Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bör Bank-id gå i graven?

Tråden skapades och har fått 170 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-10-27 20:49
Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Absolut, bara litet retligt att först betala för att överföra pengarna till Spanien och sedan betala en avgift på det spanska kortet för att det används i Sverige.

Betalar du en avgift för ditt spanska kort när det används i sverige?

Vad är det för förlegat upplägg?

Misstänker att det är växlingsavgiften för annars har jag för mig att EU inte tillåter sådana avgifter. Men jag kan ha fel.

Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Absolut, bara litet retligt att först betala för att överföra pengarna till Spanien och sedan betala en avgift på det spanska kortet för att det används i Sverige.

Kolla upp Revolut så slipper du strula och betala avgifter till höger och vänster.

https://www.revolut.com/?lang=en

Fungerar utmärkt.

Ursprungligen av zinned:

Betalar du en avgift för ditt spanska kort när det används i sverige?

Vad är det för förlegat upplägg?

Det spanska svaret på Bank Id.

Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Absolut, bara litet retligt att först betala för att överföra pengarna till Spanien och sedan betala en avgift på det spanska kortet för att det används i Sverige.

De får inte ta ut en avgift för att kortet används i Sverige om de inte tar ut samma avgift i Spanien

https://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/Bank--och-finansiella-tjanster/Kortavgifter-inom-EU/

Intressant! Spanien brukar ibland strunta i EU-regler. Tar jag ut pengar i Spanien i något i en bankens bankomater, kostar det ingenting. De skriver att de tar ut 4,5% om jag tar ut pengar i ett annat EU-land. Det står inget om vilken kurs som tillämpas.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-10-29 10:42
Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Intressant! Spanien brukar ibland strunta i EU-regler. Tar jag ut pengar i Spanien i något i en bankens bankomater, kostar det ingenting. De skriver att de tar ut 4,5% om jag tar ut pengar i ett annat EU-land. Det står inget om vilken kurs som tillämpas.

Aja...

De har mycket säkrare lösningar än det osäkra BankID i alla fall, de däringa spanjorerna. Det får du ju trösta dig med.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-10-29 13:54
Ursprungligen av keptang:

Kolla upp Revolut så slipper du strula och betala avgifter till höger och vänster.

https://www.revolut.com/?lang=en

Fungerar utmärkt.

Jag testade. Efter att ha satt in 100 kr via ApplePay låser sej appen, klickar på Done, inget händer....
iOS 12.1 beta på iPhoneX

Bör BankID gå i graven?
Många av de 660.000 utlandssvenskarna kommer att uppleva det:
Banken: Du har rätt, jag kontrollerade med vår Digitala support och det stämmer att du inte har möjlighet att ladda ner ett nytt mobilt bankID när du bor utomlands. Eftersom detta system är kopplade mot svenska adresser.
Jag: Hur löser ni detta?
Banken: Det är inget som vi kan lösa, utan detta är något som är fast i BankID's regler. Du behöver vara registrerad på en svensk adress för att du ska kunna aktivera ett mobilt bankID.

Det är kanske BankID som gräver sin egen grav? Vad skulle EU säga om BankID granskades i sömmarna? BankID är uppenbarligen ett hinder för den fria rörligheten i Europa.

Ursprungligen av Björn Wahlsten:

BankID är uppenbarligen ett hinder för den fria rörligheten i Europa.

Varför är BankId det? Är det bara Sverige som har det så? Bör man inte vara verksam eller ha adress i det land man önskar bank konto t e x? Om jag ska köpa något i Spanien då gör jag ju en banköverföring, vad mer skulle jag behöva när jag inte bor eller verkar där?

Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Bör BankID gå i graven?
Många av de 660.000 utlandssvenskarna kommer att uppleva det:
Banken: Du har rätt, jag kontrollerade med vår Digitala support och det stämmer att du inte har möjlighet att ladda ner ett nytt mobilt bankID när du bor utomlands. Eftersom detta system är kopplade mot svenska adresser.
Jag: Hur löser ni detta?
Banken: Det är inget som vi kan lösa, utan detta är något som är fast i BankID's regler. Du behöver vara registrerad på en svensk adress för att du ska kunna aktivera ett mobilt bankID.

Det är kanske BankID som gräver sin egen grav? Vad skulle EU säga om BankID granskades i sömmarna? BankID är uppenbarligen ett hinder för den fria rörligheten i Europa.

Jag uppmanar dig att anmäla Bank-ID till EU. Det vore intressant att få det utrett. I det här fallet är boten faktiskt enkel - det är ju bara för Bank-ID att ändra sina regler. Å andra sidan uppfattar jag det som att det är bra att Bank-ID inte kan aktiveras i länder som Rumänien, Ryssland, Nigeria eller Kina. Frågan är om Bank-ID är en nationell id-handling eller ett nationellt åtkomstsystem. I det första fallet bör det utfärdas på ungefär samma premisser som ett pass (även om saken kompliceras av det utfärdas av privata aktörer), i det andra kan jag inte se att EU har med saken att göra såvida inte EU-medborgare bosatta i Sverige vägras ett sådant.

En representant för EU-Kommissionen säger så här: Jag skulle föreslå att du skickar ett klagomål/förfrågan till Solvit http://ec.europa.eu/solvit/index_sv.htm , som just ska hjälpa till vid hinder på den inre marknaden. De behandlar visserligen problem mellan EU medborgare och myndigheter, men på sätt och vis blir ju detta ett sådant problem, då BankID måste användas inte bara i kontakt med banken utan även med Skatteverket och andra myndigheter som du kan behöva vara i kontakt med även om du bor i ett annat EU land.

BankID är inte en nationell id-handling.

Jag ser inte att BankID bryter mot den fria rörligheten inom EU. Jag rekommenderar att först läsa igenom vad den innebär. https://ec.europa.eu/social/main.jsp?langId=sv&catId=457. Det bör inte vara något problem att kräva en svensk adress men du får inte neka någon med svensk adress att skaffa ett BankID pga personen inte är svensk medborgare.

Den fria rörligheten innebär inte att alla tjänster måste vara tillgängliga för alla överallt inom EU.

Om man ska klaga på något så bör man börja med att gräva djupare i sakfrågan än att citera några svepande slagord så jag tror att Björn har en rejäl hemläxa att göra

Ursprungligen av Björn Wahlsten:

En representant för EU-Kommissionen säger så här: Jag skulle föreslå att du skickar ett klagomål/förfrågan till Solvit http://ec.europa.eu/solvit/index_sv.htm , som just ska hjälpa till vid hinder på den inre marknaden. De behandlar visserligen problem mellan EU medborgare och myndigheter, men på sätt och vis blir ju detta ett sådant problem, då BankID måste användas inte bara i kontakt med banken utan även med Skatteverket och andra myndigheter som du kan behöva vara i kontakt med även om du bor i ett annat EU land.

Varför MÅSTE du använda BankId hos Skatteverket? Det går väl fortfarande att skriva brev och mail till dem? Som egen företagare får jag inte t e x inte deklarera på nätet utan måste skicka in blanketten. Så jag tror nog du bör vara helt klar över vad som gäller innan du slår på stora trumman.

Senast redigerat 2018-12-23 22:18
Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Bör BankID gå i graven?
Många av de 660.000 utlandssvenskarna kommer att uppleva det:
Banken: Du har rätt, jag kontrollerade med vår Digitala support och det stämmer att du inte har möjlighet att ladda ner ett nytt mobilt bankID när du bor utomlands. Eftersom detta system är kopplade mot svenska adresser.
Jag: Hur löser ni detta?
Banken: Det är inget som vi kan lösa, utan detta är något som är fast i BankID's regler. Du behöver vara registrerad på en svensk adress för att du ska kunna aktivera ett mobilt bankID.

