Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bug eller feature - iTunes byter språk på genrer

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Dafuq?
Börjar gå igenom mitt iTunes-bibliotek efter flytt till nya datorn tidigare i somras

Itunes 12.8.0.150
High SIerra 10.13.6
MBP 15" 2017
67 GB i iTunes-biblioteket

En massa exter har den för sig:
Ett fåtal men ändå inte obetydligt antal albumomslag är blanka i albumöversikten. Alltså inte bara en generisk grå iTunes-not utan helt vita. Troligen sådana bilder jag klistrat in själv i albumen, men inte alla dessa. De blanka omslagen syns om jag klickar på albumet. Har jag tur dyker även tumnageln upp i albumvyn efteråt. Men inte alltid. En gemensam nämnare kan vara att bilderna inte är kvadratiska. Som denna egenrippade cd-singel:

Stolligast är dock att mina tilldelade genrer börjar balla ur. Hittade först några jag inte kände igen: "Klubb". Nåja, markerade och ändrade till "Club" som jag använt mig av sen studentradiodagarna tidigt 90-tal. Klickade på en låt i den resulterande "Club"-listan och (som sagt) dafuq? Låten spelades men försvann ur sikte! Visade sig att den bytt genre till "Klubb" på denna låt men lämnat resten av albumet. iTunes vill alltså självsvådligt och i sin outgrundliga vishet byta språk på mina genrer!

Låter man albumet spela vidare så byts genre automatiskt låt efter låt...

Se här hur låt ett saknas under "Club":

För att sedan dyka upp under "Klubb":

Dessutom får man ibland flera sekunders beachballs-fördröjning när man börja spela en låt.

Inget av ovanstående (i synnerhet inte laggen) hände på min gamla MBP 2011 med exakt samma låtbibliotek.

Någon som upplever sammalunda?

Senast redigerat 2018-08-28 15:14
  • Medlem
  • International user
  • 2018-08-29 10:53
Ursprungligen av johan_tanying:

Dafuq?
Börjar gå igenom mitt iTunes-bibliotek efter flytt till nya datorn tidigare i somras

Itunes 12.8.0.150
High SIerra 10.13.6
MBP 15" 2017
67 GB i iTunes-biblioteket

En massa exter har den för sig:
Ett fåtal men ändå inte obetydligt antal albumomslag är blanka i albumöversikten. Alltså inte bara en generisk grå iTunes-not utan helt vita. Troligen sådana bilder jag klistrat in själv i albumen, men inte alla dessa. De blanka omslagen syns om jag klickar på albumet. Har jag tur dyker även tumnageln upp i albumvyn efteråt. Men inte alltid. En gemensam nämnare kan vara att bilderna inte är kvadratiska. Som denna egenrippade cd-singel:

Stolligast är dock att mina tilldelade genrer börjar balla ur. Hittade först några jag inte kände igen: "Klubb". Nåja, markerade och ändrade till "Club" som jag använt mig av sen studentradiodagarna tidigt 90-tal. Klickade på en låt i den resulterande "Club"-listan och (som sagt) dafuq? Låten spelades men försvann ur sikte! Visade sig att den bytt genre till "Klubb" på denna låt men lämnat resten av albumet. iTunes vill alltså självsvådligt och i sin outgrundliga vishet byta språk på mina genrer!

Låter man albumet spela vidare så byts genre automatiskt låt efter låt...

Se här hur låt ett saknas under "Club":
För att sedan dyka upp under "Klubb":
Dessutom får man ibland flera sekunders beachballs-fördröjning när man börja spela en låt.

Inget av ovanstående (i synnerhet inte laggen) hände på min gamla MBP 2011 med exakt samma låtbibliotek.

Någon som upplever sammalunda?

Jag har upplevt det att om iTunes Music store inte för någon anledning har kvar samma album så tappar de även albums bilden. Ibland byter iTunes bild åt en på albumen.

Vad gäller språk, se till att allt körs på engelska, Apple har blivit som MS med sina språk inställningar. Ett halvautomatiserat helvete.
På Windows sidan fick jag hacka tangentbords layouten för att kunna få onenote att hålla sig till engelskan. Trots att det var inställt på engelska och finskan helt raderad ur datorn ställde onenote sig till finska. Har finskt tangentbord. Apple börjar vara likadan i denna fråga.

Ställ in systemet till att vara på engelska, så kanske det rättar till sig.

Det där med försvenskade genrer har funnits under en längre tid. Flera år, kanske. Men inte mindre irriterande för det. Vet ingen annan lösning än att gå in under genre 'Klubb', markera alla spår, visa info och ändra till 'Club'. Att köra hela MacOS på engelska är knappast lösningen. Jag är övertygad om att de flesta av oss vill ha MacOS på svenska.

Jag körde iTunes under El Cap innan överföringen. Och där får man väl samma iTunes som High Sierra? Så kanske att det hänger på operativet mer än iTunes.

Testade att ändra samtliga "klubb" till "club", och efter ett par låtar verkar iTunes hålla sig i skinnet. Men så fort man får in en låt utifrån som råkar ha svensk genrebeteckning kommer väl beteendet tillbaka...

