Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ajöss och tack för fisken!

Tråden skapades och har fått 576 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Men, så tråkigt! Jag har aldrig varit entusiastisk för apples produkter personligen men velat hålla koll på dem på ett trevligt sätt. Eran podd blev det sättet för ca 5 år sedan tror jag, hade inte något konto här fören efter jag behövde skriva en rad ang. nått som blev lite galet med en fakta om Galaxy S-serien.

När ni breddade blev det för mig personligen ännu bättre som en helhet för det mobila, ett komplement till nordamerikanska poddar om mestadels android. De om Apple är bara Apple och ofta lite fanatiska. Ni har fått bättre och bättre självinsikt ang deras för och nackdelar ju längre ni höll på.

Men att ni gjorde det ni ville och var duktiga på det är ingen tvekan från min sida. Brukar dra upp eran podd bland de första när det blivit flera i kön... Var ska jag nu ta vägen för den dosen? Sen att det troligen blir mindre fulkultur är ju tråkigt, den är en av mina favoriter

Hoppas ni hittar nya jobb snabbt som både är kul och kanske ger en skvätt mer klirr i kassan så ni kan göra en privat satsning på podd om ni får abstinens

Gött att du blir kvar i "krokarna" Eklöv, bor i Blekinge och du binder på nått udda sätt ihop landet lite bättre för en ölänning som pluggade i Kalmar, började jobba i Göteborg och fann kärleken i Blekinge
Jag vill ju hinna spela RPGs, läser fantasy, fipplar med mobila enheter och gillar datorer... Kanske nått som skapar en röd tråd i att jag delar en del med dig?

Lycka till!

Riktigt tråkigt att ni ska sluta. Att läsa 99-forumet tillhör mina dagliga rutiner. Det kommer att kännas tomt utan er. Tack för den här tiden och tack till redaktionen som som spridit god stämning kring sig.

  • Medlem
  • 2019-04-05 13:40

Onekligen en mycket sorglig dag, inte minst för den svenska Apple-historien. Jag tycker att det borde finnas ett sätt att iallafall låta den mer entusiastdrivna forumdelen leva vidare. Om inte aktivt så åtminstone som ett kulturhistoriskt arkiv. Det finns en enorm mängd Apple-kunskap i alla dessa diskussioner. En unik kunskapsbas då den utgår från svenska förutsättningar och behov. När jag har problem med gamla Macar söker jag alltid här, och får allt som oftast också svar.

All denna kunskap måste räddas och bevaras för framtiden!

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2019-04-05 13:45

Varför skulle inte sajten kunna drivas vidare bara som ett diskussionsforum? Typ som många andra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-04-05 14:02
Ursprungligen av Ida Blix:

Mitt kaffe är salt nu för tiden. Fällt en och annan tår ner i det...

Jag blev uppriktigt ledsen idag Ida ni har alla redaktörer- moderatorer mm varit så duktiga och positiva tack för allt och den här tiden Jag är inte dummare än jag förstår att det är tufft om annonsintäkterna och alla försöker spara pengar till höger och vänster. Som ni nämner det här började för flera år sedan inte mycket att göra åt hur mycket man än kollar i backspegeln anser jag. Det är internet utvecklingen och framförallt den ökande internethandeln som påverkar er och andra aktörer, samt också nya generationers intressen mm... inte mycket mer att säga om det..

Hoppas vi ses i något annat sammanhang..

Kan inte ida och jakob gå och starta en egen liknande hemsida ni kanske kan prova att få pengar genom patreon eller liknande då

Tack för den här tiden. 99podden var helt något fantastiskt. Jag hoppas innerligt att den kan leva vidare i någon form. Kanske SweClockers kan host:a arkivet och forumet. Åtminstone som en tidskapsel. De tillfällen jag har fått träffa Ida, Jakob, Lövet och Amanda har berört mig djupt. Glada, positiva människor och gett allt och lite till.

Jag hade hoppats att det skulle sluta på ett annat sätt. Att 99 hade kunnat finnas kvar som en del i SweClockers. Jag önskar Ida och Jacob lycka till med era framtida satsningar.

