Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Guide: Så minskar du din närvaro på Facebook

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Facebook har varit i rejält blåsväder de senaste veckorna vilket har lett till att många valt att radera sina konton. Men att minska sin närvaro på Facebook är faktiskt mycket lättare sagt än gjort. I denna tredelade guideserie visar vi hur.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-03-28 20:04

Bra initiativ, jag började bli less på att det kommer reklam om saker jag surfat in på eller nämnt i messenger redan innan den här Cambridge-historien. Men svårt att bryta helt pga grupper och events.

En del ny info för min del här, ska se över de inställningarna.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-03-28 20:24
Ursprungligen av Json_81:

Bra initiativ, jag började bli less på att det kommer reklam om saker jag surfat in på eller nämnt i messenger redan innan den här Cambridge-historien. Men svårt att bryta helt pga grupper och events.

En del ny info för min del här, ska se över de inställningarna.

Vad härligt att höra, precis det vi hoppades på med guideserien.

Ursprungligen av Json_81:

Bra initiativ, jag började bli less på att det kommer reklam om saker jag surfat in på eller nämnt i messenger redan innan den här Cambridge-historien. Men svårt att bryta helt pga grupper och events.

En del ny info för min del här, ska se över de inställningarna.

Hehe, måste säga att jag också lärde mig en del nytt, ska definitivt se över mina inställningar och beteenden. Jag är ju en person som trycker på gilla på det mesta för att det för mig är typ som att nicka mot någon eller bekräfta att jag läsa och sett.

Step-by-step:

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-03-29 18:36

Jag använder FB när JAG vill.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-03-30 01:10

Sådär, rensat massa likes och stängt av annonsinställningarna.
Ska bli intressant att se om det blir någon skillnad.

Jag har blockerat Facebook och liknande sidor länge! Jag har ingen lust att dela mitt privatliv till folk som tjänar pengar på det. Inte värt även om det är gratis!

Förstår inte riktigt denna uppståndelse över facebook.
Facebook går i alla fall att gå ur den eller styra av eller blockera funktioner om man är besvärad. Dessutom går det nog att vara anonym om man verkligen vill.

Det är mycket värre med sådana som publicerar ens privat info som det inte ens går att stänga av. Är inte detta identitetskränkning? Hur ska man då kunna skydda sig mot ID-kapningar? Det är för mig en gåta att GDPR-förordningen inte gäller för dessa.

Ursprungligen av calinou:

Förstår inte riktigt denna uppståndelse över facebook.
Facebook går i alla fall att gå ur den eller styra av eller blockera funktioner om man är besvärad. Dessutom går det nog att vara anonym om man verkligen vill.

Det är mycket värre med sådana som publicerar ens privat info som det inte ens går att stänga av. Är inte detta identitetskränkning? Hur ska man då kunna skydda sig mot ID-kapningar? Det är för mig en gåta att GDPR-förordningen inte gäller för dessa.

Och vilka är "sådana"? GDPR börjar gälla först den 25/5 detta år.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Och vilka är "sådana"? GDPR börjar gälla först den 25/5 detta år.

Sådana är alla företag som lägger upp ens uppgifter på nätet. Företagsuppgifter ska vara offentliga och det är en sak. Varför ska inte GDPR gälla för alla dessa som publicerar ens privata uppgifter? "....Förordningen kommer att innebära en hel del förändringar för de som behandlar personuppgifter och stärkta rättigheter för den enskilde när det gäller personlig integritet".

Ursprungligen av calinou:

Sådana är alla företag som lägger upp ens uppgifter på nätet. Företagsuppgifter ska vara offentliga och det är en sak. Varför ska inte GDPR gälla för alla dessa som publicerar ens privata uppgifter? "....Förordningen kommer att innebära en hel del förändringar för de som behandlar personuppgifter och stärkta rättigheter för den enskilde när det gäller personlig integritet".

