Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny MacBook Pro, använda Migration Assistant eller fresh install?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2018-10-02 20:05

Hej!
Fick min nya MacBok Pro 15" och har ett dilemma.
Hittills har jag använt Flyttassistenten 2 gånger när jag köpte nya Macar (2011 och 2013). Jag körde allt rakt över och klart det har fungerat.
Nu, efter snart 5 år efter att ha köpt min förra MBP så är jag ändå fundersam.
Det har säkert samlats en massa skräp under hela denna tid, ska jag verkligen bara flytta allt igen?

Enklast är det med Flyttassistenten.
OM jag vill göra en helt ny installation så har jag problem med:

FinalCut Pro X - problemet ligger i en massa plugins och annat inköpt i efterhand. Delvis lagras dessa i appen men delvis i "Movies/Motion Templates" katalogen..

Luminar - grafisk app (motsvarighet till Lightroom..) som jag även där köpt en massa filter och plugins

Rapid Weaver web design app - har nu köpt den senaste versionen 8.0 men jag måste nog ha version 7 för att uppdateringen ska hämta alla inställningar och kunna importera div. hemsidor i den nya installationen.

Det är säkert några till appar som kan spöka.

Den gamla hårddisken är på 256GB och i den nya datorn har jag 1TB så det är några som har frågat mig "why bother...?" bara flytta över allt och rensa sedan, allt skräp tar inte så mycket plats ändå, och det hävdas att det inte påverkar prestandan. Gammalt skräp används inte enligt dem.

Fakta:
- jag har alltid en klonad MacBook Pro13 (den gamla) genom Super Duper, kan hämta allt som ev. saknas..
- alla filer/appar/inköpta plugins/filters jag nämnde finns på två externa HDs som alltid speglas genom ChronoSync

Tacksam för tips här.

Senast redigerat 2018-10-02 22:25
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-10-02 22:05

Det här är nog en personlig fråga om tycke och smak. Om du är lite anal, vill ha superkoll och har massor med tid - gör en ren installation med manuell överflytt av data och ominstallation av appar och plug-ins. Annars tuta och kör med Flyttassistenten och ta tag i eventuella problem OM och när de kommer.

Du kan ju köra på ett år till. Om du har många gamla appar/plug-ins som inte uppdaterats sedan hedenhös så var medveten om att macOS 10.14 Mojave är det sista där det överhuvudtaget går att köra kod skriven för 32 bitar. De körs men man ska få upp ett litet meddelande om att det är föråldrad kod. Och det blir ju en bra förberedelse inför nästa år när du vill uppgradera till macOS 10.15

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2018-10-02 23:19
Ursprungligen av IngoX:

Det här är nog en personlig fråga om tycke och smak. Om du är lite anal, vill ha superkoll och har massor med tid - gör en ren installation med manuell överflytt av data och ominstallation av appar och plug-ins. Annars tuta och kör med Flyttassistenten och ta tag i eventuella problem OM och när de kommer.

Du kan ju köra på ett år till. Om du har många gamla appar/plug-ins som inte uppdaterats sedan hedenhös så var medveten om att macOS 10.14 Mojave är det sista där det överhuvudtaget går att köra kod skriven för 32 bitar. De körs men man ska få upp ett litet meddelande om att det är föråldrad kod. Och det blir ju en bra förberedelse inför nästa år när du vill uppgradera till macOS 10.15

Precis, jag överväger "tid & orka" mot smidig flytt av hela skiten... Är ganska anal med en del annat i datorn & livet...

  • Medlem
  • 2018-10-03 07:34

Flyttassistenten har blivit bättre och bättre för varje OS version (förutom att det tar väldigt lång tid och tidsangivelserna inte stämmer) så det är tveksamt hur mycket bättre det blir att göra en "ren" installation.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2018-10-03 16:16
Ursprungligen av wolf:

Flyttassistenten har blivit bättre och bättre för varje OS version (förutom att det tar väldigt lång tid och tidsangivelserna inte stämmer) så det är tveksamt hur mycket bättre det blir att göra en "ren" installation.

Tack. Nu är det ju 5 år sedan jag använde Flytassistenten, men det viktigaste är att ev. kunna välja vilka program jag vill kopiera. En del appar har jag slutat använda eller så är de för gamla, skönt kanske att slippa städa i efterhand.

Ja, det lutar ändå åt att jag kör med Flyttassistenten, upptäckte precis problemet även med t.ex. Evernote där jag har ca 11GB information som är nedgrävd i filstrukturen (mycket lättare att hantera i Windoze..) och hade jag kört med fresh install så ska det laddas hem ... Låter jag som en gnäll-Pelle nu?

Tack för svaret!

1
Bevaka tråden