Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Någon med comhem?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Så tjejen bor i ett comhem-hus.
Får in ca 15 kanaler analogt, med gräslig bild.
Jag köper en modul, toppen-bild på alla gratis kanaler (1,2,4,6 osv).
Men nu hittar inte tvn alla de analoga längre?
Den hittar bara ca 5 analoga och två av dom sprakar ljud eller är helt tyst.

Lust att göra en Sverker och skrika ”Ska det vara så här?!” Och trycka ner de ansvariga i en soptunna!
Om de så är ledningen på comhem, philips (tvn) eller hyresvärden.

Någon som har erfarenhet?
Behöver jag dra ur modulen för att de analoga av nån outgrundlig förklaring ska kunna komma tillbaka...?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-11-20 16:57
Ursprungligen av Mackan1984:

Så tjejen bor i ett comhem-hus.
Får in ca 15 kanaler analogt, med gräslig bild.
Jag köper en modul, toppen-bild på alla gratis kanaler (1,2,4,6 osv).
Men nu hittar inte tvn alla de analoga längre?
Den hittar bara ca 5 analoga och två av dom sprakar ljud eller är helt tyst.

Lust att göra en Sverker och skrika ”Ska det vara så här?!” Och trycka ner de ansvariga i en soptunna!
Om de så är ledningen på comhem, philips (tvn) eller hyresvärden.

Någon som har erfarenhet?
Behöver jag dra ur modulen för att de analoga av nån outgrundlig förklaring ska kunna komma tillbaka...?

Bor också i ett Comhem-hus, men är inte mycket till hjälp här. Har inte haft antennkabeln inkopplad på två år, men när jag fortfarande hade det vill jag minnas att jag också hade lite bekymmer med de analoga kanalerna efter bytet till ny tv med tv-moduler istället för den inbyggda mottagaren jag hade i den gamla tv:n. Men nu är det så länge sedan och jag löste aldrig problemet utan slutade titta på linjär-tv istället så jag är inte mycket till hjälp. Förhoppningsvis har någon annan här inne erfarenhet av hur problemet kan lösas.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2018-11-20 17:10

Comhem

Ursprungligen av ekloev:

Bor också i ett Comhem-hus, men är inte mycket till hjälp här. Har inte haft antennkabeln inkopplad på två år, men när jag fortfarande hade det vill jag minnas att jag också hade lite bekymmer med de analoga kanalerna efter bytet till ny tv med tv-moduler istället för den inbyggda mottagaren jag hade i den gamla tv:n. Men nu är det så länge sedan och jag löste aldrig problemet utan slutade titta på linjär-tv istället så jag är inte mycket till hjälp. Förhoppningsvis har någon annan här inne erfarenhet av hur problemet kan lösas.

Jag bor också i en Comhemfastighet där jag har basutbudet och ett betalpaket där 8 kanaler ingår. Jag har för mig att Comhem slutade med Analoga kanaler för flera år sedan och därför fick vi hem en box som kör digitala kanalerna och det fungerar perfekt. Mejla supportern på [email protected] så får du hjälp, men uppge tjejens kundnummer så går det fortare.

Ursprungligen av ekloev:

Bor också i ett Comhem-hus, men är inte mycket till hjälp här. Har inte haft antennkabeln inkopplad på två år, men när jag fortfarande hade det vill jag minnas att jag också hade lite bekymmer med de analoga kanalerna efter bytet till ny tv med tv-moduler istället för den inbyggda mottagaren jag hade i den gamla tv:n. Men nu är det så länge sedan och jag löste aldrig problemet utan slutade titta på linjär-tv istället så jag är inte mycket till hjälp. Förhoppningsvis har någon annan här inne erfarenhet av hur problemet kan lösas.

Allt borde ha en app känner jag, det är en smart-tv så en app med alla kanaler som hon har rätt till så skulle allt vara prima.
När allt blir för tekniskt blir det bara fel, som i detta fallet.
Man köper något för att förbättra och det lite sämre helt plötsligt försvinner utan någon som helst förklaring, det känns som windows för mig ?
Jag ser inte vad som skulle kunna vara felet...
Men tack iaf, jag tittar inte heller på linjär tv så.

Ursprungligen av Mackan1984:

Allt borde ha en app känner jag, det är en smart-tv så en app med alla kanaler som hon har rätt till så skulle allt vara prima.
När allt blir för tekniskt blir det bara fel, som i detta fallet.
Man köper något för att förbättra och det lite sämre helt plötsligt försvinner utan någon som helst förklaring, det känns som windows för mig ?
Jag ser inte vad som skulle kunna vara felet...
Men tack iaf, jag tittar inte heller på linjär tv så.

Bestämmer du dig för att använda gammel-tv från stenåldern (läs: analog tv), så kan du inte förvänta dig annat enligt mig.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Bestämmer du dig för att använda gammel-tv från stenåldern (läs: analog tv), så kan du inte förvänta dig annat enligt mig.

