Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apples butikschef Angela Ahrendts slutar

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter att ha framgångsrikt lett uppbyggnaden av Apples butiken världen om de senaste fem åren lämnar hon nu över till Deirdre O'Brien. Ahrendt lämnar Apple i april.

Läs hela artikeln här

Jag tror det är en bra ide i sig av Apple att ha egna butiker i viss mån särskilt när de var i en fas där de expanderade. Däremot har jag svårt att se meningen med de påkostade extravaganser de har sysslat med de senaste åren. Det är en sak att bygga ett påkostat rymdskepp till högkvarter. Men ska varenda butik se märklig/påkostad/superlyxig ut är en annan sak. I en uppgående fas är det lätt att bygga fast sig med för höga kostnader.
(personal, hyror, etc..)
Men går försäljningen neråt så är det inte bra.

Jag tror som läget är nu är det dags för Apple att stoppa sin expansion av sitt egna butiksnät. Däremot har de Apple Premium Resellers som ett bra alternativ.

Senast redigerat 2019-02-06 17:46
  • Medlem
  • 2019-02-06 22:12
Ursprungligen av johnh3:

Jag tror det är en bra ide i sig av Apple att ha egna butiker i viss mån särskilt när de var i en fas där de expanderade. Däremot har jag svårt att se meningen med de påkostade extravaganser de har sysslat med de senaste åren. Det är en sak att bygga ett påkostat rymdskepp till högkvarter. Men ska varenda butik se märklig/påkostad/superlyxig ut är en annan sak. I en uppgående fas är det lätt att bygga fast sig med för höga kostnader.
(personal, hyror, etc..)
Men går försäljningen neråt så är det inte bra.

Jag tror som läget är nu är det dags för Apple att stoppa sin expansion av sitt egna butiksnät. Däremot har de Apple Premium Resellers som ett bra alternativ.

Det är inga butiker. Det är mötesplatser. Det är så Apple vill att det ska vara.

Nu hittar jag inte källan men vill minnas att jag läst att Apple Stores genererar massor med mer pengar per kvadratmeter yta än vad motsvarande från andra gör.

Ursprungligen av Ljung:

Det är inga butiker. Det är mötesplatser. Det är så Apple vill att det ska vara.

Nu hittar jag inte källan men vill minnas att jag läst att Apple Stores genererar massor med mer pengar per kvadratmeter yta än vad motsvarande från andra gör.

Jag tror det var Ahrendst motto att det skulle vara mötesplatser, i alla fall de gånger jag har sett henne på YouTube eller i andra sammanhang. Är inte så säker på att Apple styrelsen håller med längre i den inriktningen, antagligen därför hon nu något överraskande lämnar. Men i den nivån säger de alltid att de ska söka nya utmaningar istället.? Aldrig att de har fått sparken.

Parker och mötesplatser kan väl vara trevligt men det blir stora kostsamma ytor så att säga. Överdrivet fina byggnader i A-lägen likaså.
I slutändan är det samma iPad man köper i Elgiganten, MediaMarkt, online eller i en officiell Apple butik.

Ursprungligen av johnh3:

Jag tror det var Ahrendst motto att det skulle vara mötesplatser, i alla fall de gånger jag har sett henne på YouTube eller i andra sammanhang. Är inte så säker på att Apple styrelsen håller med längre i den inriktningen, antagligen därför hon nu något överraskande lämnar. Men i den nivån säger de alltid att de ska söka nya utmaningar istället.? Aldrig att de har fått sparken.

Parker och mötesplatser kan väl vara trevligt men det blir stora kostsamma ytor så att säga. Överdrivet fina byggnader i A-lägen likaså.
I slutändan är det samma iPad man köper i Elgiganten, MediaMarkt, online eller i en officiell Apple butik.

Men det som lockar folk till de här butikerna är nog inte främst att köpa just Ipaden, eller så upplever inte jag det. En del kommer bara för gratis Wifi så klart (och på en del ställen kan man också köpa gott kaffe), många kommer för gratis-kurserna och artistuppträdanden etc. Det är ju lite livsstilen/ekosystemet Apple säljer in och butikerna handlar då inte om att sälja någon enskild produkt. Att butikerna har fräsig arkitektur säljer ju också in Premium-märket Apple.

Åtminstone jag läser inte in alltför mycket i att Angela lämnar, tycker inte det känns som att hon fått sparken. Butikerna går ju hur bra som helst vad jag förstår.

