Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Så flyttar du Imessage till Icloud

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Med IOS 11.4 är det möjligt att lagra Imessage-meddelanden i Icloud. Hurra säger flera med oss. Så här gör du för att komma igång!

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-05-30 09:07

Nu vet jag inte om iOS själv sätter stopp med ett meddelande, har inte uppdaterat själv än men det kan tänkas, men annars kan det väl vara aktuellt att påminna i artikeln om att när man slår på denna funktionen så handlar det oftast om rätt så mycket data som ska flyttas. Kanske inte så lämpligt om man inte sitter på WiFi...

Ursprungligen av zinned:

Nu vet jag inte om iOS själv sätter stopp med ett meddelande, har inte uppdaterat själv än men det kan tänkas, men annars kan det väl vara aktuellt att påminna i artikeln om att när man slår på denna funktionen så handlar det oftast om rätt så mycket data som ska flyttas. Kanske inte så lämpligt om man inte sitter på WiFi...

I mitt fall runt 10 gigabyte som skulle upp i molnet tydligen.

  • Medlem
  • Boston
  • 2018-05-30 13:00
Ursprungligen av Redaktionen:

Med IOS 11.4 är det möjligt att lagra Imessage-meddelanden i Icloud. Hurra säger flera med oss. Så här gör du för att komma igång!

Läs hela artikeln här

Någon som har flera telefoner med olika nummer men samma icloud-konto som provat att lägga upp i molnet? Jag vill inte tappa bort meddelanden från den ena telefonen.

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2018-05-30 14:34
Ursprungligen av Gurra:

Någon som har flera telefoner med olika nummer men samma icloud-konto som provat att lägga upp i molnet? Jag vill inte tappa bort meddelanden från den ena telefonen.

Jag håller just nu på med mina två telefoner, en Telenor och en Tre och återkommer med hur det gick. Jag tror och hoppas att telefonnummer inte ska spela någon roll när det gäller iClouddatan.

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2018-05-30 15:07
Ursprungligen av Gurra:

Någon som har flera telefoner med olika nummer men samma icloud-konto som provat att lägga upp i molnet? Jag vill inte tappa bort meddelanden från den ena telefonen.

Inga problem för mig!

  • Medlem
  • Boston
  • 2018-05-30 15:29
Ursprungligen av Jedih:

Inga problem för mig!

Lysande, tack! Fick du in alla meddelandena på både telefonerna, eller "backas" både bara upp till iCloud?

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2018-05-30 16:32
Ursprungligen av Gurra:

Lysande, tack! Fick du in alla meddelandena på både telefonerna, eller "backas" både bara upp till iCloud?

De var redan i hyfsad sync men jag började med telefonen som jag använder mest och lät den synka färdigt sen startade jag iMessage på iCloud på den andra och lät den synka. Det verkade som om den drog ner det den saknade från iCloud.

  • Medlem
  • Boston
  • 2018-05-30 16:38
Ursprungligen av Jedih:

De var redan i hyfsad sync men jag började med telefonen som jag använder mest och lät den synka färdigt sen startade jag iMessage på iCloud på den andra och lät den synka. Det verkade som om den drog ner det den saknade från iCloud.

Låter som det borde fungera. Tack för info!

Men varför måste man ha tvåstegsverifiering aktiverat?? ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-05-31 01:44
Ursprungligen av rosen888:

Men varför måste man ha tvåstegsverifiering aktiverat?? ?

Antagligen för att hålla en acceptabel säkerhetsnivå, så att dina meddelanden inte kan läsas av någon som bara råkat klura ut ditt lösenord till iCloud.

Nu gissar jag, men jag tror att Meddelanden i iCloud innebär att Apple accepterar lägre säkerhet för smidigare funktion. Normalt fungerar iMessage så att ett meddelande krypteras så att det bara kan läsas med den privata krypteringsnyckeln på just den Apple-enhet det skapats för. Om man skickar ett iMessage till en användare som t.ex har både en iPhone, en iPad och en mac så skapas tre separata meddelanden som bara kan läsas på den enhet de skapats för. Det är därför Apple stoltserat med att de aldrig kan läsa dina meddelanden, ens om de ville.

