Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Oneplus 6 är marknadens bästa Android

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Den är inte utan brister, men Oneplus 6 är en så suverän helhet att den utan problem seglar upp som min absoluta favorittelefon sommaren 2018.

Läs hela artikeln här

+ Snabb ansiktsupplåsning MEN kan låsas upp av en bild borde det stå, om den ska ligga på + sidan.

Ursprungligen av _empty:

+ Snabb ansiktsupplåsning MEN kan låsas upp av en bild borde det stå, om den ska ligga på + sidan.

Nej, det är ingen plusfunktion i mina ögon. En utskriven bild i svartvitt lurar OP6. Se här.

Vill man ta del av OP6 faktiska vattenskydd kan man titta här.

Ursprungligen av Zeugma:

Nej, det är ingen plusfunktion i mina ögon. En utskriven bild i svartvitt lurar OP6. Se här.

Det jag menar men dåligt formulerat. Snabb ansiktsupplåsning borde ligga under minus då alla kan låsa upp den.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-06-06 10:59
Ursprungligen av _empty:

+ Snabb ansiktsupplåsning MEN kan låsas upp av en bild borde det stå, om den ska ligga på + sidan.

Ursprungligen av Zeugma:

Nej, det är ingen plusfunktion i mina ögon. En utskriven bild i svartvitt lurar OP6. Se här.

Som jag nämner i testet är ansiktsupplpsningen en bekvämlighetsfunktion, och som det är det ett plus för mig. Eftersom den inte kan användas för att autentisera sig för viktiga funktioner som Bank ID och liknande blir det för mig inte så farligt som om Face ID kunde luras med ett utskrivet foto.

Det är så klart en prioriteringsfråga, om absolut säkerhet står högre i kurs än bekvämlighet skulle den funktionen inte hamna på plussidan, men då finns det å andra sidan inget som tvingar en att använda den. Fingeravtrycksläsaren eller PIN-kod finns att tillgå även här.

Ursprungligen av ekloev:

Som jag nämner i testet är ansiktsupplpsningen en bekvämlighetsfunktion, och som det är det ett plus för mig. Eftersom den inte kan användas för att autentisera sig för viktiga funktioner som Bank ID och liknande blir det för mig inte så farligt som om Face ID kunde luras med ett utskrivet foto.

Det är så klart en prioriteringsfråga, om absolut säkerhet står högre i kurs än bekvämlighet skulle den funktionen inte hamna på plussidan, men då finns det å andra sidan inget som tvingar en att använda den. Fingeravtrycksläsaren eller PIN-kod finns att tillgå även här.

Som det nu är står det bara ”+ Snabb ansiktsupplåsning” i sammanfattningsrutan, vilket nog är vad vi reagerar på. Jag tycker inte att man ska underskatta kraften i förenklade budskap, särskilt inte i sammanfattande rutor.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-06-06 12:40
Ursprungligen av Zeugma:

Som det nu är står det bara ”+ Snabb ansiktsupplåsning” i sammanfattningsrutan, vilket nog är vad vi reagerar på. Jag tycker inte att man ska underskatta kraften i förenklade budskap, särskilt inte i sammanfattande rutor.

Jag förstår definitivt vad ni har invändningar mot, men funktionen är snabb så just den punkten är inte missvisande. Att gå in på säkerhetsaspekten i en kort punkt i sammanfattningen blir för omfattande, där får testets text (och video) i sin helhet lyfta fram den frågan. Men jag kan fundera på om det kan formuleras om på något sätt.

Ursprungligen av ekloev:

Jag förstår definitivt vad ni har invändningar mot, men funktionen är snabb så just den punkten är inte missvisande. Att gå in på säkerhetsaspekten i en kort punkt i sammanfattningen blir för omfattande, där får testets text (och video) i sin helhet lyfta fram den frågan. Men jag kan fundera på om det kan formuleras om på något sätt.

Den har säkert snabb upplåsning. Det har detta lås också, relativt sett, även om man inte kan kombinationen

  • Medlem
  • 2018-06-06 16:14
Ursprungligen av Zeugma:

Den har säkert snabb upplåsning. Det har detta lås också, relativt sett, även om man inte kan kombinationen

Denna diskussion fanns gällande Samsung förra året och börjar om inte redan vara tröttsam. Allt hänger på hur det marknadsförs. Apple har endast en biometrisk upplåsning på X och det är Face ID. Samsung motsvarighet är Iris eller numera intelligent scan. OP6 har fingeravtryckläsare som huvudupplåsning. Sedan som komplement har Samsung och OP6 ansiktsupplåsning och den marknadsförs precis som det, ett snabbt sätt att öppna luren. Jag är för valfrihet och möjligheter snarare än begränsad upplevelse ?

