Det finns tre sätt att finansiera moln på i konsumentprodukter: 1) engångskostand vid köp. Företaget har ett inbyggd anledning att lägga ner molnstödet snarast möjligt. 2) De säljer dina data. Fine, om du inte bryr dig. 3) Prenumeration. Fine, om du inte bryr dig. Och kanske en 4) då - reklam. Varje gång du ställer dig på vågen får du en jingel från viktväktarna, typ. Egentligen fall 2).
1) Går bort vid köpa av uppenbara skäl, såvida inte produkten är billigast och bäst på marknaden även utan molnfunktionaliteten. Högst osannolikt.
2) Samma demografi som köper postkodslotter, antagligen.
3) Fint för den som har ett extremt behov av produkten. Själv är jag ytterst restriktiv med prenumerationer - hyra, kommunala vatten- och sophämtningsavgifter, ström, ip- och telekom, försäkring. Alla andra kan sticka och brinna.
4) se 2) ovan.
Kan inte se hur någon någonsin kommer pracka på mig en vara med någon form av sociala molntjänster. Det skulle vara om appen som stödjer det distribueras som öppen källkod och du kan välja att "molnlagra" mot ditt eget NAS. Samt ingen kontakt med internet öht.