Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Önskelista till Apple inför 2019

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det är snart dags för att nytt år, 2019 står på tur och vad passar väl bättre än att skriva en önskelista åt Apple? Här kommer den!

Läs hela artikeln här

Tips. Vill man använda desktop-vy på sin iPad så kan man alltid testa en annan webbläsare som tex Dolphin.
Man kan även i Safari begära desktop-vy genom att hålla in uppdatera-ikonen.

En ersättare till SE skulle sitta fint. Men det verkar vara en fåfäng förhoppning.
När min gamla SE blir för trött kommer jag att switcha till Android, eller kanske Fuchsia OS (?).
Apples premiumproduktpriser klarar jag inte av. Även om de fryses på 2018 års nivå.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-12-28 12:47

Instämmer om punkt 1.

Jag kan göra i princip allt jag vill med ipaden nu, men en del är fortfarande omständigt och att ladda ner filer går inte alltid.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2018-12-28 15:26

Jag tycker inte att det är kundvänligt av Apple att ta bort möjligheten att själv kunna byta ramminne och andra prylar genom ett fack, med tanke på att baxa tung iMac till verkstad för att få detta bytt för dyra pengar är helt onödigt, när man kan slippa som på tidigare iMac:s.

Varför har Apple slutat visa vilket kvartal iMacdatorera är gjorda. Att köpa en iMac i mars 2018 som är gjord 2017 kanske innebär att den är gjord i Jan 2017, således över ett år gammal. Det hoppas jag man ändrar till det som var tidigare.

Senast redigerat 2018-12-28 17:07

Bra önskningar Ida!

  • Medlem
  • 2018-12-28 17:18

En iPhone X Mini, tack. Står knappt ut med min iPhone X.

Ursprungligen av rKID:

En iPhone X Mini, tack. Står knappt ut med min iPhone X.

Tycker X är väldigt lagom storlek som mobil.
Köp en SE isåfall.

  • Medlem
  • 2018-12-28 17:50
Ursprungligen av westerlu77:

Tycker X är väldigt lagom storlek som mobil.
Köp en SE isåfall.

Gött att du är nöjd. Många som verkar tycka att X har den perfekta storleken. Och ja, har funderat på att nedgraderar till en SE medan de finns att köpa. Får se.

Håller med vad gäller appen bilder att den borde utvecklas. Överlag alla appar /i synnerhet för bild och videohantering som ingår i IOS borde utvecklas till det mer komplett samt att man kan redigera direkt i första fönstret (som jag tror man kunde förut i iPhoto) så att man inte behöver prova sig fram med 3 tredje parts som det blir kostsamt i längden.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-12-28 20:03
Ursprungligen av NisseH:

Varför har Apple slutat visa vilket kvartal iMacdatorera är gjorda. Att köpa en iMac i mars 2018 som är gjord 2017 kanske innebär att den är gjord i Jan 2017, således över ett år gammal. Det hoppas jag man ändrar till det som var tidigare.

Har de någonsin gjort det?
Och vad spelar det för roll? Har modellen inte uppdaterats så är en från januari 2017 exakt likadan som en från mars 2018.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2018-12-28 20:41
Ursprungligen av Json_81:

Har de någonsin gjort det?
Och vad spelar det för roll? Har modellen inte uppdaterats så är en från januari 2017 exakt likadan som en från mars 2018.

Det har alltid varit nämt under äpplet "Om denna dator" kvartal före årtalet. På min som är köpt i mars 2018 är inte kvartalet nämnt. Se skärmdumpen.

Det är inte roligt för den som köpt ny iMac i mars 2018 att den är gjord drygt ett år innan. Då känns inte datorn ny.

Ursprungligen av NisseH:

Det har alltid varit nämt under äpplet "Om denna dator" kvartal före årtalet. På min som är köpt i mars 2018 är inte kvartalet nämnt. Se skärmdumpen.

Det är inte roligt för den som köpt ny iMac i mars 2018 att den är gjord drygt ett år innan. Då känns inte datorn ny.

Det är därför det finns modellidentifierare

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-12-28 22:40

Bra förslag på önskningar och förbättringar hos Apple under 2019!

Håller med om nästan allt som listas. Tror och hoppas också att Apple tar tag i de flesta av dessa punkter (de har gjort flera bra ryck förut).

Själv hoppas jag även på bättre tangentbord (gillar inte nuvarande på MBP jämfört med min äldre som är kanon), och att införa USB-C som standard på allt. Vet att det är omtvistat, och många inte vill slänga kablar, men jag vill ha en (1) kabelstandard för alla mina Appleprodukter (och gäller även övriga tillverkare för den delen).