Ursprungligen av PaO:

Denna diskussion fanns gällande Samsung förra året och börjar om inte redan vara tröttsam. Allt hänger på hur det marknadsförs. Apple har endast en biometrisk upplåsning på X och det är Face ID. Samsung motsvarighet är Iris eller numera intelligent scan. OP6 har fingeravtryckläsare som huvudupplåsning. Sedan som komplement har Samsung och OP6 ansiktsupplåsning och den marknadsförs precis som det, ett snabbt sätt att öppna luren. Jag är för valfrihet och möjligheter snarare än begränsad upplevelse ?

Såvitt jag vet är det första gången någon har invänt mot ”+ Snabb ansiktsupplåsning”, men jag kan ha fel. Skämt åsido, det är alltså varken funktionen i sig eller brister i artikelns innehåll som har varit i fokus här, inte primärt i alla fall.

Ursprungligen av Zeugma:

Såvitt jag vet är det första gången någon har invänt mot ”+ Snabb ansiktsupplåsning”, men jag kan ha fel. Skämt åsido, det är alltså varken funktionen i sig eller brister i artikelns innehåll som har varit i fokus här, inte primärt i alla fall.

Jag håller nog med kritikerna här. Om ansikts-"upplåsningen" är någon sorts fundamentalt osäkert jippo som man kan kringå genom att skriva ut en passbild på en svartvit skrivare, som här, är det absolut inte någon pluspunkt, oavsett hur funktionen marknadsförs. Då kan man lika gärna ha nallen olåst, vilket ju blir ännu snabbare. Jag är inte någon beundrare av biometrisk upplåsning öht, men ska den finnas ska den banne mig funka.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-06-06 20:25
Ursprungligen av GustafMA:

Jag håller nog med kritikerna här. Om ansikts-"upplåsningen" är någon sorts fundamentalt osäkert jippo som man kan kringå genom att skriva ut en passbild på en svartvit skrivare, som här, är det absolut inte någon pluspunkt, oavsett hur funktionen marknadsförs. Då kan man lika gärna ha nallen olåst, vilket ju blir ännu snabbare. Jag är inte någon beundrare av biometrisk upplåsning öht, men ska den finnas ska den banne mig funka.

Där tycker vi helt enkelt olika. Den är snabb och smidig, vilket den fått plus för, inte dess säkerhetsegenskaper. Och alla som får tag på ens telefon, om den blivit stulen eller slarvas bort på stan, vet sannolikt inte vem den tillhör och vems profilbild man ska leta upp för att kunna låsa upp den. Och den kan inte användas för att autentisera för några viktiga funktioner där ens identitet ska användas, vilket jag också skulle tyckt var ett stort problem om det var så.

Senast redigerat 2018-06-06 20:37

Jag bara undrar. Är det verkligen någon som certifierat t.ex. iPhone 8:s IP-klassning? Är det inte företagen själva som säger att dom stöder typ IP67. Det är väl inget oberoende organ som testar och godkänner? Eller?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-06-06 21:58
Ursprungligen av egonprint:

Jag bara undrar. Är det verkligen någon som certifierat t.ex. iPhone 8:s IP-klassning? Är det inte företagen själva som säger att dom stöder typ IP67. Det är väl inget oberoende organ som testar och godkänner? Eller?

Vad jag vet (rätta mig om jag har fel någon) är det företagen själva som testar produkterna i egna testmiljöer för att se om de uppfyller nivåerna som IEC-standarden anger. En IP-klassning anger alltså egentligen bara att företagen kunnat visa att produkten klarar av damm och vatten enligt dessa nivåer i en testmiljö, och i verkliga livet finns det andra faktorer som spelar in (smuts i vatten och skadligare objekt i sand, etc).

Att Oneplus valt att inte certifiera sexan med en IP-klassning innebär nog bara att de inte nådde vissa av kriterierna i en full IP67/68-klassning, men telefonen kan fortfarande tåla en hel del även om den inte kryssar för alla checkboxar.

Trevlig och bra video @ekloev, har precis beställt OnePlus 6-dödaren, Xiaomi Mi 8.

Ursprungligen av keptang:

Trevlig och bra video @ekloev, har precis beställt OnePlus 6-dödaren, Xiaomi Mi 8.

