Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ajöss och tack för fisken!

Tråden skapades och har fått 576 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-04-08 11:30
Ursprungligen av Ida Blix:

Åh så fina kommentarer ni lämnar! Värmer verkligen mitt sorgsna hjärta, tack hörni! Tömde skrivbordet igår och sitter hemma nu och sörjer och minns tillbaka.

Jag har ingen aning om vad jag ska hitta på nu framöver, men det löser sig. I juni ska jag få ett till barn om allt går som det ska hela vägen i mål, så jag kommer i alla fall att ha en Mini-me att pyssla med under sommaren/hösten.

Jag finns på Twitter, Instagram, Linkedin och Facebook för er som vill. Känner mig inte alls färdig med poddandet, så på ett eller annat sätt hoppas jag kunna fortsätta med i alla fall det framöver. På något sätt.

Efter regn kommer solsken, det vet vi ju sen gammalt.

Grattis till kommande tillökningen det ska säkert gå bra Ida, va skoj med ett syskon dubbel glädje Hoppas solen skiner på er hela sommaren. Kommer du ihåg förra årets sommar jisses då var det cabväder minsann både för barnvagnar och bilar

Senast redigerat 2019-04-08 15:10
  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-04-08 11:41
Ursprungligen av Ida Blix:

Åh så fina kommentarer ni lämnar! Värmer verkligen mitt sorgsna hjärta, tack hörni! Tömde skrivbordet igår och sitter hemma nu och sörjer och minns tillbaka.

Jag har ingen aning om vad jag ska hitta på nu framöver, men det löser sig.I juni ska jag få ett till barn om allt går som det ska hela vägen i mål, så jag kommer i alla fall att ha en Mini-me att pyssla med under sommaren/hösten.

Jag finns på Twitter, Instagram, Linkedin och Facebook för er som vill. Känner mig inte alls färdig med poddandet, så på ett eller annat sätt hoppas jag kunna fortsätta med i alla fall det framöver. På något sätt.

Efter regn kommer solsken, det vet vi ju sen gammalt.

Misstänkte det när jag såg live sändningen från EPOT.Grattis

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-04-08 12:06

Trist att man blir påmind hela tiden på FB

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-04-08 12:15
Ursprungligen av Dalle:

Borde inte rubriken vara; A-gös och tack för fisken?

Gah, jävla göteborgshumor...utvisning

Oerhört trist att höra. Det har varit kul att följa detta i alla år.

Jag tackar då för all den tid som alla har lagt på att göra detta forum till vad det är.

  • Medlem
  • 2019-04-08 14:48
Ursprungligen av zinned:

Gah, jävla göteborgshumor...utvisning

Göteborgshumor från Stockholm.

  • Medlem
  • 2019-04-08 17:42

Tråkigt. Riktigt. <Censurerat>. Tråkigt.

Nu har jag inte varit så väldigt aktiv. 829 inlägg sedan 2005-11-17. Men 99(mac) har alltid varit en av de sajter jag kollar varje morgon och kväll och ofta däremellan.

Jag har absolut inte haft några problem med den ändrade inriktning på senare tid. Apple existerar inte i en egen bubbla, omvärlden är viktig att ha koll på tycker jag trots det iFår jag är.

Tack till er alla på redaktionen, Amanda och alla andra inkluderade.

Det är mycket kunskap som går förlorad när sajten och framför allt forumet läggs ner. Tycker att Geeks kunde skött det hela lite bättre. Typ att driva forumet vidare i enkel form och inte bara slänga det i komposten.

Frågan som gnager nu är: Hur dåligt samvete ska jag ha för att jag har surfat här med adblockern aktiverad?

Senast redigerat 2019-04-08 17:55

Låt 99.se leva vidare på Facebook.
Om t.ex podden återuppstår i annan regi så går det att meddela där.
Dessutom kan vi ventilera åsikter där, om kommande Google i/o samt senare WWDC.

Vad tror ni om det Jakob och Ida?