  • Medlem
  • International user
  • 2018-08-29 13:05
Ursprungligen av Sir N.:

Det där med försvenskade genrer har funnits under en längre tid. Flera år, kanske. Men inte mindre irriterande för det. Vet ingen annan lösning än att gå in under genre 'Klubb', markera alla spår, visa info och ändra till 'Club'. Att köra hela MacOS på engelska är knappast lösningen. Jag är övertygad om att de flesta av oss vill ha MacOS på svenska.

Varför i hela friden skulle man vilja ha det? Jag förstår att man kanske inte är en hejare på Engelska, inte var jag det heller på 90 talet. Men jag insåg redan då fördelarna med att inte köra ett översatt system och alla galna kopplingar som görs idag gör ju saken så mycket mer relevant.

Jag lärde mig engelskan med att bota om mellan engelska och svenska system på macen när jag hittade ett engelskt ord jag inte förstod startade jag om datorn med svenskt system. På såvis lärde jag mig t.ex. ord som Aquire som fanns i Photoshop och Illustrator.

Sedan dess kör jag enbart engelska system. Och det är så mycket mer smärtfritt, Siri är dock inte så trevlig då hon inte förstår lokala namn.

Andra märkligheter i iTunes: Volymkontrollen högst upp påverkar inte ljudet över Airplay. Ibland...

Setup: Musik från iTunes via Airplay till en Airport Express kopplad till min gamla goa Technics-stärkare. Volymratten ställs på ett lagom hög nivå och sedan reglerar jag ljudet via iTunes volymkontroll.

Men sedan övergång till High Sierra händer oftast ingenting när man drar i slidern i iTunes menyrad. Ljudet är oförändrat. Däremot ändras det om man klickar på Airplay-ikonen och ändrar volymen med den slidern...

Har man gjort det några gånger kan den "stora" slidern vakna till liv och påverka ljudet den också. Allt frid och fröjd ett par låtar tills den lägger av igen...

Dessutom vill man inte längre ta emot en ny omslagsbild till en enskild låt. Klistrar in men den hugger inte. Bara den grå iTunes-noten blir kvar.

Jämrans Tim Cook! Men det är väl bara att vänta ut nya uppdateringar och se om något händer. Har för övrigt uppdaterat till senaste firmware i AE utan skillnad vad gäller dessa beteenden.

  • Medlem
  • International user
  • 2018-08-31 10:24
Ursprungligen av johan_tanying:

Andra märkligheter i iTunes: Volymkontrollen högst upp påverkar inte ljudet över Airplay. Ibland...

Setup: Musik från iTunes via Airplay till en Airport Express kopplad till min gamla goa Technics-stärkare. Volymratten ställs på ett lagom hög nivå och sedan reglerar jag ljudet via iTunes volymkontroll.

Men sedan övergång till High Sierra händer oftast ingenting när man drar i slidern i iTunes menyrad. Ljudet är oförändrat. Däremot ändras det om man klickar på Airplay-ikonen och ändrar volymen med den slidern...

Har man gjort det några gånger kan den "stora" slidern vakna till liv och påverka ljudet den också. Allt frid och fröjd ett par låtar tills den lägger av igen...

Dessutom vill man inte längre ta emot en ny omslagsbild till en enskild låt. Klistrar in men den hugger inte. Bara den grå iTunes-noten blir kvar.

Jämrans Tim Cook! Men det är väl bara att vänta ut nya uppdateringar och se om något händer. Har för övrigt uppdaterat till senaste firmware i AE utan skillnad vad gäller dessa beteenden.

Antagligen har du gjort det redan men prova slå på både datorn och expressen ett tag och prova, för att sedan återgå till enbart expressen.

Edit:
Med dina problem så kanske din dator skulle må bra av en ny ren installation och nytt rent användar konto.

Jodå, har startat om datorn då och då, och expressen fick sig en helt ny firmware utan någon skillnad vad gäller detta. Datorn är för övrigt sprillans ny (om än MBP 2017 - skit att uppdateringen inte kom i juni när jag var tvungen att skaffa burk).

Ändrat behörigheter i Finder har jag gjort också. Eller rättare sagt återapplicerat de behörigheter som redan fanns.

Nä, det är väl bara att acceptera att iTunes är ett illa behandlat styvbarn sen minst ett decennium tillbaka. Tröskeln att byta till något annat är dock för stor om det inte blir värre än så här. Better the devil you know...

  • Medlem
  • International user
  • 2018-08-31 10:50
Ursprungligen av johan_tanying:

Jodå, har startat om datorn då och då, och expressen fick sig en helt ny firmware utan någon skillnad vad gäller detta. Datorn är för övrigt sprillans ny (om än MBP 2017 - skit att uppdateringen inte kom i juni när jag var tvungen att skaffa burk).

Ändrat behörigheter i Finder har jag gjort också. Eller rättare sagt återapplicerat de behörigheter som redan fanns.

Nä, det är väl bara att acceptera att iTunes är ett illa behandlat styvbarn sen minst ett decennium tillbaka. Tröskeln att byta till något annat är dock för stor om det inte blir värre än så här. Better the devil you know...

Du säger att det är en ny dator, en fråga återstår använde du migrations assistenten från en tidigare dator för att få med gammal data.

Isåfall är inte datorn ren i min bemärkelse. Flyttade du det manuellt så ja.

Senast redigerat 2018-08-31 13:10
1
Bevaka tråden