Åh, spännande! Du får gärna berätta lite mer om den när du fått den.

Ursprungligen av keptang:

Trevlig och bra video @ekloev, har precis beställt OnePlus 6-dödaren, Xiaomi Mi 8.

"OnePlus 6 dödare" ???
Det är den nya måttstocken! ?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-06-07 13:31
Ursprungligen av matssoderstrom:

"OnePlus 6 dödare" ???
Det är den nya måttstocken! ?

Jo men faktiskt, det är så jag ser det just nu. Nya Android-telefoner jag testar kommer primärt ställas mot Oneplus 6 i kampen om köprekommendation

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-06-07 13:32
Ursprungligen av keptang:

Trevlig och bra video @ekloev, har precis beställt OnePlus 6-dödaren, Xiaomi Mi 8.

Ah så du har beställt deras Iphone X... jag menar senaste telefon Skämt åsido, på pappret ser den väldigt intressant ut, du får gärna dela med dig av dina intryck när du lagt vantarna på den!

  • Medlem
  • International user
  • 2018-06-07 15:02

Kul att nu se hur fördelarna med bakstycket av glas tas upp, jämför med hur det var när iPhone 4 lanserades.

Ursprungligen av ekloev:

Vad jag vet (rätta mig om jag har fel någon) är det företagen själva som testar produkterna i egna testmiljöer för att se om de uppfyller nivåerna som IEC-standarden anger. En IP-klassning anger alltså egentligen bara att företagen kunnat visa att produkten klarar av damm och vatten enligt dessa nivåer i en testmiljö, och i verkliga livet finns det andra faktorer som spelar in (smuts i vatten och skadligare objekt i sand, etc).

Att Oneplus valt att inte certifiera sexan med en IP-klassning innebär nog bara att de inte nådde vissa av kriterierna i en full IP67/68-klassning, men telefonen kan fortfarande tåla en hel del även om den inte kryssar för alla checkboxar.

Men kan man då verkligen kalla det för certifiering? ?

+ Stabila trådlösa anslutningar. Är det ett plus? Jag ser det som en självklarhet att en mobiltelefon har det.

Ursprungligen av juanito:

Kul att nu se hur fördelarna med bakstycket av glas tas upp, jämför med hur det var när iPhone 4 lanserades.

På iPhone 4 satt antennerna på ramen runtom. Så den fick väl inte bättre mottagning av att baksidan var glas?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-06-08 11:35
Ursprungligen av Jonatatatan:

+ Stabila trådlösa anslutningar. Är det ett plus? Jag ser det som en självklarhet att en mobiltelefon har det. På iPhone 4 satt antennerna på ramen runtom. Så den fick väl inte bättre mottagning av att baksidan var glas?

Det är definitivt inte en självklarhet. Att alla mobiltelefoner kan upprätta en trådlös anslutning är en självklarhet, men de är olika bra på att hålla den stabilt. När jag har gått runt med Iphone X och Xperia XZ2 har jag upplevt betydligt mer hackande och svajig anslutning när jag går runt i områden med många Bluetooth-anslutningar, men med Oneplus 6 har det nästan inte svajat alls. Deras lösning verkar helt enkelt vara väldigt lyckad, men hur mycket detta spelar in beror så klart på om man själv har problem med svajiga anslutningar eller ej. Jag kan med jämna mellanrum uppleva det när jag åker in till eller går från jobbet, inne runt kontoret och runt Hötorget i Stockholm, men spenderar man inte mycket tid i områden med intensiv radioteknik blir det ju inte heller ett stort problem.

Jo precis, med Iphone 4 integrerades antennerna i ramen istället, men med OP6 och andra moderna telefoner integrerar de fler antenner och över större yta, däribland baksidan. Och då blir det helt enkelt inte lika bra radioprestanda som när glas används eftersom det släpper igenom radiovågor bättre.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-06-08 11:47
Ursprungligen av egonprint:

Men kan man då verkligen kalla det för certifiering? ?

Nu har jag inte 100 procent koll på exakt hur det går till, så om någon vet får de rätta mig, men jag tror att det går till så att företagen anlitar organisationer som utför dessa tester eller använder kvalificerade ingenjörer för att göra det, och dessa avgör om telefonen uppnår de olika kriterierna som IEC 60529-standarden anger. Vissa länder kräver att vissa typer av produkter är IP-klassade, USA är ett av dem, och det finns ju organisationer som undersöker om produkter faktiskt levererar vad de lovar. Vet inte helt säkert som sagt, men jag tror att det är så att företagen själva kan göra detta och om de skulle ljuga om produktens IP-kapacitet skulle de kunna åka på patrull om stickprov görs.