Ursprungligen av Ted:

Varför skulle inte sajten kunna drivas vidare bara som ett diskussionsforum? Typ som många andra.

Det kan se ut att vara enkelt att driva ett forum, men i praktiken kräver det en hel del tid och energi. Driften ska fungera, underhållet ska skötas och inte minst behöver man aktivt arbeta med att hålla igång medlemmarnas engagemang. Ett forum som bara flyter runt i limbo kommer med tiden långsamt tyna bort och försvinna.

Senast redigerat 2019-04-05 20:25
Ursprungligen av darkshippo:

Tack för den här tiden. 99podden var helt något fantastiskt. Jag hoppas innerligt att den kan leva vidare i någon form. Kanske SweClockers kan host:a arkivet och forumet. Åtminstone som en tidskapsel. De tillfällen jag har fått träffa Ida, Jakob, Lövet och Amanda har berört mig djupt. Glada, positiva människor och gett allt och lite till.

Jag hade hoppats att det skulle sluta på ett annat sätt. Att 99 hade kunnat finnas kvar som en del i SweClockers. Jag önskar Ida och Jacob lycka till med era framtida satsningar.

Tack!! Och tack för den här tiden!

Har besökt er i 5-6år och känner inte att det direkt var mot något felaktigt håll. Själen är fortfarande Apple å minskandet av Mac ser jag bara som en spegling av det sämre arbetet Apple gjort med Mac. Kommer sörja detta, en av de tre mest frekvent återbesökta sidorna.

Recensionerna, tekniska utverderingarna å medverkandet av Ytterberg har varit superbt! Podden egentligen den ända jag följer.

Rip.

Ursprungligen av Henke:

Onekligen en mycket sorglig dag, inte minst för den svenska Apple-historien. Jag tycker att det borde finnas ett sätt att iallafall låta den mer entusiastdrivna forumdelen leva vidare. Om inte aktivt så åtminstone som ett kulturhistoriskt arkiv. Det finns en enorm mängd Apple-kunskap i alla dessa diskussioner. En unik kunskapsbas då den utgår från svenska förutsättningar och behov. När jag har problem med gamla Macar söker jag alltid här, och får allt som oftast också svar.

All denna kunskap måste räddas och bevaras för framtiden!

Som vi skrivit i tråden tidigare. Finns det nån som är intresserad av att driva det här vidare på något sätt – kontakta Geeks.

  • Medlem
  • 2019-04-05 14:23

Kan inte det minskande antalet besökare ha med Fejsbok-pesten att göra? Denna pest breder ut sig som en löpeld på internet och kräver allt fler offer i form av nedlagda forum.
Folk vill inte lämna sin trygga filterbubbla och möta folk dom inte känner.

Jag är också en av dem från 2001. Förstår dock om det är svårt att hålla uppe den nivå som det en gång var. Man märkte en markant skillnad när 99mac blev 'kommersiell' tycker jag. Ganska många som blev mindre aktiva - inte minst jag själv. Detta sammanföll dock säkert med 'the rise of Facebook' och andra kanaler. Jag går ofta hit - men Macrumors löser många gånger liknande frågor jag har när jag annars gick till 99.se. Det är nämligen alltid kul att kunna prata om sverigespecifika frågor relaterat till Apple/Mac osv.

Tack för allt!

Ursprungligen av darkshippo:

Tack för den här tiden. 99podden var helt något fantastiskt. Jag hoppas innerligt att den kan leva vidare i någon form. Kanske SweClockers kan host:a arkivet och forumet. Åtminstone som en tidskapsel. De tillfällen jag har fått träffa Ida, Jakob, Lövet och Amanda har berört mig djupt. Glada, positiva människor och gett allt och lite till.

Jag hade hoppats att det skulle sluta på ett annat sätt. Att 99 hade kunnat finnas kvar som en del i SweClockers. Jag önskar Ida och Jacob lycka till med era framtida satsningar.

Åh vilka fina ord. Tack! Värmer hjärtat en dag som denna.

