Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flera appar delar i smyg känsliga uppgifter med Facebook

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Enligt en rapport från Wall Street Journal har flera appar delat känsliga personliga uppgifter med Facebook – i vissa fall utan att meddela användarna ens indirekt. Både Google och Apple måste ta i med hårdhanskarna här!

Läs hela artikeln här

Trist sånt här.
Har man Android så kan man ladda ner appen Addons Detector som kan skanna igenom apparna man har, se vilka typer utav analys/reklamtjänster som används samt beskrivning av vad dessa är.

Så här kan det se ut t.ex. om man kollar vad LinkedIn-appen har.

Ursprungligen av keptang:

Trist sånt här.
Har man Android så kan man ladda ner appen Addons Detector som kan skanna igenom apparna man har, se vilka typer utav analys/reklamtjänster som används samt beskrivning av vad dessa är.

Så här kan det se ut t.ex. om man kollar vad LinkedIn-appen har.

Åh bra tips!

Ursprungligen av Ida Blix:

Åh bra tips!

Kanon-app. Man får inte vara allt för paranoid bara.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-02-25 20:02

Många som var med från början använder i princip endast FB för inloggning och messenger.

När ska folk lära sig att Facebook är evil? Lämna och låt dom dö! Själv har jag haft block på dom många år via brandvägg. Jag når dom inte ens och Facebook når inte mig!

Ursprungligen av SweSG:

När ska folk lära sig att Facebook är evil? Lämna och låt dom dö! Själv har jag haft block på dom många år via brandvägg. Jag når dom inte ens och Facebook når inte mig!

Fast för detta behöver man inte ha Facebook-appen, eller ens ett konto där. Räcker med att ha en app som använder App Events från Facebook.

Ursprungligen av keptang:

Fast för detta behöver man inte ha Facebook-appen, eller ens ett konto där. Räcker med att ha en app som använder App Events från Facebook.

Ja, det är illa :/

Ursprungligen av keptang:

Trist sånt här.
Har man Android så kan man ladda ner appen Addons Detector som kan skanna igenom apparna man har, se vilka typer utav analys/reklamtjänster som används samt beskrivning av vad dessa är.

Så här kan det se ut t.ex. om man kollar vad LinkedIn-appen har.

Och problemet här är att hur man kan vara säker på att Addons Detector inte skickar en massa information någonstans? ...
Se tex Ghostery...
(Även om jag gissar att en massa personer håller koll på vad den app:en gör.)

Finns ju också AppCensus som loggar vilka android-appar kontaktar och vilken information de skickar. Dock är ju avsaknaden av något inte ett bevis att de inte skickar information (något de också påpekar).

Edit: Här är tex vad jag gissar är androidversionen av Instant Heart Rate: HR Monitor, medans man inte kan se att den skickar information om pulsen till facebook så kan man se att den skickar information till facebook.

Senast redigerat 2019-02-25 23:52
Ursprungligen av filbunke:

Och problemet här är att hur man kan vara säker på att Addons Detector inte skickar en massa information någonstans? ...
Se tex Ghostery...
(Även om jag gissar att en massa personer håller koll på vad den app:en gör.)

Finns ju också AppCensus som loggar vilka android-appar kontaktar och vilken information de skickar. Dock är ju avsaknaden av något inte ett bevis att de inte skickar information (något de också påpekar).

Edit: Här är tex vad jag gissar är androidversionen av Instant Heart Rate: HR Monitor, medans man inte kan se att den skickar information om pulsen till facebook så kan man se att den skickar information till facebook.

Som sagt, paranoia-nivån får man sköta själv.

Ursprungligen av keptang:

Som sagt, paranoia-nivån får man sköta själv.

Man är ju inte paranoid! Alla är ju efter din och min data! En liten bugg här och där som läcker lite data. Tjäna lite slantar på det! Vi har ju inget att dölja i alla fall!

1
Bevaka tråden