Hur får vi tjejens gammel-tv "abbonemang" (som ingår i hyran) att flytta sig till det digitala då?
Finns fortfarande ingen anledning varför det digitala ska på nåt vis förstöra det analoga i tvn...

Förr i tiden när jag använde antennuttaget (från Comhem, 3 hål i väggen eller vad det heter) så var jag tvungen att växla mellan digitala kanaler och analoga kanaler på TVn. Kunde inte se alla kanaler samtidigt utan att göra detta skifte till "den andra källan".

Nuförtiden är det kabellöst, efter routern i hemmet ialllafall.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2018-11-20 18:08
Ursprungligen av keptang:

Förr i tiden när jag använde antennuttaget (från Comhem, 3 hål i väggen eller vad det heter) så var jag tvungen att växla mellan digitala kanaler och analoga kanaler på TVn. Kunde inte se alla kanaler samtidigt utan att göra detta skifte till "den andra källan".

Yep, så har jag det. Jag har ett antal analoga och några digitala. För att växla måste jag gå till den sista (eller första) i respektive grupp och trycka på "upp" (eller "ner") en gång för att komma till den andra gruppen. (Jag har en gammal Samsung "Smart" TV).

Ursprungligen av keptang:

Förr i tiden när jag använde antennuttaget (från Comhem, 3 hål i väggen eller vad det heter) så var jag tvungen att växla mellan digitala kanaler och analoga kanaler på TVn. Kunde inte se alla kanaler samtidigt utan att göra detta skifte till "den andra källan".

Nuförtiden är det kabellöst, efter routern i hemmet ialllafall.

det är det som är märkligt med denna tv.
Förut hade den allt analogt men sen jag satte i modulen i tvn så försvann en stor del av de analoga kanalerna.
Den kan inte ens söka upp dom

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2018-11-20 18:32
Ursprungligen av Mackan1984:

det är det som är märkligt med denna tv.
Förut hade den allt analogt men sen jag satte i modulen i tvn så försvann en stor del av de analoga kanalerna.
Den kan inte ens söka upp dom

Helt enligt planerna. Comhem vill sluta med Analogt och få kunderna att gå över till Digitalt. Dom som fortfarande vill köra analogt får dålig kvalitet på filmerna för att få dom att snabba på att gå över till digitalt. Jag trodde faktiskt att det inte gick att köra analogt längre.

Ursprungligen av NisseH:

Helt enligt planerna. Comhem vill sluta med Analogt och få kunderna att gå över till Digitalt. Dom som fortfarande vill köra analogt får dålig kvalitet på filmerna för att få dom att snabba på att gå över till digitalt. Jag trodde faktiskt att det inte gick att köra analogt längre.

Drar jag ur modulen fungerar alla analoga kanaler igen.
Helt enligt planerna...? ?
Så som du menar är alltså att de kanaler som hyresvärden ger analogt med comhem ska utökas till ett digital abonnemang men fortsätta betala hyresvärden 99:- för de analoga?
Osäker på hur detta fungerar i ett "comhem-hus" så är därför jag frågar.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2018-11-20 19:21
Ursprungligen av Mackan1984:

Drar jag ur modulen fungerar alla analoga kanaler igen.
Helt enligt planerna...? ?
Så som du menar är alltså att de kanaler som hyresvärden ger analogt med comhem ska utökas till ett digital abonnemang men fortsätta betala hyresvärden 99:- för de analoga?
Osäker på hur detta fungerar i ett "comhem-hus" så är därför jag frågar.

Detta låter som att under tiden man fasar ut Analogt mot Digitalt kan kunderna titta på båda med sämre kvalitet på det analoga.
I kontraktet är det nämt att värden använder Comhem i fastigheten, men vi hyresgäster får ingen avgift på detta . Det är Comhem som skickar en specifierad räkning en gång i månaden på vad man gjort, så jag förstår inte varför du betalar värden 99:- Ahaaa? nu förstår jag. Värden drar dessa pengar för att du skall skynda dig på att gå över till digitalt (En sorts böter) för jag får inga räkningar från värden eftersom jag kör digitalt.

Ursprungligen av Mackan1984:

Drar jag ur modulen fungerar alla analoga kanaler igen.
Helt enligt planerna...? ?
Så som du menar är alltså att de kanaler som hyresvärden ger analogt med comhem ska utökas till ett digital abonnemang men fortsätta betala hyresvärden 99:- för de analoga?
Osäker på hur detta fungerar i ett "comhem-hus" så är därför jag frågar.

Jag hade (har) både analoga kanaler och digitala direkt via antennuttaget, som jag fick växla mellan. Behövde ingen modul för det till min gamla TV jag använde, 10 år gammal Sony KDL-52W4500.