Ursprungligen av Iliyena:

Men, så tråkigt! Jag har aldrig varit entusiastisk för apples produkter personligen men velat hålla koll på dem på ett trevligt sätt. Eran podd blev det sättet för ca 5 år sedan tror jag, hade inte något konto här fören efter jag behövde skriva en rad ang. nått som blev lite galet med en fakta om Galaxy S-serien.

När ni breddade blev det för mig personligen ännu bättre som en helhet för det mobila, ett komplement till nordamerikanska poddar om mestadels android. De om Apple är bara Apple och ofta lite fanatiska. Ni har fått bättre och bättre självinsikt ang deras för och nackdelar ju längre ni höll på.

Men att ni gjorde det ni ville och var duktiga på det är ingen tvekan från min sida. Brukar dra upp eran podd bland de första när det blivit flera i kön... Var ska jag nu ta vägen för den dosen? Sen att det troligen blir mindre fulkultur är ju tråkigt, den är en av mina favoriter

Hoppas ni hittar nya jobb snabbt som både är kul och kanske ger en skvätt mer klirr i kassan så ni kan göra en privat satsning på podd om ni får abstinens

Gött att du blir kvar i "krokarna" Eklöv, bor i Blekinge och du binder på nått udda sätt ihop landet lite bättre för en ölänning som pluggade i Kalmar, började jobba i Göteborg och fann kärleken i Blekinge
Jag vill ju hinna spela RPGs, läser fantasy, fipplar med mobila enheter och gillar datorer... Kanske nått som skapar en röd tråd i att jag delar en del med dig?

Lycka till!

Podden ligger mig så varmt om hjärtat. Kommer verkligen sakna att spela in den och det är så fint att veta att ni är många som lyssnat varje vecka och också kommer att sakna den.

Ursprungligen av Adrian B:

Även om jag inte är aktiv här själv längre så var det tråkigt att höra detta.

99mac är ett stycke kulturhistoria, speciellt om man varit med på hela resan från starten. Nätet, webben, Macarna, Apple – allting var väldigt annorlunda där i början av 2000-talet. Vi macanvändare var en outsider-grupp som slog underifrån*, forum var the shit för all typ av community och diskussion, Macens operativsystem var mitt inne i sitt största förändring någonsin (Mac OS -> Mac OS X) och vi hade uppesittarkvällar där vi hoppades på att en kornig liten videoström skulle gå att titta på tillsammans. Många minnen kring det och vänner från den tiden än idag! Tack för allting!

Hade hoppats på att sajten skulle kunna konserveras som ett arkiv, ett stycke svensk internethistoria, men så verkar det tyvärr inte bli. Både för forumet och för alla artiklar. Även om teknikrelaterade saker sällan åldras speciellt väl så finns det en och annan längre grej jag skrivit för 99mac som jag fortfarande kan vara lite stolt över och som jag gärna sett att det låg kvar. (Sidonotis: tänk att vi en gång i tiden trodde att allt som skrevs på nätet var kvar för alltid, medan det i själva verket är precis tvärtom.)

* = Vi slogs även en hel del internt, som heta diskussioner om att PowerBook G5 bara måste komma snart och att iPod minsann inte kommer att sälja alls…

Kan vara värt att höra av sig till Internetmuseum!

kom ihåg att de som känner för det. kan spara så mycket av hemsidan som möjligt på web.archive.org

Ursprungligen av amandareventlid:

Kan vara värt att höra av sig till Internetmuseum!

Aha, ja det kände jag inte ens till faktiskt.

Ursprungligen av Ida Blix:

Haha, ja det kommer de! Frågan är bara hur jag nu ska lyckas bli inbjuden till eventen av Apple... Det är lite lite mer underbart att få sitta där på plats.

Du får bli influenser Ida!

Ursprungligen av keptang:

Tack för allt redaktionen och alla trevliga medlemmar.

Vi ses någonstans!

Tack för ditt otroligt fina arbete med all moderering, du har varit en klippa! <3

Ursprungligen av Adrian B:

Aha, ja det kände jag inte ens till faktiskt.

