Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta ut Adobe till?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kör idag Adobe lightroom , men dax att förnya det men vill inte betala månadsvis utan köpa ett program eller gratis. Gärna samma program på Mac som iPad om de finns.

  • Superhjälte
  • 2019-06-27 20:57

Jag gillar Darkroom. Tyvärr finns det bara till iOS.

  • Medlem
  • 2019-06-27 21:02

Jag alternerar mellan LR6, Affinity Photo och Luminar 3.
Affinity Photo är mer likt Photoshop med tex lager, finns i App Store. Luminar är mer likt Lightroom och har även en biblioteksfunktion.

Ursprungligen av ibeardtech:

Kör idag Adobe lightroom , men dax att förnya det men vill inte betala månadsvis utan köpa ett program eller gratis. Gärna samma program på Mac som iPad om de finns.

Hela serien program från Affinity (Photo, Designer och Publisher) är imponerade, både gällande pris och funktion.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-06-28 10:34

Det finns inte många bra alternativ till Photoshop. Men märkligt nog så finns det däremot flera vettiga alternativ till Lightroom.

Favoriter av RAW developers
http://rawtherapee.com/
https://macphun.com/luminar
http://www.darktable.org/
https://www.on1.com/ << bra för Fujifilm

  • Medlem
  • Östergötland
  • 2019-06-28 11:29

Capture One finns ju också. Dock rätt saftig prislapp numera. Endast för win/macOS dock.

Adobes molnlösning (med LightRoom CC) kan vara svår att ersätta, men om man inte använder den så finns det ju fler alternativ.

Personligen så vill jag alltid ha den senaste versionen av råkonverterare/DAM och då blir inte t.ex. "on1 photo raw" så mycket billigare än Adobe CC för fotografer, där dessutom Photoshop ingår.

Ursprungligen av ibeardtech:

Kör idag Adobe lightroom , men dax att förnya det men vill inte betala månadsvis utan köpa ett program eller gratis. Gärna samma program på Mac som iPad om de finns.

Vet ej vad det kostar per månad (det verkar som det finns många prisvarianter) men har årsplan dvs 1432 kr /år med 20 GB för Adobe LR och Photoshop samt lite annat som jag inte använder.
Man kan även installera vissa av deras appar på iPad.
Men det kanske finns billigare?

Ursprungligen av TouchCAD:

Hela serien program från Affinity (Photo, Designer och Publisher) är imponerade, både gällande pris och funktion.

Hur lätt är de? Och går de på nått sätt få in sina presets från lightroom till det?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-06-28 18:17
Ursprungligen av ibeardtech:

Hur lätt är de? Och går de på nått sätt få in sina presets från lightroom till det?

Som nämnts ovan är Affinity Photo bra. AP är idag den vassaste utmanaren till PS, men det är en ersättare för PS och inte LR. Som bekant är det helt olika arbetsflöden och syften för PS och LR.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2019-06-28 19:20

Jag har ett tag funderat att prova på några alternativ till Lightroom men har inte tagit tag i det än…
Har ett ständigt växande bildbibliotek på 30K+ fotografier.
Luminar och Capture One är de som har sett intressanta ut och fångat mitt intresse. Ska bara komma till kritan att utvärdera dessa. ?

Luminar kostar nu bara 400kr på 9to5toys. Värt pris kanske

Går inte byta ut Adobe, det är för bra...
men jag förstår inte varför de e så mkt annat än bara programmen som installeras? Går jag in på tex cleanmymac så ser jag massa andra Adobe saker. Och de stör mig

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-07-10 13:04
Ursprungligen av chrme109:

Capture One finns ju också. Dock rätt saftig prislapp numera.

Kör man bara Sony så finns Capure One Pro Sony, á $ 109, normalpris $ 219, även Fujifilm om man köper utan masa Style Packs. Då rasslar priset upp rejält.

Har lagerhantering på redigering.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2019-07-10 16:07

Affinity Photo

Ursprungligen av iSweden:

Som nämnts ovan är Affinity Photo bra. AP är idag den vassaste utmanaren till PS, men det är en ersättare för PS och inte LR. Som bekant är det helt olika arbetsflöden och syften för PS och LR.

Håller med dig AP är det proffsigaste jag använt.

  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2019-12-22 21:56

Jag har ca 40 000 bilder, har länge letat ersättare till Lightroom som jag betalar för nu. Köpte först Luminar, total katastrof när biblioteksfunktionen kom i Luminar 4, (kanske bättre nu? Vet ej). Köpte ON1, inte så bra tycker jag. I ett år har jag bara kört Photos, gillar det, och bra att spara orginalen i iCloud, men nu försökte jag importera mitt äldre Lightroom bibliotek i Photos, gick inte bra, fick en massa kopior, och den missade enormt många bilder när jag kollade. Nån som har koll på hur man lättast importerar 30 000 bilder i Photos och utan att få kopior eller missade bilder?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-01-03 16:33
Ursprungligen av Ken:

Jag har ca 40 000 bilder, har länge letat ersättare till Lightroom som jag betalar för nu. Köpte först Luminar, total katastrof när biblioteksfunktionen kom i Luminar 4, (kanske bättre nu? Vet ej). Köpte ON1, inte så bra tycker jag. I ett år har jag bara kört Photos, gillar det, och bra att spara orginalen i iCloud, men nu försökte jag importera mitt äldre Lightroom bibliotek i Photos, gick inte bra, fick en massa kopior, och den missade enormt många bilder när jag kollade. Nån som har koll på hur man lättast importerar 30 000 bilder i Photos och utan att få kopior eller missade bilder?

Tycker att du ska ge Capture One chansen, har du Sony eller Fuji kamera är priset väldigt överkomligt. Undvik
Har månadsabonnemang nu för tiden.
Att Apple lade ned Aperture är det bästa som hänt mig.
De har importfunktion för Lightroom

Ursprungligen av ne100:

Tycker att du ska ge Capture One chansen, har du Sony eller Fuji kamera är priset väldigt överkomligt. Undvik
Har månadsabonnemang nu för tiden.
Att Apple lade ned Aperture är det bästa som hänt mig.
De har importfunktion för Lightroom

Undvik vadå? Det saknas nog några ord där.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-01-05 17:43
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Undvik vadå? Det saknas nog några ord där.

Ajdå ?

Undvik versioner med ”Styles”. De har inget med funktionaliteten.
Klickar man på hjälpfrågetecknet är det bra hjälp också.

Ursprungligen av ibeardtech:

Går inte byta ut Adobe, det är för bra...
men jag förstår inte varför de e så mkt annat än bara programmen som installeras? Går jag in på tex cleanmymac så ser jag massa andra Adobe saker. Och de stör mig

Vad menar du med andra saker?

Över 2300 visningar för denna tråd.

1
Bevaka tråden