Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

App för att se SVTs kanaler live på AppleTV 4

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Innis:

Frame rate förkortat fps är inget som ändras beroende på vilken uppkoppling du har.
Utan den är förutbestämd på vilket sätt materialet var inspelat.

Så jag påstår att har du dålig uppkoppling har du fortfarande samma fps utan det är bitraten,dvs mängden av data,som sänks.

För övrigt är fps en förkortning från spelsammanhang. 25p, 50p, 60p är en förkörtning när det gäller videomaterial som betyder progressiv bild, dvs en hel bild åt gången, till skillnad från exempelvis 60i, interlaced, en halv bild åt gången.

Ska det märkas ord så ska det

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-07-01 11:18
Ursprungligen av Sperious:

Du har fel. Visst, bitrate ändras precis som du skriver utefter uppkoppling. Men det kan även fps göra. Cmore sänder två parallella streams. Se svar från Cmore själva, på ett mail jag skickade för ett halvår sedan då jag märkte att streamen pendlade mellan 25/50 fps. Detta är väldigt enkelt att se på en OLED då 25 fps i en ljus sportsändning inte ser så trevligt ut, utan en massa efterbearbetning i TVn vilket jag undviker.

” Hej Anders,

Tack för ditt trevliga och utförliga mejl!

1). Det stämmer bra det! Våran stream anpassar sig efter brandbredden, och därmed går den ner till 25 fps ibland.”

Nej streamen ändrar inte fps utan då växlar dom till en annan stream och det är inte samma sak.
Har du en stream som är 25 fps kan du inte växla upp den till 50 fps eller vice versa

Ursprungligen av Innis:

Nej streamen ändrar inte fps utan då växlar dom till en annan stream och det är inte samma sak.
Har du en stream som är 25 fps kan du inte växla upp den till 50 fps eller vice versa

Jag tror jag litar mer på mina egna ögon och Cmores support än på vad du påstår. En stream hos Cmore kan pendla mellan 25 och 50 fps, hur många gånger som helst och helt utan avbrott i sändningen, om du sitter på en svajig uppkoppling.

Om du sedan hävdar att detta betyder att Cmore i bakgrunden styr om mig till en ANNAN stream, till skillnad från förändringar i bitrate då jag stannar på samma stream (?), så må det vara hänt.

Min poäng är att streamen, ur en användsynvinkel, kan pendla mellan 25/50 fps helt utan avbrott i streamen. Precis som när bitrate ändras från pissig video till kristallklar.

För övrigt skrev jag i ett tidigare inlägg att Cmore sänder två parallella streams, en med 25p och en med 50p. Så jag förstår fortfarande inte varför du försöker motbevisa mig?

Så om jag förstått rätt så bör man se på kanalen SVT1 genom Cmore-appen även fast SVTPLAY erbjuder ett "program" för fotbollen.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-07-01 19:00

Försöker inte motbevisa dig på något sätt utan vill klargöra för andra läsare att ditt första inlägg är väldigt otydligt.
Det ger sken av att det är ett allmänt beteende beroende på uppkoppling att framraten sänks eller höjs.
Som jag förstår det är detta något som bara C-more håller på med.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-07-01 23:01
Ursprungligen av garda:

Bara för att förtydliga, SVT är gratis via play+, du behöver bara skapa ett konto.

Com Hem har motsvarande. Är du kund hos Com Hem med TV i ditt abonnemang så kan du titta över nätet med deras app Com Hem Play. De har även en sajt med samma namn: https://www.comhemplay.se/

Senast redigerat 2018-07-02 00:55
Ursprungligen av Innis:

Försöker inte motbevisa dig på något sätt utan vill klargöra för andra läsare att ditt första inlägg är väldigt otydligt.
Det ger sken av att det är ett allmänt beteende beroende på uppkoppling att framraten sänks eller höjs.
Som jag förstår det är detta något som bara C-more håller på med.

Nu skrev jag ju från början klart och tydligt att det gällde Cmore. Dessutom tycker jag att det var ett vettigt tillägg till ursprungsfrågan, kring var man kunde se VM med bäst kvalitet. 50p är i mina ögon upplevd högre kvalitet än 25p, oavsett bitrate.

Nästa gång du vill göra ett allmänt påpekande för att undvika förvirring bland andra läsare så råder jag dig att skriva just det, istället för att öppna med att skriva:

”Uppdaterings frekvensen har ingenting med uppkopplingen att göra ifall det är bra kvalitet.
Utan det har med bitraten att göra.”

Just i detta fallet så hade det ju det?

Jag tror att du inte kände till att det kunde fungera på det sättet (något jag själv inte heller gjorde innan jag upptäckte det med mina egna ögon, och därav mitt mail till Cmore), men när du då märker att du har lärt dig något nytt så vore det snyggare att bara gilla läget och skriva ”ok, där ser man” istället för att försöka ”rädda ditt skinn” genom en massa kryptiska tekniska formuleringar om olika streams och så vidare.

Men det är bara min femöring.

