Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iOS Skärmtid - grå stapel i diagram

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-11-04 09:30

Hej!
Någon som vet vad den grå staplen i diagrammet representerar ?

T ex i fredags hade jag väldigt mycket grått, men vad är det?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-11-04 09:37

Enda jag kan tänka mig i fredags var när jag tränade och skärmen låg igång med tidtagaren.
Att grå isf är ”skärm igång”. Men då är det konstigt att klockan inte visas med samma mängd som grå (eller nära iaf)

Kan det vara telefonsamtalstid?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-11-04 11:14

Nedanför bilden med staplarna du visar har du en lista med mest använda appar/webplatser. Klicka istället på "Visa kategorier" så får du kanske ledtråd vilken kategori det gråa ska visa.

Senast redigerat 2018-11-04 11:39
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-11-04 15:49
Ursprungligen av IngoX:

Nedanför bilden med staplarna du visar har du en lista med mest använda appar/webplatser. Klicka istället på "Visa kategorier" så får du kanske ledtråd vilken kategori det gråa ska visa.

Tyvärr inte. Grafen skriver redan ut per kategori :/

Det verkar vara antalet "väckningar/pickups" av skärmen som är det grå fältet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-11-04 17:01
Ursprungligen av kladda:

Tyvärr inte. Grafen skriver redan ut per kategori :/

Grafen med staplar ja, men jag menar listan med "Mest använda" som finns under stapeldiagrammet. Där kan du klicka på Visa kategorier (istället för att enstaka appar/webplatser visas)

Jag har samma färger på de tre mest använda kategorierna som du, men tiden har fördelats på andra kategorier, så färgerna betyder annat för mig:
1) Mörkblått = Annat
2) Ljusblått = Underhållning
3) Orange = Produktivitet

Det som är grått i stapeln antar jag är alla övriga kategorier. När jag tittar vidare i min lista på mest använda:
4) Läsning och referens
5) Hälsa och motion
6) Sociala nätverk
7) Kreativitet
8) Utbildning

Så min slutsats är att det grå i stapeldiagrammet visar sammanlagda skärmtiden för kategorierna som kommer på plats 4 och neråt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-11-04 17:23

Ha, ha, vilken kategori olika appar och webplatser rapporteras som är lite godtyckligt. När jag granskade skärmtiden för bara detta dygnet blev jag lite förvånad att se att jag hade en jättehög stapel för "Produktivitet" mellan kl 00-01. Va? En lördagnatt, produktiv?

Det var alltså igår kväll före jag gick och la mig. Eller rättare sagt, jag låg ju i sängen men slötittade på en film, kände mig inte särskilt produktiv... Appen som rapporteras ha använts var webläsaren Dolphin. Av någon anledning räknar iOS den som produktiv, och det är en gammal app som inte uppdateras längre, så den klarar nog inte av att rapportera kategorier utifrån faktiskt webinnehåll, vilket Safari i de flesta fall gör.

Vad kommer då så hög andel av kategorin "Annat" från idag? Jo, det är surfning via Safari, framför allt på sajten 99.se!

Tydligen det en svårbestämd aktivitet att kategorisera. Jag tror iOS tänkte så här:
Är surf på 99.se Underhållning eller är det Utbildning? Hade den där IngoX jobbat i 99-redaktionen kunde det ju räknas som Produktivitet men det kan definitivt inte räknas som Hälsa och motion. Äh, vi sätter det som Annat!

Ursprungligen av IngoX:

Grafen med staplar ja, men jag menar listan med "Mest använda" som finns under stapeldiagrammet. Där kan du klicka på Visa kategorier (istället för att enstaka appar/webplatser visas)

Jag har samma färger på de tre mest använda kategorierna som du, men tiden har fördelats på andra kategorier, så färgerna betyder annat för mig:
1) Mörkblått = Annat
2) Ljusblått = Underhållning
3) Orange = Produktivitet

Det som är grått i stapeln antar jag är alla övriga kategorier. När jag tittar vidare i min lista på mest använda:
4) Läsning och referens
5) Hälsa och motion
6) Sociala nätverk
7) Kreativitet
8) Utbildning

Så min slutsats är att det grå i stapeldiagrammet visar sammanlagda skärmtiden för kategorierna som kommer på plats 4 och neråt.

Jag har haft min telefon liggande hela lördagen utan att använda den och bara tittat till den och varit inne på inställningar och då visar den endast grått. Vidare såg jag på någon sida att det skulle vara antalet väckningar av skärmen vilket verkar att stämma.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-11-04 18:13
Ursprungligen av RolexJocke:

Jag har haft min telefon liggande hela lördagen utan att använda den och bara tittat till den och varit inne på inställningar och då visar den endast grått. Vidare såg jag på någon sida att det skulle vara antalet väckningar av skärmen vilket verkar att stämma.

http://www.watchwallpapers.com/dia.jpg

Mmm, jag förstår hur du tänker. Och skulle kunna hålla med om jag t.ex tittar på bara idag, mellan kl 00-01, då jag tittade på film som jag berättade om i inlägg #8. Då hade jag bara en väckning, skulle ju kunna stämma.

Men så tittar jag på vad jag gjorde kl 13-14 idag. Där är det Annat och Produktivitet och så den där grå stapeln vi undrar om.

Men där har jag inte väckt telefonen en enda gång! Min slutsats: grått i stapeln betyder inte antal väckningar.

Antar fortfarande att grått betyder övriga kategorier förutom de tre vanligaste under tidsperioden. Vilket inte är det samma som "Annat" som är en kategori i sig.

Och nu ska jag sluta göra Annat och vara Produktiv. I realiteten betyder det för mig lätt bakfylla och allmänt slappa-söndag. Nu får nå´t bli gjort i verkligheten. Imorgon är det måndag

Staplarna kanske inte är helt optimala än och svaren vi söker kommer nog efterhand.

1
Bevaka tråden