Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ditt senaste inköp (med bilder)

Tråden skapades och har fått 1547 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Mackan1984:

Ett långt men intressant klipp, nu älskar ju Morrison Apple så han är ju lite färgad kanske men det går ju inte tala emot det som visas.
Redigering av ett 4K-klipp.
Som han säger i klippet så känner vi alla igen när macbookens fläktar ställer sig på högvarv och förstör den tysta illusionen, menas iPaden inte ens visar att den svettas.

Lyckas inte uppfatta vilken app han redigerar i?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-11-20 11:42
Ursprungligen av CekariYH:

Lyckas inte uppfatta vilken app han redigerar i?

LumaFusion, $20 i App Store.

Ursprungligen av Vassius:

LumaFusion, $20 i App Store.

Tackar, 200 spänn låter ju låter ju billigt så får väl testa den...

Ursprungligen av CekariYH:

Mer av en beställning än ett senaste köp: https://igg.me/at/ULTRON/emal/10552507
Hoppas den når över målet bara.

Blev ca 1 månad försenad men nu är den här…
Fick min ULTRON: Most Powerful Wireless Graphene Powerbank
•20,000mAh Graphene Battery •QI Wireless Charger •Gets fully charged within 85 mins •Lifecycle 2000 igår.

Laddar sig själv från tom till full på ca 1,5h vilket är jädrigt snabbt. Laddare ingick men glömde ta med den på bilderna nedan.
Klarar ca 2000 uppladdningar medans vanliga klarar 4-600.
Har provat allt utom alla ladda min MBPr 15”, den behöver 85W men laddaren klarar max 65W så laddar nog inte fullt men kanske en 75-80% klarar man sig ju ett tag på. Håller just på att ”ladda ur” Macen så jag kan testa, så återkommer.

Ultron Battery Bank IMG_0034 by Lars Hernborg, on Flickr

Ultron Battery Bank IMG_0035 by Lars Hernborg, on Flickr

Ultron Battery Bank IMG_0036 by Lars Hernborg, on Flickr

Ultron Battery Bank IMG_0039 by Lars Hernborg, on Flickr

Det blir rätt med rött...

Bara att vänta in ett product red fodral till 11":aren också

Senast redigerat 2018-11-22 06:12
  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-11-22 12:45

Det blev ett köp av en Plexgear-hubb till min Ipad Pro 11", eftersom jag har hört att 99:s testpilot rekommenderar den Ska användas för att koppla upp till skärmen på jobbet, ansluta minneskort och kanske använda Ethernet-porten på jobbresor där hotell-wifi är skakigt som bäst.

Senast redigerat 2018-11-26 07:27
  • Medlem
  • 2018-11-24 00:42

En blå iPhone XR. Jag uppgraderade från en 7 Plus, så skillnaderna var inte enorma. Men jag gillar Face ID, True Tone, och kameran som man kan ändra bländare på i efterhand.
Jag struntar i bilden, känns som att alla vet hur den ser ut.

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2018-11-24 17:33
Ursprungligen av ekloev:

Det blev ett köp av en Pleagear-hubb till min Ipad Pro 11", eftersom jag har hört att 99:s testpilot rekommenderar den Ska användas för att koppla upp till skärmen på jobbet, ansluta minneskort och kanske använda Ethernet-porten på jobbresor där hotell-wifi är skakigt som bäst.

Du får gärna meddela hur den fungerade med iPad också!

  • Medlem
  • 2018-11-25 11:04

Samsung T5 1TB extern SSD med USB-C.
Minins interna disk på 256GB räcker inte långt när man ska redigera bilder. Och det kommer att gå snabbare att arbeta mot denna jämfört med NASen.

https://www.cyberphoto.se/foto-video/lagring-...

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-11-25 12:00
Ursprungligen av Dalle:

Samsung T5 1TB extern SSD med USB-C.
Minins interna disk på 256GB räcker inte långt när man ska redigera bilder. Och det kommer att gå snabbare att arbeta mot denna jämfört med NASen.

https://www.cyberphoto.se/foto-video/lagring-...

