Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ajöss och tack för fisken!

Tråden skapades och har fått 576 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Mackan1984:

Känns som att Jakob varit den som har hållit i Fulkultur så ser inte vem som ska kunna axla rollen som ”Programledare” där...

När Fulkultur lanserades hade jag känslan av att det var Joakim Bennet som höll i trådarna men vartefter avsnitten passerade så tog Jakob över och Bennet försvann helt. Vart tog han vägen egentligen?

Ursprungligen av Sperious:

När Fulkultur lanserades hade jag känslan av att det var Joakim Bennet som höll i trådarna men vartefter avsnitten passerade så tog Jakob över och Bennet försvann helt. Vart tog han vägen egentligen?

Inget ont mot Joakim men Jakob gjorde det ”bättre och modernare”.
Mina ord.

Tråkigt och kommer att sakna er pga 99.se är lite unik i sitt slag som jag upplever med trivsam och personlig atmosfär.
Skulle aldrig klarat mig sedan jag köpte min första mac om det inte funnits forumet med kompetent och direkt feedback.
Har lärt mig så mycket tack vare all värdefull kunskap och info som förmedlats samt alla engagerade medlemmar - (inkl. dom burdus uppfostrande sådana) - som delat av sig sin kunskap. Man kan ställa vilka frågor som helst när som helst även mitt på natten och det finns alltid någon som svarar.
Roligt också med alla udda trådar typ surtråden som man följt genom åren.
Tack alla för all hjälp och kunskap ni delat med er!

Undrar om det finns någonstans som 99.se kan leva vidare och att vi kan mötas på något sätt? Sweclockers är kanske mest avsedd för PC-användare men hoppas att Apple-Mac får parallellt all uppmärksamhet och utrymme den förtjänar. Det finns ju ett antal Mac -Appe trådar och är även medlem där som calinou

Ursprungligen av Sperious:

När Fulkultur lanserades hade jag känslan av att det var Joakim Bennet som höll i trådarna men vartefter avsnitten passerade så tog Jakob över och Bennet försvann helt. Vart tog han vägen egentligen?

Han jobbar på med FZ.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-04-06 09:50

Detta är ett tidigare försök, men verkar ha insomnat.
http://forum.appletalk.nu/viewforum.php?f=2

Detta kom, iaf för mig, som en total överraskning. Varför inte varna oss läsare tidigare? Varför inte köra en Patreon som vi kan bidra till? Varför inte ha reklam i podden? Varför inte ha vissa premium-artiklar som kräver ett premium-konto? Kan komma på 100 sätt att ha mer intäkter. Självklart kommer inte alla gilla att allt inte är gratis, men allt kan inte vara gratis heller. Då hade vi läsare iaf kunna ta ståndpunkt om vi vill ha ett 99 med fler intäktsmodeller, eller om vi föredrar att 99 stänger ner. Men att ni abrupt bara stänger ner sidan tycker jag är väldigt dumt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-04-06 10:26
Ursprungligen av Jeo:

Otroligt tråkigt! ?

Om ni lägger in lite mer reklam, så lovar jag att klicka på varje reklamlänk minst 50 gånger...

Podden har ju varit ett av veckans glädjeämnen och man har sett fram emot att få sitta på tåget och lyssna..

Jag råder er tre att starta en ny pod. Ni gör det bra och får ämnena att bli intressanta och får till en intressant diskussion.

Om ni startar en ny pod, så måste ni meddela det på något sätt..

Maila gärna!

Jag skulle hellre betala 100 kr/mån för att få ha kvar 99.se, än att klicka på annonser. Men det blir säkert inte lika mycket pengar i slutändan

Ursprungligen av Sperious:

När Fulkultur lanserades hade jag känslan av att det var Joakim Bennet som höll i trådarna men vartefter avsnitten passerade så tog Jakob över och Bennet försvann helt. Vart tog han vägen egentligen?

Ni har fattat det rätt. Jocke var det som kläckte idén till Fulkultur, och drev den första tiden. Sen tog jag över ”ledarrollen” och har ansvarat för att få ut avsnitt sedan dess. Jocke är fortfarande med, nu senast i västern-avsnittet.

