Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Photoshop visning av alternativa verktyg i paletten med click, borta.

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kör PS CS6 & El Capitan.
Standard är ju att när man klickar på ikon så visas alternativa verktyg upp i verktygspaletten. Men när jag ctrl-clickar (höger clickar) så kommer alternativen fram. Startat om dator mm. men inget hjälper.

Är det inte så det skall vara?

  1. Klickar man "länge" med vänsterknappen kommer alternativen fram.

  2. Högerklickar man snabbt kommer också alternativen fram.

Det är väl tänkt som så att högerklickningen är för power users som har bråttom, medan det kontemplativa vänsterklickandet är för oss dödliga som behöver fundera en stund vilket verktyg vi ska använda utan att dessutom behöva tänka på vilket finger man skall trycka med.

CS6 / El Cap

Ursprungligen av johan_tanying:

Är det inte så det skall vara?

  1. Klickar man "länge" med vänsterknappen kommer alternativen fram.

  2. Högerklickar man snabbt kommer också alternativen fram.

Det är väl tänkt som så att högerklickningen är för power users som har bråttom, medan det kontemplativa vänsterklickandet är för oss dödliga som behöver fundera en stund vilket verktyg vi ska använda utan att dessutom behöva tänka på vilket finger man skall trycka med.

CS6 / El Cap

Hahaha tack, jo det är som du säger. Testat och inser att mitt problem är att "länge" blivit "väldigt länge" på min MBP. Har en iMac och då kommer alternativen fram kanske med 0,5s nedtryckning. på MBP kanske i alla fall över ca. 2sek. Spelar ingen roll om jag klickar med mus eller trackpad. Då återstår frågan varför det har blivit så segt på MBP? Har faktiskt märkt att "vanliga" klick kan ibland bete sig lite märkligt. ex. när man klickar på en cell i Excel så hoppar kommer man inte till nya cellen.

Ursprungligen av Snoopy:

Hahaha tack, jo det är som du säger. Testat och inser att mitt problem är att "länge" blivit "väldigt länge" på min MBP. Har en iMac och då kommer alternativen fram kanske med 0,5s nedtryckning. på MBP kanske i alla fall över ca. 2sek. Spelar ingen roll om jag klickar med mus eller trackpad. Då återstår frågan varför det har blivit så segt på MBP? Har faktiskt märkt att "vanliga" klick kan ibland bete sig lite märkligt. ex. när man klickar på en cell i Excel så hoppar kommer man inte till nya cellen.

Jag ligger närmare 0,5s än 2s på min 15" MBP early 2011 (och som sagt el cap och cs6).

Händer det något annorlunda om du testar cs6 under ett annat användarkonto? Kanske någon process som ligger och väntar på musklick?

Eller har du en ny mus? En gaming-mus kan för en mac ha för hög "polling rate" så att saker börjar bugga loss på diverse märkliga vis. Min SteelSeries som jag trodde hade trasigt (hackande) scrollhjul funkar plötsligt med deras drivrutiner installerade och "polling rate" inställd på mac 250 istf 1000 som innan.

Ursprungligen av johan_tanying:

Jag ligger närmare 0,5s än 2s på min 15" MBP early 2011 (och som sagt el cap och cs6).

Händer det något annorlunda om du testar cs6 under ett annat användarkonto? Kanske någon process som ligger och väntar på musklick?

Eller har du en ny mus? En gaming-mus kan för en mac ha för hög "polling rate" så att saker börjar bugga loss på diverse märkliga vis. Min SteelSeries som jag trodde hade trasigt (hackande) scrollhjul funkar plötsligt med deras drivrutiner installerade och "polling rate" inställd på mac 250 istf 1000 som innan.

Tack, smart att testa med annat användarkonto. Fungerar perfekt i PS med att användarkonto.
Testade även att radera Adobe Photoshop preferensfil men det gör ingen skillnad. Har gammal Apple Pro Mouse, även testat andra möss och det gör ingen skillnad.
Testade även med Illustrator och verkar ok.
Upplever inte att saker laggar utan det fungerar som vanligt i PS, även när man klickar på ikon/verktyg för att välja den. Bara just när man skall få upp alternativa verktyg.

Då har du väl något mög som skvalpar omkring i dina egna processer. Kollat Aktivitetskontroll?

Ursprungligen av johan_tanying:

Då har du väl något mög som skvalpar omkring i dina egna processer. Kollat Aktivitetskontroll?

Har kollat aktivetskontroll och ser ok. ut då jag stängt ner alla program och startat om och bara ha PS uppe och det gör ingen skillnad. Skall testa lite annat och se om det gör någon skillnad. Återkommer och stort tack för hjälpen så här långt

Ursprungligen av johan_tanying:

Då har du väl något mög som skvalpar omkring i dina egna processer. Kollat Aktivitetskontroll?

Testat lite av varje och inget fungerade så jag installerade High Sierra men ingen skillnad, då känns det som om det borde vara någon inställning i PS, eller?

Ursprungligen av johan_tanying:

Då har du väl något mög som skvalpar omkring i dina egna processer. Kollat Aktivitetskontroll?

Har hittat lösningen. Under Inställningar - hjälpmedel- mus styrplatta. Intervall för dubbelklick påverkar alternativen i PS. Långsam gör det väldigt långsamt och snabbt får upp alternativen snabbt, märkligt men sant.

1
Bevaka tråden