Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nordea: Mobilbetalningar del av en revolution

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ida har träffat Nordea för att prata mobila betaltjänster. Banken har visat framfötterna och varit först ut i Sverige med tjänster som Samsung Pay och Apple Pay.

Läs hela artikeln här

När kommer Google Pay?

Ursprungligen av matssoderstrom:

När kommer Google Pay?

Vore ju inte fel om Sverige tar sig in på listan över länder med den tjänsten!

En annan undrar när Swedbank ska få tummen ur ??

Ursprungligen av Cancerman:

En annan undrar när Swedbank ska få tummen ur ??

De använder sig tydligen av ett väldigt gammalt system som inte är superlätt att hantera, så även om de tekniskt skulle vara "först på bollen" kommer de liksom vara sist ut som jag har förstått det. Swedbank har ju stöd för Samsung Pay och det kom drygt ett halvår efter att tjänsten lanserades i Sverige. Så jag är hoppfull!

Bankernas system borde vara moduluppbyggt. Kärnan är där alla interna transaktioner sker och plug-in är där transaktioner mellan interna och andra interna transaktioner sker samt interna och externa transaktioner (Samsung Pay, Apple Pay, Visa, Mastercard, transaktioner mellan banker m.fl.). Ungefär en plug-in per tjänst. Samt väl utvalda API:er, bl.a kryptering. En plug-in skulle också kunna vara en krypteringsystem. Bygger man så att när en plug-in läggs till skall den gå igenom adaption och provisioningsfasen blir det mycket svårare att hacka systemet med otillåtna plug-ins.
Då är det väldigt lätt att bygga ut systemet samtidigt säkert. Men givetvis måste det testas grundligt. En plug-in kan t.ex vara internetbanken.

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2018-05-03 07:41

Det som är svårast idag för mig som kund är att veta vilken terminal som man kan betala med exempelvis Apple Pay. Jag vet inte hur många gånger man har stått där och känt sig som en idiot när man försökt betala med mobilen för att sen upptäcka att terminalen inte fungerar med mobilbetalning. Det borde verkligen göras tydligare! Numera tar jag bara upp telefonen om jag är på Pressbyrån där jag vet att det fungerar. Känner man sig så som kund idag så tror jag att det kan ta längre tid för denna typ av tjänst att ta fart. Där har alla aktörer något att jobba med!

Ursprungligen av Jedih:

Det som är svårast idag för mig som kund är att veta vilken terminal som man kan betala med exempelvis Apple Pay. Jag vet inte hur många gånger man har stått där och känt sig som en idiot när man försökt betala med mobilen för att sen upptäcka att terminalen inte fungerar med mobilbetalning. Det borde verkligen göras tydligare! Numera tar jag bara upp telefonen om jag är på Pressbyrån där jag vet att det fungerar. Känner man sig så som kund idag så tror jag att det kan ta längre tid för denna typ av tjänst att ta fart. Där har alla aktörer något att jobba med!

Amen, skulle använda blipp på kortet och andra betalningsmetoder oftare om det fanns en tydlig symbol.

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2018-05-03 09:16
Ursprungligen av jimel:

Amen, skulle använda blipp på kortet och andra betalningsmetoder oftare om det fanns en tydlig symbol.

Ja verkligen! Färga terminalerna, gör dem rutiga eller blommiga...vafan som helst....men gör det tydligt för konsumenterna att det är en terminal som kan hantera mobila eller blippbetalningar! ?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-05-03 09:19

Jag har inte använt Apple Pay med min Iphone X av två anledningar: 1). att jag har Swedbank som bank, så det går helt enkelt inte. 2). att betalterminalen oftast inte har stöd för Appe Pay, och jag är inte sugen på att fråga varje gång. Så det blir kortet. Lär nog dröja länge innan jag börjar använda Apple Pay, då ska stödet vara så pass utbrett att det är mer regel än undantag att betaltjänsten stöds.

Ursprungligen av Jedih:

Det som är svårast idag för mig som kund är att veta vilken terminal som man kan betala med exempelvis Apple Pay. Jag vet inte hur många gånger man har stått där och känt sig som en idiot när man försökt betala med mobilen för att sen upptäcka att terminalen inte fungerar med mobilbetalning. Det borde verkligen göras tydligare! Numera tar jag bara upp telefonen om jag är på Pressbyrån där jag vet att det fungerar. Känner man sig så som kund idag så tror jag att det kan ta längre tid för denna typ av tjänst att ta fart. Där har alla aktörer något att jobba med!

Ja visst. Pratade om det här med både Mastercard tidigare och Nordea nu. Innan det här kommer ta fart på riktigt måste alla terminaler bytas/aktiveras och det tar ju uppenbarligen lite tid. Det finns ju en symbol som ska visas i terminalfönstret om det går att betala kontaktlöst, men upplever att det kanske ändå inte alltid fungerar (men det beror troligen på att jag ofta använder Amex och att inte alla tar det).

