Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Riktade svar/ping med mellanslag

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-09-06 10:30

Försökte i en tråd skriva ett riktat svar (ping) till ett användarnamn med mellanslag. Enligt Dokumentation till forumet görs det med citattecken för att ange vilka ord med mellanslag emellan som ingår i användarnamnet. Det verkar inte funka nu:

@”Sven Göran Svensson”

Senast redigerat 2018-09-06 10:48

Jag gjorde en sådan ping idag och fick det att fungera, men tål att undersökas förstås.

https://www.99.se/forum/p/2347611

@ida blix

Har användarnamnet två mellanslag?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-09-06 11:15
Ursprungligen av Ida Blix:

Jag gjorde en sådan ping idag och fick det att fungera, men tål att undersökas förstås.

https://www.99.se/forum/p/2347611

@ida blix

Har användarnamnet två mellanslag?

Nej, det jag försökte med i tråden var bara ett mellanslag men därefter bara en bokstav, om det kan ha någon betydelse. Sedan prövade jag exemplet med två mellanslag som används i dokumentationen.

Testar igen:

@”Gunnar B”

@”Sven Göran Svensson”

@”ida blix”

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-09-06 11:19

Testar annan webläsare ifall det är nåt mysko med tecknena som skrivs med tangentbordet i Dolphin för iOS. Nu Safari i iOS 11.4.1:
@”Ida Blix”

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-09-06 12:12
Ursprungligen av IngoX:

Testar annan webläsare ifall det är nåt mysko med tecknena som skrivs med tangentbordet i Dolphin för iOS. Nu Safari i iOS 11.4.1:
@”Ida Blix”

Dina citattecken ser fel ut. Jämför nedan, rätt till vänster och dina till höger. Tittar man noga så är dina nån specialare som är lite krokiga.

" ”

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-09-06 12:24

Hej @Ida Blix, nu får ni något att klura på. Detta skriver jag i Chrome på OS X 10.11.6 El Capitan, och det verkar funka.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-09-06 12:26
Ursprungligen av Vassius:

Dina citattecken ser fel ut. Jämför nedan, rätt till vänster och dina till höger. Tittar man noga så är dina nån specialare som är lite krokiga.

" ”

Svarar mig själv för att testa från mobilen. Vanliga citattecken blir som dina: ”

Men om du håller fingret mot ”-tangenten så får du upp valet att göra ”riktiga” citattecken: "

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-09-06 12:26
Ursprungligen av IngoX:

Hej @Ida Blix, nu får ni något att klura på. Detta skriver jag i Chrome på OS X 10.11.6 El Capitan, och det verkar funka.

Men när jag skulle testa från Safari 11.1.2 på samma gamla dator kan jag inte göra inlägg alls, blir utloggad. Har rensat cache i Safari men skriver detta fortsatt på Chrome på gamla mac-härken.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-09-06 12:31
Ursprungligen av Vassius:

Svarar mig själv för att testa från mobilen. Vanliga citattecken blir som dina: ”

Men om du håller fingret mot ”-tangenten så får du upp valet att göra ”riktiga” citattecken: "

Där är du nåt på spåren. Men varför blir det nu annorlunda förval med uppdaterad Safari på senaste iOS 11.4.1 som jag skriver på nu?
@”Ida Blix”
@Ida Blix

Att gamla macen krånglar kan jag leva med. Ska gå in i mina språkinställningar på iphonen och kolla...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-09-06 12:55

Inloggningsproblemet i Safari på gamla mac-härken var tillfälligt och löste sig efter en omstart och har således inget med detta att göra.

Förvalet på macen som jag skriver på nu är raka citattecken " i alla webläsare jag testat där och då funkar det
@Ida Blix

Med tangentbordslayout "svensk pro" hittar man sneda citattecken ” med shift-alt-2, och med sneda citattecken funkar inte ping-funktionen och mellannamn.
@”Ida Blix”

På iPhonen använder jag svenskt tangentbord, har svenska som språk och regioninställning Sverige. Där är det sneda ” citattecknet förvalt i alla webläsare jag prövat (även Chrome för iOS). Man måste hålla länge på citateckenknappen för att få välja det raka.

Är det så för er också? Är detta en ändring som skett nyligen i iOS, eller har jag missat någon inställning?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2018-09-06 13:00
Ursprungligen av Vassius:

Svarar mig själv för att testa från mobilen. Vanliga citattecken blir som dina: ”

Men om du håller fingret mot ”-tangenten så får du upp valet att göra ”riktiga” citattecken: "

Inte för att vara den, men det är ju precis tvärtom. Riktiga citattecken ser (i Sverige) ut ”såhär”.
Det ni söker är "tumtecken".