Jag är ingen expert på detta, men med en central server-synk lösning i iCloud så förstår jag inte hur detta kan upprätthållas. Även om meddelandet skickas krypterat mellan enheter och server och bara kan läsas av den som är inloggad på iCloudkontot (med tvåfaktorautentisering) så antar jag att det innebär att Apple - rent teoretiskt - skulle kunna läsa meddelandena som lagras i iCloud, om de ville.

Kanske något jag missat i teorin här. Apple har inte uppdaterat sin iOS Security Guide whitepaper med info om iMessage i iCloud (vanliga iMessage beskrivs från sid 54 i versionen från jan-18). Men det är ju inte mer osäkert än att t.ex spara och synka t.ex sina bilder i iCloud.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-05-31 02:18

Hittade detta: Översikt över iCloud-säkerhet. Inte heller uppdaterat angående iMessage i iCloud. Men den data som Apple anger att de inte kan läsa i iCloud ens om de ville är:

  • iCloud-nyckelring (Gäller alla dina sparade konton och lösenord)

  • Betalningsinformation

  • Information om wifi-nätverk

  • Hem-data

  • Siri-information

Kanske gäller detta även Meddelanden i iCloud. Hade annars lite svårt att förstå hur ett iMessage-meddelande skulle kunna skapas specifikt krypterat till en framtida ny enhet man ännu inte äger (vilket ju är en av de stora fördelarna med synken via iMessage i iCloud). Men troligen går det med tvåfaktorautentisering. Alltså att Apple (eller någon annan) inte kan läsa meddelandena med mindre än att de har fysisk tillgång till en av mina betrodda enheter. Men jag fattar inte allt här.

Eller så gäller det inte för Meddelanden i iCloud och det blir ett himla hallabaloo om några dagar när internet fattat att Apple övergett den tidigare felsäkra end-to-end-krypteringen för iMessage.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-05-31 03:05
Ursprungligen av IngoX:

Hittade detta: Översikt över iCloud-säkerhet. Inte heller uppdaterat angående iMessage i iCloud.

Aha, den engelska versionen av dokumentet HT202303 är uppdaterad igår angående Meddelande i iCloud, till skillnad från den svenska översättningen som inte uppdaterats än. Så här står det:

Citat:

Messages in iCloud also uses end-to-end encryption. If you have iCloud Backup turned on, a copy of the key protecting your Messages is included in your backup. This ensures you can recover your Messages if you've lost access to iCloud Keychain and your trusted devices. When you turn off iCloud Backup, a new key is generated on your device to protect future messages and it is not stored by Apple.

Jag fattar inte allt, men jag får väl ta Apple på orden att det är idiotsäkert. De har i alla fall hittills haft en affärsmodell som bland annat går ut på att de INTE vill kunna läsa mina meddelanden...

Men för att svara på din fråga @rosen888 om varför tvåfaktorautentisering, det är därför!

I min iPhone7 gick det bra att slå på meddelanden i iCloud men på min iPad Pro 12,9 kommer det upp en ruta som säger: Meddelanden i iCloud är inte tillgängligt för att iCloud & iMessage kontona är olika.

Jag har ju bara ett konto (Apple-id) vad jag vet. Är det skillnad på iPhone & iPad? Båda har iOS 11.4

Ursprungligen av IngoX:

Aha, den engelska versionen av dokumentet HT202303 är uppdaterad igår angående Meddelande i iCloud, till skillnad från den svenska översättningen som inte uppdaterats än. Så här står det:

Jag fattar inte allt, men jag får väl ta Apple på orden att det är idiotsäkert. De har i alla fall hittills haft en affärsmodell som bland annat går ut på att de INTE vill kunna läsa mina meddelanden...

Men för att svara på din fråga @rosen888 om varför tvåfaktorautentisering, det är därför!

