Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Allt du behöver veta om USB‑C

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-11-19 13:32
Ursprungligen av reboot81:

Din Drobo har oxå en USB-kontakt. Så för backup kommer den funka fint, såvida det inte är bråttom. USB2 tar nästan dubbelt så lång tid på sig som FW800.

Haha! Det är alltid bråttom! Har använt USB:n på Drobon vid något enstaka tillfälle. Den var VÄLDIGT långsam. Nej, det handlar mera om att föra över allt material till nyare diskar (TB3/USB Type-C). Drobon har nog tjänat ut – men den har tuffat på i ganska många år.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2016-11-19 13:44
Ursprungligen av soha:

Jobbar som fotograf. Har bild-backup på två platser. På kontoret kör jag en Drobo Firewire 800. Hur funkar USB Type-C mot FW800?

Ett alternativ, som jag inte haft möjligheten att testa, är att använda adaptrar i två steg. Först en USB Type-C till Thunderbolt 2-adapter, och sedan Thunderbolt 2 till Firewire 800-adapter. Det är knöligt, och det finns ingen garanti för att det fungerar, men det är bara en teoretisk möjlighet. Jag skulle nog inte rekommendera anslutningar över flera adaptrar när du ska använda tillbehör som en Drobo.

Steg 1: http://www.apple.com/shop/product/MMEL2AM/A/t...
Steg 2: http://www.apple.com/se/shop/product/MD464ZM/...

En USB-C till TB2 adapter räcker - jag menar alltså att det kommer att gå alldeles utmärkt att koppla även TB1 till denna adapter = alltså: EN adapter även om man har en TB1-grej. TB1&TB2 är samma sak, samma kontakt, samma pins, samma protokoll, etc - bara skillnad i bandbredd. När jag läser att en adapter är "USB-C till TB2"...så läser jag "USB-C till TB1/TB2".
Har jag fel så blir det sorg...men jag sätter en bra peng på att jag inte alls har fel.

Detta gäller säkert inte båda vägarna (som en del adaptrar klarar), men alltså när datorn är USB-C och externa prylen är TB1/TB2. Det kommer att funka fint (ber dock en liten bön).

Ursprungligen av keptang:

Du får hoppas att adapter på adapter fungerar isåfall.

På sidan 3 ser jag att man inte tagit hänsyn till eller nämnt 8b/10b-kodningen som både USB, DisplayPort och PCIe använder. 8b/10b-kodning betyder att för varje byte användbar data (à 8 bitar) som ska skickas måste 10 bitar skickas över kabeln. Det tillkommer alltså en overhead på 25 %, eller, om man hellre vill se det så: 20 % av alla bitar som skickas över kabeln är overhead.

Med det som bakgrund förstår man att den maximala hastighet med vilken man kan skicka användbar data över USB 3.1 är

    (5 Gbit/s) · (8 / 10 bit/bit) · (1 / 8 byte/bit) = 500 MB/s

(inte 625 MB/s) och för PCIe över Thunderbolt 3

    (40 Gbit/s) · (8 / 10 bit/bit) · (1 / 8 byte/bit) = 4 GB/s

(inte 5 GB/s).

Citat:

Detta gäller för övrigt även adaptrar där funktioner som stöds i adaptrarna inte alltid är tydligt presenterat. Thunderbolt 3 över USB Type-C stöder som tidigare nämnt 4K-upplösningar i 60 Hz, men det finns gott om adaptrar som är begränsade till 30 Hz utan att det marknadsförs på produktsidor.

Detta är också intressant. Jag har Deltacos adapter från USB-C till DisplayPort, och på Webhallens hemsida står det så:

Citat:

Max upplösning: 4096 x 2160 vid 30 Hz

Och på Deltacos hemsida:

Citat:

Maxupplösning 4096x2160 i 30Hz

Den klarar dock 2560x1440 @ 144 Hz, vilket i teorin kräver exakt samma bandbredd som 4096x2160 @ 60 Hz (i praktiken något högre pga högre uppdateringsfrekvens). Den klarar alltså såväl 3840x2160 som 4096x2160 i 60 Hz.

Senast redigerat 2017-02-07 11:38
Ursprungligen av CekariYH:

Bägge dessa är till TB 2 och då jag hört rykten att TB1 inte suportas via Apples kabel/av Apple så verkar det kört.

Jag känner folk på jobbet som kopplar in sig till Apples gamla Thunderbolt (1)-display med Apples adapter. Så det funkar.

TB1 och TB2 är ju nästan exakt samma sak. Tror det enda som skiljer är att 2:an kan köra alla kanaler åt samma håll samtidigt, därför är den dubbelt så snabb.

Det är svårt att hålla reda på allt med USB-C samt laddarstandard. Fick nyligen veta att Sony Xperia XZ3 har PD laddning (USB Power Delivery) medan de tidigare mobilerna som Xperia XZ2, XZ2 Compact modellen och XZ2 Premium har Qualcomm Quick Charge.

Så den som har investerat i en original Sony snabbladdarplugg har nu ett tillbehör som inte är kompatibelt till den nya XZ3:
https://www.sonymobile.com/se/products/access...

Vad jag kan se på hemsidan har Sony inga snabbladdare av PD standarden ännu.

Enligt uppgift från Swedroid har orginalladdaren som följer med Xperia XZ3 endast en kapacitet på 1.5ah

Man undrar onekligen hur Sony tänkte där?..

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-12-07 16:24

Att nen laddare har en kapacitet på 1,5 Ah tror jag inte på. Ska det inte vara 1,5 A?

Ursprungligen av kenjon:

Att nen laddare har en kapacitet på 1,5 Ah tror jag inte på. Ska det inte vara 1,5 A?

Så är det nog. Läste tråden på Swedroid och tog siffran därifrån. Min gissning till skiftet är att PD är en mer "öppen" standard. Qualcomms lösning kostar licenspengar för tillverkare. Men det är som det är.

Ursprungligen av CekariYH:

Fatta först nu att mina TB 1 prylar inte stöds av den nya porten... suger när man har en DAS på 20TB plus 2 bärbara på 4 och 2TB som nu blir otillgängliga för nya Macar
Min 8TB:are med TB 2 klarar sig visst :-/

Prova att koppla TB2 enheterna först
och TB1 sist i slingan.
LaCie har stora problem med Thunderbolt och med LaCie RAID Manager.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2018-12-07 19:18

Bra artikel! (som jag har missat). Frågan är varför den dyker upp först nu på 1:a sidan, två år efter publiceringen?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-12-07 19:28
Ursprungligen av lensv:

Bra artikel! (som jag har missat). Frågan är varför den dyker upp först nu på 1:a sidan, två år efter publiceringen?

Kul att den uppskattades! Svaret på frågan är enkelt: den skrevs och publicerades för två år sedan, men nu när Ipad Pro har gjort USB-C högaktuellt igen passade vi på att återpublicera den på framsidan så att de som missat den (som du själv) skulle få chansen att läsa den. Inte en helt dum idé eller hur?

Bevaka tråden