Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Router med inbyggt antivirus.

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

D-Link har kommit med en router med inbyggt antivirus. Med det uppkopplade hemmet blir det mer och mer prylar som kopplas upp.
Så det kan vara nåt att tänka på om man ska köpa router:
https://www.kjell.com/se/produkter/dator-natv...

Finns väl antagligen fler märken med nån liknande funktion. Men ett tips i alla fall.

  • Medlem
  • 2019-06-08 14:12

97% av all skadlig kod är väl avsedd för Fönster? Har det verkligen börjat dyka upp skadlig kod till ID-IoT-saker?

Ursprungligen av Dalle:

97% av all skadlig kod är väl avsedd för Fönster? Har det verkligen börjat dyka upp skadlig kod till ID-IoT-saker?

Svårt att säga men det skadar nog inte med en router med mer skydd/funktioner oavsett. Kommer ju mer prylar som är uppkopplade hela tiden.
Ringklockor och allt möjligt:
https://www.mobil.se/tester/produkttester/tes...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-06-08 15:10
Ursprungligen av Dalle:

97% av all skadlig kod är väl avsedd för Fönster? Har det verkligen börjat dyka upp skadlig kod till ID-IoT-saker?

Stort problem med skadlig kod för IoT saker, och problemen väntas bli ännu större frammöver. Så anti-skadlig-kod funktionen på den här routern ligger helt rätt i tiden.

Personligen är jag inte mycket för varken D-Link eller McAffee men den här produkten ser lovande ut och McAffees lösning är möngfaldigt prisbelönt.

Whitepaper: https://securehomeplatform.mcafee.com/docs/SH...

Hade gärna sett den sättas på prov eller granskats av experter.

  • Medlem
  • Lund
  • 2019-06-08 16:18
Ursprungligen av johnh3:

D-Link har kommit med en router med inbyggt antivirus. Med det uppkopplade hemmet blir det mer och mer prylar som kopplas upp.
Så det kan vara nåt att tänka på om man ska köpa router:
https://www.kjell.com/se/produkter/dator-natv...

Finns väl antagligen fler märken med nån liknande funktion. Men ett tips i alla fall.

Positivt!

Ser dock gärna att det kommer till andra märken då jag har haft problem med i alla D-link-produkter jag köpt.

  • Medlem
  • 2019-06-08 16:35
Ursprungligen av reboot81:

Stort problem med skadlig kod för IoT saker, och problemen väntas bli ännu större frammöver. Så anti-skadlig-kod funktionen på den här routern ligger helt rätt i tiden.

Ok. Trodde dom var så dumma att dom inte ens behövde bli attackerade med virus för användas vid tex ddos-attacker.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2019-06-08 18:31

Jag känner att routrar för konsumentbruk brukat vara dåligt uppdaterade i mjukvaran. Uppdateringarna kommer sällan och efter något år kan de inte uppdateras öht.

  • Medlem
  • 2019-06-08 20:37
Ursprungligen av joakimo:

Jag känner att routrar för konsumentbruk brukat vara dåligt uppdaterade i mjukvaran. Uppdateringarna kommer sällan och efter något år kan de inte uppdateras öht.

Kika på Ubiquiti. Riktigt bra grejer.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-06-08 20:45

Bättre att skapa flera nät med olika regler. Ett nät för IOT som inte kommer åt något av resten av nätverket, men alla når IOT-nätet.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-06-09 12:24
Ursprungligen av iSweden:

Bättre att skapa flera nät med olika regler. Ett nät för IOT som inte kommer åt något av resten av nätverket, men alla når IOT-nätet.

Definitivt säkrare, men för min syrra som inte kan skilja på WAN eller LAN är detta ”rätt” produkt.

Olika VLAN skyddar ändå inte mot att din smarta dammsugare agerar som del i ett botnät.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-06-09 12:30
Ursprungligen av reboot81:

Definitivt säkrare, men för min syrra som inte kan skilja på WAN eller LAN är detta ”rätt” produkt.

Olika VLAN skyddar ändå inte mot att din smarta dammsugare agerar som del i ett botnät.

Så är det. Om man inte vet hur man gör så får man köpa en färdig produkt som fungerar ok, dock med stora begränsningar. Sedan får vederbörande köpa nytt efter något år när tillverkaren slutat släppa uppdateringar.

På IOT-nätet så har jag lagt strikta begränsningar, strypt trafik osv. Där får enheterna göra vad sjutton de vill.

  • Medlem
  • 2019-06-09 14:10
Ursprungligen av iSweden:

Så är det. Om man inte vet hur man gör så får man köpa en färdig produkt som fungerar ok.

Jag hade inte en aning om hur man gjorde. Men det finns många bra klipp ute på Youtube som förklarar hur man gör, och varför.
Så visst går det om man bara är lite intresserad. Men för dom flesta är väl wifi bara något som man vill att det ska fungera och slippa tänka på?

Finns några andra Netgear bland annat som har liknande virusskydd som D-Linken:
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.717238/rout...

Ursprungligen av Dalle:

97% av all skadlig kod är väl avsedd för Fönster? Har det verkligen börjat dyka upp skadlig kod till ID-IoT-saker?

Skulle säga att det till viss del är en kvarhängande myt, under en längre period var Windows rätt så utsatta som måldatorer, men det har blivit mer phishing och trojaner som låser datorn och liknande som hänger kvar i den världen. Nu för tiden är många fler ute efter att ta över enheter för ddos, cryptomining och massa andra otrevligheter (iofs kör windowsanvändare oftare "högre-end" grafikkort än andra konsumenter, men utöver det så ja...) och utöver det har man ju alla "facebook virus", browser-addon-virus etc etc, och de funkar lika bra på alla system i stort sätt.
En stor anledning till att så många vände sig mot Windows-datorer förr var för att de avskydde M$. Men då MS blir mer och mer öppna för var dag, så sjunker även hatet mot dem. Det samma gäller dessvärre inte Apple.

När det sen gäller OP's fråga så har jag svårt att svara då jag själv inte direkt nyttjar eller litar på antivirusmjukvara. Sätt upp en bra brandvägg, ha något mindre AV som larmar om man får något skräp, installera om OS om det går så långt att man får något. Utöver det så är det alltid bra att ha någon typ av "sandbox" för program man inte riktigt litar på och för att använda när man går in på websidor man inte heller litar på.
De virus som är mest skadliga är oftast de som är så pass nya att AV's inte har dem i sin databas ännu, då kvittar det om man har AV i routern, datorn eller någonstans alls.
Men sen är det klart, det är säkert trevligt om man har det direkt på routern och det funkar bra, att inte behöva uppdatera AV'n dag ut och dag in är ju inte fel!

Apple tillverkade routrar förut:
https://support.apple.com/sv-se/airport

Lite synd att de slutade. Tror det hade funnits en marknad för dem nu. Apple hade säkert tänkt ut några säkerhetsfunktioner.
Sen var de dessutom snygga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-06-21 10:58

Vi är ju ganska många som inte kan eller inte har tid att fixa för mycket med olika inställningar. Därför är dessa produkter väldigt bra. Sedan tror jag eller trodde(?) jag att många routrar hade detta sedan långe. Min ASUS Lyra har någon form av virusskydd. Likaså en äldre ASUS router. Och ASUS tickar ut uppdateringar ganska länge. Dock har det visat sig att noll(0) av mina kollegor och bekanta visste om att man ska/kan uppdatera sina routrar. Flera av dem har heller inte lyckats logga in i dem efter att vi pratat om det.

1
Bevaka tråden