Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Allt du behöver veta om USB‑C

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-11-19 13:32
Ursprungligen av reboot81:

Din Drobo har oxå en USB-kontakt. Så för backup kommer den funka fint, såvida det inte är bråttom. USB2 tar nästan dubbelt så lång tid på sig som FW800.

Haha! Det är alltid bråttom! Har använt USB:n på Drobon vid något enstaka tillfälle. Den var VÄLDIGT långsam. Nej, det handlar mera om att föra över allt material till nyare diskar (TB3/USB Type-C). Drobon har nog tjänat ut – men den har tuffat på i ganska många år.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2016-11-19 13:44
Ursprungligen av soha:

Jobbar som fotograf. Har bild-backup på två platser. På kontoret kör jag en Drobo Firewire 800. Hur funkar USB Type-C mot FW800?

Ett alternativ, som jag inte haft möjligheten att testa, är att använda adaptrar i två steg. Först en USB Type-C till Thunderbolt 2-adapter, och sedan Thunderbolt 2 till Firewire 800-adapter. Det är knöligt, och det finns ingen garanti för att det fungerar, men det är bara en teoretisk möjlighet. Jag skulle nog inte rekommendera anslutningar över flera adaptrar när du ska använda tillbehör som en Drobo.

Steg 1: http://www.apple.com/shop/product/MMEL2AM/A/t...
Steg 2: http://www.apple.com/se/shop/product/MD464ZM/...

En USB-C till TB2 adapter räcker - jag menar alltså att det kommer att gå alldeles utmärkt att koppla även TB1 till denna adapter = alltså: EN adapter även om man har en TB1-grej. TB1&TB2 är samma sak, samma kontakt, samma pins, samma protokoll, etc - bara skillnad i bandbredd. När jag läser att en adapter är "USB-C till TB2"...så läser jag "USB-C till TB1/TB2".
Har jag fel så blir det sorg...men jag sätter en bra peng på att jag inte alls har fel.