Att sedan tumtecken kommit att användas som citattecken är en annan fråga som kanske kan avhandlas i någon forumdel som innefattar språk eller typografi. Hursomhelst så verkar operativsystem numer ha anpassats för denna okunskap och automatiskt börja ersätta tumtecken med citattecken. Detta kan kanske vara en orsak till problemet som tråden behandlar.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-09-06 13:21
Ursprungligen av filuren:

Inte för att vara den, men det är ju precis tvärtom. Riktiga citattecken ser (i Sverige) ut ”såhär”.
Det ni söker är "tumtecken".

Att sedan tumtecken kommit att användas som citattecken är en annan fråga som kanske kan avhandlas i någon forumdel som innefattar språk eller typografi. Hursomhelst så verkar operativsystem numer ha anpassats för denna okunskap och automatiskt börja ersätta tumtecken med citattecken. Detta kan kanske vara en orsak till problemet som tråden behandlar.

Jo, jag vet, därav "riktiga" inom citattecken. Men i sammanhanget som avhandlas i den här tråden är ju de raka riktiga.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-09-06 19:33

Nej, detta är ingen bug i forumet, men tråden kan ju ligga kvar här ändå för andra som får problemet.
Men det är svårt att förstå varför iOS och macOS har olika beteende. Det skulle jag vilja kalla en bug!

Finns bra artikel på svenska wikipedia och så vi använder samma benämningar:
Rakt citattecken "
Typografiskt citattcken ”
“Engelsk formatering” (omvänt citattecken före citatet, 66-99)
”Svensk formatering” (likadana på båda sidor, 99-99)

Rakt citattecken är förval i macOS, vilket det historiskt alltid varit i datorer. Men i ordbehandlingsprogram byts de automatiskt ut till typografiska. Man kan dessutom ställa in "smarta citattecken" (systeminställningar > Tangentbord > Text) så att ordbehandlingsprogrammet kan följa en annan formatering än det huvudspråk man har inställt. Och håller reda på om det är första eller sista tecknet i ett citat.

Men i kodsammanhang som i adressraden på webläsaren eller i textfältet här på forumet så blir det med macOS raka citattecken som förval.

Med iOS så blir det på samma ställen istället typografiska citattecken som förval. Man måste hålla länge på tangenten för att kunna välja det raka citattecknet där det behövs. Jag hittar ingenstans att ändra den inställningen. När jag ändrar språk i iOS till engelska så blir det automatiskt formatet 66-99 när jag använder citattecken i en webläsares adressrad.

Så för att sammanfatta: Olika beteende i iOS och macOS! Ska det va på det viset, va? Apple? Inkonsekvent!

Typografiska citattecken strular ju till det med BB-koden här på forumet. En lösning för 99.se är ju om forumprogramvaran kan ställas in att ignorera typ av citattecken.

Senast redigerat 2018-09-06 20:06
Ursprungligen av IngoX:

Men det är svårt att förstå varför iOS och macOS har olika beteende. Det skulle jag vilja kalla en bug!

Jag vill kalla det en feature i ios.
Med ”Smart Punctuation”: ””
Utan: ""

Detta med standardtangentbordet. Gboard har inte detta beteende t.ex.

@ingox

Ojoj, jag borde ha hängt med lite mer igår. Jag missade faktiskt att det var fel "fnuttar" i ditt första inlägg. Det borde jag lagt märke till för det är ett vanligt bekymmer här på redaktionen också. Har kollegor som skriver i ordbehandlare och sedan klistrar in sina texter i vårt redaktionsystem och det är mycket ofta som just de där måste bytas ut för att det ska se ut och fungera som tänkt.

Men den större frågan har jag inget bra svar på, varför IOS och Mac OS gör olika etc. Kanske tänker de att man bara vill skriva rent typografiskt i mobilen, och inte hålla på och koda (då tar man väl sin dator)?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2018-09-07 08:40
Ursprungligen av IngoX:

[…]
Rakt citattecken är förval i macOS, vilket det historiskt alltid varit i datorer. […]

Jag är av uppfattningen att raka citat (tum) sedan några versioner tillbaka inte längre är default i macOS. En ny dator byter ut vad som skrivits till något annat som inte skrivits - så länge denna ”feature” inte stängts av i Systeminställningar, som du hänvisar till.

Men, jag kan ha fel.

1
Bevaka tråden