Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur lagra email permanent?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har tyvärr aldrig blivit riktigt haj på allt man kan göra med emailprogram, så jag behöver lite hjälp med Mail på min Mac, eller ja Mail överallt, på mina iOS-enheter och min Mac.

Jag kör Telia Mail och tyvärr är då storleken endast 200mb och går tydligen inte att öka genom nån uppgradering, vilket är tämligen uruselt av Telia, och betyder att man rätt ofta får meddelandet att mailboxen är full och man får gå in på Telia Webmail och rensa.

Dock har jag en hel del viktiga email, emailkonversationer, som jag skulle vilja sparade permanent, och då gärna så jag lätt kan komma åt dem från alla min enheter oavsett var jag är, ty på iCloud men hur fixar man det?

Hade gärna sett en smidig lösning (kanske med smart brevlåda?) direkt i Apples Mail-app, så man lätt kan klicka på ett email i inboxen (Jag kör med ”Alla Inboxar” där jag ser alla inkomna email till alla mina olika emailadresser i en samlad inbox) i min Mac eller iOS-grunkor och kunna välja att det emailet, eller hela konversationen och det är flera email som hör ihop, ska läggas i denna ”box” för permanent sparade email. Sen kan jag radera samma email permanent från inbox och på Telia Webmail och det ändå ligger kvar i mappen/boxen för permanent sparade email och kan öppnas och läsas från alla enheter, och att man då även ser info om emailet, vem som skickat datum etc. Kan detta fixas på nåt smidigt vis?

Vet att man kan exportera en hel brevlåda, men det verkar lite stökigt för man får ju då med allt i brevlådan, och om några veckor kanske man behöver exportera brevlådan igen och det blir väl stökigt med flera olika tillstånd av samma brevlåda exporterade?

Nån som kan hålla en emailamatör i handen genom denna prövning?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-10-08 08:34

1. Jag har sagt de förut och säger det igen: Överge Telias mail. 200MB lagring år 2018 är ett hån mot användarna. Telia kör POP3 vilket jag gav upp samma dag jag fick bredband.
2. Har du inte problem med att låsa dina konversationer mot din internetleverantör? Vad händer när du flyttar till ett ställe som inte Telia kan leverera till? De blir uppköpta, eller byter domän?

Jag tycker du ska vidareberforda alla mail till en gmail. Jag har kört den sedan 2007, har 6 mailadresser kopplade dig och kan på 3 sekunder hitta julmailet från min morbror, eller vilket annat mail jag helst önskar bland de 16000 sparade mailen. Och då nyttjar jag 22% av lagringen som erbjuds.

Ursprungligen av reboot81:

1. Jag har sagt de förut och säger det igen: Överge Telias mail. 200MB lagring år 2018 är ett hån mot användarna. Telia kör POP3 vilket jag gav upp samma dag jag fick bredband.
2. Har du inte problem med att låsa dina konversationer mot din internetleverantör? Vad händer när du flyttar till ett ställe som inte Telia kan leverera till? De blir uppköpta, eller byter domän?

Jag tycker du ska vidareberforda alla mail till en gmail. Jag har kört den sedan 2007, har 6 mailadresser kopplade dig och kan på 3 sekunder hitta julmailet från min morbror, eller vilket annat mail jag helst önskar bland de 16000 sparade mailen. Och då nyttjar jag 22% av lagringen som erbjuds.

1. Har man haft Telia Mail sen 20-30 år så känns det inte så aktuellt att byta, och i synnerhet inte till Gmail då jag inte är så begeistrad över att öppna mig mer än absolut nödvändigt för Google, även om jag förvisso har en Gmail-adress med sedan några år.

Jag kör heller inte POPmail utan iMap då det gör det lättare att ha samma ordning i mailen på alla mina enheter

2. Ja du, hur sannolikt tror du det är att Telia skulle bli uppköpt och att det skulle leda till att hela deras emailtjänst skulle haverera? Tror nog det finns betydligt större risk med andra saker i livet. Samma sak mer risken att jag skulle flytta till Afghanistans landsbygd eller Sydpolen.... Har inte sådan våldsam klåda under fötterna, eller riskerar att bli så spontan med mitt boende.

Så, jag tippar på att du inte har några mer konstruktiva tips på lösningar enligt mitt önskemål?

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

1. Har man haft Telia Mail sen 20-30 år så känns det inte så aktuellt att byta, och i synnerhet inte till Gmail då jag inte är så begeistrad över att öppna mig mer än absolut nödvändigt för Google, även om jag förvisso har en Gmail-adress med sedan några år.