Det är kanske BankID som gräver sin egen grav? Vad skulle EU säga om BankID granskades i sömmarna? BankID är uppenbarligen ett hinder för den fria rörligheten i Europa.

Jag bytte till SEB från Länsförsäkringar just på grund av detta (det var faktiskt en tjänsteman där som rekommenderade dem!). SEB hade inga problem med att jag inte hade en svensk adress, men de kunde bara skicka bankkortet till en adress i Sverige. Jag skickade det till en kompis adress.
Byt till en mindre stelbent svensk bank nästa gång du är Sverige är mitt tips.

Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Bör BankID gå i graven?
Många av de 660.000 utlandssvenskarna kommer att uppleva det:
Banken: Du har rätt, jag kontrollerade med vår Digitala support och det stämmer att du inte har möjlighet att ladda ner ett nytt mobilt bankID när du bor utomlands. Eftersom detta system är kopplade mot svenska adresser.
Jag: Hur löser ni detta?
Banken: Det är inget som vi kan lösa, utan detta är något som är fast i BankID's regler. Du behöver vara registrerad på en svensk adress för att du ska kunna aktivera ett mobilt bankID.

Det är kanske BankID som gräver sin egen grav? Vad skulle EU säga om BankID granskades i sömmarna? BankID är uppenbarligen ett hinder för den fria rörligheten i Europa.

Byt bank, där är ditt problem, inte BankID.

Ursprungligen av BlackSmp:

BankID är inte en nationell id-handling.

Jag ser inte att BankID bryter mot den fria rörligheten inom EU. Jag rekommenderar att först läsa igenom vad den innebär. https://ec.europa.eu/social/main.jsp?langId=sv&catId=457. Det bör inte vara något problem att kräva en svensk adress men du får inte neka någon med svensk adress att skaffa ett BankID pga personen inte är svensk medborgare.

Den fria rörligheten innebär inte att alla tjänster måste vara tillgängliga för alla överallt inom EU.

Om man ska klaga på något så bör man börja med att gräva djupare i sakfrågan än att citera några svepande slagord så jag tror att Björn har en rejäl hemläxa att göra

1. Jag har övervägt den möjligheten och Swedbank svarade så här:
"Om ni har flyttat utomlands så att ni är "utvandrad" är det kanske dumt att folkbokföra sig på hans adress? Då kommer det se ut som att ni bor i Sverige igen."

2. Självfallet har jag skrivit till Skatteverket för att få svar på om ifall vi tillfälligtvis kan byta adress.
De svarar inte.

3. Jag har också med stor svårighet lyckats få kontakt med den som hantera BankID centralt. Här är ett utdrag av svaret jag fick:

Jag förstår problemet och kan förklara vad som hänt.
Det rör sig inte om någon form av regeländring utan problemet uppstår när man varit utlandsregistrerad i över tre års tid. Personer som i folkbokföringen är registrerade som utflyttade blir nämligen gallrade i SPAR registret och då har inga företag, inklusive banker, inga möjligheter att automatiskt verifiera en svensk identitet mot ett officiellt register.

BankID regelverket och Tillitsramverket för Svensk E-legitimation (Ref.nr ELN-0700-v1.3) ställer krav på utgivande bank:
K5.8 Utfärdare av Svensk e-legitimation ska kontrollera att uppgifterna knutna till ansökan är fullständiga och stämmer överens med uppgifter som finns registrerade i ett officiellt register.
I vägledningen till regelverket står det även ”Det ska säkerställas att de uppgifter som utgivningen av e-legitimationen grundas på överensstämmer med uppgifter registrerade i ett officiellt register. Om utgivning grundas i en befintlig kundrelation, då dessa uppgifter inhämtats vid ett tidigare tillfälle, så ska uppgifternas aktualitet verifieras mot ett officiellt register. Uppgifter anses vara aktuella om de är inhämtade i enlighet med K5.13. Som officiellt register räknas bland annat SPAR, men motsvarande tjänst från t.ex. ett kreditupplysningsinstitut anses även uppfylla kraven.”

