Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powerbook G4 startar inte

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-02-11 17:05

Ursäkta att jag åter tar upp problem med en dator som jag skrivit mycket om, nämligen Powerbook G4, modell nr A1138.
Den kraschade ju tidigare ofta. Det tidigare problemet löste jag ju genom att köpa en ny dator vilket var nödvändigt för att jag använde den till min bokföring.

Men jag gillar inte att ha en dator liggande obrukbar. Därför försöker jag nu att få igång den. Vad jag hittat på nätet är att den skall kunna köra Tiger. I så fall bra, jag kan ha den till att skriva texter på och ha med mig den i husvagnen.

Via Firewire har jag nu från en annan dator raderat hårddisken.
Eftersom det inte går att ladda ner system 10.4 genom datorns DVD ingång så försökte jag installera från värddatorn.
Först gick det inte, men jag kunde manuellt ladda ner filerna från installationsskivan. Men det gick inte att lura den på det sättet.
Startade i stället installation på värddatorn och valde PB. Det gick utmärkt att installera.
Stängde av på båda ställena och försökte starta PB igen. ICKE!

Satte i installationsskivan i DVD-ingången, men det enda som händer är att äpplet visar sig och den roterande cirkeln. Gjorde om det och höll ner alt-tangent. Båda skivorna dök up men resultatet blev detsamma. Bara äpplet dök upp osv.

Tacksam för lite tankar och tips.
Ni behöver inte upplysa mig om att det är en tio år gammal dator och att jag borde skaffa något nytt, det vet jag redan.

Senast redigerat 2015-02-11 21:14

Varför fortsatte du inte i den gamla tråden? Jag kan iaf minnas att du blev rekommenderad att byta hårddisk, har du gjort det?

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-02-11 20:55

Tror du verkligen att det är fel på disken? Skivkontroll hittar ju inget.

  • Medlem
  • 2015-02-11 21:17

Vad är det för installationsskiva du använder? Är den svart? Grå?

Vi pratar om samma dator som du nämner här?:
http://www.99mac.se/forum/p/2215010

Bytte du disk på den?

Skivkontroll suger på att hitta fel på diskar, det kan mycket väl vara fel på disken. För att vara säker så kan du testa att boota med en annan disk.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-02-11 22:06

Hej torin, vi kom ju en bit i den andra tråden och jag tror problemet är att du inte har en installationsskiva med rätt version av Mac OS X 10.4 som passar din PowerBook G4 A1138.
Du skrev i den trådens inlägg #28:

Ursprungligen av torin:

I det här fallet använde jag en inst.skiva (original) märkt mac Os vers 10.4.10 Ahtvers.3A133 Har fått den i samband med något annat begagnat. Den består av 2 diskar.

Om det är en av de skivorna märkt med version 10.4.10 som du använt nu också så är detta sannolikt skivor som följt med vid leverans av en mac med intel-processor. (jag antar att det är två grå skivor, stämmer det?) Dessa innehåller endast en version av Mac OSX 10.4.10 anpassad för intel-processor och kommer inte att fungera med din PowerBook G4. Även om det verkar som att du kan installera den versionen på Powerbookens hårddisk genom att sätta Powerbooken i FireWire hårddiskläge så kan inte PowerPC-processorn starta från en installation som endast är för intel-processorer.

Vi ska dock inte ge upp, utan det är klart vi ska ha igång gamla Bettan. Vilka vägar kan du gå?

1) @Jesper Ohlsson föreslog i den andra tråden att du kan klona hårddisken från en av dina andra PowerPC-macar om de har ett fungerande 10.4-system, det är ett bra förslag. För att ge dig mera råd här, kan du lista upp exakt vilka andra PowerPC-macar du har och vilket system de har för närvarande? Berätta vad som står i äpple-menyn - Om den här datorn.

2) Du kanske trots allt har en installationsskiva hemma som passar denna PBG4. Gå igenom skivorna och beskriv här all information du kan få fram. Hur de ser ut (svart eller grå)? Vad står det på dem? Om någon av skivorna är en kopia och man därför inte kan läsa på utsidan vilken version det är sätter du i skivan i en dator. Högerklicka på filen "Installera Mac OS X" och välj "Visa info" så bör du kunna se någon form av versionsnummer som kan ge oss en ledtråd om det är en skiva som går att använda.

