Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mobiler och nätverk hackade

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag behöver hjälp då jag och min familj har blivit hackade. Kan ej gå in på detalj om vem eller varför det har hänt då jag behöver försöka återställa allt och samla bevis för att anmäla detta.

Enligt min uppfattning har dom via min syrrans telefon som är en Andriod tagit sig in först på den och via den har dom kommit åt våran router. Dom har fått tillgång till syrrans Google konto och facebook. Igår försökte man komma åt min facebook och sedan min Apple id men jag har två verifering på mina konton. Jag vet dock ej om min mobil har blivit hackad.

Det har skapats "mittnamn.b", "syrransnamn.b" och "chromecast6772.b" nätverk som man kan se dyka upp bland wifi. Jag ska göra en hel ominstallation av routern men behöver hjälp av någon kunnig innan som vet om det går att få tag i ip adresser på något vis.

All hjälp skulle uppskattas!

Ursprungligen av joeltuo:

Hej!

Jag behöver hjälp då jag och min familj har blivit hackade. Kan ej gå in på detalj om vem eller varför det har hänt då jag behöver försöka återställa allt och samla bevis för att anmäla detta.

Enligt min uppfattning har dom via min syrrans telefon som är en Andriod tagit sig in först på den och via den har dom kommit åt våran router. Dom har fått tillgång till syrrans Google konto och facebook. Igår försökte man komma åt min facebook och sedan min Apple id men jag har två verifering på mina konton. Jag vet dock ej om min mobil har blivit hackad.

Det har skapats "mittnamn.b", "syrransnamn.b" och "chromecast6772.b" nätverk som man kan se dyka upp bland wifi. Jag ska göra en hel ominstallation av routern men behöver hjälp av någon kunnig innan som vet om det går att få tag i ip adresser på något vis.

All hjälp skulle uppskattas!

Vad har du för router då?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-05-06 13:16

Vad gäller 'chromecast6772.b' så är det helt normalt, jag har det också av och till, det försvinner om du ser till att använda denna chromecast. (testade precis innan jag skrev detta)

Är möjligen de andra namn.b-enheterna också chromecasts?

Ursprungligen av SweSG:

Vad har du för router då?

Jag har en Asus RT-AC51U

Ursprungligen av mattiL:

Vad gäller 'chromecast6772.b' så är det helt normalt, jag har det också av och till, det försvinner om du ser till att använda denna chromecast. (testade precis innan jag skrev detta)

Är möjligen de andra namn.b-enheterna också chromecasts?

Nej, dom är inte chromecast då dom dom är döpta efter våra efternamn och inte förnamn. Möjligt att ta sig in på nätet via chromecast med hjälp av Googlekonto som är på samma nät? Då personen som vi vet har gjort de av starka skäl har lyckats få tillgång till de kontot. Jag har lixom aldrig sett något liknande förut.

Ursprungligen av joeltuo:

Jag har en Asus RT-AC51U

Bara trycka in reset-knappen tills den startar om så blir den fabriksåterställd.

Ursprungligen av joeltuo:

Möjligt att ta sig in på nätet via chromecast med hjälp av Googlekonto som är på samma nät?

Nej.

Ursprungligen av keptang:

Bara trycka in reset-knappen tills den startar om så blir den fabriksåterställd.

Nej.

Hmm okej tack, har nu fabriksåterställt routern

  • Medlem
  • TRELLEBORG
  • 2018-05-06 16:19

Hej,

Det behövs nog lite mer information om hur du vet/tror att din syrras Androidlur är hackad. Det känns lite otroligt att någon hackar en Androidlur för att den vägen ta sig vidare till ett nätverk och göra det sårbart/öppet. Lite känsla av främmande makts säkerhetstjänstsstuket. Det är inte så att syrran har ett ex som har kommit över hennes användaruppgifter och på så sätt är inne och snokar på Facebook?

Det gör inte saken mycket bättre att du återställer routern om du har en infekterad lur fortsatt ansluten mot nätverket. Då är ingångshålet fortfarande öppet.

Det första jag hade rekommenderat för dig och din familj är att byta lösenord på Google, Apple, Facebook och allt annat som ni misstänker vara ute och snurra i cyberrymden.

Nä här måste du nog komma med lite mer info innan vi kan hjälpa dig mer tror jag...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-05-07 00:13
Ursprungligen av joeltuo:

…Enligt min uppfattning har dom via min syrrans telefon som är en Andriod tagit sig in först på den och via den har dom kommit åt våran router. Dom har fått tillgång till syrrans Google konto och facebook. Igår försökte man komma åt min facebook och sedan min Apple id men jag har två verifering på mina konton. Jag vet dock ej om min mobil har blivit hackad.

Det har skapats "mittnamn.b", "syrransnamn.b" och "chromecast6772.b" nätverk som man kan se dyka upp bland wifi. Jag ska göra en hel ominstallation av routern men behöver hjälp av någon kunnig innan som vet om det går att få tag i ip adresser på något vis.

Lugn i backarna.
Att det skapas ".b" nätverk är helt normalt om man har Chromecasts.
En sabotör skulle kunna utge sig för att vara ett Chromecast .b närverk, men varför skylta med att man är inne? Och om man väl är inne, varför skulle hen vilja skapa ett annat nätverk? Är man inne vill man ju hålla sig just i det nätverk man tagit kontroll över.

Att någon har kapat syrrans konto ifrågasätter jag inte, men det har inget med ditt lokala nätverk att göra.
Är man väl inne på ett nätverk har man möjlighet till det mesta - men det är inte trivialt. Speciellt numera då den mesta trafiken går över HTTPS (inkl Google/FB).

Ta reda på IP-adresser? En dator snackar med tiotusentals IP-adresser om dan. Vilken vill du få ut? Och om du nu får fram att någon IP-adress som boven har anslutit ifrån, ja då kan man garantera att hen har kört via VPN. Det enda du kan utläsa ur en sådan är att det är någon på planeten jorden som anslutit.

Självklart bör du dokumentera för polisanmälan. Skärmdumpar, anteckningar osv. Gärna på routerns admininställningar, access via WAN tex.

Nu när du "vet" vem som har sabbat för dig och syrran, varför inte bara knacka på och ta en snack med vederbörande?

När ni får tillbaka era konton, se till att slå på 2FA på allt, innan dess nollställer ni routern och ser till att stänga av access från WAN. Se även över syrrans mobil, så att den har senaste uppdateringen och att den är krypterad och skyddad ordentligt. Vad har du för mobil?

Tänk på att "reset" och "fabriksåterställning" inte nödvändigtvis betyder samma sak. Reset kan vara en knapp som bara startar om routern, medan fabriksåterställning kanske bara kan göras genom att stoppa in ett gem i ett litet hål någonstans. Först då raderas allt.

Ursprungligen av johan_tanying:

Tänk på att "reset" och "fabriksåterställning" inte nödvändigtvis betyder samma sak. Reset kan vara en knapp som bara startar om routern, medan fabriksåterställning kanske bara kan göras genom att stoppa in ett gem i ett litet hål någonstans. Först då raderas allt.

Finns bara en reset-knapp på routern TS har. Men nu tror jag ju inte att dennes router är problemet eller är hackad.
Tror ej heller TS kommer återkomma. Men bra för andra som hittar hit att få reda på andra bra saker som skrivits i tråden.

1
Bevaka tråden