Planen är att Fulkultur ska köra vidare, med mig, Lövet, Amanda och Gustav i egen regi. Därutöver kommer det nog garanterat bli gästinhopp från de andra Geeks-profilerna då och då, och kanske nya röster som gäster!

Rent krasst tror jag FK kommer ta ett litet uppehåll medan vi samlar styrkorna, men den kommer leva kvar!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-04-06 10:40
Ursprungligen av Sidde:

Podden håller ju en så pass bra nivå att ni borde ju kunna hitta lite reklam ni kan baka in.
Alltså inte någon automatgenererad reklam utan kanske hitta sponsorer helt enkelt.

Lyssnar en hel del på podcasten ATP (Accidental Tech Podcast) och de är duktiga på att baka in reklam från produkter/varor som de själva förbrukar/konsumerar/använder och läser upp dessa i avsnittet själva. Alltså inge förinspelade slingor.

Ett annat alternativ vore patreon.

Radioplay

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-04-06 10:48

Jag har inte hunnit lyssna ikapp på alla 99poddar. Kan man spara dem offline? Hur?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-04-06 11:00

Jag har inte hämtat mig ännu. Så otroligt trist. Tack för allt ni bidragit med. Man skulle ju önska att forumet lever vidare. Men vad jag förstått från andra forum så är det mycket mer jobb än vad man tror att få det att rulla snyggt.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-04-06 11:04
Ursprungligen av kenjon:

Jag har inte hunnit lyssna ikapp på alla 99poddar. Kan man spara dem offline? Hur?

Med iTunes

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-04-06 11:19

Jag har haft flera gamla roddar i iTunes som har försvunnit...
Fick tips i annan tråd här om gpodder!

  • Medlem
  • 2019-04-06 11:28

Sorligt, 99 har varit en unik samlingsplats för alla oss teknikintresserade. Håller tummarna att någon köper upp 99 så att den kan drivas vidare, men det är nog inte särskilt troligt. Ett stort lycka till dock till alla er som jobbar på 99, ni har gjort ett strålande arbete.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2019-04-06 11:31
Ursprungligen av kenjon:

Jag har haft flera gamla roddar i iTunes som har försvunnit...
Fick tips i annan tråd här om gpodder!

gPodder tycks dock ha en begränsning på 99(!) avsnitt. 99podden har släppts i över 200 avsnitt, så det finns kanske något annat program som är bättre

EDIT: Det verkar vara att det bara är de senaste 99 avsnitten som ligger i feeden

Ida, Jakob, Andreas & Amanda. Så otroligt tråkigt. Det kommer eka väldigt tomt och ert arbete har betytt så mycket i vardagen för mig.
All lycka till er och innerligt tack!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-04-06 12:42

Väldigt tråkigt först EPOT och nu 99...

Tack för allt och speciellt podden som jag har följt varje vecka.

  • Medlem
  • 2019-04-06 12:45
Ursprungligen av Johannnn:

Detta kom, iaf för mig, som en total överraskning. Varför inte varna oss läsare tidigare? Varför inte köra en Patreon som vi kan bidra till? Varför inte ha reklam i podden? Varför inte ha vissa premium-artiklar som kräver ett premium-konto? Kan komma på 100 sätt att ha mer intäkter. Självklart kommer inte alla gilla att allt inte är gratis, men allt kan inte vara gratis heller. Då hade vi läsare iaf kunna ta ståndpunkt om vi vill ha ett 99 med fler intäktsmodeller, eller om vi föredrar att 99 stänger ner. Men att ni abrupt bara stänger ner sidan tycker jag är väldigt dumt.

Håller definitivt med om att alla möjligheter inte har testats i direktkontakt med oss medlemmar! Det tycker jag är märkligt.

Det är också anmärkningsvärt dålig framförhållning. 99s chans att överleva i någon annan typ av regi blir lägre när detta besked kommer bara några veckor innan allt ska stängas ned...

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-04-06 14:36
Ursprungligen av Henke:

Håller definitivt med om att alla möjligheter inte har testats i direktkontakt med oss medlemmar! Det tycker jag är märkligt.

Det är också anmärkningsvärt dålig framförhållning. 99s chans att överleva i någon annan typ av regi blir lägre när detta besked kommer bara några veckor innan allt ska stängas ned...

