Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Galaxy Note 9 syns på bild

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Jonatatatan:

Vad är det för skev bild av apple du har? De tar ju bort portar och funktioner minst lika ofta som alla andra.
Du kan knappt uppdatera en modern mac nu löder de ju CPU, GPU, Ram, SSD. En modern mac eller iphone har ju färre portar än en från 2012.
Jag anser inte att någon som köpt en apple produkt tillhör en finare sida. Tråkigt om du känner så.

Det jag försöker få dig att förstå är ju att om apple som har runt 20% av marknaden väljer att börja stödja trådlös laddning. Då är det ganska självklart att det kommer bli en kraftig ökning av trådlösa laddare som säljs. Men om det beror på att det plötsligt fanns 20% fler kunder eller om det beror på att apple börjat stödja det så att apple användare + alla android användare plötsligt börjat köpa det som du tror vet vi inte förrän det gått något år eller två.

Jag skrev wireless charger på youtube och räknade top 25 videorna. 1P= Enhet syns i thumbnail eller nämns i rubrik och nämns enheter från båda "läger" får båda poäng. Det blev 10p till Iphone och 12p till de andra.

Det hundra år gamla ljudhålet är väl det enda som försvunnit så vitt jag vet.
Sen bytte de port en gång.
Android har väl bytt flertalet gånger.

Så när de släpper nästa uppgraderbara Mac pro, vad ska det klagas på då.
Inte ens Apple kan stå emot plånbokens kraft, vi röstar med plånboken som det sägs.
Därför är Mac Pro (trashcan) skrotad nu för en kommande modell.

Sen är det ju alltid Apple vs alla andra vilket jag tycker är lite underhållande.
Sällan Apple vs en tillverkare i en diskussion ?
Det är starka 15% (inte 20%) de har.

Men vi får ge oss här nu för tror moderatorn får spader på oss när han tittar in mellan semesternöjena.
Kul att diskutera lite iaf ?

Ursprungligen av Mackan1984:

Det hundra år gamla ljudhålet är väl det enda som försvunnit så vitt jag vet.
Sen bytte de port en gång.
Android har väl bytt flertalet gånger.

Fingeravtrycks läsaren verkar vara på väg bort från Iphone. Android vet jag inte om det har bytt fler gånger än apple har bara haft telefoner med Micro usb och USB c. Sen finns det ju telefoner med micro usb 3 men den är ju kompatibel med vanliga micro usb.

Citat:

Så när de släpper nästa uppgraderbara Mac pro, vad ska det klagas på då.
Inte ens Apple kan stå emot plånbokens kraft, vi röstar med plånboken som det sägs.
Därför är Mac Pro (trashcan) skrotad nu för en kommande modell.

De hade mycket väl kunnat ha CPU RAM och Lagring utbytbart i sina bärbara datorer. Det hade förlängt livslängden på datorerna. Men de löder fast grejerna för att vanliga konsumenter antingen ska behöva välja en dyrare modell direkt eller uppgradera tidigare. Sen kan de väl göra grejerna någon mm tunnare men vem bryr sig hade de gjorts tjockare hade kylningen kunnat vara tystare och batteriet större.
Grafikdelen blir värre i deras små bärbara datorer de bärbara med utbytbar sådan är betydligt tjockare än dagens mac datorer detta kan dock fixas med extern gpu.

Citat:

Sen är det ju alltid Apple vs alla andra vilket jag tycker är lite underhållande.
Sällan Apple vs en tillverkare i en diskussion ?
Det är starka 15% (inte 20%) de har.

Beror ju på att det inte handlar om Apple vs Sony utan det handlar ju om Apple vs det andra alternativet vilket brukar vara windows när man talar om datorer och Android när man talar om telefoner. Det spelar ju ingen roll om jag säger Sony/Huawei/Samsung. Det är i stort sätt samma operativsystem bara att hårdvaran har olika styrkor och svagheter.
15% kan ju anses vara runt 20%

Citat:

Men vi får ge oss här nu för tror moderatorn får spader på oss när han tittar in mellan semesternöjena.
Kul att diskutera lite iaf ?

Vet inte vad de ska moderera i vår diskussion? Tycker den håller sig rimlig med några "retsamma" tjuvnyp. Men sånt får man räkna med när man har helt olika sätt att se på frågan man diskuterar.

Ursprungligen av Jonatatatan:

Fingeravtrycks läsaren verkar vara på väg bort från Iphone...

Ja den ja, inte tänkt på den efter ha fått ett substitut som inte ”tummar” på formen.
När ansiktsigenkänning kan scanna av bredare är ändå fingeravtrycksläsaren död.
Tror android haft tre typer av usb.
Eller så är det kanske att det var fler olika innan 2010.

Sen måste jag fråga, vart köper man en bärbar dator där du kan byta allt du skrev?
Har aldrig hört talas om att nån uppgraderar sin bärbara dators cpu?

Vi kan gnabbas tills han ser att vi inte nämnt Note 9 en enda gång då ?
Annars var det skönt att se att du tog lätt på det.

Ursprungligen av Mackan1984:

Sen måste jag fråga, vart köper man en bärbar dator där du kan byta allt du skrev?
Har aldrig hört talas om att nån uppgraderar sin bärbara dators cpu?