Ursprungligen av Jedih:

Ja verkligen! Färga terminalerna, gör dem rutiga eller blommiga...vafan som helst....men gör det tydligt för konsumenterna att det är en terminal som kan hantera mobila eller blippbetalningar! ?

Sett en del som sätter upp typ klistermärken eller liknande.

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2018-05-03 09:48
Ursprungligen av Ida Blix:

Sett en del som sätter upp typ klistermärken eller liknande.

Ja jag med men det är inte alltid så tydligt som man hade önskat. Jag tror det behövs något tydligare då man oftast missar det pga allt "brus". Finns klistermärken samt reklam överallt runt kassan som söker ens uppmärksamhet!

Ursprungligen av Jedih:

Det som är svårast idag för mig som kund är att veta vilken terminal som man kan betala med exempelvis Apple Pay. Jag vet inte hur många gånger man har stått där och känt sig som en idiot när man försökt betala med mobilen för att sen upptäcka att terminalen inte fungerar med mobilbetalning. Det borde verkligen göras tydligare! Numera tar jag bara upp telefonen om jag är på Pressbyrån där jag vet att det fungerar. Känner man sig så som kund idag så tror jag att det kan ta längre tid för denna typ av tjänst att ta fart. Där har alla aktörer något att jobba med!

Jag tycker att det var stor skillnad när jag använde Samsung Pay nyligen. Det fungerar i princip överallt så jag behövde inte skamset stå och fundera på om det fungerande eller inte, väldigt smidigt! Dock tycker jag att Apple Pay är bättre när det väl fungerar.

Ursprungligen av Ida Blix:

Ja visst. Pratade om det här med både Mastercard tidigare och Nordea nu. Innan det här kommer ta fart på riktigt måste alla terminaler bytas/aktiveras och det tar ju uppenbarligen lite tid. Det finns ju en symbol som ska visas i terminalfönstret om det går att betala kontaktlöst, men upplever att det kanske ändå inte alltid fungerar (men det beror troligen på att jag ofta använder Amex och att inte alla tar det).

Ja symbolen är bra men den är inte alltid framme och då har jag redan hunnit förbereda köpet genom att stoppa i kortet och slå pinkoden. Jag vill veta innan inte stå och vänta och därmed se dum ut

Först när en global plattformsoberoende tjänst finns så kommer det växa på riktigt och samtliga terminaler är uppdaterade för det.

Tror att Google Pay blir först, sen om Apple öppnar upp NFC så får även iOS-användare ta del av det.

Som flera skrivit ovan så vet man inte om det fungerar idag och det är då faktiskt snabbare och smidigare att ta kortet och bara betala som vanligt. Det fungerar överallt, globalt, där en betalterminal finns, dit måste också mobila betalningar komma.

Västvärlden ligger långt efter på detta, här i Asien finns redan WeChat, Alipay, Linepay m.fl.
Finns inga begränsningar vem som kan använda vad.

https://www.finance-monthly.com/2017/11/why-a...

  • Medlem
  • 2018-05-03 19:23
Ursprungligen av keptang:

Först när en global plattformsoberoende tjänst finns så kommer det växa på riktigt och samtliga terminaler är uppdaterade för det.

Tror att Google Pay blir först, sen om Apple öppnar upp NFC så får även iOS-användare ta del av det.

Som flera skrivit ovan så vet man inte om det fungerar idag och det är då faktiskt snabbare och smidigare att ta kortet och bara betala som vanligt. Det fungerar överallt, globalt, där en betalterminal finns, dit måste också mobila betalningar komma.

Västvärlden ligger långt efter på detta, här i Asien finns redan WeChat, Alipay, Linepay m.fl.
Finns inga begränsningar vem som kan använda vad.

https://www.finance-monthly.com/2017/11/why-a...

Håller med dig om det
En sak som är intressant är att Afrika är väldigt långt framme gällande mobil betalning

https://www.dr.dk/nyheder/udland/mobilbetalin...

Ursprungligen av PaO:

Håller med dig om det
En sak som är intressant är att Afrika är väldigt långt framme gällande mobil betalning

https://www.dr.dk/nyheder/udland/mobilbetalin...

Yep, Afrika ligger långt fram med framförallt mikrobetalningar, med stor hjälp av svenska SEQR (numera Glase).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-10-30 08:53
Ursprungligen av Redaktionen:

Ida har träffat Nordea för att prata mobila betaltjänster. Banken har visat framfötterna och varit först ut i Sverige med tjänster som Samsung Pay och Apple Pay.

Läs hela artikeln här

Citat:

Det är flera som hört av sig till oss och bett oss gräva i när Apple Pay kommer till bank X eller bank Y. Jag har därför gett mig ut i kast med att försöka träffa ett gäng banker.

