Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Undviker du att ladda din telefon eller platta för länge?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Har läst tråden och förundras över hur många det är så fått egna idéer för sig hur batterier ska skötas och laddas, och kör på dessa egna idéer (som i de flesta fall är direkt felaktiga, eller onödigt krångel) utan att kolla upp vad som verkligen gäller, t ex genom att söka på Apple och Batterier så kan de läsa i klartext vad som gäller.

Det sker även rätt ofta att man pratar med folk och de säger de håller på och krånglar med att dra ut laddkabeln när det visas 100%, håller på och tömmer ur batteriet inför laddning etc. Ja, det var kanske en hyfsad idé för 10 år sedan, eller mer, men sedan länge så är det bara att låta laddsladden sitta så mycket man bara kan, så spar man på battericykler och batteriet håller längst. Detta gäller både iOS/Mac-prylar, eller alla andra seriösa tillverkares grejor med som går på LiPo-batterier

Det beror på att okunskapen (kanske ska vara inkompetens) är väldigt hög. Det är nu för tiden så att människor gärna har en åsikt även om saker man saknar kunskap om. Kan det vara lättja att inte vilja lära sig saker?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-10-08 10:44

Börjar bli onödigt hård ton här mot slutet. Det är inte alla som vet hur batterier ska hanteras på bästa möjliga vis, och här kan exempelvis redaktioner som vår ta en roll om att upplysa om detta, men folk ska inte kallas inkompetenta för att de inte använder bästa möjliga procedurer.

Jag är insatt i hur batterier bäst ska hanteras, men ibland faller livet så att jag inte kan följa detta. Det är överlag inte bra att ladda ur en telefon helt och sedan ladda den till 100%, men när jag ska iväg på en viktig heldagsaktivitet laddar jag telefonen över natten (vilket låter den ligga på 100% några timmar) och dränerar telefonen ibland till bara några få procents laddning mot slutet av dagen. Det händer, även om jag vet att det inte är det bästa för batteriet.

Vi har skrivit om detta förr, men det är kanske läge att åter ta upp frågan om batterihantering här på 99?

Bevaka tråden