Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iphone-kabel-kontakt går återkommande sönder

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-05-14 22:25

Hej,

Hade med mig min iphone x och ipad pro 10,5 till Filippinerna i februari.
Badade i saltvatten med telefonen.
Hade bara ipad:ens större laddare med.

Tyckte att iphonen oftare och oftare inte laddade alls. (ipad:en funkade oftast bra att ladda.)
Såg då på lightning-kontakten att det blivit några svarta streck längst ut på den bredvid metallen. Bytte till min extra sladd och snart fick jag samma problem igen. (båda originalsladdar).
Köpte nya billiga kopior som funkade ett tag.

Flög till Hongkong, köpte där ny laddsladd (kopia), då fungerade det bra igen.

Nu, efter 3 månader har hongkongsladden fått samma problem och utseende som ovan.

----
Var idag förbi Digital Inn.
1. Han trodde inte att min iphones kontakt kan ha påverkats av saltvattnet så att den i sin tur förstör lightningkontakter.
Eller kan det vara så?

Han sa däremot att kontakten kan ta skada om jag laddar en iphone med en ipad-laddare. (vanligt USB)
2. Är det skadligt?
Har sett olika bud om detta när jag googlar.

3. Han påstod att om jag köper en ny laddare med USB-C så kommer jag kunna ladda både ipad och iphone snabbt, stämmer detta?
(laddare + sladd = 750 kr...)

  • Medlem
  • 2019-05-15 05:03

Jag tror att saltet i saltvattnet leder strömmen mellan de olika piggarna på din lightningkabel. (Eller snarare i lightningkontakten på telefonen) Du får mao en liten kortslutning som med tiden förstör din laddare.
En ny (och dyr) USB-C-laddare kommer inte att lösa problemet, den kommer bara att göda Digital Inn.
Eventuellt kanske man kan rengöra kontakten i telefonen med ren bensin från tex apoteket? Men detta är ingenting som jag vet om det fungerar eller ej. I värsta fall kanske telefonen slutar fungera helt?
Därför råder jag dig att ta dig till en serviceverkstad så att dom får kika på nallen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-05-15 07:38
Ursprungligen av RobertK:

Hej,

Hade med mig min iphone x och ipad pro 10,5 till Filippinerna i februari.
Badade i saltvatten med telefonen.
Hade bara ipad:ens större laddare med.

Tyckte att iphonen oftare och oftare inte laddade alls. (ipad:en funkade oftast bra att ladda.)
Såg då på lightning-kontakten att det blivit några svarta streck längst ut på den bredvid metallen. Bytte till min extra sladd och snart fick jag samma problem igen. (båda originalsladdar).
Köpte nya billiga kopior som funkade ett tag.

Flög till Hongkong, köpte där ny laddsladd (kopia), då fungerade det bra igen.

Nu, efter 3 månader har hongkongsladden fått samma problem och utseende som ovan.

----
Var idag förbi Digital Inn.
1. Han trodde inte att min iphones kontakt kan ha påverkats av saltvattnet så att den i sin tur förstör lightningkontakter.
Eller kan det vara så?

Han sa däremot att kontakten kan ta skada om jag laddar en iphone med en ipad-laddare. (vanligt USB)
2. Är det skadligt?
Har sett olika bud om detta när jag googlar.

3. Han påstod att om jag köper en ny laddare med USB-C så kommer jag kunna ladda både ipad och iphone snabbt, stämmer detta?
(laddare + sladd = 750 kr...)

Har du försökt att rengöra kontakten i din iPhone? Risken är att saltet på något sätt orsakat något fel i kontakten och att det är det som orsakar problemen. Så prova att rengöra på något sätt, annat in med den på service.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2019-05-15 07:56

Skölj ur kontakten i telefonen med vanligt kranvatten.

Ursprungligen av RobertK:

...Badade i saltvatten med telefonen...

"...you should avoid exposing the phone to any other kind of liquid other than tap water. Sea/salt water can end up wreaking havoc on your iPhone X, with the damage caused likely being beyond repair...."
http://www.iphonehacks.com/2018/04/iphone-x-i...

Senast redigerat 2019-05-15 11:17
Ursprungligen av RobertK:

Han sa däremot att kontakten kan ta skada om jag laddar en iphone med en ipad-laddare. (vanligt USB)
2. Är det skadligt?
Har sett olika bud om detta när jag googlar.

Nej, inte skadligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-05-16 15:36

Tack, ska skölja ur kontakten med vatten med någon spruta.
(hade däremot redan sköljt under kran men det lär inte komma åt så bra)

Så ni tycker inte heller att ipad-laddaren kan skada iphone-kontakten.
Det jag hade läst på nätet var att det i sånt fall snabbade på åldrandet av iphone-batteriet men det kanske bara är en teori.

Ursprungligen av RobertK:

Tack, ska skölja ur kontakten med vatten med någon spruta.
(hade däremot redan sköljt under kran men det lär inte komma åt så bra)

Så ni tycker inte heller att ipad-laddaren kan skada iphone-kontakten.
Det jag hade läst på nätet var att det i sånt fall snabbade på åldrandet av iphone-batteriet men det kanske bara är en teori.

Att använda en iPad-laddare till en iPhone är lika skadligt som att sätta laddaren i ett vägguttag med 16A säkring i stället för ett uttag med 10A säkring, med andra ord ingen skillnad. Förbrukaren tar den effekt den vill helt enkelt (upp till max på aktuell laddare/nätdel).

För att vara mer exakt sitter laddaren i telefonen/plattan, det vi i vardagligt tal kallar för laddare är ett nätaggregat. Men nu kanske det blir onödigt tekniskt.

Ursprungligen av RobertK:

Tack, ska skölja ur kontakten med vatten med någon spruta.
(hade däremot redan sköljt under kran men det lär inte komma åt så bra)

Så ni tycker inte heller att ipad-laddaren kan skada iphone-kontakten.
Det jag hade läst på nätet var att det i sånt fall snabbade på åldrandet av iphone-batteriet men det kanske bara är en teori.

Har du provat med att blåsa med tryckluftsgas i sprayburk?

Ursprungligen av calinou:

Har du provat med att blåsa med tryckluftsgas i sprayburk?

Det här handlar förmodligen om korrosion (och/eller kortslutning) orsakad av saltvattnet. Tror inte att tryckluft gör någon större nytta.

Jag skulle nog bytt laddkontakten på telefon. Saltvatten förstör ytskiktet på kontaktblecken och då hjälper inte rengöring.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-05-19 10:22

Tryckluft: Inte provat.

Spolar: Kan göra det ikväll. Men sista laddsladden höll i 2 månader så det kommer att ta tid att se ifall detta hjälper.

Laddkontaktsbyte: Gör det om en till sladd går sönder.

Ursprungligen av RobertK:

1. Han trodde inte att min iphones kontakt kan ha påverkats av saltvattnet så att den i sin tur förstör lightningkontakter.
Eller kan det vara så?

Jag tror mer att telefonen i allmänhet är förstörd av saltvattnet (se inlägg #5). Jag tror att du har någon kortslutning som orsakar skadorna på kablarna. Lämna in telefonen och få den fixad (eller åtminstone grundligt undersökt) innan det händer något allvarligare (typ brand).

Senast redigerat 2019-05-20 12:01
1
Bevaka tråden