Senast redigerat 2019-02-07 17:04
  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-02-07 11:37
Ursprungligen av johnh3:

Jag tror det är en bra ide i sig av Apple att ha egna butiker i viss mån särskilt när de var i en fas där de expanderade. Däremot har jag svårt att se meningen med de påkostade extravaganser de har sysslat med de senaste åren. Det är en sak att bygga ett påkostat rymdskepp till högkvarter. Men ska varenda butik se märklig/påkostad/superlyxig ut är en annan sak. I en uppgående fas är det lätt att bygga fast sig med för höga kostnader.
(personal, hyror, etc..)
Men går försäljningen neråt så är det inte bra.

Jag tror som läget är nu är det dags för Apple att stoppa sin expansion av sitt egna butiksnät. Däremot har de Apple Premium Resellers som ett bra alternativ.

Du får det ju att låta som att deras koncept med sina egna butiker är något nytt för Apple.

De har hållit på med egna butiker i 18 år och har över 500 egna butiker. Jag tror nog de har koll på detta.

Ursprungligen av zinned:

Du får det ju att låta som att deras koncept med sina egna butiker är något nytt för Apple.

De har hållit på med egna butiker i 18 år och har över 500 egna butiker. Jag tror nog de har koll på detta.

Visst vet jag det men butiker kan vara olika. Det jag ifrågasätter är om det blir för överdrivet dyrt/lyxigt m.m..Med parker, mötesplatser och allt vad det är?

Nån ska ju betala kalaset, det blir kunderna som får ett extra pålägg på sina Apple produkter. Hellre lite billigare prylar.
Sen varför Angela lämnar vem vet?
Min egen spekulation är att det har blivit nån form av konflikt över den framtida strategin.
Men som sagt bara min teori.

Ursprungligen av johnh3:

Visst vet jag det men butiker kan vara olika. Det jag ifrågasätter är om det blir för överdrivet dyrt/lyxigt m.m..Med parker, mötesplatser och allt vad det är?

Nån ska ju betala kalaset, det blir kunderna som får ett extra pålägg på sina Apple produkter. Hellre lite billigare prylar.
Sen varför Angela lämnar vem vet?
Min egen spekulation är att det har blivit nån form av konflikt över den framtida strategin.
Men som sagt bara min teori.

Tycker din teori låter riktigt vettig.

Med det här tycker jag det låter som att hon valt att lämna av privata skäl snarare än att någon skulle vara missnöjd med hur hon skött sitt jobb. Angela har under ett besök på ett Ralph Lauren-event i New York uttalat sig om vad hon ska göra framöver:

Citat:

“I plan to take the summer off,” said Ahrendts, who declined to disclose what type of job she’d be interested in next. She said she plans to enjoy some traveling before making any new commitments. On her agenda are a Rwanda mission and visiting two of her children in London. Ahrendts said that throughout her marriage, her husband has constantly been moving with her to London and then San Francisco, and now it’s time for him to get a turn.

Man behöver inte alltid misstänka fulspel. Någon gång ska de väl få njuta av ett liv i lugn och ro och skörda belöningarna från en lyckad karriär

Visst kan det vara av privata skäl man slutar. Men har man varit en rätt kort tid i ett toppjobb i ett jätteföretag och bara lämnar utan att vara i pensionsåldern så brukar det vara nåt bakomliggande skäl, omorganisation eller ändring av strategi.
Ungefär som när Terry Myerson lämnade Microsoft:
https://xcomputer.site/2018/03/30/windows-che...

Maktmänniskor i företagens ledning brukar inte vilja lämna utan vidare bara. De får en stor fallskärm men får inte uttala sig om varför.

Men om man bortser från personerna och fokuserar på Apple. Jag tror inte det spelar en större roll längre hur många egna butiker de har i USA eller i västvärlden. Produkterna börjar bli för dyra.
Där tror jag fokuset kommer vara framöver.

Samt att de vill "knäcka" den Indiska marknaden. Där finns potential att växa.

Ursprungligen av Ida Blix:

Med det här tycker jag det låter som att hon valt att lämna av privata skäl snarare än att någon skulle vara missnöjd med hur hon skött sitt jobb. Angela har under ett besök på ett Ralph Lauren-event i New York uttalat sig om vad hon ska göra framöver:

Nog kan det vara så. Men hon var ändå handplockad från Burberry och ansågs av många vara en kandidat att efterträda Tim Cook:
https://www.youtube.com/watch?v=KDnwfjwfkxo&t...