Har du ett konkret exempel? Förstår inte heller vad du menar med "företag som lägger upp ens uppgifter på nätet", det i sig ser jag inget problem med, men jag antar att du syftar på något mer specifikt?
GDPR kommer att påverka företag i hur de hanterar personuppgifter, men som jag skrev, den lagen har inte trätt i kraft ännu. Ett tips är att läsa på om LEK och PUL. GDPR kommer stärka dessa lagar.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Har du ett konkret exempel? Förstår inte heller vad du menar med "företag som lägger upp ens uppgifter på nätet", det i sig ser jag inget problem med, men jag antar att du syftar på något mer specifikt?
GDPR kommer att påverka företag i hur de hanterar personuppgifter, men som jag skrev, den lagen har inte trätt i kraft ännu. Ett tips är att läsa på om LEK och PUL. GDPR kommer stärka dessa lagar.

Webbplatser med utgivningsbevis kommer som vanligt att kunna fortsätta publicera ens personuppgifter offentligt. Namn, tel, adress, bild på var man bor mm. Samt att numera lägger man dessutom upp div. statistikinfo ihop med med ens adress och boende-uppgifter vilket resulterar att det skapas någon form av virtuellprofil av en. Är det inte lite motsägelsefullt vad gäller GDPR pga vi har ju utgivningsbevis i Sverige som kommer fortfarande att gälla?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-03-31 14:23
Ursprungligen av calinou:

Förstår inte riktigt denna uppståndelse över facebook.
Facebook går i alla fall att gå ur den eller styra av eller blockera funktioner om man är besvärad. Dessutom går det nog att vara anonym om man verkligen vill.

Det är mycket värre med sådana som publicerar ens privat info som det inte ens går att stänga av. Är inte detta identitetskränkning? Hur ska man då kunna skydda sig mot ID-kapningar? Det är för mig en gåta att GDPR-förordningen inte gäller för dessa.

Har du skrivit in ditt riktiga namn så kommer du aldrig kunna vara anonym

Ursprungligen av calinou:

Webbplatser med utgivningsbevis kommer som vanligt att kunna fortsätta publicera ens personuppgifter offentligt. Namn, tel, adress, bild på var man bor mm. Samt att numera lägger man dessutom upp div. statistikinfo ihop med med ens adress och boende-uppgifter vilket resulterar att det skapas någon form av virtuellprofil av en. Är det inte lite motsägelsefullt vad gäller GDPR pga vi har ju utgivningsbevis i Sverige som kommer fortfarande att gälla?

Har du källa på det du skriver, eller är det bara ett antagande?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Har du källa på det du skriver, eller är det bara ett antagande?

Kommer förordningen att påverka verksamheter med utgivningsbevis?
Nej, förordningen påverkar inte verksamheter med utgivningsbevis. Förordningen tillåter, precis som det tidigare dataskyddsdirektivet, att medlemsländerna gör undantag från reglerna om personuppgiftsbehandling om det är nödvändigt för att upprätthålla rätten till yttrandefrihet. Förhållandet till den svenska yttrandefrihetsgrundlagen är alltså oförändrat. I yttrandefrihetsgrundlagen regleras både sådana utgivningsbevis som gäller automatiskt för massmedieföretag och sådana som gäller efter ansökan, så kallat frivilligt utgivningsbevis. Ett utgivningsbevis innebär att reglerna om personuppgiftsbehandling inte gäller i den mån det skulle inkräkta på den grundlagsskyddade rätten till yttrandefrihet. Detta kommer alltså att fortsätta gälla.

Källa
https://www.datainspektionen.se/fragor-och-sv...

Ursprungligen av calinou:

Kommer förordningen att påverka verksamheter med utgivningsbevis?
Nej, förordningen påverkar inte verksamheter med utgivningsbevis. Förordningen tillåter, precis som det tidigare dataskyddsdirektivet, att medlemsländerna gör undantag från reglerna om personuppgiftsbehandling om det är nödvändigt för att upprätthålla rätten till yttrandefrihet. Förhållandet till den svenska yttrandefrihetsgrundlagen är alltså oförändrat. I yttrandefrihetsgrundlagen regleras både sådana utgivningsbevis som gäller automatiskt för massmedieföretag och sådana som gäller efter ansökan, så kallat frivilligt utgivningsbevis. Ett utgivningsbevis innebär att reglerna om personuppgiftsbehandling inte gäller i den mån det skulle inkräkta på den grundlagsskyddade rätten till yttrandefrihet. Detta kommer alltså att fortsätta gälla.

