Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple presenterar nya Ipad Pro

Tråden skapades och har fått 134 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Klabbarparn:

Tycker dom nya plattorna ser riktigt snygga ut och blev lite sugen tills jag såg priset.

Dessutom funkar min gen1 ipad pro fortfarande jättebra, även om det alltid är kul med nytt

Samma "problem" här. Och gillar faktiskt att det finns rejält med "handtag" på min Pro 9,7". ?

Så taggad på nya 12.9, ser ju helt underbar i format och prestanda. Ska primärt redigera videos i LumaFusion (och vågar man hoppas på en Final Cut-version till iPad?). Men den svenska prissättningen, fy fan. 12.9 wifi med 512 gb, 16095 kr. Ska till CES i Vegas januari, blir ett köp då. 1349 USD, vilket med en tilltagen kurs på 9,50 och 8,25 sales tax blir 13900 kr.

Nästan 10 000 kronor för den billigaste Ipad Pro? Jag gillar plattan. Det gör jag verkligen. Men mitt sunda förnuft säger stop.

Sedan kan man diskutera kronans kurs eller Apples prissättning. Oavsett orsak så kan jag inte motivera att lägga så mycket pengar på en uppgradering av min nuvarande Ipad Air (gen 2) som också har tangentbord. Sitter lugnt i båten tills bättre tider kommer

PS
Om någon undrar: Nej, jag skulle troligtvis inte ens köpa den även om jag var utan min nuvarande Ipad. Kostar för mycket helt enkelt.

Edit: Ipad Air ska det stå.

Senast redigerat 2018-11-01 08:21

11 495kr för en 11" iPad Pro med 256GB minne, Så cirka 12000 inklusive fodral. Seriöst Apple, nu får ni lugna ner er. Hade verkligen velat uppgradera från min iPad Air 2, men kan inte motivera priset. Känns som det får bli till att behålla min Air 2 ett tag till. Ytterst tråkigt måste jag säga.

Ursprungligen av dfox:

Även om de nya paddorna känns läckra så blir det inget köp förrän Apple kan presentera en så basal grej som stöd för flera användare. Borde vara en självklarhet för att ens få kalla den för dator.

Inte för att jag behöver detta, så håller jag faktiskt med dig. Borde inte vara så svårt. Ihop med familjedelning vore det väl toppen om alla i hushållet kunde ha egen inloggning med sina egna appar, tex barnen har appar för deras ålder och det dom har "gemensamt" i tex spel blir inte den enas resultat sabbat av den andra.

Ursprungligen av MrQuattro:

11 495kr för en 11" iPad Pro med 256GB minne, Så cirka 12000 inklusive fodral. Seriöst Apple, nu får ni lugna ner er. Hade verkligen velat uppgradera från min iPad Air 2, men kan inte motivera priset. Känns som det får bli till att behålla min Air 2 ett tag till. Ytterst tråkigt måste jag säga.

Tja, Air 2 är ingen Pro så en del av skillnaden förklaras väl av det, samt att den nu är bättre och snabbare på alla sätt och att kronan är väldigt låg mot dollarn.. (2014 var 1kr ca 6,5 dollar nu är det 9,15, en avsevärd skillnad när man kommer upp i summor som $1000 eller mer).

Ursprungligen av CekariYH:

Tja, Air 2 är ingen Pro så en del av skillnaden förklaras väl av det, samt att den nu är bättre och snabbare på alla sätt och att kronan är väldigt låg mot dollarn.. (2014 var 1kr ca 6,5 dollar nu är det 9,15, en avsevärd skillnad när man kommer upp i summor som $1000 eller mer).

Ökningen i växelkursen ligger kring 40% - det är dessvärre inte att försumma

Då är frågan, löpa in i experimentet å överge Mac OS i stort, köra snabb iOS på iPad Pro med 12.9” eller dra en ny växel å uppgradera Mac? Är för övrigt långtidspappaledig, så ekonomin är inte på topp! Era idéer? Kan berätta att den ska i huvudsak funka för filmtittande, bildredigering å om det behövs filmklippning. Ah.. inte lätt.

Edit: någon som vet ifall grafiken är snabbare på iPad Pro än senaste MacBook Air?

Ursprungligen av D_Odell:

Då är frågan, löpa in i experimentet å överge Mac OS i stort, köra snabb iOS på iPad Pro med 12.9” eller dra en ny växel å uppgradera Mac? Är för övrigt långtidspappaledig, så ekonomin är inte på topp! Era idéer? Kan berätta att den ska i huvudsak funka för filmtittande, bildredigering å om det behövs filmklippning. Ah.. inte lätt.

Edit: någon som vet ifall grafiken är snabbare på iPad Pro än senaste MacBook Air?

Nej, inte lätt... Jag funderar (velar) kring 11 vs 12.9 Ipad...

Journalistik? Konsumentupplysning? Eller reklam?

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Journalistik? Konsumentupplysning? Eller reklam?

Utveckla gärna vad du menar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-10-31 14:10
Ursprungligen av BlackSmp:

Nej, inte lätt... Jag funderar (velar) kring 11 vs 12.9 Ipad...