Jag kör heller inte POPmail utan iMap då det gör det lättare att ha samma ordning i mailen på alla mina enheter

2. Ja du, hur sannolikt tror du det är att Telia skulle bli uppköpt och att det skulle leda till att hela deras emailtjänst skulle haverera? Tror nog det finns betydligt större risk med andra saker i livet. Samma sak mer risken att jag skulle flytta till Afghanistans landsbygd eller Sydpolen.... Har inte sådan våldsam klåda under fötterna, eller riskerar att bli så spontan med mitt boende.

Så, jag tippar på att du inte har några mer konstruktiva tips på lösningar enligt mitt önskemål?

Lite otacksamt svar kan jag tycka Han vill bara hjälpa.

Hur som haver så borde du kunna spara ner dina mail från Telias mailserver och sedan importera dessa till din mailklient. Problemet med den lösningen är att du endast sparar dina mail i själva klienten och inte på servern.
Osäker på om iCloud låter dig ladda upp existerande mail likt Gmail. Tror inte det.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-10-08 13:18
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

1. Har man haft Telia Mail sen 20-30 år så känns det inte så aktuellt att byta, och i synnerhet inte till Gmail då jag inte är så begeistrad över att öppna mig mer än absolut nödvändigt för Google, även om jag förvisso har en Gmail-adress med sedan några år.

Jag kör heller inte POPmail utan iMap då det gör det lättare att ha samma ordning i mailen på alla mina enheter

2. Ja du, hur sannolikt tror du det är att Telia skulle bli uppköpt och att det skulle leda till att hela deras emailtjänst skulle haverera? Tror nog det finns betydligt större risk med andra saker i livet. Samma sak mer risken att jag skulle flytta till Afghanistans landsbygd eller Sydpolen.... Har inte sådan våldsam klåda under fötterna, eller riskerar att bli så spontan med mitt boende.

Så, jag tippar på att du inte har några mer konstruktiva tips på lösningar enligt mitt önskemål?

När jag fick fiber var det Telia som gällde. Några månader senare kom Com hem och köpte upp anslutningen - för mig sjönk min bredbands kostnad med 40%. Då hade det varit surt att ha sin mail som gisslan hos Telia.

Nej jag har inga fler direkta tips. Utom att lämna det Finska bolaget.
Jag är nöjd med gmail, krypterar mina mail direkt i webbläsaren när behovet finns.
Och på tal om permanent, jag kör backup av gmailen varje vecka mot min NAS.
Så vill jag kan jag enkelt ladda upp alla mail till ny valfri gmaildress om behovet finns någon dag.

https://www.qnap.com/en/how-to/tutorial/artic...

Ursprungligen av reboot81:

När jag fick fiber var det Telia som gällde. Några månader senare kom Com hem och köpte upp anslutningen - för mig sjönk min bredbands kostnad med 40%. Då hade det varit surt att ha sin mail som gisslan hos Telia.

Nej jag har inga fler direkta tips. Utom att lämna det Finska bolaget.
Jag är nöjd med gmail, krypterar mina mail direkt i webbläsaren när behovet finns.
Och på tal om permanent, jag kör backup av gmailen varje vecka mot min NAS.
Så vill jag kan jag enkelt ladda upp alla mail till ny valfri gmaildress om behovet finns någon dag.

https://www.qnap.com/en/how-to/tutorial/artic...

Nu är jag lite fundersam över vad du egentligen svarar på...?

Jag frågar om Telia Mail, inte Telia bredband, jag har inte heller Telia bredband längre utan Bahnhof. Telia Mail kräver inte att man har Telia Bredband, så man är ingen gisslan med det direkt....

Tippar på att jag dessutom har billigare bredband än dig, 1000/1000 kostar mig 100kr/mån, Tjosan...

Att vara spydig mot någon som bara försöker hjälpa, är ingen bra väg att gå...

Som jag ser det har du tre alternativ:

1. Använd din Gmail.
- Och det är ingen som säger att du måste ta bort din Telia-adress. Du kan fortsätta använda den, och låta den vara din officiella adress utåt - men du vidarebefordrar alla mejl till Gmail-adressen.
- Och om principen att inte vilja "öppna sig för Google" är för stark - använd någon annan tjänst i stället. Apple, Microsoft, eller någon annan.

2. Exportera alla "färdigbehandlade" mejl till någon slags mapp-struktur, som du lägger i någon molntjänst (Dropbox eller liknande), så att du kan nå den från alla dina enheter. Men det känns väl som att en sådan lösning kostar en del i form av arbetsinsats.

3. Intensiv lobbyverksamhet mot Telia för att få dem att utöka storleken på brevlådorna.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Att vara spydig mot någon som bara försöker hjälpa, är ingen bra väg att gå...