Jag slog på det efter markerat Meddelande. Problemet med min iPhone X i kombination med streamer/hörsel - telefonen kopplar upp varje gång man öppnar skärmen. Ljudet sänks då markant i iPhone vilket gör att det blir jobbigt. Efter en dag tog jag bort tvåfaktorsautentisering igen. Mina meddelanden kommer ändå både i iPhone och iPad. Tar jag bort några i iPhone så finns dom ändå kvar i iPad. Det räcker för mig.

Ursprungligen av adress@mac:

Jag slog på det efter markerat Meddelande. Problemet med min iPhone X i kombination med streamer/hörsel - telefonen kopplar upp varje gång man öppnar skärmen. Ljudet sänks då markant i iPhone vilket gör att det blir jobbigt. Efter en dag tog jag bort tvåfaktorsautentisering igen. Mina meddelanden kommer ändå både i iPhone och iPad. Tar jag bort några i iPhone så finns dom ändå kvar i iPad. Det räcker för mig.

Irriterande, eller hur!

Ursprungligen av BlackSmp:

Irriterande, eller hur!

Jäkligt! Nu har jag dessutom klickat av - automatisk uppvak av skärm. Klickar hellre på den i överkant för att få den att vakna. Inga relaterade problem längre (iPhone X)

iMessage i iCould är inte komplett förrän MacOS 10.13.5 eller 10.13.6 släpps (vilket nu kommer först )

  • Medlem
  • Boston
  • 2018-06-04 13:44

Jag vet inte om det tar lite tid för allt att synka upp. Just nu är det en aning oordning och inte speciellt i synk över huvud taget.

Jag har två telefoner (med olika abonnemang) och två datorer där jag är inloggad med samma AppleID. Message forwarding går från den ena telefonen till båda datorerna (men inte till den andra telefonen). I lördags när 10.13.5 släpptes slog jag på iCloud messages en i taget och lät dom synka. Först verkade ingeting hända och nu typ 48 timmar senare har några få meddelanden synkat över från en av telefonerna till den andra, message forwarding verkar inte funkat på en av datorerna.

Så mest rörigare, hoppas det löser sig över några dagar och kanske några omstarter.

Är det någon annan som sett att det tagit tid för synken att faktiskt hända?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-06-06 10:35

När du har slagit av synkning/iCloud på enheterna, bör de vara ett par timmar, så det hinner propageras över Apple's servrar. Sedan kan du logga in/slå på synkning igen.

  • Medlem
  • Boston
  • 2018-06-07 13:51
Ursprungligen av kenjon:

När du har slagit av synkning/iCloud på enheterna, bör de vara ett par timmar, så det hinner propageras över Apple's servrar. Sedan kan du logga in/slå på synkning igen.

Det låter rimligt, men uppenbart något som inte fungerar som det ska för mig då. I princip är det ingenting som synkas, utom en konversation där en del mottagna meddelanden hamnar på båda telefonerna.

I MacOS finns det ju en "Sync now"-knapp men den hjälper inte heller. Skumt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-06-07 17:44

Efter att du har gjort som jag skrev?

  • Medlem
  • Boston
  • 2018-06-07 17:53
Ursprungligen av kenjon:

Efter att du har gjort som jag skrev?

Nej, har inte hunnit pröva att göra om än. Slagit av på alla devices och ska slå på igen senare ikväll så får vi se om det löser sig då.

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2018-06-25 12:41
Ursprungligen av Gurra:

Jag vet inte om det tar lite tid för allt att synka upp. Just nu är det en aning oordning och inte speciellt i synk över huvud taget.

Jag har två telefoner (med olika abonnemang) och två datorer där jag är inloggad med samma AppleID. Message forwarding går från den ena telefonen till båda datorerna (men inte till den andra telefonen). I lördags när 10.13.5 släpptes slog jag på iCloud messages en i taget och lät dom synka. Först verkade ingeting hända och nu typ 48 timmar senare har några få meddelanden synkat över från en av telefonerna till den andra, message forwarding verkar inte funkat på en av datorerna.

Så mest rörigare, hoppas det löser sig över några dagar och kanske några omstarter.