Men istället för att "bara" fråga om när Apple Pay kommer, har jag lyft frågan lite och pratar istället om mobilbetallösningar och hur framtiden ter sig.

Hej @Ida Blix

Vet att du är lite upptagen med ett annat reportage idag

Det här var ju en kanonintervju från i maj. Intressant att läsa om Nordea och deras medvetna satsning på ny teknik. Men hur var responsen hos de andra bankerna? Var de ointresserade av att ta emot besök och svara på frågor?

Ursprungligen av IngoX:

Hej @Ida Blix

Vet att du är lite upptagen med ett annat reportage idag

Det här var ju en kanonintervju från i maj. Intressant att läsa om Nordea och deras medvetna satsning på ny teknik. Men hur var responsen hos de andra bankerna? Var de ointresserade av att ta emot besök och svara på frågor?

Ja precis så. Antar de inte har något annat att säga än vad de upprepar på sina Facebook-sidor. Tyvärr.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-10-30 10:12
Ursprungligen av Ida Blix:

Ja precis så. Antar de inte har något annat att säga än vad de upprepar på sina Facebook-sidor. Tyvärr.

Nä, har man inget positivt att säga håller man tyst

Citat:

Kan du berätta något om hur ni fick till de här samarbetena med Samsung och Apple?

– Det finns flera forum där vi kan träffas inom branschen, konferenser och event. Där knyter vi kontakter och det är på sådana ställen som något sånt här börjar.

Du får väl be Lars B på Nordea bjuda med dig på nåt sånt där forum/event istället. Du får låtsas vara IT-expert på banken.

Tillägg: Förresten, i ett sånt sammanhang ska man inte låtsas vara expert på något så konkret, då kan man få riktiga frågor man inte kan besvara. Bättre med något lite flummigare. Expert på kundrelationer är bättre, så kanske du kan dravla till ett svar. Finns inspiration att hämta på detta forum...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-11-02 14:42

Ämnet är fortfarande högaktuellt.

Varför lade Swedbank ned e-kort? Det var en bra tjänst för virtuella kort, likt tokenbetalning.
Numera finns det liknande tjänster på nätet, ex. https://privacy.com/, men det var synnerligen smidigt att ha det direkt hos banken.

Hur gick det med SEQR?

CASH-kort någon? De var för tidigt ute.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Cash_(betalsyst...
https://www.instagram.com/explore/tags/cashko...
https://momentoriet.wordpress.com/

Banker i Europa och Mellanöstern som deltar i Apple Pay
https://support.apple.com/sv-se/HT206637

Spindeln i nätet
https://sv.wikipedia.org/wiki/Teller_(kortbet...

  • Medlem
  • 2018-11-02 15:08
Ursprungligen av iSweden:

Banker i Europa och Mellanöstern som deltar i Apple Pay
https://support.apple.com/sv-se/HT206637

Det känns ju lite fånigt när man exempelvis kollar in Ryssland. Vad får de eller vad vet de som vi inte får och inte vet?

(Med reservation för att jag inte har den blekaste aning om hur det fungerar i Ryssland).

Ursprungligen av IngoX:

Tillägg: Förresten, i ett sånt sammanhang ska man inte låtsas vara expert på något så konkret, då kan man få riktiga frågor man inte kan besvara. Bättre med något lite flummigare. Expert på kundrelationer är bättre, så kanske du kan dravla till ett svar. Finns inspiration att hämta på detta forum...

Klockrent;)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-11-02 19:31
Ursprungligen av Ljung:

Det känns ju lite fånigt när man exempelvis kollar in Ryssland. Vad får de eller vad vet de som vi inte får och inte vet?

(Med reservation för att jag inte har den blekaste aning om hur det fungerar i Ryssland).

För att inte nämna Spanien som ofta ligger lite efter tekniskt jämfört med norra Europa och har haft mycket ansträngd ekonomi.

Kom igen nu svenska banker. Vi har kunnande och tekniken. Vad hindrar?

  • Medlem
  • 2018-11-03 07:37
Ursprungligen av iSweden:

För att inte nämna Spanien som ofta ligger lite efter tekniskt jämfört med norra Europa och har haft mycket ansträngd ekonomi.

Kom igen nu svenska banker. Vi har kunnande och tekniken. Vad hindrar?

Jag tror om jag inte minns fel att Kenya och Afrika är världsmästare i mobila betalningar ?

Ursprungligen av PaO:

Jag tror om jag inte minns fel att Kenya och Afrika är världsmästare i mobila betalningar ?

Jo, jag har bestämt för mig att jag läst för ett par år sedan att de hade ett mycket välutvecklat system för mobila betalningar i Kenya.

1
Bevaka tråden