Kan vara för att jag jobbar på Internetstiftelsen (de som driver Internetmuseum) som jag har lite koll. Men jag vet att de tagit hand om andra viktiga sajter förr så det kan vara värt att kolla upp!

Så otroligt tråkigt detta! <3 99 är på många sätt den roligaste och mest lärorika arbetsplatsen jag varit på. Tack vare 99 fick mitt teknikintresse och nörderi verkligen blomma ut och hitta en helt självklar plats i min vardag. Redaktionen och alla medlemmar har lärt mig så otroligt mycket om både teknik, nyfikenhet, perspektiv och glädje! Det har varit en ära och få diskutera med er i forumet. <3

Det har varit kul och tryggt att stå framför kameran, bakom micken och att skriva en massa. Jag har mycket att tacka er för och det känns så otroligt sorgligt att 99 läggs ner.

Ursprungligen av amandareventlid:

Så otroligt tråkigt detta! <3 99 är på många sätt den roligaste och mest lärorika arbetsplatsen jag varit på. Tack vare 99 fick mitt teknikintresse och nörderi verkligen blomma ut och hitta en helt självklar plats i min vardag. Redaktionen och alla medlemmar har lärt mig så otroligt mycket om både teknik, nyfikenhet, perspektiv och glädje! Det har varit en ära och få diskutera med er i forumet. <3

Det har varit kul och tryggt att stå framför kameran, bakom micken och att skriva en massa. Jag har mycket att tacka er för och det känns så otroligt sorgligt att 99 läggs ner.

Du är för alltid en del av 99-familjen!

Kan bara hålla med de flesta andra, riktigt tråkigt att ni lägger ner, gillat artiklarna och forumet.

Tack!

Supertråkigt att ni försvinner, kommer att sakna ApplePay tråden.

Hoppas ni får en skön sommar ändå!

Sjuk trist från en som hängt med sen 2001 minst..

Men har själv varit inloggad mindre och mindre sen det blev mindre apple mer android. Dock ser jag inte det som negativt. Förut hängde man i forumet för problemlösning och olika typer av felsökningar och hack (det lilla man kunde göra med apple prylar). Men det har minskat i takt med att undertecknad gått över till bärbara.

Finns inte mycket att fixa där. Senaste "hacket" var att byte PSU i en kompis iMac 27 (modellen innan retina) och då var det ifixit man sökte sig till.

Kommer dock ändå sakna reaktionen väldigt objektiva rapportering av Apple och Android. Vore skoj om forumdelen kunde överleva.

Önskar er allt lycka!!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-04-05 15:29
Ursprungligen av KillwithSkill:

Finns andra plattformar... forum är tyvärr lite ute och tappar folk, speciellt när det inte får behålla in enkelhet!

Tips till bra applehäng:
https://www.facebook.com/groups/Applebubblan/
https://www.facebook.com/groups/1619263618346...
https://www.facebook.com/groups/1145451965483...

Skulle aldrig få för mig att använda Facebook, aldrig i livet.

Ursprungligen av Ida Blix:

Sajten hade inte funnits här idag om vi inte breddat fokus.

Well, det gör den ju inte efter månadsskiftet trots det så det spelar ju ingen roll.

Ursprungligen av Ida Blix:

Vi har absolut undersökt den möjligheten. Det gick bara väldigt snabbt att räkna på det.

Det har det inte informerats om förrän du säger det nu.

Oh well, on the the next...

Ursprungligen av Innis:

Jag kan avslöja mitt första och längsta som är lappen71 ?

I knew it ?

Ursprungligen av amandareventlid:

Du får bli influenser Ida!

Jag ska inte säga aldrig i livet, men kan inte låta bli att få lite rysningar av bara tanken. Men det finns förstås gott om utrymme att bli den bästa influencern av alla.

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2019-04-05 15:46

Nämen va fasiken.....är det här ett dåligt aprilskämt eller?!?

Har hängt här sen Sheriffens tid och tycker det här är riktigt jäkla tråkigt att ni stänger. Har fått hjälp från många hjälpsamma medlemmar och kanske hjälpt en å annan oxå.

Snälla säg att det här inte är sant!!!!!

Bevaka tråden