Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa Lightning-kabeln?

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är på jakt efter en riktigt bra och pålitlig Lightning-USB-kabel. Behöver inte vara USB-C.

Vilka märken är bäst?

Köper alltid Anker. Bra grejer!
PZOZ har jag också använt, riktigt bra dessa med.

edit: Från amazon.de får du halva priset på Anker mot att köpa i Sverige har jag för mig.

Jag fick den här kabeln, hade troligen inte köpt den själv pga allmänt skeptisk till annat än Apples egna kablar (de jag har fått med mina prylar har hållit superbra så har inte behövt köpa extra). Den här gåvokabeln har dock hållit riktigt bra i väl över ett år nu.

Linocells Premium Lightning-kabel från Kjell

Ursprungligen av Ida Blix:

Jag fick den här kabeln, hade troligen inte köpt den själv pga allmänt skeptisk till annat än Apples egna kablar (de jag har fått med mina prylar har hållit superbra så har inte behövt köpa extra). Den här gåvokabeln har dock hållit riktigt bra i väl över ett år nu.

Linocells Premium Lightning-kabel från Kjell

Minns att jag fick en likadan. Den utvecklade dock fötter för nåt år sedan och försvann!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-02-05 13:31

Apple

Jag har en sån här med som fungerat bra:
https://www.teknikmagasinet.se/produkter/hemt...

Ursprungligen av jakobnilsson:

Minns att jag fick en likadan. Den utvecklade dock fötter för nåt år sedan och försvann!

Det är många såna här bra å ha-kablar som får fötter här på kontoret...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-02-05 16:00

Ikeas MFI kabel för 79kr?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-02-05 18:05

Jag har tre Anker. Två mkt bra och en slets ut snabbt. Liknande med Apples egna kablar, vissa håller superbra, andra inte alls. Så samtliga märken verkar ha stor kvalitetsvariationer.

Senast redigerat 2019-02-05 20:49
  • Medlem
  • Lund
  • 2019-02-05 18:29

Har testat många lightningkablar men den absolut bästa är... Anker!

Ursprungligen av reboot81:

Ikeas MFI kabel för 79kr?

De hade inte fått in ännu när jag var där sist, men ja det är ett prisvärt alternativ kanske. Är själv rätt nöjd med USB-kablarna de har sen tidigare, men andra på kontoret har klagat på dålig kvalitet.

Många som tipsar om Anker – vad är den stora fördelen? Bara att de är pålitliga och hållbara?

Ikeas funkar bra än så länge. Sjukt prisvärd och lite längre än Apples egna också, vilket inte skadar.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Många som tipsar om Anker – vad är den stora fördelen? Bara att de är pålitliga och hållbara?

Pålitliga, prisvärda (om man köper utanför Sverige), finns i annat än vitt.

  • Medlem
  • Lund
  • 2019-02-06 20:37
Ursprungligen av jakobnilsson:

Många som tipsar om Anker – vad är den stora fördelen? Bara att de är pålitliga och hållbara?

Framförallt så är det hållbarheten och kvaliten för mig. brukade köpa 4-5 kablar åt gången då de pajjade stup i kvarten, så köpte fyra Anker-kablar med. Tre av dom ligger forfarande oanvända. Den jag använder har jag använt dagligen i över ett och ett halvt år. Hemma och på resor. Inte en tendens till att ge upp ?
Köpte dom efter tips från @reboot81 i en annan tråd

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-02-06 20:54
Ursprungligen av Cribe:

Framförallt så är det hållbarheten och kvaliten för mig. brukade köpa 4-5 kablar åt gången då de pajjade stup i kvarten, så köpte fyra Anker-kablar med. Tre av dom ligger forfarande oanvända. Den jag använder har jag använt dagligen i över ett och ett halvt år. Hemma och på resor. Inte en tendens till att ge upp ?
Köpte dom efter tips från @reboot81 i en annan tråd

Vad gör du med kablarna?
Samtliga mina fungerar och de äldsta är från när 5S kom.

  • Medlem
  • Lund
  • 2019-02-06 20:59
Ursprungligen av Json_81:

Vad gör du med kablarna?
Samtliga mina fungerar och de äldsta är från när 5S kom.

Använder dom. Har inte silkesvantar på då de är såpass billiga. Uppenbarligen har alla förutom Ankar inte hållt särskilt hög kvalitet

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-02-06 21:22

Använder för närvarande Otterbox lightningkabel.

Ursprungligen av Json_81:

Vad gör du med kablarna?
Samtliga mina fungerar och de äldsta är från när 5S kom.