Ursprungligen av NisseH:

Det har alltid varit nämt under äpplet "Om denna dator" kvartal före årtalet. På min som är köpt i mars 2018 är inte kvartalet nämnt. Se skärmdumpen.

Det är inte roligt för den som köpt ny iMac i mars 2018 att den är gjord drygt ett år innan. Då känns inte datorn ny.

Kolla produktionsdatumet här: http://www.chipmunk.nl/klantenservice/applemo...

Jag vill ha en iPhone SE med iPhone X helskärm (oled kan dom skippa) och med iPhone SE design. Med hårda kanter. Inga runda böjda saker.
Klockans batteritid funkar perfekt för mig idag. 33% kvar efter en hård dag funkar perfekt. Flera dygn är ett i-landsproblem för mig
Priserna måste ner. Att ge en 2 år gammal mobil som ett lågprisalternativ är ej ok för mig. Vill mitt barn ha en ny mobil så köper jag inte utgången hårdvara. Dessutom med feta sorgekanter uppe o nere. Det är 2019 om 2 dagar. 10 papp för en ny mobil som ingång. Vem vill köpa det till sitt barn? För att inte nämna. Vilka Androidägare ska känna lusten att byta till IOS då?
Siri får de jobba på som bara den för att komma in på banan igen. Skulle vilja påstå att det är top prioritet på den biten. Vi har alla hårdvaran i Mac, iPhone, iPad, Apple TV, Homepod osv.

Ursprungligen av NisseH:

Det har alltid varit nämt under äpplet "Om denna dator" kvartal före årtalet. På min som är köpt i mars 2018 är inte kvartalet nämnt. Se skärmdumpen.

Det är inte roligt för den som köpt ny iMac i mars 2018 att den är gjord drygt ett år innan. Då känns inte datorn ny.

Att ens använda år, tidigt/sent/mitten är rent löjligt av Apple. Bara att titta på namnen på iPad-modeller, en djungel för en vanlig konsument.

Det lär inte bli bättre.

  • Medlem
  • 2018-12-29 08:59

En värdig Note konkurrent ?

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2018-12-29 09:22

Även Applesupportern hänvisar till Äpplet och "Om denna dator" när man vill veta vad man kör på för OS X och då ser man också vilket kvartal datorn är gjord, men med Mojave är det borttaget. Man undrar då varför. Kanske för att Apple skall kunna pracka på nya Macdatorköpare gammalt inkråm utan att kunden ser detta. Först tog man bort fack för Rambyte och sedan info om ny dator är drygt ett år gammal eller tre månader. Man undrar vad man tar bort nästa gång.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-12-29 09:54

Jag kör 10.14.3 beta, där står kvartalet med (Macmini Late 2012).

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2018-12-29 10:12
Ursprungligen av kenjon:

Jag kör 10.14.3 beta, där står kvartalet med (Macmini Late 2012).

Intressant, men förvånande. Hur kan du fått 10.14.3 när jag fortfarande kör på 10.14.2. (Se skärmdump) Jag kollade så jag inte hade missat sista uppgraderingen, men där fanns ingen uppgradering.

Annars stämmer ditt sista meddelande om att 2012 har kvartal nämnda, det hade även 10.13 men inte 10.4. Alltså borde Mojave vara orsaken.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-12-29 10:20

Tja, det är väl skillnad på fôlk och fôlk....

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-12-29 12:09
Ursprungligen av NisseH:

Intressant, men förvånande. Hur kan du fått 10.14.3 när jag fortfarande kör på 10.14.2. (Se skärmdump) Jag kollade så jag inte hade missat sista uppgraderingen, men där fanns ingen uppgradering.

Annars stämmer ditt sista meddelande om att 2012 har kvartal nämnda, det hade även 10.13 men inte 10.4. Alltså borde Mojave vara orsaken.

Det här handlar ju bara om att du inte förstår.

Han pratar om en beta-uppdatering.
Och Apple har inte haft tillverkningskvartal där förut heller utan en benämning på när modellen är lanserad.
Min Mac mini har late 2011 för det finns en early 2011 också. Men har det bara lanserats en modell det året finns ingen mening med att skriva mer än året.

Och varför skulle datorn kännas äldre för att den är tillverkad tidigare? Det är ju exakt samma hårdvara och du packar upp den ny ur lådan.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2018-12-29 12:22
Ursprungligen av Json_81:

Det här handlar ju bara om att du inte förstår.