En kollega köpte en sådan och den var förvånansvärt liten och nätt i verkliga livet. Och ruskigt snabb också ?

Ursprungligen av JohannesKBA:

Du får gärna meddela hur den fungerade med iPad också!

Den funkar bra. Har din gamla testpilot-Plexgear till min dator oftast, men testat med paddan också. Eller ja, jag har testat ethernet och att ladda över bilder från minneskort. Det jag har kvar att testa är att stoppa in flera grejer samtidigt i hubben och se vad som händer då. Jobbar på en guide!

Passade på att fynda lite Philips Hue grejer nu under Black Friday. Min första kontakt med smarthome prylar, förvånandsvärt trevlig upplevelse att kunna styra belysningen med Siri faktiskt! Nu är ju frågan om man skall investera i en Google Home Mini o sätta upp i varje rum för att kunna ha röststyrning överallt. Men osäker på hur pass bra det fungerar i mitt appleifierade hem...

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2018-11-26 09:24
Ursprungligen av ekloev:

Har suttit och skrivit på artiklar, redigerat bilder och igår fick jag pennan också. Artikeln kommer dyka upp nästa vecka, men jag kan redan nu säga att det blir en mycket positiv slutsats! PS: börjar bli orimligt många testtelefoner på skrivbordet nu.

Hur upplever du tangentbordet? Känns inte helt komfortabelt att ha tangenterna mot skärmen, och att ha tangenterna mot handen om man bara använder skärmen. Hur upplever du det? Står i valet att beställa ett till min 12’. Känner att jag behöver någon form av skydd men även tangentbord.

Jag slog till på några spel Assassin's creed odyssey, Far cry 5, Far cry primal, The crew 2.
Ångrar dock nu i efterhand att jag köpte The crew 2 och inte Forza 4 horizon istället.

Cyber monday-tips: Xperia XZ3 för 5290 kronor och då ingår en Google mini-smarthögtalare. Länk.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2018-11-26 10:55

Sent igår kväll tog jag mig i kragen och kollade igenom butiker efter rea på sånt jag ändå tänkt köpa, så nu har jag två st Schwalbe Ice Spiker Pro Evo 27,5x2.25 på väg till mig.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-11-26 10:57
Ursprungligen av Zeugma:

Cyber monday-tips: Xperia XZ3 för 5290 kronor och då ingår en Google mini-smarthögtalare. Länk.

? Riktigt vettigt erbjudande det där! Bra telefon och bra smart högtalare rabatterad dessutom.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-11-26 14:52
Ursprungligen av Choke55:

Hur upplever du tangentbordet? Känns inte helt komfortabelt att ha tangenterna mot skärmen, och att ha tangenterna mot handen om man bara använder skärmen. Hur upplever du det? Står i valet att beställa ett till min 12’. Känner att jag behöver någon form av skydd men även tangentbord.

Jag upplever tangentbordet som förvånansvärt komfortabelt att skriva på. Innan jag lade beställningen hade jag förväntat mig att jag skulle störa mig på det lilla tangentbordet men att jag skulle vänja mig efter en tid, men det tog max en timme innan jag var uppe och skrev på nivå med vad jag gör med min bärbara dator. Vissa dagar kan jag till och med skriva lika snabbt eller snabbare med färre fel än på min bärbara dator.

Hur menar du med tangenterna mot skärmen? Att ha tangenterna på baksidan när jag bara använder den som vanlig platta är inte helt optimalt, där funderar jag på att skaffa ett vanligt skal att använda till vardags när jag inte behöver författa några textmängder. När jag använder den på jobbet är det väl kanske inte optimalt att känna tangenterna på baksidan, men jag använder den så sällan som vanlig platta under en arbetsdag att det inte är ett stort irritationsmoment. Om du tror att du kommer vilja använda den som vanlig platta lika ofta eller oftare än produktionsdator skulle jag nog rekommendera att du köper ett vanligt skydd som du kan byta ut mot tangentbordet när du väl behöver det.