En utgivare för Svensk e-legitimation/BankID skall alltså vid en förnyelse av en e-legitimation kontrollera att namnuppgifterna fortfarande är korrekta, alltså i praktiken överensstämmer med uppgifterna i folkbokföringen/SPAR. Men i förordning (1998:1234) om det statliga personadressregistret, §16 så bestäms gallringstiden till tre år. Utredningar om gallringstid i SPAR har tidigare utförts (Folkbokföring och SPAR – några registerfrågor, dnr 131 798320-12/13) där man då avisade förslaget att öka gallringstiden för utlandsflyttade med hänvisning till en ökande osäkerhet i uppgifternas riktighet allteftersom tiden går, både i fråga om utlandsadressen fortfarande är korrekt, men även om personen lever eller inte.

Vi från Finansiell ID-Teknik BID AB och utgivande BankID banker är väll medvetna om detta problem och inte minst det stora extra manuella arbete detta orsakar och besvär för bankens utlandskunder och banken. Jag arbetar själv med den här frågan och planerar en skrivelse till Finansdepartementet om ändringar i gallringstiderna i SPAR registret.

Senast redigerat 2018-12-24 09:18
Ursprungligen av suddgummi:

Jag bytte till SEB från Länsförsäkringar just på grund av detta (det var faktiskt en tjänsteman där som rekommenderade dem!). SEB hade inga problem med att jag inte hade en svensk adress, men de kunde bara skicka bankkortet till en adress i Sverige. Jag skickade det till en kompis adress.
Byt till en mindre stelbent svensk bank nästa gång du är Sverige är mitt tips.

Det står faktiskt på Länsförsäkringars hemsida: "Du måste vara skriven i Sverige och finnas med i SPAR med officiella uppgifter. Har du redan ett BankID hos oss och vill förnya det, kan du göra det var du än är skriven."
Jag menar bara att när en bank meddelar att man bara har två månader kvar att förnya sitt BankID, borde de berörda kunderna få en upplysning om att genast skicka in kopia på en ID-handling och intyg om mantalsskrivningsort.

Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Det står faktiskt på Länsförsäkringars hemsida: "Du måste vara skriven i Sverige och finnas med i SPAR med officiella uppgifter. Har du redan ett BankID hos oss och vill förnya det, kan du göra det var du än är skriven."
Jag menar bara att när en bank meddelar att man bara har två månader kvar att förnya sitt BankID, borde de berörda kunderna få en upplysning om att genast skicka in kopia på en ID-handling och intyg om mantalsskrivningsort.

Jag hade varit utflyttad i över 2,5 år när jag skulle förnya och det gick inte med LF då (2017) eftersom de såg att jag inte hade en svensk adress. SEB haräde som sagt var då inget problem med att öppna ett nytt för mig. Kanske har det ändrats, får se 2020 när jag behöver förnya igen.

Jag tycker fortfarande att du ska se dig om efter en annan bank om den du har inte tillfredsställer sina behov. En del banker vill inte ha att göra med utlandssvenskar och då är det helt enkelt lättast att få till en som vill. SEB i mitt fall (deras kontor låg närmast LF) men jag är ganska säker på att de andra stora aktörerna skulle kunna vara till hjälp där med.

Jag har frågat om Länsförsäkringar står för vad de lovar. Det senast budet från Swedbank är att vi skall flyga vart tredje år till Sverige och besöka ett av deras bankkontor. Samtidigt propageras det för att man inte flyga i onödan. 10 - 12 timmar i luften förbrukar en hel del bränsle. Kanske dags att tömma kontona i Sverige och flytta aktieportföljerna till Bryssel? Jag tål inte byråkratisk inkompetens.