Ursprungligen av keptang:

Jag hade (har) både analoga kanaler och digitala direkt via antennuttaget, som jag fick växla mellan. Behövde ingen modul för det till min gamla TV jag använde, 10 år gammal Sony KDL-52W4500.

Har det med att jag ställde in en regionskod kanske ?

Ursprungligen av NisseH:

Detta låter som att under tiden man fasar ut Analogt mot Digitalt kan kunderna titta på båda med sämre kvalitet på det analoga.
I kontraktet är det nämt att värden använder Comhem i fastigheten, men vi hyresgäster får ingen avgift på detta . Det är Comhem som skickar en specifierad räkning en gång i månaden på vad man gjort, så jag förstår inte varför du betalar värden 99:- Ahaaa? nu förstår jag. Värden drar dessa pengar för att du skall skynda dig på att gå över till digitalt (En sorts böter) för jag får inga räkningar från värden eftersom jag kör digitalt.

Det är tjejen men det kanske var 99:- till comhem till och med.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-11-20 19:39
Ursprungligen av Mackan1984:

Det är tjejen men det kanske var 99:- till comhem till och med.

Har du testat att söka på vilka kanaler som ska finnas i det analoga utbudet för din adress? Det är inte samma som för digitalt.

https://www.comhem.se/kundservice/tv-och-play...

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2018-11-20 19:44
Ursprungligen av Mackan1984:

Det är tjejen men det kanske var 99:- till comhem till och med.

OK, men vad är egentligen ditt problem. Vill du stanna kvar i analogt om du får bättre kvalitet på filmerna för att det bara kostar 99:-. Det finns väl inte så mycket analogt att välja bland längre. Är du inte rädd att allt upphör en vacker dag.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-11-20 19:46
Ursprungligen av NisseH:

Helt enligt planerna. Comhem vill sluta med Analogt och få kunderna att gå över till Digitalt. Dom som fortfarande vill köra analogt får dålig kvalitet på filmerna för att få dom att snabba på att gå över till digitalt. Jag trodde faktiskt att det inte gick att köra analogt längre.

Det är marksänd tv över radiovågor (namnet till trots) som inte skickas analogt längre, bara digitalt. Tv via antennuttag kan fortfarande skickas analogt och digitalt, men det analoga utbudet hos de flesta företag är väldigt begränsat jämfört med digitala utbudet.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2018-11-20 20:00
Ursprungligen av ekloev:

Det är marksänd tv över radiovågor (namnet till trots) som inte skickas analogt längre, bara digitalt. Tv via antennuttag kan fortfarande skickas analogt och digitalt, men det analoga utbudet hos de flesta företag är väldigt begränsat jämfört med digitala utbudet.

Tack, där kom svaret jag letat efter. Hemma hos mig har jag Comhems Router (Netgear) som kör på WiFi samtidigt har jag två kablar i dosan i väggen. Eftersom det funkar är det ingen ide att irritera systemet. Min iMac står 4 meter från Routern och TV Samsung hänger på väggen ovanför Routern.

Ursprungligen av Mackan1984:

Hur får vi tjejens gammel-tv "abbonemang" (som ingår i hyran) att flytta sig till det digitala då?

Då ringer ni Comhem förslagsvis. Har ni bredband så kan ni säkert få det via den vägen istället.

Ursprungligen av Mackan1984:

Finns fortfarande ingen anledning varför det digitala ska på nåt vis förstöra det analoga i tvn...

Det digitala som i din tv etc menar du då? Min poäng är att gammal teknik inte helt ovanligt fungerar dåligt med modern.

  • Medlem
  • 2018-11-20 20:35
Ursprungligen av Mackan1984:

Så tjejen bor i ett comhem-hus.
Får in ca 15 kanaler analogt, med gräslig bild.
Jag köper en modul, toppen-bild på alla gratis kanaler (1,2,4,6 osv).
Men nu hittar inte tvn alla de analoga längre?
Den hittar bara ca 5 analoga och två av dom sprakar ljud eller är helt tyst.

Lust att göra en Sverker och skrika ”Ska det vara så här?!” Och trycka ner de ansvariga i en soptunna!
Om de så är ledningen på comhem, philips (tvn) eller hyresvärden.

Någon som har erfarenhet?
Behöver jag dra ur modulen för att de analoga av nån outgrundlig förklaring ska kunna komma tillbaka...?

Tjena! Jag är certifierad comhem-tekniker, en av dom få kvar...

