Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bildformat i Bilder

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Med installationen av den nya programvaran till Mac följde att alla mina bilder bytte format till Apples HEIC. Har nu ändrat inställningarna i kameran på telefonen så att bilderna ska sparas som jpg. Uppdaterar telefonen så fort ny version av iOS kommit så jag fattar inte varför detta ändrats först nu. Förstod det som att problemet uppstod redan med iOS 11.

Hur får jag tillbaka jpg? Läste om en programvara som heter iMazing. Bra?

Mitt bibliotek består av ca 6000 bilder. Bilder har börjat svaja rejält sedan en tid tillbaka. Hänger sig och framförallt redigeringen tar lång tid, släpar efter tangenttryck. Importerar ganska många bilder nu som jag scannat från gamla negativ. De är inte speciellt stora, men Bilder verkar ha svårt att läsa av informationen med jämna mellanrum.

Kan det ha med datorns ålder att göra, våren 2014? Datorn funkar Ok för övrigt.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-10-06 19:25

Förstår inte varför du vill använda ett format som både är sämre och tar upp mer utrymme.

Ursprungligen av Innis:

Förstår inte varför du vill använda ett format som både är sämre och tar upp mer utrymme.

För att jag vill kunna använda andra program än bara Apples och vad jag förstått är det formatet endast kompatibelt med Apples system

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-10-08 11:04
Ursprungligen av citygirl76:

För att jag vill kunna använda andra program än bara Apples och vad jag förstått är det formatet endast kompatibelt med Apples system

Det finns lite olika metoder för att åstadkomma detta, vi har faktiskt gått igenom det i en guide på området. Kan läsas via länken nedan:
https://www.99.se/artikel/11315-guide-konvert...

TL;DR: Om du använder en tjänst som exempelvis Dropbox kan du ladda upp alla HEIC-bilderna och få dem konverterade till jpg i processen. Om du inte använder sådana tjänster kanske det inte är ett nyttigt tips, men smidigare än mycket annat.

En annan metod, som inte finns med i vår guide ovan, är att använda Automator för att automatisera konvertering av HEIC till jpg.

Ursprungligen av citygirl76:

För att jag vill kunna använda andra program än bara Apples och vad jag förstått är det formatet endast kompatibelt med Apples system

Njae, så illa är det inte. Telefonen konverterar automatiskt till jpg när du delar med icke-Iphones eller sociala medier exempelvis. Jag kan öppna och fixa HEIC i Adobes program om jag vill.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-10-08 11:19
Ursprungligen av Ida Blix:

Njae, så illa är det inte. Telefonen konverterar automatiskt till jpg när du delar med icke-Iphones eller sociala medier exempelvis. Jag kan öppna och fixa HEIC i Adobes program om jag vill.

Precis, om man primärt ska använda Apple-produkter finns det ingen anledning att konvertera från HEIC, och flera bildprogram på Mac OS kan läsa filerna (Photoshop, Pixelmator, mfl) och exportera till diverse format.

Ursprungligen av Ida Blix:

Njae, så illa är det inte. Telefonen konverterar automatiskt till jpg när du delar med icke-Iphones eller sociala medier exempelvis. Jag kan öppna och fixa HEIC i Adobes program om jag vill.

Så bra! Då kanske det inte är ngn idé att fota i jpg?

Ursprungligen av citygirl76:

Så bra! Då kanske det inte är ngn idé att fota i jpg?

Om du använder en Mac med Bilder och en Iphone tycker jag inte det nej. HEIC är ett bättre format på flera sätt och det är fullt möjligt att konvertera bilder du vill dela på annat håll så mottagarna kan ta emot dem. I många fall görs det automatiskt som jag var inne på.

Jag fotar/filmar i de nya formaten ja och är än så länge mycket nöjd så.

1
Bevaka tråden