3) Jag har en kopia av en retail-skiva med 10.4 som jag mer än gärna skickar till dig. Skicka mig ett PM med din adress. Problemet är att det är version 10.4 och inte den senare retail-utgåvan med 10.4.3. Din PBG4 släpptes med en version av 10.4.2 och jag är osäker om en skiva med 10.4 funkar, men det kan vara värt ett försök. Om inte annat kan nog någon av dina andra PowerPC-macar då vara värddator vid installationen och man uppdaterar vidare hårddisken i PBG4 förbi 10.4.2 så att den sedan kan starta från sin egen hårddisk.

Tillägg:
Jag läste nu om hur du beskriver vad du gjort nu senast i denna tråd:

Ursprungligen av torin:

Startade i stället installation på värddatorn och valde PB. Det gick utmärkt att installera.
Stängde av på båda ställena och försökte starta PB igen. ICKE!

Detta är alltså vad jag tror skulle hända om du denna gång använt en skiva med OSX 10.4, som jag beskriver i alternativ 3 här ovan. Och då har du ju redan kommit halvvägs! Nu behöver du fortsätta med vanliga uppdateringar av systemet på Powerbookens hårddisk i hårddiskläge från värddatorn så att det blir 10.4.3 eller senare, sedan kan Powerbooken starta själv från sin hårddisk.

Men återigen skulle det vara bra om du kunde berätta vad det är för installationsskiva du använder och vilken dator du använder som värddator (jag är osäker på om en PMG5:a installerar ett system som en PBG4:a kan starta från, men det är värt ett försök. Men jag tror också att du har ännu en PBG4:a som kan användas, eller hur? Det är troligen en PBG4:a som är lite äldre än den du nu har problem med - som var den sista som tillverkades - och den äldre klarar att starta från första utgåvan av en retail 10.4-skiva)

Senast redigerat 2015-02-12 09:13
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-02-12 14:33
Ursprungligen av torin:

Ursäkta att jag åter tar upp problem med en dator som jag skrivit mycket om, nämligen Powerbook G4, modell nr A1138.
Den kraschade ju tidigare ofta. Det tidigare problemet löste jag ju genom att köpa en ny dator vilket var nödvändigt för att jag använde den till min bokföring.

Men jag gillar inte att ha en dator liggande obrukbar. Därför försöker jag nu att få igång den. Vad jag hittat på nätet är att den skall kunna köra Tiger. I så fall bra, jag kan ha den till att skriva texter på och ha med mig den i husvagnen.

Via Firewire har jag nu från en annan dator raderat hårddisken.
Eftersom det inte går att ladda ner system 10.4 genom datorns DVD ingång så försökte jag installera från värddatorn.
Först gick det inte, men jag kunde manuellt ladda ner filerna från installationsskivan. Men det gick inte att lura den på det sättet.
Startade i stället installation på värddatorn och valde PB. Det gick utmärkt att installera.
Stängde av på båda ställena och försökte starta PB igen. ICKE!

Satte i installationsskivan i DVD-ingången, men det enda som händer är att äpplet visar sig och den roterande cirkeln. Gjorde om det och höll ner alt-tangent. Båda skivorna dök up men resultatet blev detsamma. Bara äpplet dök upp osv.

Tacksam för lite tankar och tips.
Ni behöver inte upplysa mig om att det är en tio år gammal dator och att jag borde skaffa något nytt, det vet jag redan.

Först stort tack för ett positivt och utförligt svar.

Skivor jag har
2 st grå OS vers 10.4.19 info se bild grå1 resp, gråinst (den skrev jag om tidigare och du sa att den bara går till intel, hur vet jag om en dator har intel?)

3 st CD kopior påskrivet 10.3.5 (7B85) se bild inst103

1 CD kopia 10.3.5 combo se bild

installationsskivan jag använde är vit, men det är en kopia. tillskrivet 10.4 installation.

Jo jag har en PPCG4 till. Men i den har jag installerat system 9.1 . Skall använda den till att köra scanners som inte längre funkar mot syst.10

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-02-12 14:36

Man skall ju kunna bifoga fler filer men när jag lägger till en fil så försvinner den tidigare. Här är i varjefall en till/Users/gorannktorin/Desktop/inst10.3.png

Det fanns ju ett program på SVT för kanske 12 år sen där de skickade ut en teknikpatrull för att hjälpa svenskar med krånglande teknik och dyl. vill minnas att bröderna Schulman (Alex och Calle) var med i patrullen. Nån borde re-boota den iden till en webb tv-serie. Känns som fallet med Torin's G4 Powerbook skulle bli en kioskvältare.

Skämt åsido så gillar jag uthålligheten i allt det här. Jag är själv också den typen som hellre uppdaterar gammal teknik osv hellre än att köpa ny men i det här fallet hade jag nog bara gett upp lagt upp den på tradera. Har sett många defekta PPC datorer där säljas för ett par hundralappar.

