt (även om jag inte är så aktiv).

För den intresserade, en närmare titt på vad som skiljer från föregångaren http://blog.pimoroni.com/a-deep-dive-into-the...

Förresten, visste ni att det är det Umeåbaserade företaget Proant som står bakom den trådlösa antennen? Det är andra samarbetet dem emellan (vad jag förstår). Första gången var på Raspberry Pi Zero W för ett år sen eller så eftersom antennen på förra RPi3 var en ytmonterad historia som inte fick plats på den mindre Zeron.

PoE gör ju grejen mycket intressant.

Bild på den:

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-06-06 15:30

Nu kunde jag inte hålla mig längre. Åkte iväg och köpte en Pi och lite tillbehör.
Nu ska jag leka runt lite ?

1
Bevaka tråden