Om du ska se på de fria digitalkanalerna i comhem-nätet behöver du ej en ca-modul, bara göra en kanalsökning för digitalt via kabel-tv.
Modul används endast om du har fått ett programkort från comhem för att se på tex TV3, Kanal 5 etc.
Är det så att du tappar kanaler med modulen i tv så är den nog trasig..
Standard med Philips är att efter en kanalsökning är utförd digital/analogt, prioriteras digitalt. Ofta hamnar analoga kanalerna på runt 1001,1002 osv. Dessa går att sortera i kanallistan så att du får en mix av analogt och digitalt.
Min personliga erfarenhet av philips är att mottagarna i tv-apparaterna är riktigt dåliga. Har ofta svårigheter att hantera kanaltabellerna(PSI data).

Senast redigerat 2018-11-20 20:50
Ursprungligen av Swift:

Tjena! Jag är ertifierad comhem-tekniker, en av dom få kvar...

Om du ska se på de fria digitalkanalerna i comhem-nätet behöver du ej en ca-modul, bara göra en kanalsökning för digitalt via kabel-tv.
Modul används endast om du har fått ett programkort från comhem för att se på tex TV3, Kanal 5 etc.
Är det så att du tappar kanaler med modulen i tv så är den nog trasig..
Standard med Philips är att efter en kanalsökning är utförd digital/analogt, prioriteras digitalt. Ofta hamnar analoga kanalerna på runt 1001,1002 osv. Dessa går att sortera i kanallistan så att du får en mix av analogt och digitalt.
Min personliga erfarenhet av philips är att mottagarna i tv-apparaterna är riktigt dåliga. Har ofta svårigheter att hantera kanaltabellerna(PSI data).

Ja jag insåg också nu att de begagnade modulerna jag köpte på tradera var slöseri med pengar och tid ?
Jag instruera tjejen på telefon och hon drog ur den och gjorde om kanalsökning och hitta sin analoga kanal 7 igen iaf.

Ja Phillips är ingen höjdare med kanalhantering måste jag säga.
Det lustiga var iaf att hälften av de analoga kanalerna försvann spårlöst med modulen i.

Jag har haft boxer innan själv så var för inprogrammerad med att moduler är ett måste.
Tack iaf ?

  • Medlem
  • 2018-11-20 20:56
Ursprungligen av Mackan1984:

Ja jag insåg också nu att de begagnade modulerna jag köpte på tradera var slöseri med pengar och tid ?
Jag instruera tjejen på telefon och hon drog ur den och gjorde om kanalsökning och hitta sin analoga kanal 7 igen iaf.

Ja Phillips är ingen höjdare med kanalhantering måste jag säga.
Det lustiga var iaf att hälften av de analoga kanalerna försvann spårlöst med modulen i.

Jag har haft boxer innan själv så var för inprogrammerad med att moduler är ett måste.
Tack iaf ?

Trasiga ca-moduler kan påverka tv-apparatens mottagare negativt, felet kan uppstå på enstaka frekvenser eller över flera :).

Ursprungligen av Swift:

Trasiga ca-moduler kan påverka tv-apparatens mottagare negativt, felet kan uppstå på enstaka frekvenser eller över flera :).

Hej igen ?
Har inte brytt mig om tvn sen tjejen fixade det själv men sökte in endast analoga kanaler.
Men nu testade jag att söka om alla kanaler med digitalt+analogt och tvn fick in gratiskanalerna digitalt men analogt så brusar bara i ljudet på ett antal av de analoga kanalerna som "ingår i lägenheten", vissa är även svartvita.
Varför förstörs analoga kanaler när digitala installeras?
Obs det är ingen ca-modul i tvn heller.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2018-11-30 08:54

Jag loggade in på Comhems hemsida för att kolla detta med Analoga kanaler, där fick jag reda på de enda kanaler som fanns för min adress var de som redan finns i basutbudet på mitt digitala abbonemang, det gör att jag inte förstår vitsen med att ha båda.

Ursprungligen av NisseH:

Jag loggade in på Comhems hemsida för att kolla detta med Analoga kanaler, där fick jag reda på de enda kanaler som fanns för min adress var de som redan finns i basutbudet på mitt digitala abbonemang, det gör att jag inte förstår vitsen med att ha båda.

För att det är gratis ?
Tjejen tittar på två program i veckan, bonde söker fru och bachelor.
Känns väl onödigt att teckna abonnemang för de två programmen.
Sen tittar hon på Netflix mycket mer.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2018-11-30 18:44
Ursprungligen av Mackan1984:

För att det är gratis ?
Tjejen tittar på två program i veckan, bonde söker fru och bachelor.
Känns väl onödigt att teckna abonnemang för de två programmen.
Sen tittar hon på Netflix mycket mer.

OK, men jag tror jag håller mig kvar i Digitalalternativet.
Tack i alla fall.

Ursprungligen av NisseH:

OK, men jag tror jag håller mig kvar i Digitalalternativet.
Tack i alla fall.

Ville inte visa ett alternativ.
Sökte hjälp bara

Senast redigerat 2018-12-01 03:53
1
Bevaka tråden