Ser fram emot att följa tråden och förhoppningsvis lösningen på OSX kompatibiliteten.

Ursprungligen av torin:

...Skivor jag har
2 st grå OS vers 10.4.19

10.4.19 finns inte.

Ursprungligen av torin:

Här är i varjefall en till /Users/gorannktorin/Desktop/inst10.3.png

Nej, det funkar inte att bara klistra in den lokala sökvägen till filen på din hårddisk.

Ursprungligen av torin:

...när jag lägger till en fil så försvinner den tidigare...

Ja, om du först klickar "Bläddra", och bara väljer en bild - och sedan går in i "Bläddra" igen för att välja nästa bild - ja, då försvinner den första.

Men om du i stället markerar båda och laddar upp båda samtidigt, så funkar det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-02-12 15:33
Ursprungligen av torin:

Skivor jag har
2 st grå OS vers 10.4.19 info se bild grå1 resp, gråinst (den skrev jag om tidigare och du sa att den bara går till intel, hur vet jag om en dator har intel?)

Grå skivor med 10.4.10 är för en dator med intel-processor. Här jobbar vi med en PowerBook G4 och du har också PowerMac G5 och alla dessa har PowerPC-processorer. Din splirrans nya MacBookPro retina har intel-processor, liksom alla macar sedan 2006.

Ursprungligen av torin:

3 st CD kopior påskrivet 10.3.5 (7B85) se bild inst103

1 CD kopia 10.3.5 combo se bild

Alla dessa är Mac OS X 10.3 "Panther". Det är för gammalt för din PBG4 A1138, glöm dom. Kan fungera för din äldre PBG4 eller någon av dina PowerMac G5, men då är 10.4 "Tiger" ändå ett bättre system.

Ursprungligen av torin:

installationsskivan jag använde är vit, men det är en kopia. tillskrivet 10.4 installation.

Denna kan vara användbar! Och det är också den skivan som fungerat till viss del? Här skulle det vara intressant om du satte in skivan i till exempel en av dina PMG5:or och högerklickade på filen/ikonen "Installera Mac OS X" och läs vad det är för versionsnummer.

1) Har jag förstått rätt att du alltså inte lyckas använda denna skiva som startskiva i DVD-läsaren i din PBG4 A1138? Det kan ju bero på att DVD-läsaren är kass, men mer troligt för att det är för tidig version av 10.4 för just den PB-modellen (kräver 10.4.2 eller senare)

2) Testa om du kan starta din andra (äldre) PowerBook G4 med denna skiva. Det gör inget att den har OS9 installerat. Stoppa i DVD-skivan medan datorn är igång. Välj sedan starta om och håll ner C-tangenten efter startplinget. Det tar mycket längre tid än vanligt att starta från en installationsskiva. Om inte C-knappen fungerar, håller du istället ner alt-knappen under uppstart, så kommer du få välja vilken skiva du vill starta från (den interna HD:n med OS9 eller Installations-DVD:n med 10.4). Lyckas du starta den äldre PBG4 med 10.4-DVD:n så har vi bekräftat att den skivan är hel och fungerar.

3) I så fall kan du använda din äldre PBG4 som värddator vid installationen. Du ansluter din PBG4 A1138 som måldator i FireWire Hårddiskläge (starta måldatorn med T-knappen intryckt). Den nyare PBG4 A1138 kommer alltså fungera som en extern hårddisk till din äldre PBG4. Du installerar Mac OS X 10.4 på måldatorn (extern hd). Sedan startar du om, fortfarande är det den äldre PBG4 som nu kommer använda den nyare som extern hårddisk att starta från ett nyinstallerat 10.4 (Din OS 9 installation på den äldre ligger kvar orörd på den äldres interna HD om du valt rätt skiva vid installationen). Fortsätt att uppdatera systemet med systemets inbyggda Programuppdaterare (Äpplemenyn > Programuppdatering) så du kommer förbi 10.4.2. Antagligen uppdaterar den med en gång till 10.4.11, det är bra. När du väl gjort det så kan du koppla loss datorerna och starta den nyare PBG4 som vanligt från dess egna interna hårddisk som nu ska ha ett fungerande 10.4.11 för PowerPC-processor.

Ursprungligen av torin:

Jo jag har en PPCG4 till. Men i den har jag installerat system 9.1 . Skall använda den till att köra scanners som inte längre funkar mot syst.10

Bara som en påminnelse. Din nyare PBG4 A1138 kan inte starta från OS 9 som din äldre PBG4 kan. Däremot kan du använda OS 9 i Classic-läge.

