Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Queens Brian May hatar Apples USB-C

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-11-26 10:50

Det här med att Apple har gått över till USB Type-C på bärbara datorer har onekligen inte enbart mottagits väl, och trots att majoriteten av PC-konkurrenterna också har gått över till USB Type-C helt eller delvis tenderar Apples teknikskiften att skapa allra mest uppståndelse. En av de som inte uppskattar bytet till USB Type-C på Apples datorer är Brian May, gitarrist hos veteran-rockarna i bandet Queen. Tydligen ogillar han USB Type-C till den milda grad att hans förkärlek för Apples prylar börjar vända mot avsky ?

Länk: Brian May avskyr USB-C

Hur ser ni på USB Type-C, bra tillskott eller bara irritationsmoment?
Den som vill veta mer om USB Type-C hittar en fördjupning i vår artikel på ämnet.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2018-11-26 11:19

Förändring av den här typen är ju alltid jobbig. Själv tycker jag att det är värt problemen eftersom vi får en kontakt som går att använda till i stort sett allt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-11-26 12:00

Det här är ju ingen nyhet. Behövs ingen känd person för att tala om hur verkligheten ser ut, men om hans röst kan bli mer hörd så är det bra. Dock är Apple inte direkt kända för att lyssna på användarna.

Folk har varit irriterade sedan MacBooks nya design, men det var nya designen av MacBook Pro, ”das Referenz” för bärbara, som verkligen skapade indignation och oro. I grunden handlar inte problemet om USB-C, utan att Apple tog bort alla andra portar och även slängde Magsafe. Ja, sedan gjorde de en hel del annat också: tveksamt tangentbord, för stor trackpad, Touch Bar osv osv

https://www.99.se/forum/t/325352

Senast redigerat 2018-11-26 19:05
  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-11-26 12:06
Ursprungligen av theN:

Förändring av den här typen är ju alltid jobbig. Själv tycker jag att det är värt problemen eftersom vi får en kontakt som går att använda till i stort sett allt.

Jag tycker också att det är en klar förbättring, men den kunde ha hanterats betydligt bättre av teknikbranschen som helhet. Kablar som bara stöder en viss delmängd av de protokoll som kan köras över USB Type-C, men som man som konsument inte kan se utan att göra en hel del efterforskning först, kablar som faktiskt kan förstöra din enhet eftersom de kopplats fel av mindre nogräknade aktörer, med mera. Nästan alla stora teknikskifte har tillfört besvär, men med USB Type-C är det lite för mycket som har varit vagt definierat vilket öppnar upp för förvirring och oklarheter. Själva dongel-situationen är mest en övergångsproblematik.

+1 på Brian Mays sida.

USB-C:

  • Sitter f-bannat dåligt även vad gäller Apples egna laddare/donglar.

  • Dongelhelvete deluxe. Dessutom dyrt. USB-A kommer _inte_ att försvinna på ytterligare en eller flera generationer datorer för mig. Och då har jag haft mina tidigare två datorer i sju år per styck.

  • Donglarna är dessutom dåliga/korkade. Avmonterar man en USB-sticka så "dör" USB-hårddisken i uttaget intill. Dafuq? 1999 ringde...

Ursprungligen av iSweden:

Det här är ju ingen nyhet. Behövs ingen känd person för att tala om hur verkligheten ser ut, men om hans röst kan bli mer hörd så är det bra. Dock är Apple inte direkt kända för att lyssna på användarna.

Folk har varit irriterade sedan MacBooks nya design, men det var nya designen av MacBook Pro, ”das Referenz” för bärbara, som verkligen skapade vrede och förakt. I grunden är handlar inte problemet om USB-C, utan att Apple tog bort alla andra portar och även slängde Magsafe. Ja, sedan gjorde de en hel del annat också: tveksamt tangentbord, för stor trackpad, Touch Bar osv osv

https://www.99.se/forum/t/325352

Hear! Hear!

