Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple TV får stöd för flera användare

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ny hemskärm, skärmsläckare och stöd för flera användare definierar nya tvOS.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-06-03 19:28

Mutli-User och PS4 / XBONE kontroll-stöd är stort.

  • Superhjälte
  • 2019-06-03 19:28

Flera användare på Apple TV kan redan nu vara kvällens bästa nyhet – åtminstone för oss med barn.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-06-03 20:50
Ursprungligen av Zop:

Flera användare på Apple TV kan redan nu vara kvällens bästa nyhet – åtminstone för oss med barn.

Verkligen

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-06-03 21:12

Multiuser till TV appen kanske är det som gör att man kommer börja använda den.

Ursprungligen av Zop:

Flera användare på Apple TV kan redan nu vara kvällens bästa nyhet – åtminstone för oss med barn.

Instämmer, just mjukvara och hårdvara är det som gör Apple så trevligt att använda. När "basic" funktionalitet kommer så lyfter taket, lite som musen med två knappar.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-06-03 21:27
Ursprungligen av Hacke:

Multiuser till TV appen kanske är det som gör att man kommer börja använda den.

Var det inte multiuser på själva tvOS?

  • Superhjälte
  • 2019-06-03 22:34
Ursprungligen av Innis:

Var det inte multiuser på själva tvOS?

Jo, det gällde hela tvOS.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-06-04 00:01

Drog igång min gamla ATV3 inför eventet. Blev förvånad över att det fanns en uppdatering till den, det har jag missat. Jag trodde den var "död" redan. Det nya (för mej) var t ex AppleTV-appen. Jag trodde den bara var till ATV4.

Ursprungligen av Zop:

Jo, det gällde hela tvOS.

Det gäller bara TV-appen tyvärr.

Ursprungligen av Marcus Attefors:

Det gäller bara TV-appen tyvärr.

Tim säger TV OS i sin presentation. Varifrån kommer din info?

Ursprungligen av Macaddict:

Tim säger TV OS i sin presentation. Varifrån kommer din info?

Kör betan

  • Medlem
  • Lund
  • 2019-06-06 16:26
Ursprungligen av Marcus Attefors:

Det gäller bara TV-appen tyvärr.

Hmm, det är ju lite dåligt. Borde gällt hela tvOS.

Ursprungligen av Cribe:

Hmm, det är ju lite dåligt. Borde gällt hela tvOS.

Verkligen, kanske kommer later some year!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-06-07 16:32

Nja, då är det ju konstigt att de gör det för en enda app först. Då får ju den plockas bort igen....
Fast de kanske kan återanvända koden och anropa den från en inloggningssida istället.

Från Apple:

The new Control Center features multiuser support — giving you the freedom to quickly switch between family members and their unique Up Next lists, or video and music collections, or recommendations. So when you watch TV, the entire experience is tailored to you and only you.

Kan man tro att det på sikt kommer att vara möjligt att ställa in vilka appar som är tillgängliga för de olika profilerna?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-06-10 18:11

Äsch, om det bara är TV-appen är det ju skit. Multi-user till HELA Apple TV skulle lösa riktiga problem.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-06-10 18:25
Ursprungligen av Erik.dv:

Äsch, om det bara är TV-appen är det ju skit. Multi-user till HELA Apple TV skulle lösa riktiga problem.

Men blir det i praktiken någon skillnad med tex Netflix. Man kommer alla fall kunna se alla profiler. Enda fördelen jag kan se är att man kan olika hemskärmar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-06-10 18:31
Ursprungligen av Innis:

Men blir det i praktiken någon skillnad med tex Netflix. Man kommer alla fall kunna se alla profiler. Enda fördelen jag kan se är att man kan olika hemskärmar.

Stor skillnad då inte alla tjänster fungerar med TV-appen och man kanske inte ens vill nyttja TV-appen. Även stor skillnad i att multi-user skulle göra allt unik för respektive användare - konton, val av appar etc.

Just Netflix fungerar väl fortfarande inte i TV-appen. Med multi-user skulle du kunna ta saker som att en app med en tjänst har en "default service user" per användare på Apple TV. Jag kommer in på min användare på Netflix per default, min sambo på sitt osv. Man skulle även på en användarenivå kunna sätta saker som språk och eventuella begränsningar om man ex. har barn som nyttjar enheten.

Senast redigerat 2019-06-10 18:44
  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-06-10 18:43
Ursprungligen av Erik.dv:

Stor skillnad då inte alla tjänster fungerar med TV-appen och man kanske inte ens vill nyttja TV-appen. Även stor skillnad i att multi-user skulle göra allt unik för respektive användare - konton, val av appar etc.

Just Netflix fungerar väl fortfarande inte i TV-appen. Med multi-user skulle du kunna sa saker som att en app med en tjänst har en "default service user" per användare på Apple TV. Jag kommer in på min användare på Netflix per default, min sambo på sitt osv. Man skulle även på en användarenivå kunna sätta saker som språk och eventuella begränsningar om man ex. har barn som nyttjar enheten.