Senast redigerat 2015-02-12 15:44
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-02-12 20:17

Just denna modell, sista PB G4 är väldigt känslig med andra hårddiskar än original. Jag talar av egen erfarenhet.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-02-14 16:54

Stort tack för din hjälp IngoX!
Nu startar Cecilia (PBG4) igen.
Redogör här för hur jag gjort om någon annan kan ha nytta av det.

Båda datorerna anslutna med Firewire.
1 Startade Ada (min gamla PPC G4) på skivan märkt 10.4
2 Raderat hela skivan 74.4 GB på Cecilia (Poverbook G4), därefterpartionerat den
3 Installerat 10.4 på Cecilia, allt sker ju på ADA
4 Startar om ADA som nu kör på Cecilias disk
5 Programuppdatering 9 st. Tog en himla tid och flera omstarter.
6 Stängt av båda datorerna och kopplat loss Firewire.
7 Startat båda och allt fungerar. Wov ! !

Att detta fungerar visar att man faktiskt kan använda en dator som många anser att man skall kasta.
Detta gillar jag. Man skall använda datorerna till det faktiskt inte går längre.

  • Medlem
  • 2015-02-14 17:41
Ursprungligen av torin:

Stort tack för din hjälp IngoX!
Nu startar Cecilia (PBG4) igen.
Redogör här för hur jag gjort om någon annan kan ha nytta av det.

Båda datorerna anslutna med Firewire.
1 Startade Ada (min gamla PPC G4) på skivan märkt 10.4
2 Raderat hela skivan 74.4 GB på Cecilia (Poverbook G4), därefterpartionerat den
3 Installerat 10.4 på Cecilia, allt sker ju på ADA
4 Startar om ADA som nu kör på Cecilias disk
5 Programuppdatering 9 st. Tog en himla tid och flera omstarter.
6 Stängt av båda datorerna och kopplat loss Firewire.
7 Startat båda och allt fungerar. Wov ! !

Att detta fungerar visar att man faktiskt kan använda en dator som många anser att man skall kasta.
Detta gillar jag. Man skall använda datorerna till det faktiskt inte går längre.

Grattis!

OMG!!!

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-02-15 12:15

Ett litet problem till.
Jag vill ha Word 5 i Cecilia (PBG4)- Jag har det i en annan dator som också kör med 10.4.11.
Classic måste till för att datorn skall kunna köra Word5.
När jag kollar i den andra datorn så finns det flera mappar som heter Classic,
Hur vet jag vilken jag skall välja?
Kommer att föra över via Firewire och har redan Wordmappen på plats.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2017-11-18 17:59

Söker - hittas inte

Har ju för länge sedan skrivit om min PBG4 15 tums skärm som inte vill starta.
Datorn är av modell A1138
Är det någon som vet var diskussionen tagit vägen?

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2018-05-16 10:18

Reparera G4

ÅTERUPPREPAR DETTA:
Startskiva till PBG4
Denna utmärkta dator har jag haft i flera år. Jag köpte den begagnad och tänkte inte på att jag skulle haft original startskiva.
Jag har försökt att installera olika system på datorn men den startar inte på något. Jag har försökt installera från en stationär G4, men det går inte heller.
Nu hoppas jag att någon har en startskiva som jag kan få köpa.
ALTERNATIVT, VART SKICKAR MAN DATORN FÖR ATT FÅ DEN REPARERAD?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2018-05-16 10:33

det är väl bara att fortsätta i din gamla tråd. https://www.99.se/forum/p/2327310

Är det inte bättre att fortsätta i gamla tråden då det blir lättare att kolla vad som gjorts och sagts tidigare - och förstås tala om vilken dator det gäller. Den du visar bild på har ju trots allt ett fungerande OSX installerat? (Bilden är f.ö. så liten att den inte går att läsa ens efter klickning).

Du vill köpa skivor - men att det inte funkar att installera, varken från skivor eller från annan dator - behöver ju inte bero på att det är fel skivor. Det kan ju också bero på att hårddisken är kass. Eller handhavandefel.

1. Vad menar du med "startar inte på något"? Den verkar ju funka på bilden.

2. Vilka olika skivor har du försökt installera från? Vad händer då? Vad blir resultatet?

3. Det lär ju vara en PowerBook G4, men mer exakt vilken modell är det?

(Tillägg: Nu när trådar har blivit hopslagna, så har min fråga 3 blivit besvarad. Nu framgår det att det är modell A1138)

Senast redigerat 2018-05-16 15:34

Inlägg #18 och framåt flyttade till denna tråd.