Allt detta har ju förstört hela tjusningen med ny mac hemma. Inte nog att den nya burken kostade ohemult mycket pengar, den ger mig irritationskänslor av mer eller mindre allvarlig grad nästan dagligen. Ja, faktiskt. Exempel: Varje gång man skriver fel på det nya tangentbordet (vilket efter ett antal månader fortfarande sker mer frekvent än med det gamla), så hoppar man till och undrar om det beror på det famösa dammansamlandet under tangenterna...

Sedan blir man inte gladare när man sneglar 10 cm utanför skärmen:

Jag ser oerhört många fördelar med USB-C. I synnerhet efter att jag skaffade en USB-C-ansluten skärm. Att tekniken går framåt och vi måste börja lära oss använda nya portar är ett nödvändigt ont.

Men – Till skillnad från 1999 när Apple gick in i framtiden och satsade helhjärtat på USB med iMac, så var det fel av dem att göra det denna gången. Användarbasen är så oerhört mycket större idag än den var då, och man måste helt enkelt ta det lite varligare med såna här typer av övergångar. De skulle ha haft kvar en USB-A-port på varje sida om datorn, jämte de två USB-C-portarna, och vi hade sluppit 99% av klagomålen!

...och varför har de kvar USB-A på Mac Mini och iMac kan man ju undra? Någon på Apple verkar ju ha fattat något i alla fall.

Jag vill tillägga:
Jag har ägt en MBP 2017 i ett år nu och är sjukt nöjd. Den är tystare än mina tidigare maskiner, lättare, snabbare och så vidare. Jag saknar inte Magsafe så mycket som jag trodde (även om jag fortfarande anser att det var ett av datorhistoriens största misstag att gå från den) och dongelhelvetet är egentligen inte värre än vad det var tidigare. Tangentbordet är det sämsta med maskinen, blir inte riktigt kompis med de nya tangentnedslagen, och pilplaceringen är sjukt störig.

PS. Bra adapter om man inte gillar kablar: https://www.24.se/datortillbehor/usb-datortil...
.DS

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-11-26 18:35
Ursprungligen av carlsson:

Jag ser oerhört många fördelar med USB-C. I synnerhet efter att jag skaffade en USB-C-ansluten skärm. Att tekniken går framåt och vi måste börja lära oss använda nya portar är ett nödvändigt ont.

Men – Till skillnad från 1999 när Apple gick in i framtiden och satsade helhjärtat på USB med iMac, så var det fel av dem att göra det denna gången. Användarbasen är så oerhört mycket större idag än den var då, och man måste helt enkelt ta det lite varligare med såna här typer av övergångar. De skulle ha haft kvar en USB-A-port på varje sida om datorn, jämte de två USB-C-portarna, och vi hade sluppit 99% av klagomålen!

...och varför har de kvar USB-A på Mac Mini och iMac kan man ju undra? Någon på Apple verkar ju ha fattat något i alla fall.

Jag vill tillägga:
Jag har ägt en MBP 2017 i ett år nu och är sjukt nöjd. Den är tystare än mina tidigare maskiner, lättare, snabbare och så vidare. Jag saknar inte Magsafe så mycket som jag trodde (även om jag fortfarande anser att det var ett av datorhistoriens största misstag att gå från den) och dongelhelvetet är egentligen inte värre än vad det var tidigare. Tangentbordet är det sämsta med maskinen, blir inte riktigt kompis med de nya tangentnedslagen, och pilplaceringen är sjukt störig.

Jag håller med om att de borde behållit en eller två USB Type-A-portar på de nya Macbook Pro-modellerna, åtminstone en två generationer eller så till övergången har skett mer genomgående. Att de kör helt och hållet på Macbook och nya Macbook Air har jag däremot inga problem med, att de ska vara tunna och lätta är en del av produktens USP och den målgruppen är väl inte lika känslig. En proffsanvändare som inte har tillgång till portar utan femtielva adaptrar lär störa sig betydligt mer på det.