Jag tänker inte på TV appen utan vad vinner man på att ha multiuser i tvOS när man alla fall måste växla användare i respektive streamnings app. Om du förstår vad jag menar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-06-10 18:46
Ursprungligen av Innis:

Jag tänker inte på TV appen utan vad vinner man på att ha multiuser i tvOS när man alla fall måste växla användare i respektive streamnings app. Om du förstår vad jag menar.

Fast så måste det ju inte vara. Apple kan addera ett API som gör att du kan styra "Netflix User Erik" till "Apple TV User Erik" samt "Netflix user Innis" till "Apple TV user Innis". Den biten hamnar nog primärt på app-utvecklarna men det borde inte vara så svårt att säga så länge tjänsterna hanterar flera användare. Jag skulle även tro att tjänsterna skulle kunna se det hela som att "Apple TV Vardagsrum, Erik" nyttjar ny tjänsten X konto som idag "Apple TV Vardagsrum".

I vissa fall kan du säker har fall där folk har helt olika konton i tjänster som Spotify. Då vill man ha helt separata konton.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-06-10 20:05
Ursprungligen av Erik.dv:

Fast så måste det ju inte vara. Apple kan addera ett API som gör att du kan styra "Netflix User Erik" till "Apple TV User Erik" samt "Netflix user Innis" till "Apple TV user Innis". Den biten hamnar nog primärt på app-utvecklarna men det borde inte vara så svårt att säga så länge tjänsterna hanterar flera användare. Jag skulle även tro att tjänsterna skulle kunna se det hela som att "Apple TV Vardagsrum, Erik" nyttjar ny tjänsten X konto som idag "Apple TV Vardagsrum".

I vissa fall kan du säker har fall där folk har helt olika konton i tjänster som Spotify. Då vill man ha helt separata konton.

Med tanke på hur långsamt Apple implementerar funktioner så lär vi nog inte få se detta på länge.
Visst vore det skönt att kunna separera allt det min dotter gör med en egen användare.
Men då måste Youtube,Plex,Netflix tillåta att man på app nivå enbart ser den användare man är inloggad i tvOS.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-06-10 20:26
Ursprungligen av Innis:

Med tanke på hur långsamt Apple implementerar funktioner så lär vi nog inte få se detta på länge.
Visst vore det skönt att kunna separera allt det min dotter gör med en egen användare.
Men då måste Youtube,Plex,Netflix tillåta att man på app nivå enbart ser den användare man är inloggad i tvOS.

Exakt. Det är en bit bort men inte otänkbart med tanke på utvecklingen.

För ett par år sedan trodde jag aldrig Apple skulle anamma HD- standarder för ljud. Nu stödjer man hela vägen upp till Dolby Atmos.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-06-11 20:07

Spontant låter det som Apple knäckt nöten som vi vill:

Multi-User Support
tvOS 13 improves the user experience of apps that manage their own user-specific preferences by allowing them to map Apple TV user accounts to app-specific user preferences. For example, instead of prompting the user to select an app-specific profile, your app can select the appropriate user profile automatically using TVUserManager. For more information, see the TVServices framework.

Sedan om tjänsterna nyttjar detta är en annan femma.

Ursprungligen av Erik.dv:

Spontant låter det som Apple knäckt nöten som vi vill:

Multi-User Support
tvOS 13 improves the user experience of apps that manage their own user-specific preferences by allowing them to map Apple TV user accounts to app-specific user preferences. For example, instead of prompting the user to select an app-specific profile, your app can select the appropriate user profile automatically using TVUserManager. For more information, see the TVServices framework.

Sedan om tjänsterna nyttjar detta är en annan femma.

Hade faktiskt hellre sett att man hade egna användare som på macOS med egna hemskärmar, appar och inställningar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-06-11 20:28
Ursprungligen av Marcus Attefors:

Hade faktiskt hellre sett att man hade egna användare som på macOS med egna hemskärmar, appar och inställningar.

Håller med om det. Men man skulle vilja kunna dela saker mellan konton också.

  • Medlem
  • Lund
  • 2019-06-11 21:55
Ursprungligen av Erik.dv:

Spontant låter det som Apple knäckt nöten som vi vill:

Multi-User Support
tvOS 13 improves the user experience of apps that manage their own user-specific preferences by allowing them to map Apple TV user accounts to app-specific user preferences. For example, instead of prompting the user to select an app-specific profile, your app can select the appropriate user profile automatically using TVUserManager. For more information, see the TVServices framework.

Sedan om tjänsterna nyttjar detta är en annan femma.

Även om det inte gick hela vägen så är detta betydligt bättre än att bara ha det i TV-appen. Hoppas som du säger att de implementerat det i apparna.

Ursprungligen av Erik.dv:

Håller med om det. Men man skulle vilja kunna dela saker mellan konton också.

Japp, det hade dom ju kunnat löst med familjedelning

1
Bevaka tråden