Ursprungligen av christopherlarsson:

Så om jag förstått rätt så bör man se på kanalen SVT1 genom Cmore-appen även fast SVTPLAY erbjuder ett "program" för fotbollen.

Cmore-appen vidaresänder bara SVT, precis så som det ser ut marksänt eller via vilken källa som helst. Så du får samma ”program” där som via SVT Play. Om du nu inte menar något separat inför- ellet eftersnacksprogram, då är det möjligt att du får kolla direkt hos SVT.

Ursprungligen av Sperious:

Cmore-appen vidaresänder bara SVT, precis så som det ser ut marksänt eller via vilken källa som helst. Så du får samma ”program” där som via SVT Play. Om du nu inte menar något separat inför- ellet eftersnacksprogram, då är det möjligt att du får kolla direkt hos SVT.

Jag är för otydlig märker jag.

Källan som Cmore-appen använder för att sända SVT1 är den bättre än SVTPlay (matchprogrammet)?

Såg nu Brasilien v Mexico via Cmore-appen istället för SVTplay. Hur gör ni andra?

Ursprungligen av christopherlarsson:

Jag är för otydlig märker jag.

Källan som Cmore-appen använder för att sända SVT1 är den bättre än SVTPlay (matchprogrammet)?

Såg nu Brasilien v Mexico via Cmore-appen istället för SVTplay. Hur gör ni andra?

Vad menar du med bättre? Kan du inte bara jämföra själv och se vad du tycker är bäst utefter dina egna kriterier?

Ursprungligen av Sperious:

Vad menar du med bättre? Kan du inte bara jämföra själv och se vad du tycker är bäst utefter dina egna kriterier?

Så nära betalkvalité(HD) det går att få.
Jag har ingen aning det var därför jag ställde frågan. Jag upplever Cmore vara bättre än SVTPlay men det kanske är en sämre sändning.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-07-02 22:40
Ursprungligen av christopherlarsson:

Så nära betalkvalité(HD) det går att få.
Jag har ingen aning det var därför jag ställde frågan. Jag upplever Cmore vara bättre än SVTPlay men det kanske är en sämre sändning.

Ja, SVTPlay:s live-sändningar av Fotbolls VM är har ovanligt låg bitrate och låg framerate. Annars brukar SVT hålla mycket hög kvalitet. Kanske ligger det utanför deras kontroll.

Körde också först bara genom Cmore men insåg att SVT:s egna app låg ca 20 sekunder före vilket gjorde att jag tog den istället. Viktigt att inte bli överraskad när sms trillar in innan jag själv sett det hända i matchen ännu...=)

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-07-03 14:01
Ursprungligen av Sperious:

Nu skrev jag ju från början klart och tydligt att det gällde Cmore. Dessutom tycker jag att det var ett vettigt tillägg till ursprungsfrågan, kring var man kunde se VM med bäst kvalitet. 50p är i mina ögon upplevd högre kvalitet än 25p, oavsett bitrate.

Nästa gång du vill göra ett allmänt påpekande för att undvika förvirring bland andra läsare så råder jag dig att skriva just det, istället för att öppna med att skriva:

”Uppdaterings frekvensen har ingenting med uppkopplingen att göra ifall det är bra kvalitet.
Utan det har med bitraten att göra.”

Just i detta fallet så hade det ju det?

Jag tror att du inte kände till att det kunde fungera på det sättet (något jag själv inte heller gjorde innan jag upptäckte det med mina egna ögon, och därav mitt mail till Cmore), men när du då märker att du har lärt dig något nytt så vore det snyggare att bara gilla läget och skriva ”ok, där ser man” istället för att försöka ”rädda ditt skinn” genom en massa kryptiska tekniska formuleringar om olika streams och så vidare.

Men det är bara min femöring.

Ja du påstår det och jag säger att du har fel.
Spelar ingen roll att streamen är i 50p ifall bitraten är låg. Är streamen i 25p och hög bitrate är kvaliten bättre än 50p med lägre bitrate.
Uppdateringsfrekvensen har bara betydelse för flytet på bilden och inte kvaliteten.
Inget som jag hittar på eller säger för att "rädda mitt skinn" utan det är fakta.
Sen så spelar det ingen roll vad C-more´s support säger för som vi alla vet är supporten inte dom mest kunniga ?

Om vi ska vara petnoga och du har ställt in i ATV4 att den ska matcha bildfrekvens till innehållets ursprungliga bildfrekvens.
Skulle du få "blinkningar" i bilden när ATV4 försöker växla mellan 25p och 50p när C-more skickar olika bildfrekvenser.
Något man lätt kan avgöra hur ATV4 beter sig när man stänger av en film och tvOS växlar till inställd bildfrekvens.
Det tar en stund och bilden är svart för ett ögonblick. Skulle C-more,som dom påståer,skicka olika bildfrekvenser skulle du antingen märka svarta blinkningar när ATV4 försöker matcka. Eller så märker du ingenting för ATV4 kan inte växla under tiden man spelar.