Jag kan skicka en dvd med skivavbilder för alla fyra cd rom-skivorna inkluderade. De monteras automatiskt på skrivbordet vid inmatning i dvd-läsaren. Bara att klicka igång installeraren på skivavbild nr 1.

MEN - det är första retailversionen 10.4.0 från mars 2005. Om din dator är nyare än så (såsom din 15" PBG4 i gamla tråden), så kommer den inte att funka då den maskinen kräver minst 10.4.2. Och då inte vilken 10.4.2 som helst, utan just den som följde med maskinen. Tydligen.

Ja ja, jag skickar ändå, så kanske Postmord har den levererad före jul... Funkar den inte i det här fallet så har du iaf en 10.4.0 retail till ännu äldre maskiner*. Den har rullat finfint i min iBook G4 "back in the day". Uppgraderad till 10.4.11 förstås som den körde ända fram till pensioneringen 2011.

Combo-uppdateringen till 10.4.11 finns här.

* Förutsatt att burken i fråga har dvd-läsare och inte bara cd rom-läsare.

Rekommenderar Troy Elliot; http://www.jonkopingmacreparation.eu

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-05-17 17:04

DVDläsaren kan vara paj, mycket vanligt. Finns billiga DVDläsare med USB på t ex ElGiganten.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2018-05-24 12:56
Ursprungligen av johan_tanying:

Jag kan skicka en dvd med skivavbilder för alla fyra cd rom-skivorna inkluderade. De monteras automatiskt på skrivbordet vid inmatning i dvd-läsaren. Bara att klicka igång installeraren på skivavbild nr 1.

MEN - det är första retailversionen 10.4.0 från mars 2005. Om din dator är nyare än så (såsom din 15" PBG4 i gamla tråden), så kommer den inte att funka då den maskinen kräver minst 10.4.2. Och då inte vilken 10.4.2 som helst, utan just den som följde med maskinen. Tydligen.

Ja ja, jag skickar ändå, så kanske Postmord har den levererad före jul... Funkar den inte i det här fallet så har du iaf en 10.4.0 retail till ännu äldre maskiner*. Den har rullat finfint i min iBook G4 "back in the day". Uppgraderad till 10.4.11 förstås som den körde ända fram till pensioneringen 2011.

Combo-uppdateringen till 10.4.11 finns här.

* Förutsatt att burken i fråga har dvd-läsare och inte bara cd rom-läsare.

Tack!

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2019-02-01 13:55

Nytt försök

Detta startade 2015, men sjukdom och elände har gjort att ärendet blivit liggande. Ny har jag åter försökt att starta min bärbara PB 15 tum skärm. Denna gång från en cup som går med 10.4.11. Den bärbara med Firewire. Jag använde en OSX skiva som en okänd person skickat mig. (okänd och kunde ej tacka för detta)
Det gick utmärkta att ladda över OS 10.4.11 till den bärbara men den vill ändå ej starta. Hänge5 sig i uppstartläge.
HJÄLP! Vart kan jag skicka datorn för reparation?

Ursprungligen av torin:

Ursäkta att jag åter tar upp problem med en dator som jag skrivit mycket om, nämligen Powerbook G4, modell nr A1138.
Den kraschade ju tidigare ofta. Det tidigare problemet löste jag ju genom att köpa en ny dator vilket var nödvändigt för att jag använde den till min bokföring.

Men jag gillar inte att ha en dator liggande obrukbar. Därför försöker jag nu att få igång den. Vad jag hittat på nätet är att den skall kunna köra Tiger. I så fall bra, jag kan ha den till att skriva texter på och ha med mig den i husvagnen.

Via Firewire har jag nu från en annan dator raderat hårddisken.
Eftersom det inte går att ladda ner system 10.4 genom datorns DVD ingång så försökte jag installera från värddatorn.
Först gick det inte, men jag kunde manuellt ladda ner filerna från installationsskivan. Men det gick inte att lura den på det sättet.
Startade i stället installation på värddatorn och valde PB. Det gick utmärkt att installera.Sänder bild på datorns baksida.
Stängde av på båda ställena och försökte starta PB igen. ICKE!

Satte i installationsskivan i DVD-ingången, men det enda som händer är att äpplet visar sig och den roterande cirkeln. Gjorde om det och höll ner alt-tangent. Båda skivorna dök up men resultatet blev detsamma. Bara äpplet dök upp osv.

Tacksam för lite tankar och tips.
Ni behöver inte upplysa mig om att det är en tio år gammal dator och att jag borde skaffa något nytt, det vet jag redan.

Kolla inlägg #24.

1
Bevaka tråden