Lägg ut reklam eller i alla fall en nyhet där ni erbjuder er att ge bort forumet till rätt person, företag, stiftelse etc.
Hur ska rätt person kunna höra av sig om de inte vet att forumet finns att få?

Nu kommer vi ju aldrig få reda på vem NisseH aka Waran10 är!? Eller... Är det någon som vill ge sig till känna?
(detta är två bannade nättroll som sannolikt är en och samma person)

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2019-04-08 19:58
Ursprungligen av carlsson:

Nu kommer vi ju aldrig få reda på vem NisseH aka Waran10 är!? Eller... Är det någon som vill ge sig till känna?
(detta är två bannade nättroll som sannolikt är en och samma person)

Det är samma och Kalle Silver, iKalle och ÅsaNisse också, finns flera nick för den personen. Lyckas till och med bli avstängd från Flashback emellanåt (tjatar om samma frågor där).

Tråkigt!

Er pod tillsammans med En Pod Om Teknik har varit riktigt örongodis. Nu lägger båda ner!
Kommer sakna er.

Ursprungligen av Redaktionen:

Det är med tunga hjärtan vi på redaktionen måste meddela att 99 kommer att avvecklas och läggas ned. Ett stort tack för de här åren!

Läs hela artikeln här

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-04-08 22:35
Ursprungligen av carlsson:

Nu kommer vi ju aldrig få reda på vem NisseH aka Waran10 är!? Eller... Är det någon som vill ge sig till känna?
(detta är två bannade nättroll som sannolikt är en och samma person)

Ursprungligen av Gäddnos:

Det är samma och Kalle Silver, iKalle och ÅsaNisse också, finns flera nick för den personen. Lyckas till och med bli avstängd från Flashback emellanåt (tjatar om samma frågor där).

Han blev alldeles nyss bannad från Macworld också ?
Där gick han under nicken Balder78 och iMacKalle (typ)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-04-09 08:31

Tack för allt får jag nog säga.
Med medlemsnummer 4 har jag varit med ett par år.
Slutade dock vara riktigt aktiv på forumet runt 2006 tror jag det var.
Förstår, men tråkigt ändå.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-04-09 10:18
Ursprungligen av glemme:

Tack för allt får jag nog säga.
Med medlemsnummer 4 har jag varit med ett par år.
Slutade dock vara riktigt aktiv på forumet runt 2006 tror jag det var.
Förstår, men tråkigt ändå.

Nja, jag ser nog att du har en hel del inlägg kring årsskiftet 2010/2011

Ursprungligen av glemme:

Tack för allt får jag nog säga.
Med medlemsnummer 4 har jag varit med ett par år.
Slutade dock vara riktigt aktiv på forumet runt 2006 tror jag det var.
Förstår, men tråkigt ändå.

Man ser inte medlemsnumret någonstans längre, väl? Jag minns inte mitt. Däremot har jag faktiskt kvar registreringsmejlet från 2003-09-16 (lyckades tydligen rädda det från hotmails "autoraderingsikatastrof" för ett antal år sedan)

Ursprungligen av 99mac.com:

Dear johan_tanying,

Thank you for registering for the 99mac.com - 99% Macintosh forums. Before we can activate your account one last step must be taken to complete your registration!

Please note - you must complete this last step to become a registered member. You will only need to click on the link once, and your account will be updated.

To complete your registration, click on the link below:
http://99mac.com/forum/register.php?a=act&u=4...

<a href="http://99mac.com/forum/register.php?a=act&u=4...">AOL Users click Here to be Activated</a>

**** Does The Above Link Not Work? ****
If the above link does not work, please use your Web browser to go to:
http://99mac.com/forum/register.php?a=ver

Please to be sure not to add extra spaces. You will need to type in your username and activation number on the page that appears when you click on our copy the above link in your browser.

Your Username is: johan_tanying
Your Activation ID is: 36863833

If you are still having problems signing up please contact a member of our support staff at [email protected]

Thanks very much,
99mac.com - 99% Macintosh team

Tror inte att jag behöver maska informationen ovan...