Så mitt första inlägg är högst relevant och stämmer.

Ursprungligen av Innis:

Ja du påstår det och jag säger att du har fel.
Spelar ingen roll att streamen är i 50p ifall bitraten är låg. Är streamen i 25p och hög bitrate är kvaliten bättre än 50p med lägre bitrate.
Uppdateringsfrekvensen har bara betydelse för flytet på bilden och inte kvaliteten.
Inget som jag hittar på eller säger för att "rädda mitt skinn" utan det är fakta.
Sen så spelar det ingen roll vad C-more´s support säger för som vi alla vet är supporten inte dom mest kunniga ?

Om vi ska vara petnoga och du har ställt in i ATV4 att den ska matcha bildfrekvens till innehållets ursprungliga bildfrekvens.
Skulle du få "blinkningar" i bilden när ATV4 försöker växla mellan 25p och 50p när C-more skickar olika bildfrekvenser.
Något man lätt kan avgöra hur ATV4 beter sig när man stänger av en film och tvOS växlar till inställd bildfrekvens.
Det tar en stund och bilden är svart för ett ögonblick. Skulle C-more,som dom påståer,skicka olika bildfrekvenser skulle du antingen märka svarta blinkningar när ATV4 försöker matcka. Eller så märker du ingenting för ATV4 kan inte växla under tiden man spelar.

Så mitt första inlägg är högst relevant och stämmer.

Jag har ingen lust alls att hanna i polemik med dig, men jag måste ju besvara det du skriver. ?

1) Huruvida bitrate eller framerate är viktigast är ju helt subjektivt. Jag vet och håller med om att hög bitrate förstås är viktigt och det enda som egentligen påverkar ”kvaliteten” på bilden. Dock, som jag skrivit, jag har en OLED-TV och eftersom den helt saknar eftersläpningar i bilden så blir det väldigt tydligt och lätt att se att 25 bilder per sekund helt enkelt inte räcker till på ett tillfredställande sätt när det gäller sport. Det blir för ”omjuk” bild. För dåligt ”flyt”.

Personligen, och det är alltså bara min egen åsikt, så väljer jag hellre 50 bilder per sekund i något lägre bitrate än 25 bilder per sekund i något högre bitrate, just eftersom 50p ger en mycket mer följsam bild. Detta när det gäller sport alltså. När det gäller film är det tvärtom för mig. Det ska vara 24p, ”hackandet” hör till.

Jag vet att jag kan ställa in TVn på att interpolera upp fler bilder från en 25p-källa, men jag undviker helst det, eftersom det alltid ger mer eller mindre artefakter i bilden.

2) Du har tyvärr fel när det gäller hur Apple TV behandlar streamen från Cmore. Jag har, precis som du skriver, ställt in min Apple TV på att matcha bildfrekvens. Dock fungerar det som så att när Cmore skickar 25 bilder per sekund så ligger den fortfarande inbakad i en stream med 50 bilder per sekund. Apple TV ställer alltså in 50p från början, och TVn blir svart en liten stund som du beskriver, men sen spelar det ingen roll hur många gånger streamen, eller snarare innehållet i streamen, växlar mellan 25 och 50 bilder per sekund. Allt ligger inbakat i 50p så Apple TV förhandlar inte om med TVn under sändningen.

Jag har hållt på med hemmabio och varit en filmnörd i över 20 år. Jag har alltid varit extremt känslig för 3:2 pulldown och liknande bieffekter av att konvertera om framerates från källmaterial till vad TV/projektor är inställd på. Därför har jag full koll på begrepp som bitrate och framerate.

Min ursprungliga svar i denna tråd ville bara belysa att Cmore sänder matcherna i 50 bilder per sekund till skillnad från SVT som verkar låst på 25 bilder per sekund. 50p ger en trevligare, mer följsam, bild när det gäller sport. Vilken kvalitet/bitrate man får beror ju sedan helt på ens egen uppkoppling, men du kan sitta på 1000 Mbit/s i nedladdning men ändå inte få ut mer än 25p ifrån SVT. Det var det jag ville betona. Sedan spårade det hela ur en aning... ?

Kanske har vi bara pratat förbi varann när vi egentligen menar samma sak, men att Cmore på sin sida av det hela dynamiskt kan ändra mellan 25 och 50 bilder per sekund (allt inbakat i en stream med 50p/50fps) det kan du inte förneka utan att ha prövat själv. Jag har sett otaliga timmar sport under många år via Cmores app och när dom för något år sedan gick från att sända allt i 25p till att sända i 50p så var det en omedelbar och enormt stor skillnad som var helt uppenbar för mig. Därav mina mail till Cmore. Sedan har jag suttit på ett svajigt mobilt bredband vilket gjort att jag, tyvärr, märkt att streamen ibland helt plötsligt innehåller material i bara 25 bilder per sekund. Sitter man på en någorlunda vettig uppkoppling så märker man aldrig det. Då har man 50p hela tiden.

Hoppas jag varit tydlig nog nu.

Bevaka tråden