Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HEIF / HEVC

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-09-17 22:08

Apple kommer from iOS 11 ha de nya formaten HEIF och HEVC istället för JPG och MOV. HEIF ska tydligen vara standardformat i kameran, men går att byta till JPG.
Stöd kommer i High Sierra som kommer ett par dagar senare. Lite oroande är att vi inte hört mycket från Adobe.

En lista på vilka enheter som stödjer de nya formaten finner du här.
iPhone 7, iPhone 7 Plus, 10.5-inch iPad Pro, eller 12.9-inch iPad Pro 2017 kan skapa bild/film i dessa nya format. Alla Mac:ar som kan köra High Sierra kommer kunna läsa/visa dessa format.

Undrar vad som händer om jag skickar en HEIF-bild till en äldre iOS enhet?

Ursprungligen av reboot81:

Apple kommer from iOS 11 ha de nya formaten HEIF och HEVC istället för JPG och MOV

HEVC ersätter inte riktigt mov, de är två olika saker. HEVC är en codec och mov är en container, eller behållare. Video i HEVC kan placeras i både mp4, m4a, mov, mkv m fl.

Ursprungligen av reboot81:

Undrar vad som händer om jag skickar en HEIF-bild till en äldre iOS enhet?

Jag läste någonstans att så fort man delar en bild så används JPG, Apple gör det kloka antagandet att mottagaren förmodligen inte kan öppna en HEIF-fil.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-11-05 02:16

Liten update på formatfronten:

500px ser fördelarna med HEIF.
http://nokiatech.github.io/heif/comparison.ht... övertygar mig, även om somliga anser att iOS skapar brusigare bilder med HEIF. Inte för att iPhone ger brusfria bilder, dåligt med ljus är aldrig en höjdare för iPhonekameror.

Lightroom CC (3.0.0) på iOS stödjer nu import av HEIF, som den automatiskt konverterar till JPEG. Detsamma gäller för "nya" Lightroom CC, dock ej Classic.

iOS på nyare enheter erbjuder två val vad gäller de nya formaten. Dels det i Inställningar -> Kamera -> Format och dels det under Inställningar -> Bilder -> Överför till Mac eller PC.
Valet av format för kamera är hur bilder och video skall sparas på enheten. Det andra valet är hur dessa ska presenteras för datorn som enheten kopplas till med sladd. Ska den visa de nya formaten (Behåll original) eller konvertera till de vanliga formaten (Automatiskt).

Vill man granska skillnaderna på bild/film kvalitets och storleksmässigt kan man ställa in mobilen på formatet Högeffektiv och Överför till Mac eller PC valet till Behåll original, därefter importera mha Bildinsamling. Därefter ändrar man Behåll original till Automatiskt och importerar filerna som JPEG/x264. Förhandsvisning & QuickTime Player fixar formaten from macOS 10.13.
(Bilder.app fixade inte att spela upp en 1080*1920@30 HEVC video på en äldre iMac).

FCPX 10.3.4 fixar HEIC men inte HEVC konstigt nog. En uppdatering för detta är utlovad under 2017.

HEIC-stödet i webbläsare är obefintligt, inte ens Safari fixar det. HEVC däremot fungerar i bl.a. Safari.

Är man sugen på att koda om JPEG till HEIC så finns en guide här.

Bilder tagna i Porträttläge, och som förs över till datorn som HEIC innehåller både bild och djup information. Öppnar man upp bilden i PS kan man sedan applicera oskärpa enligt eget tycke, här är två bilder där jag satt skärpan helt olika - den ena bilden har jag faktiskt satt oskärpan mot en inverterad djupkarta.

(klicka på bilden för att se animationen)

Senast redigerat 2017-11-05 03:17
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2017-11-06 15:42

Tappar man bildkvalitén vid konvertering från HEIC till jpg eller byter den vara container?
I och med att bildstorleken blir större i jpg så antar jag att det är en ren omsparning/kovertering?

Det är två skilda kodekar så en konvertering av bilden krävs. Om du sedan kan se någon kvalitetsskillnad är en annan femma.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-10-29 16:01

Skynda fynda, codecs för 10kr stycket till Win10!

1
Bevaka tråden