Som jag ser det har du tre alternativ:

1. Använd din Gmail.
- Och det är ingen som säger att du måste ta bort din Telia-adress. Du kan fortsätta använda den, och låta den vara din officiella adress utåt - men du vidarebefordrar alla mejl till Gmail-adressen.
- Och om principen att inte vilja "öppna sig för Google" är för stark - använd någon annan tjänst i stället. Apple, Microsoft, eller någon annan.

2. Exportera alla "färdigbehandlade" mejl till någon slags mapp-struktur, som du lägger i någon molntjänst (Dropbox eller liknande), som du kan nå från alla dina enheter. Men det känns väl som att en sådan lösning kostar en del i form av arbetsinsats.

3. Intensiv lobbyverksamhet mot Telia för att få dem att utöka storleken på brevlådorna.

Pratade faktiskt med Telia idag om saken och de nämnde att det tydligen var nåt på gång med den saken, alltså att de skulle komma nyheter ang deras mail. Jag förklarade ju att t ex deras webmail var rena stenåldern, seg och med blygsamt med funktioner, kan ju inte ens bläddra mellan mailen.

Vill inte öppna mig för mycket för Google nej, och jag kör ju redan med Apple Mail i dator och iOS-grunkor. Har inget extremt mailflöde alls, men vill ändå kunna ordna det så som jag beskrev i starten, helst då med iCloud. Har Drop Box men använder det så sällan, har 2TB iCloud för bilder och annat.

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

...Telia Mail kräver inte att man har Telia Bredband, så man är ingen gisslan med det direkt...

Nja, någon form av kundförhållande/abonnemang hos Telia krävs väl?

Om man inte har något abonnemang alls hos dem, så skulle de väl i princip kunna stänga brevlådan när som helst.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nja, någon form av kundförhållande/abonnemang hos Telia krävs väl?

Om man inte har något abonnemang alls hos dem, så skulle de väl i princip kunna stänga brevlådan när som helst.

Jag har Telia mobilabb och ett par andra tjänster, så visst är jag kund till Telia.
Påstår inte att Telia är bäst på allt, men är man van gammal Telia-kund (på gott och ont) så har jag ingen större lust att byta skepp.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-10-08 18:53

Gör som Jesper föreslår, slå på Vidarebefordran från Telia till t ex iCloud. Då är allt löst. Sortera in de mail du vill ha kvar i en Spara-mapp på iCloud. Kör du IMAP är det enkelt att flytta dem från Telia till iCloud.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-10-08 20:44

Att använda mejladresser som tillhandahålls av ISP skapar nästan alltid problem längre fram.

Liknande problem i flera andra trådar på 99, ex.:
https://www.99.se/forum/t/325552

Senast redigerat 2018-10-08 23:31
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-10-08 21:42
Ursprungligen av kenjon:

Gör som Jesper föreslår, slå på Vidarebefordran från Telia till t ex iCloud. Då är allt löst. Sortera in de mail du vill ha kvar i en Spara-mapp på iCloud. Kör du IMAP är det enkelt att flytta dem från Telia till iCloud.

Ska fundera lite på den saken, är Telias email ISP?

Ser att jag missat att några tyckt jag varit spydig, men det var absolut inte min avsikt. Utan det vara bara en vanlig fråga men kunde kansle missuppfattas för spydighet.

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

...är Telias email ISP?...

ISP = internet service provider, dvs internetleverantör.

...vilket inte är fallet här. Telia är inte din ISP, har vi fått reda på. Så den som skrev om ISP har nog inte läst hela tråden.

Senast redigerat 2018-10-10 16:42
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-10-10 17:18
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

ISP = internet service provider, dvs internetleverantör.

...vilket inte är fallet här. Telia är inte din ISP, har vi fått reda på. Så den som skrev om ISP har nog inte läst hela tråden.

Jo, men till hans mobil. Sak samma, @Dr Tinnitus betalar för rätten att använda @telia.com med 200MB lagringsutrymme. Dagen han byter operatör upphör adressen att fungera.
Själv tycker jag det är roligare att betala 500kr per år för att äga efternamn.se, och kunna erbjuda hela familjen Efternamn de adresser de själva väljer, så de kan nyttja valfri klient till [email protected]

  • Medlem
  • Neverland
  • 2018-10-10 18:16

Om Dr Tinnitus önskar egen mail kanske tinnitus.mail vara ett alternativ? Den är ledig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-10-10 19:08
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

… jag har inte heller Telia bredband längre …

Men Telia har varit din ISP. Och att använda mejlen från sin ISP skapar så gott som alltid problem längre fram.

1
Bevaka tråden