Jag velade mellan 11 och 12,9. Blev svårt val eftersom den lille gick från 10.5 till 11. Men beslutade mig för 12,9. Den ska ändå ersätta min 13 MBP.
Så la en beställning idag, med tangentbordsfodral och penna :). (Även om jag spydde galla över priset i en annan tråd)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-10-31 14:29
Ursprungligen av Mackan1984:

Vart lite förvånad att det blev två uppdateringar av iPad pro på tre år.

Speciellt då iPad Mini inte har uppdaterats på 589 dagar...

Ursprungligen av jakobnilsson:

Utveckla gärna vad du menar.

Kanske Johan syftar på att rapporteringen kring nya Apple-produkter tenderar att bli väldigt mycket en ekokammare av keynoten. En mer journalistisk approach kanske hade varit att kritiskt reflektera, såsom den uppenbara spaningen att den nya Apple Pencil inte är kompatibel med äldre versioner av iPad Pro. Så har man fjolårets 10,5” (som fortfarande säljs) så är det endast 2015 års Apple Pencil som fungerar. Det var en besvikelse för mig varje fall.

Ursprungligen av gulundin:

Kanske Johan syftar på att rapporteringen kring nya Apple-produkter tenderar att bli väldigt mycket en ekokammare av keynoten. En mer journalistisk approach kanske hade varit att kritiskt reflektera, såsom den uppenbara spaningen att den nya Apple Pencil inte är kompatibel med äldre versioner av iPad Pro. Så har man fjolårets 10,5” (som fortfarande säljs) så är det endast 2015 års Apple Pencil som fungerar. Det var en besvikelse för mig varje fall.

Det är kanske inte så konstigt att Pencil V2 inte fungerar med gamla Pro. Hur ska du ladda den?

Jag vet inte om det finns mer som gör att de inte stödjer den över generationerna men det är inte omöjligt eftersom V1 inte fungerar ihop med nya Ipad.

Ursprungligen av gulundin:

Kanske Johan syftar på att rapporteringen kring nya Apple-produkter tenderar att bli väldigt mycket en ekokammare av keynoten. En mer journalistisk approach kanske hade varit att kritiskt reflektera, såsom den uppenbara spaningen att den nya Apple Pencil inte är kompatibel med äldre versioner av iPad Pro. Så har man fjolårets 10,5” (som fortfarande säljs) så är det endast 2015 års Apple Pencil som fungerar. Det var en besvikelse för mig varje fall.

Tja, som jag ser det så är första nyheten just en rapport om presentationen. Det djuplodande kommer senare när de fått prova produkterna mer ingående. Inget konstigt med det - så kör Gruber et al också.

Ursprungligen av BlackSmp:

Tja, som jag ser det så är första nyheten just en rapport om presentationen. Det djuplodande kommer senare när de fått prova produkterna mer ingående. Inget konstigt med det - så kör Gruber et al också.

Ungefär så jag ser det också. Och det mer djuplodande körde vi igång med direkt.

Ursprungligen av BlackSmp:

Det är kanske inte så konstigt att Pencil V2 inte fungerar med gamla Pro. Hur ska du ladda den?

Apple väljer ju själva i sin produktutveckling vilka funktioner som pennan ska erbjuda och har då uppenbarligen valt bort möjligheten att ladda på andra sätt än genom iPaden. Hade man prioriterat det högre så hade man kunnat erbjuda en möjlighet att ladda den på annat sätt.

Senast redigerat 2018-10-31 15:39
Ursprungligen av gulundin:

Apple väljer ju själva i sin produktutveckling vilka funktioner som pennan ska erbjuda och har då uppenbarligen valt bort möjligheten att ladda på andra sätt än genom iPaden. Hade man prioriterat det högre så hade man kunnat erbjuda en möjlighet att ladda den på annat sätt.

Funderade som hastigast på om den kommer gå att ladda med airpower (om den nånsin kommer). Annars har du ju helt rätt, Apple tenderar att välja att bryta med gammal kompatibilitet till förmån för nya, smidigare lösningar.

Senast redigerat 2018-10-31 15:39
  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-10-31 15:20
Ursprungligen av jakobnilsson:

Funderade som hastigast på om den kommer gå att ladda med airpower (om den nånsin kommer). Annars har du ju helt rätt, Apple tenderar att välja att bryta med gammal kompatibilitet till förmån för nya, smidigare lösningar.

Tänkte samma sak fast inte nödvändigtvis AirPower utan valfri Qi-laddare.

Senast redigerat 2018-10-31 15:40

Hittar ingenstans om minnesmängd, nån som vet?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-10-31 15:53
Ursprungligen av D_Odell:

Hittar ingenstans om minnesmängd, nån som vet?

Enligt uppgift ska samtliga modeller utom den med 1 tb lagring vara utrustade med 4 GB primärminne. Den med 1 tb får 6 GB primärminne.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-10-31 16:02
Ursprungligen av BlackSmp:

Nej, inte lätt... Jag funderar (velar) kring 11 vs 12.9 Ipad...