Han pratar om en beta-uppdatering.
Och Apple har inte haft tillverkningskvartal där förut heller utan en benämning på när modellen är lanserad.
Min Mac mini har late 2011 för det finns en early 2011 också. Men har det bara lanserats en modell det året finns ingen mening med att skriva mer än året.

Och varför skulle datorn kännas äldre för att den är tillverkad tidigare? Det är ju exakt samma hårdvara och du packar upp den ny ur lådan.

Så kan det säkert vara, men att folk får olika versioner när dom hämtar uppgraderingarna förstår jag inte när dom bor i samma land. Beta har alla andra också, så varför får vissa 10.14.03 och andra som jag 10.14.02

När Mojave kom klagade en del på att man tvingas skriva in lösenord två gånger innan man blev inloggad på datorn. När jag pratade med Applesupportern om saken berättade man att fler klagat på detta som skulle försvinna efter några uppgraderingar vilket också hände för mig.

  • Medlem
  • 2018-12-29 12:57
Ursprungligen av NisseH:

Så kan det säkert vara, men att folk får olika versioner när dom hämtar uppgraderingarna förstår jag inte när dom bor i samma land. Beta har alla andra också, så varför får vissa 10.14.03 och andra som jag 10.14.02

10.14.3 håller på att betatestas nu. För att få tillgång till betaversionen måste man anmäla sitt intresse och ladda hem en betaprofil och därefter installera betaversionen av 10.14.3.

Har man inte gjort detta (vilket det stora flertalet inte har gjort) så kör man med den aktuella versionen 10.14.2 och uppdaterar till 10.14.3 när den släpps i en skarp version.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2018-12-29 13:01
Ursprungligen av Ljung:

10.14.3 håller på att betatestas nu. För att få tillgång till betaversionen måste man anmäla sitt intresse och ladda hem en betaprofil och därefter installera betaversionen av 10.14.3.

Har man inte gjort detta så kör man med den aktuella versionen 10.14.2 och uppdaterar till 10.14.3 när den släpps i en skarp version.

OK är det så, då vet jag. Då är det bara att vänta.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-01-04 09:53

Datortillverkarna och tredjepartsföretagen som hållit på i minst 30 år vet vad kunderna vill och behöver och att bra elektronikprylar håller i minst 10 år. Då kan man ju undra varför Apple bara ger 3 års garanti. Det luktar som att Apple medvetet gjort prylarna så folk skall tvingas köpa nytt efter att garantitiden gått ut.

Kom ni ihåg "Tjock-TV" som bara gick tills man slängde ut den på soptippen. Sen kom nästa generation TV apparater med Samsungs vita 36 tummare som trots sina tio år går som tåget och lär så göra i tio år till. En del grannar har köpt nya TV apparater med LCD dom krånglar och klagas på efter några år som helt säkert inte håller i 10-20 år.

1.
Framtidens normaldatorer kostar 15000- 25000:-
2.
Tio års garanti.
3.
Viktiga appar gör datortillverkarna själva för att slippa problem med tredjepartsstrul.
4.
Alla datorer är utrustade med en egengjord app (Liknande YouTube) för bild/videoredigering som är till för användaren och inte för att datortillverkaren skall tjäna (Extra) pengar. Det är således ett verktyg och ingen penningmaskin för obehöriga.
5.
Datorerna har fack där man enkelt byter Ramminne, Grafikkort och annat man kan tänkas behöva byta under tio år.

Kanske framtidens datorer ser ut så här.

Senast redigerat 2019-01-04 14:37
  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-01-04 18:02
Ursprungligen av NisseH:

Datortillverkarna och tredjepartsföretagen som hållit på i minst 30 år vet vad kunderna vill och behöver och att bra elektronikprylar håller i minst 10 år. Då kan man ju undra varför Apple bara ger 3 års garanti. Det luktar som att Apple medvetet gjort prylarna så folk skall tvingas köpa nytt efter att garantitiden gått ut.
.

Vad är det som säger att man tvingas köpa nytt för att garantin gått ut?
Sen så är inte garantitiden 3 år utan det är reklamationsrätten.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-01-04 18:04
Ursprungligen av NisseH:

3.
Viktiga appar gör datortillverkarna själva för att slippa problem med tredjepartsstrul.

Något Apple redan gör som med Pages,Numbers mm mm

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-01-04 18:13
Ursprungligen av Innis:

Vad är det som säger att man tvingas köpa nytt för att garantin gått ut?
Sen så är inte garantitiden 3 år utan det är reklamationsrätten.

Vad yrar du om. Läs på innan du gör dig putslustig i trådarna.

Bevaka tråden