Jag har lite svårt att förstå irritationen över att det är svårt att ha ett svenskt bankkonto om man inte besöker Sverige regelbundet.

Enligt statistik från 2017 är det 152.000 pensionärer som bor utanför Sverige och får svensk allmän pension. Det kan bland dem finnas någon som är irriterad över att tvingas göra en extra resa till Sverige. Bankerna har ju inte informerat dem att det skulle bli problem när BankID skall förnyas och att problemet kommer att upprepas varje tredje år.

Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Enligt statistik från 2017 är det 152.000 pensionärer som bor utanför Sverige och får svensk allmän pension. Det kan bland dem finnas någon som är irriterad över att tvingas göra en extra resa till Sverige. Bankerna har ju inte informerat dem att det skulle bli problem när BankID skall förnyas och att problemet kommer att upprepas varje tredje år.

Fast det är inget problem med alla banker, så varför inte byta från din bank som det är problem med?
Jag uppdaterar mitt BankID själv, när jag vill, var jag vill. Skandiabanken t.ex.

Andorr, finns Du med i SPAR-registret? Gör man det finns är det heller inga problem med Swedbank. Är du helt säker på sin sak? Jag har ställt frågan till Länsförsäkringar som svarar: "När man blir bankkund hos oss får man en säkerhetsdosa. Denna dosa använder man för att förnya sitt bankID, oavsett vart man är skriven."

Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Jag efterlyser en säker lösning och får veta hur kontona plundras i Sverige med Bank-id. Är det bra?

Det plundras säkert i Spanien också i så fall. Oavsett ID kontroll. Eller skulle dom vara ett föregångsland menar du ?

Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Enligt statistik från 2017 är det 152.000 pensionärer som bor utanför Sverige och får svensk allmän pension. Det kan bland dem finnas någon som är irriterad över att tvingas göra en extra resa till Sverige. Bankerna har ju inte informerat dem att det skulle bli problem när BankID skall förnyas och att problemet kommer att upprepas varje tredje år.

Så vitt som jag har förstått så är inte problemet BankID utan de enskilda bankerna.

Och väljer man att bosätta sig utanför Sverige så är det, enlig mig, upp till dig som individ att hantera det extra besvär som kan uppstå. Livet är inte alltid enkelt, inte ens om man är bosatt i Sverige.

Det mest komiska är ju att man kan tycka något är så dåligt som man inte ens har.

En fullständigt onödig kommentar. Det är inte komiskt att bara ha Mobilt BankID 48 dagar till. Mobilt BankID förnyas vart tredje år.

Ursprungligen av Björn Wahlsten:

En fullständigt onödig kommentar. Det är inte komiskt att bara ha Mobilt BankID 48 dagar till. Mobilt BankID förnyas vart tredje år.

Och hade du haft en annan bank, som Skandiabanken som nämnts tidigare så hade du själv kunnat förnya ditt mobila BankID när som du önskar. Hoppas det löser sig för dig. Problemet är den bank du valt, inte mobilt BankID.

Gott Nytt År!

Ursprungligen av keptang:

Och hade du haft en annan bank, som Skandiabanken som nämnts tidigare så hade du själv kunnat förnya ditt mobila BankID när som du önskar. Hoppas det löser sig för dig. Problemet är den bank du valt, inte mobilt BankID.

Gott Nytt År!

Precis - när man önskar. Förnyar i takt med att jag byter iPhone eller iPad. Imorgon är det dags för min nya iPad Pro 12,9”. På SEB kan man ha max 5 Bank ID samtidig. Så det vill att stryka ngt gammalt var gång. Men det är en åtgärd som tar max några minuter på bankens hemsida.
Tycker mobilt Bank ID är smidigt. Nu kommer jag att kunna logga in med Face ID även på paddan. Dessutom både på kortsida och långsida. GOTT NYTT 2019

Bevaka tråden