Har samma tanke om jag skulle slå till - valet och kvalet . När man ändå lägger ut dom stålarna så skulle jag nog välja 12.9 om man nu planerar att köra den lite stationärt med keyboard mm.. skönt med den extra ytan. Man kan också spana in premier leauge matcherna , trav arkivet mm lite movies..... i lite större format det uppskattar jag.
Man får väl gå och känna på den i butik när dom dyker upp, men ingen av dom är väl supersmidiga, oavsett 11 eller 13 tums.. känner jag spontant..

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-10-31 16:56

Så snygg design (påminner om min gamla iPhone 5 som dottern använder). Gillar!

Dessutom kanon med pennan som fästs på sidan (som på alla mina Surface), och extra grymt att den laddas samtidigt! Snyggt jobbat.

Klockrent också med USB-C. Nu kan jag använda samma laddare jag fick med min 15" MBP till att ladda både min Surface Go, min HP-mobil, min Switch och kommande iPad Pro!

Vill verkligen ha... fin julklapp!

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-10-31 17:17
Ursprungligen av CekariYH:

Inte för att jag behöver detta, så håller jag faktiskt med dig. Borde inte vara så svårt. Ihop med familjedelning vore det väl toppen om alla i hushållet kunde ha egen inloggning med sina egna appar, tex barnen har appar för deras ålder och det dom har "gemensamt" i tex spel blir inte den enas resultat sabbat av den andra.

Håller med. En klar fördel för våra Surface Pro och Go i familjen (och nackdel med våra iPads, när vi lånar mellan varandra).

Ursprungligen av ekloev:

Enligt uppgift ska samtliga modeller utom den med 1 tb lagring vara utrustade med 4 GB primärminne. Den med 1 tb får 6 GB primärminne.

Okaj! Men vad har lagring med minne å göra?

Ursprungligen av gulundin:

Apple väljer ju själva i sin produktutveckling vilka funktioner som pennan ska erbjuda och har då uppenbarligen valt bort möjligheten att ladda på andra sätt än genom iPaden. Hade man prioriterat det högre så hade man kunnat erbjuda en möjlighet att ladda den på annat sätt.

Helt rätt prioritering.

Ursprungligen av Redaktionen:

Som väntat presenterade Apple idag de nya Ipad Pro-modellerna, där tunna ramar, ingen hemknapp och Face ID-tekniken står i rampljuset.

Läs hela artikeln här

Blir en iPad Pro 11 64gb space grey wifi modellen

Gillar designen då apple gjort kanterna efter iphone 5 diamant skurna kanter, sen iphone 7 baksida fast snyggare antenn linje "en båge" passar bättre än de fula på iphone 6, 6s och 7. Sen framsidan som Iphone X fast utan notch. Sen all gesture från X på köpet. Blir en 10p i min bok. Snyggaste ipad någonsin iaf tills oled kommer om något år

Ursprungligen av D_Odell:

Då är frågan, löpa in i experimentet å överge Mac OS i stort, köra snabb iOS på iPad Pro med 12.9” eller dra en ny växel å uppgradera Mac? Är för övrigt långtidspappaledig, så ekonomin är inte på topp! Era idéer? Kan berätta att den ska i huvudsak funka för filmtittande, bildredigering å om det behövs filmklippning. Ah.. inte lätt.

Edit: någon som vet ifall grafiken är snabbare på iPad Pro än senaste MacBook Air?

Sa de inte att nya ipaden är sjukt mycket snabbare och bättre än 92% av dagens laptops. Om det stämmer så är de sjukt snabba och kommer hålla i 10år framåt iaf för mig som fortfarande kör på ipad 4 men ska beställa den nya 11 versionen senare iår

Ursprungligen av Krylovrum:

Nästan 10 000 kronor för den billigaste Ipad Pro? Jag gillar plattan. Det gör jag verkligen. Men mitt sunda förnuft säger stop.

Sedan kan man diskutera kronans kurs eller Apples prissättning. Oavsett orsak så kan jag inte motivera att lägga så mycket pengar på en uppgradering av min nuvarande Ipad (gen 2) som också har tangentbord. Sitter lugnt i båten tills bättre tider kommer

PS
Om någon undrar: Nej, jag skulle troligtvis inte ens köpa den även om jag var utan min nuvarande Ipad. Kostar för mycket helt enkelt.

Fungerar en ipad 2 fortfarande nu 2018/19 för den måste ju lagga i sönder helt med ios9. Min iphone 5 i byrålådan fungerar fortfarande rätt bra med ios 10 men då är den nästan 2år nyare än ipad 2an. Har en ipad 4 och den fungerar fortfarande snabbt men vill ha all ny teknik då alla gamla produkter är skit med andra ord efter man använt en X telefon i 1år nu. Gillar heller inte priserna apple tar, sjukt överprisade men måste uppdatera min 4a då den är 6år gammal och med nya 11 tum så lär den hålla i minst 10år tanke på vad finns innan för väggarna. Ett monster med andra ord

Bevaka tråden