Hittar därefter inget mejl med medlemsnummer. Dock ett mejl från den 3 oktober 2003 om den nya FAQ:

Ursprungligen av 99mac.com:

----------------------------------------------------------------------
Ett nyhetstips ifrån http://www.99mac.com/
----------------------------------------------------------------------

Vi har nöjet att presentera en ny spännande och mycket användbar tjänst
- som vi är övertygade om att ni alla kommer att älska förr eller
senare!

99mac har tagit fram en FAQ - förkortning för Frequently asked
questions som samlar vanliga frågor och svar ifrån medlemmar.
Dessutom har vi lagt till enormt mycket mer - du hittar information
om alla Apple modeller, Macens historia, kända Macpersonligheter,
samlingsinformation om olika användningsområden för Macar och även
en ordlista.

Det finns gott om Guru:s på 99mac - medlemmar som är experter inom
ett eller flera områden. Jag vågar påstå att ingen kan allt
(även om vissa verkligen har imponerat i våra kunskapsprov) men att
vi TILLSAMMANS banne mig kan det mesta.

Det mest spännande med vår FAQ är att den använder Wiki -teknik som
gör att alla medlemmar kan hjälpa till med att lägga till nya sidor
och information. Alla medlemmar kan till och med redigera alla sidor.
Låter det konstigt? Läs mer om vår FAQ och Wiki i vår FAQ!

Under den senaste veckan har 200 utvalda och erfarna medlemmar fyllt
vår FAQ med enormt mycket information, du kan redan idag hitta flera
hundra inlagda förklaringar och beskrivningar.

Vi tror att vår nya FAQ kommer att innehålla tusentals beskrivningar
om en månad - en enorm kunskapsdatabas som gynnar oss alla! Hjälp till
du också, det finns gott om ord som saknar beskrivningar eller som
behöver ytterligare förklaringar.

Titta in nu direkt:

Börja med att registrera ditt användarnamn!
(använd helst samma namn och lösenord som på 99mac: johan_tanying )

http://faq.99mac.com/?action=editprefs

http://faq.99mac.com/

----------------------------------------------------------------------
Ett nyhetstips ifrån http://www.99mac.com/
----------------------------------------------------------------------

FAQ ja. Den frågan har dykt upp med jämna mellanrum under årens lopp... Kanske funkat bättre om den fått heta FAQ/OFF?

(Ofta Frågade Frågor för den som undrar!)

Ursprungligen av johan_tanying:

Man ser inte medlemsnumret någonstans längre, väl? Jag minns inte mitt. Däremot har jag faktiskt kvar registreringsmejlet från 2003-09-16 (lyckades tydligen rädda det från hotmails "autoraderingsikatastrof" för ett antal år sedan)

Står i adressfältet (4455) om du går till din profil eller hovrar över din avatar/användarnamn.

Ursprungligen av screamin-daemon:

Står i adressfältet (4455) om du går till din profil eller hovrar över din avatar/användarnamn.

Där ser man. Lär sig nåt nytt varje dag...

Men nummergivningsalgoritmen måste väl ha ändrats på senare tid? För inte har väl 99mac över 17 miljoner medlemmar nuförtiden!?

  • Medlem
  • Boston
  • 2019-04-09 15:57
Ursprungligen av screamin-daemon:

Står i adressfältet (4455) om du går till din profil eller hovrar över din avatar/användarnamn.

Hmm, nu blev man ju lite nyfiken men det funkar inte för mig i någon browser. Det står bara https://99.se/profil

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-04-09 16:05
Ursprungligen av Gurra:

Hmm, nu blev man ju lite nyfiken men det funkar inte för mig i någon browser. Det står bara https://99.se/profil

Där borde du se din profil

  • Medlem
  • Boston
  • 2019-04-09 16:11
Ursprungligen av Gnulia:

Där borde du se din profil

Jag ser min profil, men tyvärr inget medlemsnummer som @screamin-daemon tipsade om.

Ursprungligen av Gurra:

Jag ser min profil, men tyvärr inget medlemsnummer som @screamin-daemon tipsade om.