Men jag ska ställa frågan till Oneplus och andra telefontillverkare, detta är jag också nyfiken på att veta!

Ursprungligen av ekloev:

Det är definitivt inte en självklarhet. Att alla mobiltelefoner kan upprätta en trådlös anslutning är en självklarhet, men de är olika bra på att hålla den stabilt.

Det jag menar är att det är konstigt att den får + för att en så grundläggande sak fungerar stabilt. Jag trodde inte det var ett problem längre på moderna telefoner i övre prisklasserna men jag har väl haft tur då.

Konstigt att du tar upp just xz2 som en mobil med hackig och svajig trådlös anslutning, med tanke på vilka du rekommenderar den till. "Xperia XZ2 passar dig som:
Älskar ljud av bästa kvalitet och vill kunna uppleva det så bra som möjligt i trådlöst mobilt format. LDAC-stödet är väldigt trevligt för den som har kompatibla hörlurar."
Känns ju som att de som vill ha bra kvalitet inte accepterar svajig anslutning.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-06-08 13:46
Ursprungligen av Jonatatatan:

Det jag menar är att det är konstigt att den får + för att en så grundläggande sak fungerar stabilt. Jag trodde inte det var ett problem längre på moderna telefoner i övre prisklasserna men jag har väl haft tur då.

Konstigt att du tar upp just xz2 som en mobil med hackig och svajig trådlös anslutning, med tanke på vilka du rekommenderar den till. "Xperia XZ2 passar dig som:
Älskar ljud av bästa kvalitet och vill kunna uppleva det så bra som möjligt i trådlöst mobilt format. LDAC-stödet är väldigt trevligt för den som har kompatibla hörlurar."
Känns ju som att de som vill ha bra kvalitet inte accepterar svajig anslutning.

Jag menar inte att andra telefoner har galet instabila trådlösa anslutningar, mer att Oneplus 6 har ovanligt stabila trådlösa anslutningar jämfört med konkurrenterna. De något svajiga Bluetooth-anslutningarna hos konkurrenterna är inget stort problem, det blir bara lite hack och avbrott i uppspelningen ibland, men det lyckas Oneplus 6 helt undvika i situationer där jag brukar uppleva det.

Jo men Xperia XZ2 har väldigt bra utbud av funktioner för ljud, och så även för trådlöst ljud. Som jag skriver ovan är de svajigare anslutningarna där inte särskilt allvarliga, det händer några gånger i veckan, som mest några gånger under en dag, att ljudet svajar till lite. På det stora hela är det inte ett stort problem, bara ett problem jag inte alls upplevde med Oneplus 6. Xperia XZ2 är fortfarande en ypperlig telefon för den som uppskattar ljudlig uppspelning i mobil form, den rekommendationen står fast.

  • Medlem
  • International user
  • 2018-06-08 14:39
Ursprungligen av Jonatatatan:

+ Stabila trådlösa anslutningar. Är det ett plus? Jag ser det som en självklarhet att en mobiltelefon har det. På iPhone 4 satt antennerna på ramen runtom. Så den fick väl inte bättre mottagning av att baksidan var glas?

Det beror ju helt på varifrån en signal kommer eller vart den ska skickas. Antennerna på en iPhone 4 skickar ut signalerna som en Donut, var då motagande antenn befinner sig har ju självklart betydels.

Edit: På 4s satte man ju en antenn på varsin sida, medan 4 hade motsvarande antenn bara på ena sidan.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-06-09 13:01

Tänk så här lät det inte när någon lyckades efter hårt arbete kopiera ett fingeravtryck och låsa upp en iPhone.
Marknadsföring eller inte så kommer kunderna bli lurade och tro att det är säkrare än vad det är.

  • Medlem
  • 2018-06-09 19:54
Ursprungligen av Innis:

Tänk så här lät det inte när någon lyckades efter hårt arbete kopiera ett fingeravtryck och låsa upp en iPhone.
Marknadsföring eller inte så kommer kunderna bli lurade och tro att det är säkrare än vad det är.

1. Se inlägg #10
2. Väljer du OP6 kan du välja olika biometriska säkerhetsnivåer, väljer du annat märke har du inget val

Jag vet vad jag gillar ?

Bevaka tråden