Apple skulle vara ett mode/lyxmärke så då passade hon in. Men om man ser på Apple Watch så var det i början en lyxpryl. Nu är säljargumentet snarare hälsa och träning som framförs för den. Så där ser man en klar ändring i strategin. Spekuleras mycket i USA media och podcastar, att butikerna snarare har blivit sämre under hennes ledning. Så de får ta in en annan som får "fixa" till butikerna, en erfaren person med lång tid inom Apple.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-02-08 15:30
Ursprungligen av johnh3:

Visst vet jag det men butiker kan vara olika. Det jag ifrågasätter är om det blir för överdrivet dyrt/lyxigt m.m..Med parker, mötesplatser och allt vad det är?

Nån ska ju betala kalaset, det blir kunderna som får ett extra pålägg på sina Apple produkter. Hellre lite billigare prylar.

Jag tycker personligen att det är kul med annorlunda butiker som Apples. Kostnaden för just dessa tror jag inte gör så stor skillnad på slutpriset för produkterna vi köper. Inga av Apples butiker anser jag dock vara lyxiga. De är fina, propra och inbjudande. Som det ska vara. Ingen överdådighet på något sätt.

Ursprungligen av zinned:

Jag tycker personligen att det är kul med annorlunda butiker som Apples. Kostnaden för just dessa tror jag inte gör så stor skillnad på slutpriset för produkterna vi köper. Inga av Apples butiker anser jag dock vara lyxiga. De är fina, propra och inbjudande. Som det ska vara. Ingen överdådighet på något sätt.

Hårdvaran har ju varit basen i Apples framgång. Nu ryktas det dock om att de ska satsa mer på service/tjänster och sådant. Kanske ev, uppköp av såna företag typ Netflix. Så hur passar deras butiksnät in i den ekvationen? Nu tror jag inte att butikerna försvinner.
Men jag misstänker att det blir färre Apple butiker i framtiden, eller att expansionen bromsas upp.

Visst har lyx, mode coolhetsfaktorer även betydelse i tech, men jag tror ändå att kunder i viss mån är mer rationella om man köper en mobil, dator jämfört med en Louis Vuitton väska.
Men hur den framtida inriktningen blir får vi se.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-02-11 15:59
Ursprungligen av johnh3:

Hårdvaran har ju varit basen i Apples framgång. Nu ryktas det dock om att de ska satsa mer på service/tjänster och sådant. Kanske ev, uppköp av såna företag typ Netflix. Så hur passar deras butiksnät in i den ekvationen? Nu tror jag inte att butikerna försvinner.
Men jag misstänker att det blir färre Apple butiker i framtiden, eller att expansionen bromsas upp.

Det ena utesluter inte det andra, jag tror tvärt om att butikerna kommer fortsätta att poppa upp i samma strida ström.

Ursprungligen av johnh3:

Visst har lyx, mode coolhetsfaktorer även betydelse i tech, men jag tror ändå att kunder i viss mån är mer rationella om man köper en mobil, dator jämfört med en Louis Vuitton väska.
Men hur den framtida inriktningen blir får vi se.

I min värld är detta inte lyx. Det är service, inbjudande för umgänge och trivsel. Lyx är något helt annat.

Det var en diskussion om butikerna i podcasten "This Week In Tech" (Twit med Leo Laporte) på YouTube. Butikerna är trevliga och inbjudande som har nämnts. Men de kanske skulle behöva delas upp i en ren köp avdelning med snabb service för det, och en annan avdelning där man får hjälp med annat. Som de sa är det nu rätt rörigt med långa väntetider så det blir inte bra för någon i USA butikerna. Fullt med folk visserligen men ändå.

Priserna har en faktor också. Man kan jämföra med en fin och stor sportbutik. Nån kanske provar skor, på ett löpband och får bra service. Men kunden kollar prisjakt och köper samma skor billigare nån annanstans. Så den "fina" butiken har gjort en massa jobb i onödan så att säga.
Visserligen får Apple sälja sin produkt i bägge fallen. Men om man ändå får sin iPad, eller iPhone billigare på alla andra ställen utom i deras egna säljnät undergräver det butiksnätet på längre sikt. Så oavsett orsaken till varför Angela lämnade tror jag det finns mycket att förbättra.

1
Bevaka tråden