Black Friday/Cyber Monday;
Ett år PS+: 460 isf 575
Samsung HW-M560 soundbar(3888kr)
En vit linocell usb-hub: 299 isf 399

Star Nutrition proteinbars: 12st för 130 spänn(halva priset)

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-11-26 19:22
Ursprungligen av MrQuattro:

Passade på att fynda lite Philips Hue grejer nu under Black Friday. Min första kontakt med smarthome prylar, förvånandsvärt trevlig upplevelse att kunna styra belysningen med Siri faktiskt! Nu är ju frågan om man skall investera i en Google Home Mini o sätta upp i varje rum för att kunna ha röststyrning överallt. Men osäker på hur pass bra det fungerar i mitt appleifierade hem...

Jag med, tyvärr valde jag DHL för frakten så de kommer först imorgon. Passade på att shoppa ett gäng trådfri idag med och om allt lirar blir det nog ytterligare två hue lampor (som jag tyvärr inte hittade något erbjudande på).

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-11-27 00:09

Köpt två Google Home mini för att testa i väntan på en svensk release av HomePod ?

  • Medlem
  • 2018-11-27 00:53
Ursprungligen av Cribe:

Köpt två Google Home mini för att testa i väntan på en svensk release av HomePod ?

Om gråimport duger så finns det HomePods hos Kjell.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2018-11-27 09:07
Ursprungligen av ekloev:

Jag upplever tangentbordet som förvånansvärt komfortabelt att skriva på. Innan jag lade beställningen hade jag förväntat mig att jag skulle störa mig på det lilla tangentbordet men att jag skulle vänja mig efter en tid, men det tog max en timme innan jag var uppe och skrev på nivå med vad jag gör med min bärbara dator. Vissa dagar kan jag till och med skriva lika snabbt eller snabbare med färre fel än på min bärbara dator.

Hur menar du med tangenterna mot skärmen? Att ha tangenterna på baksidan när jag bara använder den som vanlig platta är inte helt optimalt, där funderar jag på att skaffa ett vanligt skal att använda till vardags när jag inte behöver författa några textmängder. När jag använder den på jobbet är det väl kanske inte optimalt att känna tangenterna på baksidan, men jag använder den så sällan som vanlig platta under en arbetsdag att det inte är ett stort irritationsmoment. Om du tror att du kommer vilja använda den som vanlig platta lika ofta eller oftare än produktionsdator skulle jag nog rekommendera att du köper ett vanligt skydd som du kan byta ut mot tangentbordet när du väl behöver det.

Tack för svaret och att du delar med dig.
Vad jag menar med tangenter mot skärmen - när du viker ihop tangentbordet så hamnar väl tangenterna direkt mot skärmen? På förra modellen blir det mjuka filtsidan som vilar mot skärmen.
Ska ta och gå till Digital Inn och kika på tangentbordet. Använder Ipad både som redigering av bilder och då behövs inget tangentbord men jag skriver en del också. Är man hemma eller på jobbet så är är vanligt blå-tands skrivbord ett alternativ men då måste det till en ställning eller ansluta till egen skärm. Tycker det ska bli spännande att hitta en optimal kombination för mitt behov.
Det lär nog dyka upp hel del nya skydd och tangentbord till Ipad Pro.

Ursprungligen av Json_81:

Jag med, tyvärr valde jag DHL för frakten så de kommer först imorgon. Passade på att shoppa ett gäng trådfri idag med och om allt lirar blir det nog ytterligare två hue lampor (som jag tyvärr inte hittade något erbjudande på).