Källa
https://www.datainspektionen.se/fragor-och-sv...

Du har fortfarande inte gett ett konkret exempel. Är du rädd för att bli uthängd i Aftonbladet, eller vad handlar det om?

Och om du undrar så uppgav du själv anledningen till det:

Citat:

...om det är nödvändigt för att upprätthålla rätten till yttrandefrihet

Ursprungligen av barbapappa_86:

Du har fortfarande inte gett ett konkret exempel. Är du rädd för att bli uthängd i Aftonbladet, eller vad handlar det om?

Och om du undrar så uppgav du själv anledningen till det:

Menar snarare sådana platser där man inte har val att ta bort info pga utgivningsbevis.
https://www.datainspektionen.se/fragor-och-sv...

Ursprungligen av calinou:

Menar snarare sådana platser där man inte har val att ta bort info pga utgivningsbevis.
https://www.datainspektionen.se/fragor-och-sv...

Det är min tolkning också. Helt okej enligt PUL och kommer vara okej enligt GDPR också (åter igen, min tolkning).

Ursprungligen av barbapappa_86:

Det är min tolkning också. Helt okej enligt PUL och kommer vara okej enligt GDPR också (åter igen, min tolkning).

Yttrandefrihet på vems villkor?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-04-03 16:41
Ursprungligen av calinou:

Yttrandefrihet på vems villkor?

Vad har yttrandefrihet med saken att göra?

Ursprungligen av Innis:

Vad har yttrandefrihet med saken att göra?

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Utgivningsbev...

Ursprungligen av calinou:

Yttrandefrihet på vems villkor?

Läsvärt: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Utgivningsbev...

Detta inte är något nytt under solen, samma sak gäller idag med PUL och kommer (min tolkning) att fortsätta göra det efter GDPR.
Man kan tycka att det är dåligt etc, men GDPR har inget med saken att göra.

Och för övrigt kan jag tycka att detta är lite off topic då Facebook, mig veterligen, inte har ett utgivningsbevis.

Ursprungligen av Innis:

Vad har yttrandefrihet med saken att göra?

https://www.datainspektionen.se/fragor-och-sv...

Säga vad man vill om google som har koll på vad man är och gör men efter att ha lagt ett inlägg på Google my business idag så får jag nästan direkt efter ett meddelande från facebook att det är dags att lägga in ett inlägg där också. ?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-01-23 22:49

Privacy Badger är ett givet tillägg om man inte vill låta FB & co veta vad man gör på nätet.

Vill man surfa riktigt au naturelle så verkar Epic Browser vara ett givet val.

Sen kan man även opta ut mot intressebaserad annonsering, men kör man Privacy Badger så spåras man knappt ändå.

Ursprungligen av reboot81:

Privacy Badger är ett givet tillägg om man inte vill låta FB & co veta vad man gör på nätet.

Vill man surfa riktigt au naturelle så verkar Epic Browser vara ett givet val.

Sen kan man även opta ut mot intressebaserad annonsering, men kör man Privacy Badger så spåras man knappt ändå.

Tack för alla bra tips!!
Undrar lite om Privacy Badger eftersom vill gärna ha den i min webbläsare. Men, det är något konstigt med installation verkar som eftersom när jag är i Chrome så visas det "install om Firefox" och vice-versa.

Ursprungligen av calinou:

Tack för alla bra tips!!
Undrar lite om Privacy Badger eftersom vill gärna ha den i min webbläsare. Men, det är något konstigt med installation verkar som eftersom när jag är i Chrome så visas det "install om Firefox" och vice-versa.

När du ändå håller på att fixa så kör in HTTPS Everywhere också! Finns till Chrome och Firefox! Man kan aldrig kryptera för mycket!

1
Bevaka tråden