Är det någon annan som sett att det tagit tid för synken att faktiskt hända?

Efter att ha kört det i ett par veckor nu på både iPad, iPhone och ett antal Macar kan jag konstatera att det inte fungerar alls. Min iPhone, där jag skickar i stort sett alla mina meddelande är ganska komplett, andra enheter har endast några av slingorna eller delar av meddelandena. Det spelar ingen roll om jag går in på Macen och begär en manuell synkronisering - inget verkar hända ändå!

Det känns som om att Apple ej har fått detta att fungera fullt ut!

  • Medlem
  • Boston
  • 2018-06-25 13:05
Ursprungligen av Jedih:

Efter att ha kört det i ett par veckor nu på både iPad, iPhone och ett antal Macar kan jag konstatera att det inte fungerar alls. Min iPhone, där jag skickar i stort sett alla mina meddelande är ganska komplett, andra enheter har endast några av slingorna eller delar av meddelandena. Det spelar ingen roll om jag går in på Macen och begär en manuell synkronisering - inget verkar hända ändå!

Det känns som om att Apple ej har fått detta att fungera fullt ut!

Håller helt med det är väldigt lite ordning på mina devices. Några konversationer synkar över, men ofta bara mottagna eller skickade, och de flesta synkar inte alls.

Tänkte jag skulle prova att sätta upp min gamla 5S som är rensad sen tidigare och se vad den tankar ner från iCloud men har inte haft tid att testa än.

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2018-06-25 13:24
Ursprungligen av Gurra:

Håller helt med det är väldigt lite ordning på mina devices. Några konversationer synkar över, men ofta bara mottagna eller skickade, och de flesta synkar inte alls.

Tänkte jag skulle prova att sätta upp min gamla 5S som är rensad sen tidigare och se vad den tankar ner från iCloud men har inte haft tid att testa än.

Intressant! Återkom gärna med vad du får för resultat ?

  • Medlem
  • Boston
  • 2018-06-25 13:56
Ursprungligen av Jedih:

Intressant! Återkom gärna med vad du får för resultat ?

Ska försöka få tid att prova det i veckan.

Som jag skrivit tidigare i tråden är min setup två telefoner med olika nummer (svenskt och amerikanskt) och och message forwarding till två olika datorer från bara den ena telefonen. Dels tycker jag inte att det borde vara en extremt konstig set-up och om Apple faktiskt lyckas spara alla meddelanden i iCloud så handlar det ju bara om att få grejerna att ladda ner allt.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-06-26 08:18

Jag har kört developer beta på:

* MacBook Air
* iPhone 7
* iPad Pro 9.7

och då fungerade iMessage + iCloud bra. Sedan återställde jag:

* iPhone 7
* iPad Pro 9.7

utan developer beta och utan säkerhetskopia (missnöjd med iOS beta 11.4.1). Fortfarande fungerade iMessage + iCloud bra. Återställningen gick hyfsat snabbt. Jag kan återkomma med storleken på datamängden. Synkronisering och ordning av meddelanden i olika trådar behålls (för iOS). Det enda som strular lite är inblandningen av Android-enheter där Apple inte lyckas hålla ordningen helt och håller. Ungefär så.

  • Medlem
  • Boston
  • 2018-06-26 17:34
Ursprungligen av Jedih:

Intressant! Återkom gärna med vad du får för resultat ?

Körde en restore på min gamla 5S igår kväll och när jag slog på Messages in the Cloud laddade den fint ner alla meddelanden, fram till några timmar tidigare men slutade sedan synka. Får se hur det ser ut ikväll när jag kommer hem men det är uppenbart långsamt iallafall, inte alls som t.ex. Notes funkar.

Det som slog mig är om det är Message forwarding som strular till det. I princip så behövs ju det inte när man har messages in the cloud. Har ni andra slagit av det eller har det funkat ändå? (Sen förklarar det ju inte varför det inte fungerar på båda mina datorer som ju inte gör någon message forwarding.)

Hur vet man att meddelandena förts över till iCloud om man bara har en enhet?

Bevaka tråden