Klicka på ditt användarnamn i ett inlägg så kommer du få en länk med ditt nummer i slutet

Ursprungligen av Gurra:

Hmm, nu blev man ju lite nyfiken men det funkar inte för mig i någon browser. Det står bara https://99.se/profil

Jag som tänkte lite fel, sorry. Det fungerar om man testar med en annan medlems profil alt. loggar ut. Du bör dock kunna se ditt medlemsnummer om du hovrar över din avatar (se bild).

  • Medlem
  • Boston
  • 2019-04-09 16:17
Ursprungligen av screamin-daemon:

Jag som tänkte lite fel, sorry. Det fungerar om man testar med en annan medlems profil alt. loggar ut. Du bör dock kunna se ditt medlemsnummer om du hovrar över din avatar (se bild).
https://i.imgur.com/fGnYdxn.png

Ah, så enkelt var det ju! Medlem 1150 var ju ändå rätt tidigt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-04-09 16:19
Ursprungligen av suddgummi:

Klicka på ditt användarnamn i ett inlägg så kommer du få en länk med ditt nummer i slutet

MEN, ska man verkligen ha så många siffror i medlemsnumret? xxxxxxxx 8 stycken

Ursprungligen av Gnulia:

MEN, ska man verkligen ha så många siffror i medlemsnumret? xxxxxxxx 8 stycken

Ditt medlems-id är korrekt. Lite oklart när man ändrade till åttasiffrigt (tror 2005-2006), men det hände i samband med en större uppdatering av forumprogramvaran.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-04-09 18:06

test mitt medlemsnummer börjar på 99

Tråkigt. Tyckte om 99mac och började lyssna på podden från första avsnittet. Efter skiftet från 99mac till 99 blev det inte samma sak så jag gick från att lyssna på nya avsnitt samma dag som de släpptes och att besöka sidan flera gånger om dagen till att inte lyssna alls eller besöka sidan. Som jag upplevde det bidrog 99mac med ett unikt perspektiv och en annan ”take” på Apple-träsket än till exempel svenska Macworld som känns väldigt platt och innehållslöst. 99mac var personligt, smart och alltid med en tvist. Efter omsvängningen till 99 tappades det och det blev en dussinsajt som inte bidrog med något unikt längre. 99mac såg jag lite som Sveriges svar på John Gruber, insatt, detaljerat, “quirky”, lite off topic ibland men det var alltid intressant och relevant. 99 blev sedan som Tech-sektionen på Huffington Post, bara vanligt vatten och väldigt ”vanilj”.

Om man jämför med Sweclockers så känns det som att de har varit bättre på att behålla den där känslan av det lilla, personliga och unika. Hänger inte där så mycket men de har fortfarande lite samma känsla som de hade för 10 år sedan(!). Hade varit kul om 99mac hade kunnat bevara känslan de hade från början in i framtiden men det är inte lätt.

Anyway, stort lycka till allihopa, särskilt Ida och Jakob—ser fram emot att se vad ni hittar på härnäst. Cheers!

Vad mer kan man säga än TACK FÖR ALLT och lycka till i framtiden, allt gott åt er!

  • Medlem
  • International user
  • 2019-04-10 12:28

Tja jag har mot arga kommentarer tidigare påpekat hur mycket annat det är förutom det som är knutet till apple här på 99.

Jag har aldrig haft något större intresse för ihop hackade system som windows eller android.
Men det är inte heller ert fel att Apple inte erbjuder något intressant mera. Det finns som inte så mycket att skriva om Apple i dessa dagar.
Men fel fokus har ni haft, om det hade hjälpt 99 eller inte är en annan sak, kanske gått i graven tidigare med rätt fokus.

Tror inte heller att det var någon bra ide att slå ihop sig med “konkurrerande” intressen.

Detta har dock varit den bästa apple knutpunkten även internationellt sett. Så ni har gjort ett bra jobb, speciellt utgående från omständigheterna.

Bevaka tråden