Det har inte utforskats eftersom det helt enkelt inte är rimligt genomförbart. En enda redaktörs kostnad skulle kräva att över tusen medlemmar betalar in en hundralapp i månaden, och då finns det ett antal andra utgifter som inte är inräknat i det. Den mer hållbara lösningen hade varit att få upp aktiviteten och antalet aktiva medlemmar rejält, vilket vi också försökte oss på att uppnå, men det lyckades tyvärr inte tillräckligt mycket tillräckligt snabbt.

Eftersom sajten avvecklas är det tre redaktörstjänster som ska sägas upp, med tillhörande förhandlingar med facket. Under den processen har vi inte kunnat gå ut med något eftersom det helt enkelt inte varit klart. Vi hade så klart velat vara ute i god tid med beskedet, men processen runt det hela har inte tillåtit det helt enkelt.

Ursprungligen av kenjon:

Jag har inte hunnit lyssna ikapp på alla 99poddar. Kan man spara dem offline? Hur?

Med Itunes kan du ladda ned avsnitten till datorn, eller via artiklarna här på 99. Finns länk till respektive .mp3-fil.

  • Medlem
  • 2019-04-06 15:18
Ursprungligen av PaO:

Beror lite på hur mycket man gillar Douglas Adams ?

Ordvits kallas det. ? Ligger i hårdträning, snart är det dags igen för SM I Ordvitsar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-04-06 15:48
Ursprungligen av kenjon:

Jag skulle hellre betala 100 kr/mån för att få ha kvar 99.se, än att klicka på annonser. Men det blir säkert inte lika mycket pengar i slutändan

Det faller nog lite på sig själv det resonemaget Om medlemmar ska betala för att slippa reklam och annonser, hur intresserade blir då företagen då att annonsera på siten överhuvudtaget ?

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2019-04-06 16:22

Verkligen tråkiga nyheter. Varit medlem sedan 2005-04-22 och har fått mycket hjälp genom åren.

Tack för att ni kämpat för att hålla sidan vid liv & lycka till framöver!

Ursprungligen av cubeis:

Det faller nog lite på sig själv det resonemaget Om medlemmar ska betala för att slippa reklam och annonser, hur intresserade blir då företagen då att annonsera på siten överhuvudtaget ?

Fungerar på större skala ex Spotify och Youtube men är nog svårt på en litet svenskspråkigt forum.

Ursprungligen av PaO:

Det är med stor sorg jag läser detta ?
Har haft 99 som primär källa av tester, nyheter och lite allmänt kivande i forumet. Verkligheten är verkligheten och ni har nog vänt på alla stenar. Tyckte mycket om podden och när ni bredda er. Då återstår bara att tacka för allt NI på redaktionen gjort för att förgylla min gråa vardag och önska ER lycka till i framtiden från lilla mig ?

❤️❤️

Ursprungligen av Wille_3:

Ida, Jakob, Andreas & Amanda. Så otroligt tråkigt. Det kommer eka väldigt tomt och ert arbete har betytt så mycket i vardagen för mig.
All lycka till er och innerligt tack!

❤️

Lyssnar på sista podden och hör att ni ändå verkar lite sugna på att fortsätta podda på ett eller annat sätt. Kan ni inte kolla med typ Perfect Day Media om dom är intresserade? Dom har ju all utrustning och är dessutom duktiga på att finansiera podd om jag förstått det hela rätt. Kanske kan bli ett bra sidoprojekt för er, om inte annat.

Ursprungligen av Innis:

Jag kan avslöja mitt första och längsta som är lappen71 ?

Det hade jag gissat på en gång - såklart

Ursprungligen av Sperious:

Lyssnar på sista podden och hör att ni ändå verkar lite sugna på att fortsätta podda på ett eller annat sätt. Kan ni inte kolla med typ Perfect Day Media om dom är intresserade? Dom har ju all utrustning och är dessutom duktiga på att finansiera podd om jag förstått det hela rätt. Kanske kan bli ett bra sidoprojekt för er, om inte annat.

Jag vill gärna podda vidare, älskar det verkligen.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-04-06 18:17
Ursprungligen av calinou:

Det hade jag gissat på en gång - såklart

Lätt att säga så här i efterhand när du har facit ?

Bevaka tråden