Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pentaxians

Tråden skapades och har fått 637 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2018-03-11 12:09

Pentax K-1 II och den kommande linsen D FA 50mm 1.4. Objektivet lockade men plånboken säger nej för stunden. :/

Ursprungligen av joakimo:

Pentax K-1 II och den kommande linsen D FA 50mm 1.4. Objektivet lockade men plånboken säger nej för stunden. :/

Du var på mässan, antar jag? Har funderat på att gå, men jag kan inte rikitgt uppbåda entusiasmen. Brukade gå med en vän, men han är ett Canonoffer och går inte sedan Canon slutade ställa ut på mässan. Var den där vildmarkmässan de körde samtidigt intressant? Vad skulle de ha för gluggen?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2018-03-11 12:30
Ursprungligen av GustafMA:

Du var på mässan, antar jag? Har funderat på att gå, men jag kan inte rikitgt uppbåda entusiasmen. Brukade gå med en vän, men han är ett Canonoffer och går inte sedan Canon slutade ställa ut på mässan. Var den där vildmarkmässan de körde samtidigt intressant? Vad skulle de ha för gluggen?

Vildmarksmässan har jag besökt även tidigare år, skillnaden var att dessa två nu är samma mässa på samma datum. Det som intresserar mig mest med vildmarksmässan är att se lite föreläsningar om vandringar i världen och få lite inspiration till framtida resor. Prylar för friluftsliv har jag så att det räcker.

Något pris på linsen kunde de inte berätta än, misstänker att den kommer att kosta en del om man kollar på allt annat i D FA-serien…

Autofokusen kändes riktigt snabb för att vara en Pentax, vet inte om det beror på den nya kameran eller objektivet i sig.

Stiligt! Gillar speciellt näsapan. Ja, att flyga med dyr kamerautrustning är i dessa inskränkta handbagagedagar inte sådär jättekul. Jag har funderat på att skaffa mig en m43-utrustning enkom därför, men när man ser bilder som dina inser man att det egentligen är en Sony A7-historia man vill ha. Eller vad nu Canikon väntas presentera i spegelfri väg i höst. Eller - törs man drömma - en K-02 med småbildssensor (och ett grepp...)

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2018-08-05 18:59
Ursprungligen av GustafMA:

Stiligt! Gillar speciellt näsapan. Ja, att flyga med dyr kamerautrustning är i dessa inskränkta handbagagedagar inte sådär jättekul. Jag har funderat på att skaffa mig en m43-utrustning enkom därför, men när man ser bilder som dina inser man att det egentligen är en Sony A7-historia man vill ha. Eller vad nu Canikon väntas presentera i spegelfri väg i höst. Eller - törs man drömma - en K-02 med småbildssensor (och ett grepp...)

Vid incheckningen var det på gränsen med en K-1 och DA300mm + lite av det "livsviktiga" vid flygningar. Men med några grymtningar tog jag mig igenom med ett tvekande "OK". 150-450mm hade också varit för mycket att bära på i denna miljö, temperaturen var inte många grader mer än i Sverige men luftfuktigheten gjorde jungelpromenader genomblöta!

Hade inte klarat mig med en kamera utan vädertätning här.

Det är anmärkningsvärt hur mycket bättre bilderna blir om man klickar sig fram till flickr. Ställde du vitbalansen manuellt?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2018-08-05 20:52
Ursprungligen av GustafMA:

Det är anmärkningsvärt hur mycket bättre bilderna blir om man klickar sig fram till flickr. Ställde du vitbalansen manuellt?

Vitbalansen är det jag har halvdålig kontroll på under fotografering och låter kameran sköta automatiskt, tycker mig ändå kunna fixa till den relativt bra i efterhand. Fotograferar oftast i TAV för att ha koll på både slutartid och bländare.

Bevaka tråden