Ha, ha som jämförelse den kabel jag fick med min iPhone 5s höll inte ens i ett år. Dess förfall finns fotodokumenterat i inlägg #10 och #17 i denna tråd. Jag sänglyssnar och läser med laddkabel i, det klarar inte Apple-kabeln.

Numera använder jag bara tygkablar för daglig användning, originalkablarna får ligga som extrakablar i jackfickor och väskor. Quickdrawkabeln i tråden från 2014 höll tills den fick fötter, sedan en billg noname tygkabel där kabeln höll bra men det blev glapp i själva kontaktstiftet. Nu har jag haft Otterboxkabeln ett år, den ser ut som ny.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-02-06 21:35
Ursprungligen av Cribe:

Använder dom. Har inte silkesvantar på då de är såpass billiga. Uppenbarligen har alla förutom Ankar inte hållt särskilt hög kvalitet

Ursprungligen av IngoX:

Använder för närvarande Otterbox lightningkabel.

Ha, ha som jämförelse den kabel jag fick med min iPhone 5s höll inte ens i ett år. Dess förfall finns fotodokumenterat i inlägg #10 och #17 i denna tråd. Jag sänglyssnar och läser med laddkabel i, det klarar inte Apple-kabeln.

Numera använder jag bara tygkablar för daglig användning, originalkablarna får ligga som extrakablar i jackfickor och väskor. Quickdrawkabeln i tråden från 2014 höll tills den fick fötter, sedan en billg noname tygkabel där kabeln höll bra men det blev glapp i själva kontaktstiftet. Nu har jag haft Otterboxkabeln ett år, den ser ut som ny.

Ni våldför er alltså på kablarna och kallar det dålig kvalitet?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-02-06 21:41
Ursprungligen av Json_81:

Ni våldför er alltså på kablarna och kallar det dålig kvalitet?

Som jag skrev i den andra tråden: Visst man kan hävda "you´re holding it wrong" om man vill. Men om det går att tillverka en kabel som håller för det som jag vill använda den till, så köper jag den istället. De är ju ändå inte dyrare än vad Apple tar för sin originalkabel, skulle vara dumt av mig att köpa en sådan.

  • Medlem
  • Lund
  • 2019-02-06 22:00
Ursprungligen av Json_81:

Ni våldför er alltså på kablarna och kallar det dålig kvalitet?

Vem har sagt att jag våldför mig på kabeln? Vad är det för påhitt? Jag har använt många kablar och den enda som hållt länge vid normalt bruk är Anker. Punkt slut.

Senast redigerat 2019-02-06 22:29
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-02-06 22:16

Jag provar denna på min dotter så får vi se vad som händer...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-02-06 22:40
Ursprungligen av frazze:

Jag provar denna på min dotter så får vi se vad som händer...

Ändå lite coolt med en dotter som går på el..??

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-02-07 07:02
Ursprungligen av IngoX:

Som jag skrev i den andra tråden: Visst man kan hävda "you´re holding it wrong" om man vill. Men om det går att tillverka en kabel som håller för det som jag vill använda den till, så köper jag den istället. De är ju ändå inte dyrare än vad Apple tar för sin originalkabel, skulle vara dumt av mig att köpa en sådan.

Absolut

Ursprungligen av Cribe:

Vem har sagt att jag våldför mig på kabeln? Vad är det för påhitt? Jag har använt många kablar och den enda som hållt länge vid normalt bruk är Anker. Punkt slut.

Du skrev att silkesvantarna inte är på, det brukar betyda rätt omild behandling.

  • Medlem
  • Lund
  • 2019-02-07 07:08
Ursprungligen av Json_81:

Absolut

Du skrev att silkesvantarna inte är på, det brukar betyda rätt omild behandling.

Det är en laddkabel, jag använder den som sådan... Behandlar den varken som den vore gjord av flera tusen år gammal papyrus eller som tvättlina ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-02-07 09:01

Är det bara jag sim upplever att samtliga tillverkare verkar ha mycket stot variation i kvaliteten? Jag kör mest Apple och Anker och båda uppvisar briljans blandat med skräp.

Jag köpte de här för drygt ett eller två år sedan och de håller bra. Kraftig kabel.

Får nog ta och testa Anker's kablar låter det som, och dom verkar mycket billigare på tyska Amazon.

  • Medlem
  • Lund
  • 2019-02-08 08:11
Ursprungligen av infelix:

Får nog ta och testa Anker's kablar låter det som, och dom verkar mycket billigare på tyska Amazon.

De jag köpte var av denna modellen

Senast redigerat 2019-02-08 08:51
Ursprungligen av Cribe:

Dejag köpte var av denna modellen

Den verkar ju vara ganska lik Ikeas variant.

1
Bevaka tråden