Kan tipsa om att CDON fortfarande har kampanj på vissa Hue lampor om du känner att du behöver komplettera. Själv klickade jag hem två stycken Philips Hue Dimmerströmbrytare att sätta på väggen
Se här

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-11-27 09:28
Ursprungligen av Choke55:

Tack för svaret och att du delar med dig.
Vad jag menar med tangenter mot skärmen - när du viker ihop tangentbordet så hamnar väl tangenterna direkt mot skärmen? På förra modellen blir det mjuka filtsidan som vilar mot skärmen.
Ska ta och gå till Digital Inn och kika på tangentbordet. Använder Ipad både som redigering av bilder och då behövs inget tangentbord men jag skriver en del också. Är man hemma eller på jobbet så är är vanligt blå-tands skrivbord ett alternativ men då måste det till en ställning eller ansluta till egen skärm. Tycker det ska bli spännande att hitta en optimal kombination för mitt behov.
Det lär nog dyka upp hel del nya skydd och tangentbord till Ipad Pro.

Ah ja du menar så, jo precis, tangenterna hamnar mot skärmen på den här modellen. Hittills har jag inte upptäckt några problem med det, locket hålls på plats med magneter och det verkar inte som att tangenterna skulle skava mot skärmen direkt. Något som kanske blir ett mindre "problem" med tid är väl att fett från fingrarna som fastnar på tangenterna lämnar fettfläckar på skärmen, och tvingar en att skrubba av skärmen med en trasa lite då och då.

Det är väl inte helt osannolikt att det kan bli så, men för mig personligen skulle det inte vara ett jättestort problem. Det enda jag kommer störa mig lite på är att behöva växla mellan tangentbordstillbehöret och ett vanligt fodral, men de här fodralen är inte särskilt bökiga att plocka bort så det är inget större bekymmer på det stora hela. Och ja, det kommer definitivt dyka upp fler alternativ för skydd och tangentbord, säkert några som anspelar på att nya Ipad Pro profileras som arbetsdator. Ska bli intressant att se vad de hittar på!

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2018-11-27 09:33

På MacBook (Pro?) lämnade ju tangenterna permanenta märken på skärmen efter ett tag. Kanske känsligare glas på dem, jag vet inte.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-11-27 09:38
Ursprungligen av jonasn:

På MacBook (Pro?) lämnade ju tangenterna permanenta märken på skärmen efter ett tag. Kanske känsligare glas på dem, jag vet inte.

Jasså, någon speciell årgång som varit känslig eller? Min MBP 13" från 2014 har inga sådana problem, men med några månaders mellanrum kan jag behöva torka av skärmen från fettfläckar. Den MBP 15" jag hade dessförinnan hade jag inte heller några sådana problem med, och jag hoppas på att det här Ipad Pro-tangentbordet inte heller ska lida av sådant. Svårt att sia om så här tidigt, men baserat min historik med tangentbord och skärmar är jag ganska lugn.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2018-11-27 10:12
Ursprungligen av ekloev:

Jasså, någon speciell årgång som varit känslig eller? Min MBP 13" från 2014 har inga sådana problem, men med några månaders mellanrum kan jag behöva torka av skärmen från fettfläckar. Den MBP 15" jag hade dessförinnan hade jag inte heller några sådana problem med, och jag hoppas på att det här Ipad Pro-tangentbordet inte heller ska lida av sådant. Svårt att sia om så här tidigt, men baserat min historik med tangentbord och skärmar är jag ganska lugn.

Jag minns inte exakt men jag har kört Mac Mini sedan 2012 så jag antar att det var innan dess. Drabbades inte själv men minns att det var lite liv om det.

Snabb sökning på macrumors forum:
https://forums.macrumors.com/threads/macbook-...

Ursprungligen av jonasn:

Jag minns inte exakt men jag har kört Mac Mini sedan 2012 så jag antar att det var innan dess. Drabbades inte själv men minns att det var lite liv om det.

Snabb sökning på macrumors forum:
https://forums.macrumors.com/threads/macbook-...

Kan nog vara stor skillnad på de hårda tangenterna som finns på mbp å de gummiskydd som sitter runt iPad varianten?

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-11-27 11:35

https://xboxdesignlab.xbox.com/sv-SE/customiz...

Bevaka tråden