Där tycker jag att Apples satsning med både bärbara datorer och telefoner har varit lite för skev mot det tunna och lätta hållet på senare år, med onödigt avkall på batteritid och funktioner. Håller även med om tangentbord och övriga negativa aspekter med de nya MBP-modellerna, hade jag investerat i ny bärbar dator nu hade det inte blivit MBP, trots att jag föredrar Mac OS över alternativen. Men min Ipad Pro 11" i tandem med min gamla Macbook Pro 13" 2014 ska väl förhoppningsvis hålla länge nog för att Apple ska få ordning på sina bärbara igen.

Ursprungligen av ekloev:

Där tycker jag att Apples satsning med både bärbara datorer och telefoner har varit lite för skev mot det tunna och lätta hållet på senare år, med onödigt avkall på batteritid och funktioner. Håller även med om tangentbord och övriga negativa aspekter med de nya MBP-modellerna, hade jag investerat i ny bärbar dator nu hade det inte blivit MBP, trots att jag föredrar Mac OS över alternativen. Men min Ipad Pro 11" i tandem med min gamla Macbook Pro 13" 2014 ska väl förhoppningsvis hålla länge nog för att Apple ska få ordning på sina bärbara igen.

Jag önskar att de hade behållt tjockleken på 2013 års modell (den klassar ju fortfarande ut det mesta i tunnhet och fräschhet), och maxat den avseende CPU, GPU och batteritid. Tänk en sån maskin!
Det är många som hellre hade tagit ett kg till i ren råkraft. Vill man ha det tunt så finns det ju alltid penna och papper.... ?

Jag har under årens lopp sneglat på alternativen, men det är bara att acceptera – Det finns inget alternativ till macOS.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-11-26 18:57
Ursprungligen av carlsson:

Jag ser oerhört många fördelar med USB-C. I synnerhet efter att jag skaffade en USB-C-ansluten skärm. Att tekniken går framåt och vi måste börja lära oss använda nya portar är ett nödvändigt ont. …

Som sagt, det är ju inget fel på USB-C i sig självt. Men det finns något som många förefaller vara obekväma med, och det är verkligheten. Att helt och hållet ta bort USB-A, HDMI, SD-kortläsare, funktionstangenter och MagSafe och kalla det för uppgradering är lögn.

Lägg därtill en del av tramset som även du stör dig på med din MBP 2017, ex tangentbordet.

Själv köpte jag en MBP 2015 av just anledningen att allt fungerar som det ska utan donglar och den är fortfarande snabb med dagens mått mätt. Och jag är helnöjd med min tredje bärbara Mac med Intel CPU. Och om ni kollar på begagnatpriser för MBP 2015 så ska ni se att priserna är fortfarande höga för de bättre bestyckade modellerna. Jag skulle tro att priserna faktiskt ökat sedan "misslyckandet" med USB-C MBP modellerna.

Jag skulle gärna vilja att min nästa bärbara också blir en MBP, men om utvecklingen fortsätter som den gör nu så är jag rädd att jag måste lämna plattformen. Och läser man på nätet så är jag långt ifrån ensam. Känns som att Apple sviker sina allra trognaste.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-11-26 19:17

Skrattar bäst som skrattar sist.

Osv med MBP USB-C

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-11-27 16:20

Det jag ogillar med USB-C är det fysiska. Betydligt sämre än Lightning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-11-27 17:23

Jag är nog en typiskt okunnig konsument. Tycker det är väldigt knepigt att hålla reda på detta med kablar och funktioner i USB-C. Ändå köpte jag glatt en MBP med fyra USB-C portar. Men jag tycker att Apple borde behållt en vanlig USB-port. Köpte en übersamart(?) USB-sticka med både vanlig USB och C i varsin ända. Det har räddat mig ett antal gånger när man använder olika datorer.

Tror många särskilt proffsanvändare som reser mycket blev irriterade över att de slutade med MagSafe kontakten:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/MagSafe

Den vanligaste reparationen på bärbara datorer är vad jag förstår knäckta intag där nån har snubblat över en kabel eller liknande på en konferens eller ett likvärdigt scenario.
Apple borde behållit den och bara lagt till nån USB-C kontakt istället.

1
Bevaka tråden