Ska erkänna att jag inte är super insatt i laptopmarknaden har inte varit i behov av en sedan 2012 men på min HP probook bytte jag faktikst processor i där var det en CPU sockel ( amd FS1 ) . Även laptopen innan det bytte jag processor i men den var från 2005/06. Där var det en vanlig LGA 775 med en pentium 4 samma som till de stationära datorerna. ( Ja den lät som ett jetplan)
Bärbara med utbytbar GPU brukar köra med MXM kort (exempel på hur ett sånt kan se ut dock väldigt inaktuell modell https://www.ebay.com/itm/ATI-3470-mobility-la... )

Utbytbar CPU och GPU är ju inget för de tunna datorerna utan där får man leva med fastlödd cpu och gpu däremot hade det gått om de inte var tvungna att pressa tjockleken. Men utbytbar lagring och minne är inget ovanligt även i det formatet. Ex har LG i sin senaste gram serie 2 st m.2 platser för SSD och utbytbart ramminne.

Ursprungligen av Jonatatatan:

Ska erkänna att jag inte är super insatt i laptopmarknaden har inte varit i behov av en sedan 2012 men på min HP probook bytte jag faktikst processor i där var det en CPU sockel ( amd FS1 ) . Även laptopen innan det bytte jag processor i men den var från 2005/06. Där var det en vanlig LGA 775 med en pentium 4 samma som till de stationära datorerna. ( Ja den lät som ett jetplan)
Bärbara med utbytbar GPU brukar köra med MXM kort (exempel på hur ett sånt kan se ut dock väldigt inaktuell modell https://www.ebay.com/itm/ATI-3470-mobility-la... )

Utbytbar CPU och GPU är ju inget för de tunna datorerna utan där får man leva med fastlödd cpu och gpu däremot hade det gått om de inte var tvungna att pressa tjockleken. Men utbytbar lagring och minne är inget ovanligt även i det formatet. Ex har LG i sin senaste gram serie 2 st m.2 platser för SSD och utbytbart ramminne.

Ok se där.
Jag tror Apple hade haft svårt att motivera tjocka bärbara till sin marknadsandel.
Hur mycket man än motiverar uppgraderbart osv så har nog Apples kundgrupp bevisat att de föredrar det estetiska.
Det betyder även att portar försvinner, läste att iPhone X var nära att bli portlös om trådlös laddning hade varit effektivare.

De som dock ville ha en uppgraderbar Mac visa ju för Apple att Mac Pro inte dög, så den försvinner och blir utbytt.

Ursprungligen av Mackan1984:

Ok se där.
Jag tror Apple hade haft svårt att motivera tjocka bärbara till sin marknadsandel.
Hur mycket man än motiverar uppgraderbart osv så har nog Apples kundgrupp bevisat att de föredrar det estetiska.
Det betyder även att portar försvinner, läste att iPhone X var nära att bli portlös om trådlös laddning hade varit effektivare.

De som dock ville ha en uppgraderbar Mac visa ju för Apple att Mac Pro inte dög, så den försvinner och blir utbytt.

Visst förstår jag att de flesta föredrar en smal dator när de kikar på den i butikerna osv. Men de tänker nog inte på att en lite tjockare kan innebära bättre och tystare kylning, större batteri och möjlighet att uppgradera.
Sånt som inte är uppenbart i butiken utan kanske märks när burken börjar bli några år gammal.
Utbytbar lagring och ramminne behöver inte ens innebära tjockare dator utan det löder Apple med fler (apple är absolut inte ensamma om att ta bort dessa möjligheter) enbart för att motivera kunder att uppgradera oftare eller att de ska välja den mer utrustade modellen från start, vilket för oss köpare är synd (även synd ur ett miljötänk). Men än så länge går det fortfarande köpa slimmade datorer med de möjligheterna. Det är dåligt oavsett vem som tillverkar datorn men just nu verkar apple vara en av de som helt går mot att ta bort uppgraderingsmöjligheter på sina bärbara.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-07-30 07:50

Att välja de mer utrustade datorerna från start är väl både bra för miljön och användarna. Då varar den längre och behöver inte bytas ut så ofta.
Du missar en detalj: Apple vet vad deras kunder vill ha, även om kunderna inte vet det själva

Ursprungligen av kenjon:

Att välja de mer utrustade datorerna från start är väl både bra för miljön och användarna. Då varar den längre och behöver inte bytas ut så ofta.

Nja finns flera anledningar till att utbytbar lagring och ramminne är bättre, dels kan kunden byta upp sig billigare ifall det blir så att de behöver det några år senare. De behöver alltså inte välja en dyrare dator för att de eventuellt behöver mer lagring eller ram 3 år senare. Sen kan ju faktiskt även SSD enheter krascha och då är det ju bra om den är enkel att ersätta med en ny. Ja ju längre man kan ha kvar sin dator desto bättre för miljön.

Citat:

Du missar en detalj: Apple vet vad deras kunder vill ha, även om kunderna inte vet det själva

Väldigt få tänker praktiskt när de står och kikar i butikerna. Och vad har de för alternativ vill de ha en bärbar dator med Mac os så finns det inga alternativ.
Tyvärr tänker för få på att grejerna ska gå att laga utan de vill hellre köpa nytt efter 3 år. Så att det ska gå att uppgradera osv ligger väl för långt ner i listan och därför kan Apple med flera ta bort den möjligheten så att de får sålt lite dyrare datorer istället. Men tror ingen hade tyckt det var en nackdel om man fick möjlighet att själv uppgradera lagring och minne på sin dator. Helst även ett batteri som enkelt går ta bort men det tillför ju klumpighet och förstör den enhetliga finishen.

Bevaka tråden